Ja lähinnä vanhemmissa latureissa arvo oli liian suuri vanhoille (ensimmäisille) NiMh-akuille. Nykyiset HV:t sun muut taas ladataan aivan samoilla asetuksilla, kuin vanhat NiCd:it.
¨
Kaikki on suhteellista. Minä olen ladannut vanhoja 2000 mAh Sanyon NiCd akkuja jopa 20 mV delta peak -arvolla, jolloin akku saavuttaa hieman yli 40 asteen lämpötilan. Sopivan lämpötilan Sanyon 3000HV akut saavuttaa puolestaan 4 mV delta peak -arvolla. Jos siis pamauttaisin 20 mV arvon 3000HV:n latauksessa, epäilen akun ylilatautuvan. Toisaalta esim. Sanyon 3300HV suositellaan ladattavaksi 20 mV delta peak -arvolla. Eli jokaiselle kennotyypille ja -merkille on etsittävä sopiva arvo, jolla täysin latautunut akku saavuttaa ihanteellisen hieman yli 40 asteen lämpötilan. Tämä on tietenkin mahdollista vain latureilla, joissa on säädettävä delta peak -arvo ja mieluusti myös lämpötila-anturi.
On luonnollisestikin selvää, että NiCd-akkuja voidaan ladata pienemmmällä delta peak -arvolla, mutta tällöin akku jää todennäköisesti hieman alilatautuneeksi ja antaa helpommin valepiikkejä varsinkin latauksen alussa. Onko tällä sitten suurempaa merkitystä varsinkin pihasudettajille? Epäilen, että ei ole. Puoli minuttia ajoajassa ei kovinkaan merkittävä asia ja valepiikin jälkeen voi akun laittaa latautumaan helposti. Halvimmissa latureissa on yleensä käytetty tätä ajatusta. Eli delta peak -arvo on riittävän pieni, jotta mikään akku ei ylilataudu.
Olen kuullut ja nähnyt todellisten kisaajien käyttävän varsinkin matolla huomattavasti suurempiakin arvoja esim. Sanyon 3000HV akkujen lataamiseen. Esimerkiksi käytetään 8 A virtaa ja 120 mV delta peak -arvoa, jolloin akku saavuttaa jopa 55 asteen lämpötilan. Tällöin akut voivat antaa uuden karheana hieman lisää potkua. Tällainen shokkikäsittely kuitenkin lyhentää akkujen elinikää huomattavasti, joten mielestäni on parempi pysyä pienemmissä arvoissa (esim. 5 A, 4 mV ja 45 astetta) ja säilyttää akun suorituskyky mahdollisimman pitkään.