RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: jesi - 22.06.06 - klo: 18.50

Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 22.06.06 - klo: 18.50
Tämä ei ole mikään uutuus kaupallisesti eikä kentällä testattuna, mutta en oikeen paikallisista foorumeista löytänyt juttua ja asia tuntui mielenkiintoselta, joten piti alkaa koittamaan.

http://www.hpieurope.com/piw.php?partNo=80588&lang=fi
Tuossa on esimerkki kaupallisesta toteutuksesta, hintaa tuolla on reilu satanen.

Kopterimiehenä melkeen purin jo t-rexistäni gyron, mutta siinä on autokäyttöön liian hyvä gyro, eli oli HH/HL toiminnolla, joka ei taas passaa autoon.

esim:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=24744&grpid=503
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=21961&grpid=503

Itsellä on tuo GWS käytössä.
Näitä liikkuu käytettynä 20-30e / tms haarukassa.

esim:
normaalisti nelivetoinen auto ratti oikeaan reunaan käännettynä pyörii ?askarinkiä keskiakselinsa ympäri, eli auton keskiosa pyörii paikallaan ja renkaa sen ympärillä. liukkaissa olosuhteissa/sopivasti tehoa auto spinnaa mutkissa helposti.
Gyron kanssa taas jos on ratti linkussa, auto pyörii isoa hallittua rinkiä, ja näyttää siltä että renkaat on suorassa. Samoin mutkat saa vedettyä huomattavan helposti pitkässä kahvassa.

Gyron säätöruuvista voi määrittää sen paljonko se tekee vastaohjausta.
Asennetaan vastarin ja ohjausservon väliin, niinku failsafe asennetaan vastarin ja kaasuservon väliin.

Jos asia herättää tunteita ja kysymyksiä, voin ottaa ehtoolla videot autosta jossa gyro kytkettynä ja ilman gyroa, niin näkee eron.
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Jose.92 - 22.06.06 - klo: 21.04
Joo todellakin selvennystä nyt. Eli videon paika
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Bagi - 22.06.06 - klo: 21.39
parilla sanalla sanottuna toi vasta ohjaa
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 22.06.06 - klo: 22.15
edit:

Tuota voisi sanoa ajonhallintalaitteeksi =)

Eli kun perä lähtee sladiin vaikka oikealle, sillon gyro kääntää automaattisesti renkaita oikealle, josta seuraa se että auto oikenee.
Tämä pätee myös 1:1 autoissa, tosin renkaita ei käännetä, oikaisu hoidetaan ABSän kautta jarruilla.

Pelimiehellä auto toki pysyy hyvässä sladissa ilman mitään apulaitteita, mutta tuo on ihan hauska hubilaite tämmösellä sunnuntaiharrastajalle.

video:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1Y0gcIYd10o[/youtube]


Auto on aika rujossa kunnossa, ku piti kaapista äkkiä joku saada kasaan testiä varte =)

edit: xrayssä ja savagessa jo koitettu, imho pelas hienosti. seuraavaks vois sovittaa FGeeseen, niin näkis kuinka hienosti pelaa takatuupparissa. ehdokkaita?, noin minuutti menee asentaessa =) Treen seudulla tuon gyron lainaksi.
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: nikoprkl - 23.06.06 - klo: 00.48
Lainaus käyttäjältä: "Bagi"
parilla sanalla sanottuna toi vasta ohjaa


parilla sanalla tosiaan :D
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 23.06.06 - klo: 22.57
dodii, laitoin e-maxxiin kaks 7cel/8.4v/3300mah/100A akkua kiinni ja ruuvasin etukardaanin irti.
Koitin gyrolla ja ilman, ero on päivänselvä. ROK!
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Hengga - 23.06.06 - klo: 23.30
Mitenhän pelaa takapotkussa? Niin ja minne väliin  tuo laitetaan? Missäpäin muuten asut?
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 23.06.06 - klo: 23.38
Johdot vastarin ja ohjausservon väliin. Itse laite asennetaan pystyasentoon auton keskipisteeseen pituussuunnassa, tarvii hommata jatkojohdot noille, niin voi katsoa meneekö huonommaks/paremmaks, jos tuota sijottas lähemmäks auton jompaa kumpaa päätyä.
Tampereella punkkaan.
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Hengga - 23.06.06 - klo: 23.58
Okei aattelin että ois voinu kokeilla havocissa mutta asutkin niin kaukana.
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 24.06.06 - klo: 19.12
Nyt koitettu spedessä, autosta sai melkeen jopa ajettavan/suoraan menevän =)
Otsikko: Gyro?
Kirjoitti: -SS- - 30.06.06 - klo: 09.33
Paljonkos tollanen Gyro sitten maksaa?
 Vaikuttaako paljon ohjattavuudessa esim. Twinissä /
 muissa isoissa 1:8 autoissa?
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 30.06.06 - klo: 09.36
ekassa postauksessani oli sabeen kaksi linkkiä ja sabe taas kertoo hintansa, joten kliketikliketi.

noilla 7cel akuilla e-maxx sopivalla soratiellä ei mene täydellä kaasulla suoraa pätkääkään, lähinnä muistuttaa käärmettä.
Gyron kanssa menee taas ku kiskoilla. Sama todettu 1:18->1:8 autoissa.
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: tapsa92 - 30.06.06 - klo: 13.14
Toimiiko noi polttiksissa? Vois hommata revoon tollasen ( sitten kun joku kertoo miten sen saa toimimaan ) 8)
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Sami L - 30.06.06 - klo: 13.40
Jaa, joko se on liikkunu? (älä vastaa, pliis)
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Duster1 - 30.06.06 - klo: 14.08
Muakin kiinnostas nähdä miten toimii polttiksessa/isossa autossa.
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 30.06.06 - klo: 15.20
en näe syytä miksei se toimis polttiksessa?, ei se gyro kyttää käyttövoimaa =) Ja onha polttiskoptereitaki.

Isoin auto missä oon koittanu on e-maxx (savagen kokonen).

FG testaan kun saadaan hierottua reffit, kiireitä pitäny puolin ja toisin.

Mutta loppupeleissä, ei koolla ole mitään merkitystä tuon toimintaan, sehän vaan kääntelee renkaita saadun g-voiman perusteella.
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: tapsa92 - 30.06.06 - klo: 16.04
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Jaa, joko se on liikkunu? (älä vastaa, pliis)

Ei oo liikkunu, eihän sitä voi ennen kokeilla kun sen on saanut toimimaan, voin vaikka heti mennä ajamaan sillä, jos kerrot miten saan käyntiin sen (vastasin kuitenkin) :lol:
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Duster1 - 30.06.06 - klo: 21.42
Mitenkäs tuo gyro toimii kun mutkaan pitääkin kääntyä ja silloinhan voimat vetää ulospäin vaikka pitoa olisi eikä tartteis "vasta" ohjausta tehdä?

Eli toimiiko gyro vain silloin, kun ratista ei käännetä vai kumoaako se ajajan kääntämistä?
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Spin - 30.06.06 - klo: 21.45
Sehän korjaa sitä "ei toivottua liikettä". Ainakin itse näin olen ymmärtänyt. Esim. kopterissa juuri tuota pyrstön aiheuttamaa vääntöä.
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 30.06.06 - klo: 21.45
Seuraa auton pituussuuntaista pyörimistä.
Itse en ole vielä saanut semmosta kutinaa, että tekisi turhaan vastaohjausta.
Kumoaa kuskin toimenpiteet, ruuvista voipi säätää.
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Duster1 - 30.06.06 - klo: 22.23
Kuvaahan jesi pätkä, kun on vaikka tossa E-Maxissa ja kunnolla rällää ulkona soralla.
Toihan on varsinainen ajonvakautus järjestelmä, mutta nuo gyrothan on tehtu kopteri käyttöön niin vähän mietityttää.

Itsekin tuli juuri kopteri hommattua ja vielä opettelun kannalla tuo käyttö, mut tässä mun sisäkopterissa on tuo gyro sisään istutettu tuohon sähkösysteemiin niin en voi itse kokeilla.

Eli siitä ruuvista voi säätää miten herkkään gyro puuttuu peliin?
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 30.06.06 - klo: 22.27
elä liikaa tuijota siihen helikopterijuttuun.
Hetken kun googlessa istut ja tutkit, niin hokaat kuinka moneen hommaan tuota voi käyttää, eikä ole mitenkään kopterisidonnainen.

Ja jos toi olis niin p*ska, niin tokkopa hpi sitä markkinoisi? =)

Twisterissäki muistaakseni on gyron gain säätö, ruuvari kätee :P
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Duster1 - 30.06.06 - klo: 23.07
Juu onhan tuossa säätö ja olenkin sen vaikutusta kokeillut, mutta en huomannut oikeestaan mitään (olenkin aloittelija kopteri hommassa).

Kait se pitää gyro ostaa ja pistää Revoon tai Fg Offiin ja katsella kuin käy.

Asennus ohjetta kiitos?
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 14.12.06 - klo: 14.59
Nyt on ajossa tuo Nuken gyro, tuntuu paremmalta.
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Nikke92 - 14.12.06 - klo: 15.45
Joko on kokeiltu fg:ssä tai baja:ssa?
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Jetman - 14.12.06 - klo: 16.30
Aihe alkoi tuntua kokeilemisen arvoiselta: Onko noita gyroja erimoisia? eli voinko ostaa "väärän" mallisen auto käyttöön?
Otsikko: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 14.12.06 - klo: 17.13
Kyllä voit ostaa vääränlaisen, vääränlainen autoon on kunnon kopteriin oikeenlainen =)

Ketjun alussa oli pari toimivaksi testattua.
Noita kannattaa koittaa käytettynä kalastaa rc-harrastuksen ja lennokki.netin foorumilta.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Janezki - 23.06.07 - klo: 20.49
Nostellaan hieman vanhaa topikkia.
Onkos kellään viimeaikaisia kokemuksia näitä gyroista autokäytössä?
Arvelin kokeilla tuommosta kunhan saan Rustlerin kotiin amerikoista - Mamba Maxilla tuosta vois olla jo jotain hyötyä...  :wink:
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 23.06.07 - klo: 21.07
Eipä ne kokemukset muutu pahemmin =)

Btw, on yksi autokäyttöön sopiva gyro tuola Myydään osastolla minulla kaupan..
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: hannu_s - 15.01.08 - klo: 22.18
Nostellaan hieman vanhaa topikkia.
Onkos kellään viimeaikaisia kokemuksia näitä gyroista autokäytössä?
Arvelin kokeilla tuommosta kunhan saan Rustlerin kotiin amerikoista - Mamba Maxilla tuosta vois olla jo jotain hyötyä...  :wink:

Kokeiltu on ja toimii, pysyy heti paremmin hanskassa ja menee nättiä sivuliirtoa. Ainut vain että hitaassa vauhdissa spinnaa edelleen, no se on se kun ei etupää vedä :wink: pitäisi testata nelivedossa jäällä taikka muuten vain huonosti pitävillä renkailla talvella.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Duster1 - 16.01.08 - klo: 09.44
No ainakin Hpi driftereissähän on tuo Drift assis, joka on siis käytännössä gyro ja nelivetojahan nuo ovat eli ei siinä mitään testaamista enää ole.
4 vetoon muutenkin paremmin tuo sopii, jos liirtoa haluaa, mutta auttaahan se takapotkutkin hallintaa.

Itsellä tuo pikku drifterissä ja kyllähän se paljon hallitummin menee kahva edellä, joten ihan sama se on sitten vaikka polttis crossissa tai liukkaalla.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Boltsi - 16.01.08 - klo: 10.46
Dbox nimeltään, eikä ole vakiona HPI:n driftereissä vaan maksaa erikseen ostettuna relun satkun.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Duster1 - 17.01.08 - klo: 09.12
Micro drifterissä on kyllä vakiona.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: hannu_s - 17.01.08 - klo: 10.49
47e maksoi tuo GWS gyro. Tosiaan nyt laitoin rustyyn nastakumet ja kyllä menee jäällä yhtä kovaa kuin kesälläkin, gyro toimii kuin ajonvakausjärjestelmä :azn: Mutta lähtee se lapasestakin jos haluaa :mrgreen:
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Boltsi - 17.01.08 - klo: 10.53
Micro drifterissä on kyllä vakiona.

Aivan mutta tarkoittaako tämä kaikkia hpi:n driftereitä???
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: bluebeetle - 17.01.08 - klo: 17.34
Pitihän se minunkin innostua... Pikainen ebay-kierros tuotti tulosta, 34,70 postikuluineen tuo GWS. Laitetaan sitten vaikka sharkkiin jos drifterillä ajo menee liian helpoksi....  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: ylikar-h - 18.01.08 - klo: 19.05
Miten tämä gyro toimisi auton kaasuservossa, eli luistossa vähentäisi kaasua (oikein säädettynä)....jos nyt oikein olen ymmärtänyt ?
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: hannu_s - 18.01.08 - klo: 23.01
Taitaa tehdä niin että toiseen suuntaan lisää ja toiseen vähentää kaasua :lol: Varma en kyllä ole mutta näin epäilen sen tekevän.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: ylikar-h - 18.01.08 - klo: 23.12
Taitaa tehdä niin että toiseen suuntaan lisää ja toiseen vähentää kaasua :lol: Varma en kyllä ole mutta näin epäilen sen tekevän.
Niinpä tietysti kun "järjellä" ajattelee....
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: hannu_s - 08.02.08 - klo: 18.07
Tjaah, kosteudelle pirun herkkä kapistus, noo pikainen kylpy WD-40 vastaavassa aineessa ja pelaa. Kokeilin futaban vastarilla niin eipä ota toimiakseen sen kanssa. Rustlerin omalla vastarilla pelaa ihan oikein, ei sillä suurta merkitystä mutta tuollainen huomio tuli tehtyä.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Futaba - 08.02.08 - klo: 18.30
Kaasuun et onnistu sitä virittämään, auton suunta ei nimittäin muutu kun renkaat alkavat sutimaan. Ja gyro siis nimenomaan suunnanmuutosta korjaa.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: SlidSlide - 23.03.08 - klo: 20.03
Täähän vois toimia foffissakin :shocked:.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Isosuo - 23.03.08 - klo: 20.56
Mahtaako olla muilla kokemuksia nimenomaan FUTABA:n vastareiden kanssa? Miten teillä toimi/ei toiminut, mitä aiheutti?
Itse kokeilin Futaban R153F vastarin kanssa GWS:n PIEZO GYRO PG-03:sta, enkä saanut toimimaan. Eturenkaat vaan nitkutti pientä liikettä edestakaisin, oikein säädettynäkin. Ikäänkuin olisi ollut pieni darranpoikanen tai niksat laiteyhdistelmällä.  Muilla kokemuksia juurikin samasta gyrosta, miten on pelannut muilla?

Ystävällisin terveisin,
Isosuo
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Äijä - 23.03.08 - klo: 21.07
Micro drifterissä on kyllä vakiona.

Aivan mutta tarkoittaako tämä kaikkia hpi:n driftereitä???

Ei. Nitro RS4:ssa ei ainakaan ole. Nuo microt ainoita joissa olen tuon nähnyt.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: 4wdkanootti - 23.03.08 - klo: 21.56
Olihan se niin, että pitää olla pakotettu ANALOG moodi päälle noilla gyroilla?
Entäs, mitä ne tykkää tosta dual-rate ohjauksesta?
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: OV - 21.01.10 - klo: 15.09
Nyt pitäs saada gyroa autoon. Mutta olen ymmärtänyt, että osassa gyroista on sellasia ominaisuuksia, että ne ei pelitä auto käytössä.

Jos joku aiheesta tietävä viittis vinkata minkä pistän tulemaan hk:n valikoimasta  (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=259). Luonnollisesti halpa :D.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: apt93 - 21.01.10 - klo: 17.36
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6755&Product_Name=Turnigy_TG-380_Aeroplane_Gyro_-_Channel_Controlled

Tota aianki joku näyttää käyttäneen drifterissään ja viis tähtee on antanu. Ja on takuulla halvin :grin:
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Fabe - 21.01.10 - klo: 21.05
Mikähän noista mahtais käydä? Ihan mielenkiintoista olis kokeilla.
http://r2hobbies.com/products.php?cat=22
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: alarauta - 22.01.10 - klo: 18.00
Nyt pitäs saada gyroa autoon. Mutta olen ymmärtänyt, että osassa gyroista on sellasia ominaisuuksia, että ne ei pelitä auto käytössä.

Jos joku aiheesta tietävä viittis vinkata minkä pistän tulemaan hk:n valikoimasta  (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=259). Luonnollisesti halpa :D.

mie olen käyttänyt hk:n valikoimasta tuota
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4320&Product_Name=BA_Nano_Gyro_2.3gram

toimi futaban 3pm 40mhz kanssa oikeinkin hyvin.
on niin pieni että sen saa piiloon, niin halutessaan.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Casull - 30.01.10 - klo: 01.19
Mulla oli kans pikkuassossa joku, en muista mikä, halpisgyro ohjauksessa futaban laitteiston kanssa ja hyvin toimi.
Sillä sai aivan uskomattomia pitkiä luisuja työpaikan liukkaalla lattialla eikä meinannut saada pyörähtämään millään.

Joku tuossa aiemmin mainitsi gyrosta kaasussa.
Mulla tuli tuo sama mielaan syksyllä pikkurebon kanssa.
Jos gyron kääntää kyljelleen ja säätää oikein niin sillä pitäisi saada vedettyä varsin pitkiä hallittuja keuloja ilman että heittää ympäri.

Ei liity aiheeseen mutta tuli mieleen että kun joillain isoilla pojilla on moottoripyörissä turboja niin joku oli keksinyt keulimisenestosysteemin.
Oli viritellyt alakatteeseen jonkin optisen etäisyysanturin joka oli osoittanut tiehenpäin.
Aina kun keula pyrki nousemaan, anturin ohjaama elektroniikka oli rajoittanut ahtopainetta ja katkonut sytytystä sallien eturenkaan nousevan vain noin 10 cm tiestä irti.

Itse en uskaltaisi tuollaiseen viritykseen kovin luottaa koska minulla on jonkinlainen heikko käsitys siitä millaisten voimien kanssa turbopyörissä ollaan tekemisissä.
Aika helppo on kuvitella mitä ja kuinka nopeasti saattaa tapahtua jos anturiin tulee joku vika ja rajoitin menee pois päältä...

Tulee iso hupsnojopassattui.  :grin:
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Hiekkamonttu - 05.01.13 - klo: 22.02
Mitenhän nyt, tuli mieleen asentaa tämmänen hk gyro omaan kevyeen speed passion takavetoon. Siinä on kunnolla potkua, eikä pysy lapasessa talvella lapakumeilla. Apua tällä asiaan?
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: 4wdkanootti - 06.01.13 - klo: 19.50
On auttanut sekä 4- että 2 vetoisissa autoissa, säätämisen saa laittaa uusiksi vaihtaessaan tosin.

G-voimat ei oikein välitä auton painosta mitatessa, ainoastaan ajosuunnan muutoksista.
Niitä se yrittää poistaa, nopeana. Se ohjaa puolestasi jo ennenkuin ajosuunnan muutos on ilmeinen kauempaakin.
Toki massahitaus sitten toteutumisessa vaikuttaa saatuun, jos paljon kurvaat.
Todella hitaissa nopeuksissa mulla olevat ei tee mitään.  Eikä saa mua edes kauempaa näyttämään hyvin ajavalta  :cry:
Vastarin antamalla ohjauskäskyllä siirtelet toivottua suunnan aluetta sitten, antaen kurvaillakkin.
Otsikko: Re: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 06.01.13 - klo: 19.55
Juu mutta jos ohjauspitoa ei ole niin ei se ihmeitä tee.

Just ajelin suu messingillä savagella ympäri luistelukenttää, sai spimmaamaankin kun ei etuset pidä, mutta liki täydellä kaasulla sai ajettua kenttää ympäri sladissa.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: hankar - 21.01.13 - klo: 15.33
Mikäs gyro Jesillä on nyt kiinni ja parhaaksi todettu? Nuo saben linkit ei toimi ja sitä Nuken gyroa en onnistunut googlella löytämään. GWS:n gyroja (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/RC_PRODUCT_SEARCH.asp?strSearch=GWS+PG-03&x=0&y=0) löytyy hobbykingiltä ok hintaan, mutta olisihan se kiva hommata kerralla ok. Telebee R/C Car Gyro for Drift Maneuvers  (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10314__Telebee_R_C_Car_Gyro_for_Drift_Maneuvers_.html) vaikuttaisi kiiinnostavalta ja hintakaan ei ole paha. Kätevää kun toimintaperiaatteen jne tietää vaan kun ei sitten tiedä ihan riittävästi että osaisi itse speksata mitkä passais just autonohjaukseen.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 21.01.13 - klo: 16.30
Mullo ny tää:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10113__Hobby_King_401B_AVCS_Digital_Head_Lock_Gyro_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10113__Hobby_King_401B_AVCS_Digital_Head_Lock_Gyro_.html)

Tosiaanki tuossa kiinanmankassa kii, kolmannesta kanavasta saa ns päälle tai pois.
Toki mankasta pitää määrittää mikä on kolmannen kanavan molemmat päät, voi myös toki määrittää että mikä on minimi ja maksimi, ellei halua olevan 0 ja 100.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 22.01.13 - klo: 17.19
Koska tuo nykyinen toimii, *kop kop*, niin wink:
http://rc10.fi/index.php?topic=73152.msg657635#msg657635 (http://rc10.fi/index.php?topic=73152.msg657635#msg657635)
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: diezel - 22.01.13 - klo: 17.37
Mitenköhän tuo toimii jos 3.kanava on ns. Failsafe tyyppinen eli ei voi säätää mitenkään, päälle tai pois vain?
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 22.01.13 - klo: 17.39
En osaa tuosta kyllä sanoa, ei ole kokemusta.
Teoriassa vois toimia tyyliin pois-gyrotäpömax.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: hankar - 22.01.13 - klo: 18.04
Kiva huomata nyt tuo Jesin ilmotus kun laitoin just telebeen auto driftailu gyron ja sen hk 401B gyron tilaukseen. Pääsee testaamaan onko mitään eroa. Luultavasti se tuplasti kalliimpi autolle tarkotettu ei ole yhtään sen parempi  :grin: Kaippa sitä ilmankin pärjäisi mutta pakko testata kun ei ole tuon kalliimpia.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: diezel - 22.01.13 - klo: 18.05
Minkälainen toi hk:n gyro on max-asetuksilla, pilaako ajamisen täysin?
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 22.01.13 - klo: 18.13
Tossa mun videossa oli nolla ja 100% asetus päällä.
Hyvin oon mä pärjänny täysasetuksellakin, toki voi maun mukaan säädellä sit :)
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: transewaves - 03.12.13 - klo: 23.56
http://www.rcecho.com/colco-gy400-avcs-rate-gyro-for-rc-model-helicopter.html (http://www.rcecho.com/colco-gy400-avcs-rate-gyro-for-rc-model-helicopter.html)
Tuli tommonen ostettua,kuuluisko tuon toimia autossa :) ?
en mä ainakaan saanu oikeen mitään tolkkua servon toimintaan.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Alakerta - 04.12.13 - klo: 19.32
http://www.rcecho.com/colco-gy400-avcs-rate-gyro-for-rc-model-helicopter.html (http://www.rcecho.com/colco-gy400-avcs-rate-gyro-for-rc-model-helicopter.html)
Tuli tommonen ostettua,kuuluisko tuon toimia autossa :) ?
en mä ainakaan saanu oikeen mitään tolkkua servon toimintaan.

Luultavasti toimii samalla tavalla kun HobbyKingin gyro (näyttää ainaskin samalta). Eli vaatii kolmannen kanavan, jolla valitaan AVCS tai normaalimoodi. Eli tuo liitin, jossa on yksi johto laitetaan kolmoskanavaan, jonka jälkeen lähettimen kolmoskanavan epa säädöllä haetaan arvoa, joka kytkee gyron normaalimoodiin. Eli ledi pois päältä.

Näin muistaakseni...

Sen mitä oon eri gyroja kokeillut niin autokäyttöön käy parhaiten nimenommaan semmotteet jotka eivät tartte tuota kolmatta kanavaa. Esim. aikasemmin mainitty GWS:n PG03 on mulla toiminut hyvin. Ainakin sen säätäminen on ollut helpointa. Ei sekään tosin täydellinen ole. Hukkaa välillä ohjauksen keskikohdan. Kestävämpikin vois olla.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: jesi - 04.12.13 - klo: 19.34
Kyl "kolmikanavainen" gyro toimii ihan jees, mut sen säätäminen ekaa kertaa on puhdasta yritys-erehdys periaatetta.

Taannoin spektrumin mankkaan laittelin jotain halpisgyroa, nii piti mankasta lähettimen nopeutta hidastaa että gyro alkoi juttelemaan, muuten oli aivan mykkä.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: transewaves - 04.12.13 - klo: 20.01
okei,eli ilmeisesti ei toimi kunnolla kun ei tuossa halppis mankassa ole epa säätöä.
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Alakerta - 04.12.13 - klo: 20.12
okei,eli ilmeisesti ei toimi kunnolla kun ei tuossa halppis mankassa ole epa säätöä.

Yhellä juutuupivideolla joku kiinalainen? sälli oli HK:n gyron saanut toimimaan kahella kanavalla. En kyllä millään muista millä hakusanoilla sen löysin. Mut kuitenskin gyron toimintaan saattaminen vaati pientä kikkailua. Hämärä muistikuva olisi että ensin virrat päälle, antaa olla kymmenen minuuttia, virrat pois ja sen jälkeen ykspiuhaliitin kiinni VCC/BAT/tms reikään. Sit pitäis toimia. Tai sitten ei...
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: transewaves - 04.12.13 - klo: 21.19
okei,eli ilmeisesti ei toimi kunnolla kun ei tuossa halppis mankassa ole epa säätöä.

Yhellä juutuupivideolla joku kiinalainen? sälli oli HK:n gyron saanut toimimaan kahella kanavalla. En kyllä millään muista millä hakusanoilla sen löysin. Mut kuitenskin gyron toimintaan saattaminen vaati pientä kikkailua. Hämärä muistikuva olisi että ensin virrat päälle, antaa olla kymmenen minuuttia, virrat pois ja sen jälkeen ykspiuhaliitin kiinni VCC/BAT/tms reikään. Sit pitäis toimia. Tai sitten ei...
kokeillaan tuota ja näitä :)
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: transewaves - 05.12.13 - klo: 20.01
ei nyt vielä ainakaan lähtenyt toimimaan oikein :)
ongelma näyttäis nyt olevan vain siinä ettei gyro tunnista servon keskikohtaa :(
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: nitropaimen - 05.12.13 - klo: 20.11
Kyllä se gyro toimii kahden kanavan laitteessa, ohjaus servon lisänä. kokeile heiluttamalla autoa niin näät mihin suuntaan korjaa, voit säätää herkkyyden ja gainin... Ihan hupikäyttöön OK, mutta EFRA säännöt kieltää käytön kisatouhuissa samaten kuin kaikenlaiset  ESP:t ja ABS:ät...
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: transewaves - 05.12.13 - klo: 21.41
tuli nyt testattua 3 kanavaisella radiolla,sillä se kyllä vörkkii.
jos Alakerta törmäät siihen ihme äijjään youtubesta niin pistä infoa :)
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: ylikar-h - 14.12.13 - klo: 07.37
Minulla Futaban gyron kanssa ongelma: Laite sinänsä toimii, mutta pyörien kääntösäde pienenee paljon gyron ollessa kiinni, vaikka säädät  maximiin. Onko kaikissa gyroissa sama ilmiö, vai vaatiiko Futaban gyro Futaban lähettimen ?
Otsikko: Vs: Gyro auton ohjauksessa...
Kirjoitti: Alakerta - 19.01.14 - klo: 14.44
Minulla Futaban gyron kanssa ongelma: Laite sinänsä toimii, mutta pyörien kääntösäde pienenee paljon gyron ollessa kiinni, vaikka säädät  maximiin. Onko kaikissa gyroissa sama ilmiö, vai vaatiiko Futaban gyro Futaban lähettimen ?

Mä oon huomannu ko. ilmiön kaikissa gyroissa mitä oon kokeillu. Kun auto on paikallaan pyörät kääntyy enempi, mutta mitä enempi vauhtia, sitä pienempi kääntösäde. Tiukat käännökset tarttee tehdä ns. käsijarrukäännöksinä. Elikä ratti linkkuun, jarru pohjaan ja kahva edellä mutkaan. Tämä toimii liukkaalla alustalla. Hyvällä pidolla täytyy tyytyä hiljentämään mutkissa. Ei läheskään niin hauskaa... Tuon takia käytän ite gyroa vain pihasudittelussa hiekalla ja lumella. Radalla siitä tuntuu olevan enempi haittaa kuin hyötyä, juuri sen takia että radalla on pito (yleensä) sen verran hyvä.