No noi iskariöljyt saa kelvata mutta kuinka paljon kuhunkin iskariin sitä pitää laittaa?
Tyhjennä vanhat öljyt pois.
Tarkista että silikonipuolipallo (bladder) on ehjä ja sen yläpuolella ei ole öljyä.
Tarkista että alapään tiivisteet ja nylonprikat ovat ok (iskarin varsi ei pääse paljoa klappaamaan)
Liruta 1-2cm uutta öljyä männän ollessa ala-asennossa ja liikuta mäntää öljyn pinnan alapuolella hitaasti välillä odottaen,siten että suurin osa kuplista on noussut pintaan.
Lisää öljyä piripintaan saakka ja liikuta taas mäntää siten että saat loputkin ilmat männän yläpuolelle ja odota riittävän pitkään, että nuo vimeisetkin ilmakuplat ovat nousseet pois öljystä.
Ruuvaa korkki paikalleen hitaasti jotta silikonipuolipallon ja öljyn väliin jäävä ilma pääsee tulemaan pois korkkiin tehdystä rei'ästä.
Paina vartta sisäänpäin ja mikäli varsi ei mene "pohjaan" saakka vaan jää jäkittämään ikäänkuin siellä olisi kumipallo vastassa, niin öljyä on liikaa.
Jos öljyä on liikaa, niin vedä varsi täyteen mittaansa ja avaa korkkia sen verran että korkissa oleva reikä avautuu ja paina vartta sisäänpäin vaikka 1cm kerrallaan ja ruuvaa korkki taas hitaasti paikalleen ja kokeile mikäli öljyä on vieläkin liikaa.
Mikäli öljyä ei ollut liikaa, niin tarkista että iskari tuntuu yhtä jäykältä koko matkan eikä todellakaan sirise (ilmakuplia) eikä ahdista yhtään liikaa juuri ennen kuin puristuu minimimittaansa.
Tarkista paljonko iskunvaimennin palautuu minimimitastaan itsestään ja kuinka nopeasti, kokeile öljyn määrää sätelemällä koota toisen puolen iskari samanlaiseksi.
Mikäli iskari ei palaudu liki yhtään, on öljyä liian vähän.
Tuollaiset ajatukset mielessäni minä olen iskareita täytellyt, korjatkaa toki mikäli olette eri mieltä.
Fysiikkaa:
Miksi iskunvaimennin palautuu jopa ilman jousikuormaa?
Koska iskunvaimentimen varsi työntyy öljyyn syrjäyttäen öljyä oman tilavuutensa verran. Öljy taasen puristaa tuota iskarin yläpäässä olevaa puolipalloa kasaan, joka puristaa taasen itsensä ja iskarin korkin rajaamaa ilmatilaa kasaan ja kaasuna ilma puristuu helpommin kuin muut syrjäytetyt elementit, joten tuo ilma pyrkiessään takaisin siihen vallitsevaan ilmanpaineeseen, missä se on sinne laitettu työntää em. muita elementtejä, jotka lopuksi haluavat syrjäyttää iskarin vartta, joka aiheuttaa iskunvaimentimen palautumisen jopa ilman jousikuormaa.
Kuulemma on myös olemassa iskareita joissa on korkin ja puolipallon rajaama ilmatila niin suuri, jotta öljyä ei voi jäädä liikaa
Vianetsintää:
Mikä tahansa vikana, niin tarkista että öljyssä ei ole ilmaa ja ilmassa ei ole öljyä. Seuraavaksi tiivisteet.
- Hount