RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: rcoss - 16.03.06 - klo: 16.54
-
Onks kellään ja toimiiko hyvin ?
Mulla ollu viimekesästä ja jatkuvia käynnistysongelmia. On ajettu sisään mutta kokonaisuudessaan alle gallona löpöä kulunut.
Ei lähtenyt ollenkaan käyntiin mukana tulleella tulpalla (kaupan heebokaan ei saanut käyntiin) mutta lähtee vaikeasti kuumemmalla tulpalla, nyt Model Technics Fire Power F7 eli kuumin tuon sarjan tulppa.
Löpönä Model Technics Qwik Fire 10%.
Jos jollain toimii ja lähtee käyntiin hyvin, olisin kiinnostunut mitä tulppaa ja löpöä käytät ? Tai muita vinkkejä.
-
itsellä on ultima jossa on tuo kyseinen kone ja hyvin toimii :)
tulppa: lrp 5
gaso: model technic's quik fire 10%
ja miragen hehku
kokeiles avata seosruuvia 3 kierrosta.
-
Bagi Ultimassa on Gx15 kone tämä gxr 15 on uudempi versio tuosta Gx15:sta. :mrgreen:
-
Seosruuvi 3 auki ok, paljonkos sulla on pääruuvi auki ?
-
semmonen muistikuva että oiskohan 1ja½ kierrosta
-
Mikä on pääruuvi?
-
Kierros ruuvi todennäkösesti kössön noissa pikku moottoreissa ei muita oo kun noi 2
-
No mikä on kierros_ruuvi? Missä sijaitsee seosruuvi, ja missä kierros_ruuvi?
-
ainakin minun gxr 15:ssa on pääruuvi, seosruuvi ja tyhjäkäyntiruuvi. Seosruuvi siis säätää alakierrokset kun lähdetään paikalta liikkeelle.
Eli pääneula oli auki 3 kierrosta vai seosruuvi ?
-
mitäs luulet sen "kierros_ruuvin" säätävän? :lol:
Jooei mitään, kunhan sivusta seurailen, jatkakaa... 8)
-
Eli siis tyhjäkäyntiruuvi ja pääneula.
-
uni nyt.... :mrgreen: siis seosta 3 auki ja sitä kierros (idle screwiä) se puoltoista
-
jos siis palataan itse aiheeseen termeillä pääruuvi (joka säätää karkeasti ottaen maksimikierrokset), seosruuvi (joka säätää alakierrokset) ja tyhjäkäyntiruuvi.
Bagi, millä asetuksilla sinun GXR15-koneesi pelittää hyvin ? Lähinnä kiinnostaa seos- ja pääruuvit.
-
edelleenkin 3 kierrosta seosta auki ja puoltoista sitä sun pää ruuvia eli kierros ruuvia
-
ok. on muuten aika eksoottisen oloiset säädöt sulla kun suositus on 2.5 auki kumpaakin. Mutta täytyy kokeilla ilman muuta.
-
Molemmat neulat kun rajoittavat polttoaineen virtausta, eli toimivat samalla idealla. Jospa jatkettaisiin aihetta käsitteillä ylä- ja alaneula, jotka jotenkin järkevimmältä nimitykseltä tuntuisivat. Turha sotkea miljoona erilaista "seos" ja "kierros" nimeä tähän soppaan, kun ylä ja ala ovat kuvaavimmat nimitykset. Tehdassäädöillä tuskin kovin pitkälle pötkitään, niillä voi hyvässä tapauksessa saada koneen käyntiin.
-
muttakun kyseisessa koneessa on vain 2 neulaa
-
Niin siis vain yksi neula + tyhjäkäynnin säätöruuvi. Joka oikeastaan ei ole neula ollenkaan, vaikkakin kyllä hieman sen mallinen. Toimii kuitenkin eri periaatteella.
Se mikä tuo ns. yksineulaisen kaasarin neula sitten olisi? Itse sitä pitäisin edelleen yläneulana.
-
juu
-
molempiinhan (ala+ylä) tuo pääneula vaikuttaa. Siksi se periaatteessa riittää mutta täydellistä tulosta sillä ei saa aikaan millään.
-
selvä ja Huomenta chasiksellekkin
-
Jos sulla bagin on vain kaksi neulaa, ei meidän GXR15 koneet ole samat. Mulla on nimittäin 3 neulaa. Ja jos nää koneet ei oo samat, eipä noita säätöjäkään kandee sen enempää vertailla tarkasti...
-
Itsellänikin taitaa olla vanhassa ultima rb:ssä joku gx---?? kone
Joskus viime kesänä sitä taisin viimeksi ajaa ja sen vaan muistan, että Kone käynnistyi ihan naurettavan helposti. Tulppana silloin alkuperäinen tulppa ja löpönä SiderVinderin 16 rossasta..
-
no kyllä ne säädöt silti voi olla aika samanlaiset kokeile nyt niillä silti
-
Mulle tuli muuten juuri teoria mieleen tosta mun moottorin käynnistysongelmista. Luin juuri Kyoshon esitettä ja siinä on nimenomaan eri polttoaineille omat tulpat ! Eli siis Qwikfire polttoaineelle on Qwikfire tulppa. Qwikspeed polttoaineelle on oma Qwikspeed tulppa jne.
Ja tuosta Qwikfire tulpasta sanotaan nimenomaan, että helpottaa merkittävästi käynnistymistä....ja ei kun kauppaan !
-
no onhan mullakin quikfire bensaa ja lrp 5 tulppa silti toimii
-
Lucky you ! Mutta mulla ei toimi hyvin. Jotain tarttee tehdä.
Ja kokeilin just noita sun säätöjä: no help. S*it !
-
siinä mitään onnea ole samalla lailla se tulppa hehkuu lämmöistä ja säädöistä se johtuu missä liikkeessä käytit sitä
-
Itellä on tuo kyseinen kone Inferno tr-15:ssa ja hyvin on pelannu.
Kone toimii, mutta auto ei vaan kestä. :|
Ohje säädöthän tuohon on alaneula 2,5 kierrosta ja ylä
3 kierrosta. Itellä piti alaneulaa aukasta lisää noin 0.5
kierrosta eli noin kolmeen ja yläneula on
noin 2 tai pikkusen alle auki. Riippuen miten haluaa
koneesta kierroksia irti.... :wink:
-
selvä ja Huomenta chasiksellekkin
täh?
-
ei mtn :mrgreen:
-
Ihmeiden aika ei ole ohi...jatkoin tuota tulppatutkimustani ja ostin uuden, mielestäni paremmin sopivan tulpan tuohon GXR15 koneeseen. Aikaisemmin minulla oli myyjän suosittelema kilpatulppa joka ei ikinä käynnistänyt konetta hyvin.
No, nyt uudella tulpalla (O.S. A3) hörähti käyntiin heti !! Mahtava juttu.
-
voi olla että tulppa oli valmiiksi jo rikki
-
Ei ollu. Oli suoraan paketista (joita mulla on useampia ostettuna.... turhaan).
-
ei oo ensimmäinen kerta ettei tulppa toimis paketista tulleena
-
Hmmm... Mielenkiintonen termi... "kilpatulppa" :mrgreen:
Missä on myyjä näin sanonut?
-
Ehkä siihen pitää olla kisa hehkuki :D :mrgreen: :mrgreen:
-
Hmmm... Mielenkiintonen termi... "kilpatulppa" :mrgreen:
Missä on myyjä näin sanonut?
Onkohan "pihasuditustulpat" edullisempia? :lol:
-
Juu taitaa olla...
Eikä niissä oo varmaankaan tehoa niin paljon ku loppuunviritetyissä kisatulpissa.
Mut hei oikeesti... Kuka myyjä menee sanomaan noin??
Olisin erittäin halukas kuulemaan.
-
Nyt täytyy todeta, että myyjä ei käyttänyt tuota termiä vaan se on omani. Katsoin tietoa käyttämistäni Model Technics Fire Power tulpista (mm. www.modeltechnics.com ja kyöstin opus) ja niiden kohdalla todettiin, että sopivat suurille nitromäärille (jota itse en käytä) ja sivuilla käytettiin termiä 'contest plug'.
Eli myyjää ei nyt pääse syyttämään mahdollisesti väärästä termistä.
Mutta edelleen omalla kohdallani tulpan vaihto OS:n A3:seen tuotti selvän helpotuksen käynnistämiseen. Mikä oli tässä tapauksessa haluttu lopputulos.
-
Joo, ossin tulpat on hyviä ja toimivat Kyöstin moottoreissa kokemukseni mukaan hyvin (tosin se kokemus on aika vähäinen). Hyvä että pelittää.
-
rcoss...
Tietysti on ollu ongelmia käynnistyksen kanssa jos olet käyttänyt kylmää tulppaa pienellä nitromäärällä ja mahdollisesti säädötkin ovat olleet rikkaalla tuolle tulpalle.
Kisatulppaa siitä ei silti saada sen enempää kuin ossinkaan tulpasta, koska jos tarkkoja ollaan niin ei ole erikseen mitään kisatulppaa ja vakiotulppaa.
On vain eri lämpöarvolla ja pienillä muilla eroilla olevia tulppia.
-
Ossin tulppa on lyhyempi kuin italialaiset; sen takia luulen ettei tuo ofna hyper 21 toiminut oikeen millään aikoinaan kun A3 tulpalla taas OS ja Kyosho padat toimivat hienosti
-
Bagi Ultimassa on Gx15 kone tämä gxr 15 on uudempi versio tuosta Gx15:sta. :mrgreen:
Vaikka olen sähköautoilija, olen kuullut, että GXR on viritetty versio GX-moottorista
-
Bagi Ultimassa on Gx15 kone tämä gxr 15 on uudempi versio tuosta Gx15:sta. :mrgreen:
Vaikka olen sähköautoilija, olen kuullut, että GXR on viritetty versio GX-moottorista
Niinpä :wink:
-
ei moottoreiden toiminta kumminkaan paljoa eroa samallailla se polttoaine siellä räjähtää
-
ei moottoreiden toiminta kumminkaan paljoa eroa samallailla se polttoaine siellä räjähtää
Ei kai kukaan sitä väitäkkään. :mrgreen:
-
Voisko joku heittää tuon ilmanputsarin elementin tilauskoodin tähän? Itselleni tulossa inferno tr-15 ja siitä puuttuisi noita. Elikkä mulla ei vielä ole lappuja mistä näkee ja jos joku ystävällinen sielu pistäisi tähän, niin pistäisin sen sitten jo tilaukseen. Kone on GXR-15
-
www.kyosho.co.jp downloads:eista löytyvät kyosho mallien manuaalit pdf tiedostoina, manuskasta löytyvät varaosanumerot
-
Ostin pari päivää sitten tollasen Stadium Forcen missä on käsittääkseni tämä gxr 15 kone, ja oon koittanu toimia ohjeiden mukaan.
Sisäänajon aloitin niin, että 1 tankillinen tyhjäkäyntiä. No se suju ihan ok.
Mut nyt kun oon koittanu ajaa sillä, ni auto sammuu aina välillä kuin seinään.
Kone kyllä käynnistyy lähes joka vedolla, mutta kaasua se ei tunnu kestävän.
Välillä pääsee puoli metriä kun taas toisinaan auto voi toimia muutaman minuutinkin putkeen.
Kaasarin säädöt on ohjeiden mukaan (seos 2,5 auki ja pääruuvi 3).
Siihen yhteen ruuviin (tyhjäkäyntiruuvi?) en oo koskenu, koska sille ei ollu mitään ohjearvoa.
Oon tietty koittanu säätää niitä suuntaan jos toiseenkin, mutta aina lopputulos on jokseenkin sama, eli auto sammuu ennemmin tai myöhemmin, varsinkin jos antaa vähänkin enemmän kaasua.
Onko kellään ollu vastaavia ongelmia?
-
Kone sammuu isommalla kaasulla koska se on vielä rikkaalla.
Eli olet siis käyttänyt vasta tankillisen pukilla ja nyt ajat sillä...
Sisäänajo ei siis vielä ole valmis, vaan sinun pitää vielä muutama tankki ajella erittäin nätisti ja koneen ollessa rikkaalla.
Vasta kun olet saavuttanut lähemmäs 10 tankin käytön koneelle niin aletaan hakea koneeseen todellisia säätöjä.
Tällöin säädetään pääneulaa laihemmalle (kiinni).
Mutta ajelehan ensin ne muutamat tankit pitäen koneen käynnissä ja välttäen kovia kierroksia.
Eli hissukseen vaan.
-
Hieman off-topic, mutta liittyy Kyoshon koneisiin:
Kannattaa kiristellä ne moottorin ruuvit kunnolla, ennen ajamisen aloittamista, vaikka paketti olisikin niinsanotusti RTR.
Ja viimeistään siinä vaiheessa, kun kone lakkoilee, tai ei starttaa kunnolla, on syytä varmistaa niiden tiukkuudet. Itse olen ajellut muutaman Kössin koneen sisään (GS21R ja GX15) ja molemmissa ollut ruuvit luvattoman löysällä uutena.
Pieni ilmavuoto melkein missä tahansa riittää aikaansaamaan mystisiä ongelmia ja harrastusmotivaation laskua...
PS. Tosi harrastajallehan tuo koneen virittäminen/tiivistäminen ennen tositoimia on ihan perusjuttuja, mutta kuitenkin...
-
Moottoreissa usein ruuvit löystyy ajaessa, ne kannattaa aina tarkistaa ennen ajoa ja kiristää, myös tehtaan jäljiltä. Ei Kyosho ole sinänsä poikkeus.
-
Mitä bensaa käytätte näissä koneissa? Siis nitromäärää kiinnostaa.
-
Mulla 10% nitroa. Hyvin kulkee. Kohta vaihdan 16% ja katotaan sitten miten paljon vaikuttaa.
-
Mä ajan nykyään 25%. Ennen käytin 16%. Ero oli mielestäni huomattava.
-
Löpön nitromäärä kannattaa olla 16% tai pienempi. Itse ajoin 20% löpöllä vähän aikaa mutta auto savutti kauheesti eikä äänikään kuulostanu hyvältä.
Toi moottori on ny sellanen että sitä ei oo suunniteltu toimimaan. Moottori on toiminu sammumatta 2 ekaa tankillista sisäänajosta ja sen jälkeen ei oo yhtään tankkii ajettu ilman että auto sammuis kesken tankin. Ja tässä on ny ajettu noin 4 gallonaa. Ittellä on 2 konetta (ihan samanlaiset). Eikä kumpikaan toimi. Kumpikin sammuilee ihan samalla tavalla ilman mitään syytä. R/C-vempeleitä yli 15 vuotta harrastanut henkilö oli ostanu pojaalleen auton jossa oli tää kone. Sano että on huonoin moottori jota on ikinä omistanu. Me ostettiin auto varaosiks sillä jos moottori toimis inferno TR15:sa niin auto ei muuten kestäis.
Ja en oo alottelija, että ei kannata antaa mitään sääntöapua koska tää moottori ei vaan toimi.
-
Itellä oli joskus GX-15 kone... koskaan en sitä hyvin saanu toimimaan :wink:
Tosin se oli eka polttiskone mitä mulla oli... En tiedä saisinko nyt sen säätöihin mutta varmasti paremmin kuin sillon parivuotta sitten :)
-
Itellä on tuo GXR-15 kone Inferno TR-15:ssa ja
kone toimiiku kello, mutta auto vaan ei kestä
ympärillä. Paremmin mulla toimii tuo GXR
mitä Genesisen kone. :shock:
-
Löpön nitromäärä kannattaa olla 16% tai pienempi. Itse ajoin 20% löpöllä vähän aikaa mutta auto savutti kauheesti eikä äänikään kuulostanu hyvältä.
Toi moottori on ny sellanen että sitä ei oo suunniteltu toimimaan. Moottori on toiminu sammumatta 2 ekaa tankillista sisäänajosta ja sen jälkeen ei oo yhtään tankkii ajettu ilman että auto sammuis kesken tankin. Ja tässä on ny ajettu noin 4 gallonaa. Ittellä on 2 konetta (ihan samanlaiset). Eikä kumpikaan toimi. Kumpikin sammuilee ihan samalla tavalla ilman mitään syytä. R/C-vempeleitä yli 15 vuotta harrastanut henkilö oli ostanu pojaalleen auton jossa oli tää kone. Sano että on huonoin moottori jota on ikinä omistanu. Me ostettiin auto varaosiks sillä jos moottori toimis inferno TR15:sa niin auto ei muuten kestäis.
Ja en oo alottelija, että ei kannata antaa mitään sääntöapua koska tää moottori ei vaan toimi.
ilmeisesti tarkoitat tota gxr-15 konetta?
-
Sitä juuri.
-
kyllä se kone 16% käy paremmin mitä 10%..
-
Nii, mutta se käy 16% paremmin mitä 20%
-
Tuo väitös ei pidä paikkaansa sitten millään.
Mitä enemmän nitroa on, sen varmemmin moottori pysyy käynnissä ja sitä enemmän siitä irtoaa tehoa.
Mutta se on otettava huomioon että jos vaihtaa polttoaineen nitromäärää niin koneen säädöt menevät uusiksi.
Myöskin jos on kokeiltu eri merkkistä polttoainetta niin siinäkin on taas yksi tekijä.
Jokatapauksessa mitä suurempi nitromäärä, sen paremmin kone käy ja kukkuu.
-
Se on sitten sillai, kun *HOKE* sen sanoo. :mrgreen: Mutta en suosittele 20% ainetta. Savutti sillai että autoo ei meinannu nähdä. No, Sillon mää en ollu vielä kauheen haka polttomoottorin säätämisessä. :roll:
-
eikös se niin mennyt että nitro vapauttaa palaessaan happea --> metanoli palaa paremmin. Siksi suurempi nitro% on periaatteessa parempi mutta moottorin kulumisen kannalta hieman huonompi koska yleensä voitelun osuus laskee (no ei välttämättä jos metanolia on vähemmän?)
-
Minulla ei taas ole ollut minkäänlaisia ongelmia koneen kanssa. Lähtee heti käyntiin enkä kyllä muista milloin se olisi sammunut viimeksi. Kone toimii mielestäni paremmin 25% kuin 16% mutta sehän on vain minun mielipiteeni.
-
Et ole ainoa mielipiteesi kanssa, suurin osa ajattelee samoin ja siihen on ihan kemialliset syyt :)
-
Hmm, täytynee vaihtaa korkeampaan 'oktaaniin' kunhan saan nykyisen kanisterin loppumaan. Mulla meinaan auto sammuu helposti varsinkin tyhjäkäynnillä.
-
Tuosta moottorista ja nitromäärästä. Itselläni oli taannoin tuollainen moottori käytössä ( hyllyssäkin on vielä yksi pelkästään sisäänajettuna ) ja se toimi kyllä paremmin 25% nitro-määrällä. Mutta, ilmeisesti sisuskalujen huonosta laadusta johtuen se ei kestä kunnolla sitä nitro-määrää. Eli, kone menee väljäksi nopeasti, joskin tuo kone väljistyy muutenkin nopeasti. Siksi se 16% voi olla parempi, ehkä se 20% menee, mutta ei taida valmistajakaan sitä suositella.
-
Vaikka 25% näköjään kuluttaa konetta enemmän niin itse meinaan kummiskin käyttää jatkossa sen helppouden takia. Gallona on jo koneesta mennyt läpi enkä itse ole ainaskaan huommanut mitään eroa. Miten olisi muuten jos lisäisi öljymäärää tuohon bensaan.
-
Se varmaan auttaisi. Toinen vaihtoehto on ostaa Byronin nelitahti fuilia, siinä on enemmän voiteluainetta jo valmiina, ja saa todella rankoilla nitromäärillä, taisi olla jopa 40%...
-
Nitro määrän kasvaessa saattaa joutua laittamaan lisää shimmiä kannen alle eli puristus suhdetta muuttaa. itse painin pienen käynti ongelman kanssa kun kaveri siirty 10% 25%.seen (gt-inferno 28pannu) 0.30 shimmi väliin ni rupes toimittaan kun junanvessa...
-
Minulla ei ole siis mitään ongelmia käymisen kanssa. Ajattelin vaan kun kaikki sanovat että kone kuluu niin paljon nopeammin tuolla 25% niin lisäöljyllä antaa lisää voitelua ja sillä tavalla pidentää koneen ikää.
-
Mites tästä (ja muistakin) koneesta saa kiertokangen irti tuosta männästä? Eli siis sen glipsin pois sieltä urasta..?