RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Janne A - 06.12.11 - klo: 15.48

Otsikko: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Janne A - 06.12.11 - klo: 15.48
Viestittelin Vesan ja Kallen kanssa ja he olivat sitä mieltä, että tällainen kysely olisi paikallaan.

Ketkäs ajelee tulevalla kaudella näitä mattoautoluokkia? Kiinnostaisi saada vähän suuntaa antavia lukuja.
Vastatkaa oikealla nimellänne tähän topikkiin ja jos tiedätte joitain muitakin, niin ne voi ilmoitella samalla.
Muistakaa laittaa myös, että kumpaa luokkaa ajatte? Meinaako joku ajaa molempia luokkia?

Kalle käynnistää numeroiden haun sitten aikanaan, kun säännöt on julkaistu.

C-12:
Henri Fredriksson
Pauli Helin
Lari Jäppinen
Antero Kivijärvi
Pekka Koivula
Risto Koskinen
Ari-Pekka Kyykkä
Panu Vehniäinen
Vesa Yli
Juha Menna
Miika Rinne
Taneli Erkkilä
: 12 kpl

CS-12:
Janne Aspinen
Jussi Rinne
Janne Valtanen
Janne Liinkangas
Keijo Kaattari
Miikka Rahikainen
Ilpo Koivisto
Jaakko Mursula
Antti Luoto
Ari Lappi
Pasi Lento
: 11 kpl
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: kaasari - 07.12.11 - klo: 08.21
CS-12 Keijo Kaattari
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Soo - 07.12.11 - klo: 10.07
-
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: koivisi - 07.12.11 - klo: 15.19
Luokka CS-12

Ilpo Koivisto
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: kopterimursu - 07.12.11 - klo: 16.38
...
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Luttura - 08.12.11 - klo: 14.43
CS-12
Antti Luoto
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Juize - 11.12.11 - klo: 23.26
Kaipa sitä parin testikisan perusteella uskaltaa luokkansa jo valita  :roll:

C-12
Juha Menna
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: APK - 28.12.11 - klo: 20.14
Lisää kuskeja varmasti on jotka listalta puuttuu.

Kisajärjestäjän näkökulmasta olisi hieno nähdä ennakkoon paljonko kuljettajia on.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: ALi - 28.12.11 - klo: 21.54
CS-12
Ari Lappi
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Janne A - 19.01.12 - klo: 13.59
Aika pieneksi näyttää jäävän tämä rinki. Onko FTT:n erillään ajattaminen se suurin syy, miksei kuskeja ole viivalla enempää?
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: jarkko - 19.01.12 - klo: 16.02
Johan ekaan kisaan on ilmoittautunut 7 kuskia enemmän kuin tämän topiikin listassa on.

Alla on 2005 - 2011 AKK:n pistetaulukoista C-12 kuskien määrät. Aika tasaista on.
-2007 nousu selittynee pitkälti sillä että FTT:ssä TSM-kuskeille avautui mahdollisuus tutustua lauantaina kiilaa ajaen rataan sunnuntain virituristia varten
-CS-12 mukaantulo näkyy 2011 rankingissa, missä  on c-12 + cs-12 kuskeja yhteensä 40, joista 14 henkilöä cs-12 listalta

2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012
  26     27.     .34.     .35.     .35.     .31.     .30.     .30

Minusta tuo ekaan kisaan koossa oleva 30 kuskin määrä on suunnilleen se mitä saattoi arvatakin. Eri paikkakunnilla tulee kullakin muutamia omia uusia nimiä mukaan.
Muutama TSM:ää pääluokkanaan ajava kuski on jäänyt pois, mutta joitain uusia on tullut tilalle.

1/12 autojen suosion soisi kasvavan.
CS-12 luokan sopivuutta uusille harrastajille ei ole ymmärretty kunnolla.
Myös SM-tasolla kisäjärjestäjän puolesta toivoisi suurempaa porukkaa vastineeksi kaikille järjestäjien panostuksille.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Janne A - 19.01.12 - klo: 16.33
Kiitos tilastoista.

C-12 SM-luokassa ~20 kuljettajaa/kilpailu on harmillisen pieni määrä. Silloin tasoerot erien ja finaalien sisällä voi olla jo niin iso, että tulee ongelmia.

Minulla on sellainen kuva, että mattoautoilua pidetään vain kokeneiden luokkina. Juuri noita aloittelevia kuskeja saisi olla enemmän, että luokilla olisi vankka tulevaisuus. Kun mattiksessa on perus-setuppi kohdallaan, niin sitä on aika helppo ajaa, vaikka meneehän se tuolla 0-ennakko+10.5t-kombolla aika kovaa kokeneettoman käsiin.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: koivisi - 19.01.12 - klo: 18.10
PKSRCA:ssa on pieni porukka löytänyt CS-12 luokan talven mittaan. Seinäjoen kisoihin on lähdössä 5 stokki kuljettajaa, joista 3 on uutta luokan harrastajaa. Yksi ainakin vielä hieman empii. Yksi on käynyt kyselemässä keskiviikon vakio treeni-iltanamme mikä olisi se "oikea" automerkki. Yhteenvetona voisi sanoa, että pientä orastavaa kiinnostusta on kerholamme havaittavissa.

Kauden ensimmäiseen kisaan lähdemme opintomatkalle. Menestysodotukset on sen mukaiset. Toki periksi emme anna. Ja täysillä mennään. Itse tulen pitämään korvat auki. Ja keräämään perustietoa. Jotta meillä olisi tuleville aloittelijoille hieman kättä pidempää annettavaa. Että kaikkien ei tarvitsisi kantapään kautta opetella asioita. Menestyminen tietenkin edellyttää jokaiselta harrastajalta aktiivista omaehtoista asioiden kokeiluja ja treenaamista.

Katsotaan mitä repuun antaa kun 4 tuntia autossani paluumatkalla Seinäjoen kisoista istuu yksi lajin pioneeri Vesa Yli. Keskustelu varmasti pyörii mattoautoilun ympärillä.

PS. Nyt näyttää aiemmin hieman vielä lähtöään empinyt kuljettaja myös ilmoittautuneen kisoihin. Nyt meitä on PKSRCA:sta mukana 6 kisaajaa stokkiluokassa.

Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Vesa - 23.02.12 - klo: 15.42
Kausi pyörähtää viikonvaihteessa yli puolivälin, kun FTT II kisa ajetaan Kiimingissä. Pine ihmetys kohdistuu CS-12 luokan kuskien vähäisyyteen kisoissa, autoja kuitenkin on myyty ja ajossa, mutta missä kuskit luuraavat? Onko tähän jotain erityistä syytä vai ovatko syyt perinteiset kiire ja sijainti?

Muutama asia pohdittavaksi ja keskusteltavaksi on, miten 1/12 kisoihin saataisiin lisää kuskeja. Viriluokassa osallistumismäärä on ihan OK, ei hyvä mutta tasoltaan maailman huippua. Jenkeissä virikuskeja on omasta maasta vähemmän kuin suomen FTT-kisoissa on kuskeja C-12 luokassa. Englannissa virissä ja stokissa on n 40-60 kuskia, siellä luokat ajetaan eri päivinä ja kaikki yleensä ajavat molemmat luokat. Alankomaissa 1/12 on hyvin pientä, Ruotsissa ajetaan MSC-sarjaa, jossa on stokkiluokat suosittuja ja ainoita, viriä ei ajeta.

Snowbirdseissä näin eka kertaa, miten 17.5t blinkyautot liikahtaa, ja täytyy sanoa, että vaikka ennakkoluulot oli suuret, olin positiivisesti yllättynyt, miten "kohtuullista" vauhtia autot kuitenkin liikkuivat n 26x10.5m kokoisella radalla. Ja kisaaminen oli tiukkaa ja tasaista, kuten ko. kisassa oli kaikissa luokissa. Stokkiblinky tais olla suurin tai toisekis suurin luokka myös. Jossain kertsikisassa tullaan kokeilemaan tuota luokkaa varmasti, en sitä tiedä, onko siitä Suomeen kuskimäärien nostattajaksi, voisi ollakkin?
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: MrOllinmaki - 23.02.12 - klo: 18.09
Kausi pyörähtää viikonvaihteessa yli puolivälin, kun FTT II kisa ajetaan Kiimingissä. Pine ihmetys kohdistuu CS-12 luokan kuskien vähäisyyteen kisoissa, autoja kuitenkin on myyty ja ajossa, mutta missä kuskit luuraavat? Onko tähän jotain erityistä syytä vai ovatko syyt perinteiset kiire ja sijainti?

Muutama asia pohdittavaksi ja keskusteltavaksi on, miten 1/12 kisoihin saataisiin lisää kuskeja. Viriluokassa osallistumismäärä on ihan OK, ei hyvä mutta tasoltaan maailman huippua. Jenkeissä virikuskeja on omasta maasta vähemmän kuin suomen FTT-kisoissa on kuskeja C-12 luokassa. Englannissa virissä ja stokissa on n 40-60 kuskia, siellä luokat ajetaan eri päivinä ja kaikki yleensä ajavat molemmat luokat. Alankomaissa 1/12 on hyvin pientä, Ruotsissa ajetaan MSC-sarjaa, jossa on stokkiluokat suosittuja ja ainoita, viriä ei ajeta.

Snowbirdseissä näin eka kertaa, miten 17.5t blinkyautot liikahtaa, ja täytyy sanoa, että vaikka ennakkoluulot oli suuret, olin positiivisesti yllättynyt, miten "kohtuullista" vauhtia autot kuitenkin liikkuivat n 26x10.5m kokoisella radalla. Ja kisaaminen oli tiukkaa ja tasaista, kuten ko. kisassa oli kaikissa luokissa. Stokkiblinky tais olla suurin tai toisekis suurin luokka myös. Jossain kertsikisassa tullaan kokeilemaan tuota luokkaa varmasti, en sitä tiedä, onko siitä Suomeen kuskimäärien nostattajaksi, voisi ollakkin?

Keskiviikkona Tiksin radalla yhteensä 7 mattoautoa samaan aikaan paikalla!!!

-A-
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: largo - 23.02.12 - klo: 18.44
Tampere on ainakin oman osansa yrittänyt tuonut virikiilaan. Noin 20 virikuskista 8 tulee Tampereelta :)
Tampereen kiilakisoihin varmaan saadaan omista riveistä muutama stockkikiila myös liikkeelle.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Vesa - 23.02.12 - klo: 19.08
Kannattaa myös muistaa että ensi vuoden EM-kisat ajetaan Kiimingissä!
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: MrOllinmaki - 09.12.12 - klo: 21.56
Tämä olisi nyt varmaan se mihin voisi C-12 kriisikeskustelua virittää.

Kävin tänään Korialla pitkästä aikaa ja hienolta näytti kun kundit lennättivät ohjuksiaan. Silti jostain syystä ei talven kisojen kiertäminen vaan itseä kiinnosta. En oikein osaa edes eritellä mistä se johtuu, mutta näin se nyt vaan tällä kertaa kohdallani on.

Asioita joita itse olen jäänyt kaipaamaan historiasta, on mollista tehdyt radat ja kerta-SM:t. Viime vuosina satunnaisemmin kisoja ajaneena koen itsekkäästi omalta kohdaltani myös kaikki lähtöjärjestysrankingpistesysteemit epäoikeudenmukaisina itselleni. Haluaisin myös että rata olisi kisoissa ennakkoon jo ajettu, jotta siinä olisi pitoa heti aamusta, eikä vasta finaaleissa. Muilla taukoa pitävillä on varmasti kaikilla omia syitään päätöksiinsä..

Kun luontainen poistuma on kuitenkin luontaista, tarkoittaa se sitä että uusien kuskien mukaan saaminen olisi välttämätöntä jotta laji pysyisi terveenä. Keinoja siihen en osaa sanoa, mutta universaalisti, kun lajia kehitetään ajatellen vain huippujen tarpeita, johtaa se siihen että siellä sitten ajavat vain ne huiput, kuten nyt alkaa näyttää. Pitäisi ennemminkin miettiä keinoja, miten harrastaminen olisi helpompaa ja houkuttelevampaa.

Samantapaista keskustelua on mielestäni myös nämä ykstyyppirengas- , ja pitoaineetpoispolttiksista tyyppiset väännöt. Nämä väännöt tähtäävät siihen että uuden tulokkaan elämä olisi helpompaa ja vanha kaarti pääasiassa haluaa suojata omaa reviiriään ja pitää kiinni nykysäännöistä.

Lisämausteensa tähän mattoautoilun vaikeuteen tuo myös se ettei pääkaupunkiseudulla ole rataa, missä voisi näillä autoilla ajaa, pitää matkustaa tampereelle tai Korialle jos haluaa päästä ajamaan. Monelle on vaan henkisesti helpompaa käydä Tikkurilassa töiden jälkeen turistiautolla tai krossiautolla ajelemassa.

Jaetaan mielipiteitä, ja annetaan materiaalia lajivastaavien käytettäväksi. Siis, IHMISET, kertokaa missä mättää, mitkä ovat teidän syynne siihen ettei mattoautokilpailut kiinnosta????

-A-
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Vesa - 10.12.12 - klo: 09.58
Lisämausteensa tähän mattoautoilun vaikeuteen tuo myös se ettei pääkaupunkiseudulla ole rataa, missä voisi näillä autoilla ajaa, pitää matkustaa tampereelle tai Korialle jos haluaa päästä ajamaan. Monelle on vaan henkisesti helpompaa käydä Tikkurilassa töiden jälkeen turistiautolla tai krossiautolla ajelemassa.

Onhan Tikkurilassa ainakin ollut iso RC-keskus, eikö siellä voi ajaa? Profiiliin voi aina tehdä vaihtoehtoisia kohtia, vaikka pääasiassa turisteille rata olisikin suunnattu.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: APK - 10.12.12 - klo: 10.30
Tämä olisi nyt varmaan se mihin voisi C-12 kriisikeskustelua virittää.

Asioita joita itse olen jäänyt kaipaamaan historiasta, on mollista tehdyt radat ja kerta-SM:t. Viime vuosina satunnaisemmin kisoja ajaneena koen itsekkäästi omalta kohdaltani myös kaikki lähtöjärjestysrankingpistesysteemit epäoikeudenmukaisina itselleni. Haluaisin myös että rata olisi kisoissa ennakkoon jo ajettu, jotta siinä olisi pitoa heti aamusta, eikä vasta finaaleissa. Muilla taukoa pitävillä on varmasti kaikilla omia syitään päätöksiinsä..

Kun luontainen poistuma on kuitenkin luontaista, tarkoittaa se sitä että uusien kuskien mukaan saaminen olisi välttämätöntä jotta laji pysyisi terveenä. Keinoja siihen en osaa sanoa, mutta universaalisti, kun lajia kehitetään ajatellen vain huippujen tarpeita, johtaa se siihen että siellä sitten ajavat vain ne huiput, kuten nyt alkaa näyttää. Pitäisi ennemminkin miettiä keinoja, miten harrastaminen olisi helpompaa ja houkuttelevampaa.

Samantapaista keskustelua on mielestäni myös nämä ykstyyppirengas- , ja pitoaineetpoispolttiksista tyyppiset väännöt. Nämä väännöt tähtäävät siihen että uuden tulokkaan elämä olisi helpompaa ja vanha kaarti pääasiassa haluaa suojata omaa reviiriään ja pitää kiinni nykysäännöistä.

Lisämausteensa tähän mattoautoilun vaikeuteen tuo myös se ettei pääkaupunkiseudulla ole rataa, missä voisi näillä autoilla ajaa, pitää matkustaa tampereelle tai Korialle jos haluaa päästä ajamaan. Monelle on vaan henkisesti helpompaa käydä Tikkurilassa töiden jälkeen turistiautolla tai krossiautolla ajelemassa.

-A-

Liian monessa asiassa, on se sitten yksittäisen luokan osanottajamäärissä tai pienten kerhojen jäsenten määrässä, muutaman yksilön lopettaminen/tauon pitäminen tuntuu liikaa. Eli jo vuosia ajaneen lopettamisen tilalle ei tule uutta harrastajaa täyttämään sitä "aukkoa".

Mulle käy myös hyvin mollaradat, kunhan mollat ei ole sellaisia josta auto lentää toiselle puolelle rataa. Pitoa kaipaisin ("FTT-tyylisille" matoille myös lisää), liekö kevyistä autoista ja pienestä osallistujamäärästä johtuvaa se, että pitoa on vasta finaaleissa ja viimeisellä AE-kierroksella?

Kerta SM houkuttelisi varmaankin lähes kaikki kynnelle kykenevät paikalle, mutta luokkien nykyhetkisen tilan perusteella, kuka tohtii anoa sellaista kisaa kaudelle 2013-2014 (/vuodelle 2014)? Kisaa jossa tilavuokrat yms muut kulut ehkä saadaan katettua osallistumismaksuilla tai jopa mennään miinukselle?
Olisiko sitten muut kisat kansallisia tai kerhokisoja? Olishan näillä mukava ajaa muukin kisa nimittäin kuin vain se kerta SM/talvikausi.

Kenties harrastajia vähentävä ilmiö on autojen nopeudesta tulevat sivuilmiöt: renkaat pitää olla pieniä ja kaluston ei sovi olla 'sinnepäin' jos meinaa ajaa?
En itsekään niin paljoa pidä siitä, että mattoautoa pitää mekata niin paljon erien välissä, mutta se ajaminen on kyllä niin mahtavaa että siltikin jaksan sen mekkaamisen tehdä.
Juuri sen ajamisen mielekkyyden vuoksi, ei ole ikävä touringautolla matolla ajamista - asfaltilla hyvissä olosuhteissa se on mielestäni varsin mukavaa.

Pitäisikö seurata brittien mallia, ja ottaa Mardravet&Supastoxit omaksi (kanselliseksi?) luokakseen C-12&CS-12 kisoihin mukaan? Saataisiinko näin pitkällä tähtäimellä lisää harrastajia nykyisiin C-luokkiin?

Toinen harrastajia karsiva tekijä on harrastepaikat - ne eivät ehkä täytä tämän luokan vaatimuksia. Mutta toisaalta, niiden edistämiseksi kukin voi itse tehdä hommia.
En ole päässyt käymään Tiksillä kiilalla kokeilemassa, kenties sen radan saisi kiilalle sopivaksi omalla aktiivisuudella?
Täälläpäin viikottaiseen treenaamiseen on n. 20x10m rata, 7h viikossa. Pomppuja on hieman haittaamassa harrastamista, mutta niiden eteen on jo tehty jotain ja tehdään lisääkin.


Sitten vielä ehdotetusta C-12&CS-12 luokan yhdistämisestä:
CS-12 autoja ei ole mielekästä ajaa C-12 autojen seassa, eikä toisinpäin. Tilannenopeus on sen verran paljon eri, ja etenkin kiihtyvyys.
Voisi verrata jossain määrin siihen, kun M2-10 autot ja M4-10 autot kiertäisi rataa samassa erässä, ja kierrosajanpituus olisi 10 sekunnin luokkaa (eikä 17-28s, mitä ulkoradoilla yleensä on).

Jos taas ajatellaan sitä, että C-autot yhdistettäisiin touringautojen kanssa samoihin kisoihin:
Mahtuuko nykyiseen ajoformaattiin nykyisillä kuljettajamäärillä nämä lisäluokat?
Tällä hetkellä TSP-10 ja C-autot ovat pelkästään sisäratojen kilpaluokkia, pitäisikö niiden luokkien kilpailut olla samassa paikassa samaan aikaan ja TSM&TSS omina kilpailuinaan?
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Vesa - 10.12.12 - klo: 10.40
Kävin Tiksin radalla viime talvena ajamassa yhden päivän. Sillon rata oli muuten ajettava, paitsi profiili oli 99% kaasupohjassa ajettava ja parissa kriittisessä kohdassa oli pomppuja, ne ois kuitenkin voinu väistää erilaisella profiililla.

Luokkien eriyttäminen oli osin oma ehdotukseni, sekä turistiluokkien kasvun seuraus, ja kyselyn anti oli positiivinen, joten ei ollut tarvetta empiä asiaa. Olen edelleenkin sitä mieltä etteivät mattoautot kuulu turistiradoille, ja kisapäivät näyttävät venyvän entistä pidemmiksi turistikisoissa, ainakin kuskeja oli ekassa FTT-kisassa paljon.

Luokkien yhdistäminen ei ole vaihtoehto, jos ne ajetaan sekaisin. Ainakaan Oulusta ei yksikään tule ajamaan sellaisessa luokassa. Ja ainiin, 50% kuskeista näyttäs tällä hetkellä olevan Oulusta. Siinä hieman pohdittavaa.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: NJ - 10.12.12 - klo: 11.14
Ymmärtääkseni ei rataprofiili/profiilit ole se Tiksin ongelma. Kumimatot on.
Itse ajoin viime tiistaina siellä ainoana CS-12 autoa. Minuutin takapidotus (Jaco Grey) ja eteen ei pitoja ollenkaan (Jaco Purple). 2 kierrosta auto puski vähän, sitten oli siedettävää vetää akku loppuun. Pienikin ajovirhe, eikä aina tarvita sitäkään, niin renkaista lentää isoja palasia. Ei ole kivaa, ei.

-N-
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Vesa - 10.12.12 - klo: 11.16
Toimivin rengas siellä Tiksissä on Pink ja Magenta, ne saa jopa revetä vähän ja auto on ajettava, mutta harmaa, valkoinen ja keltanen ei sitä salli.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: MrOllinmaki - 10.12.12 - klo: 11.21
Hyviä puheenvuoroja Vesalta ja APK:lta

Itse kaipaisin kuitenkin kommentteja niiltä, jotka ovat olleet aikaisemmin mukana, mutta eivät enää jostain syystä ole. Omia ajatuksiani listasinkin jo, mutta miten on?

Koivula?
Tomppa?
Sakke?
Veini?
Reittilä?
Olli?
Henry?
Koivisto?
Mänty?
Viljami?
Christer?
Made?
Teppo?
Ari?
Arto?
Aspinen?
Jarkkom?
JHovi?
...ja miljoona muuta?? Onko vika luokassa vai kilpailuissa, vai onko elämä vain muotoutunut sellaiseen muotoon että muut asiat menevät C-12 kilpailemisen edelle?

Aktiivit tietävät että listassani oli ihmisiä, jotka ovat siirtyneet harrastamaan jotain muuta ja muistavat myös sen että siinä ei ole mitään pahaa. Mukanaolo on jokaisen oma asia ja päätös.

Itse uskon että uusien harrastajien saamiseksi pitäisi miettiä mm. seuraavia avainsanoja:
- helpompaa
- mukavampaa
- vähätöisempää
- hohdokkaampaa...

Tällä hetkellä lajin ulkopuolisten muita luokkia harrastavien suusta kuulee usein avainsanoja:
- Nysväystä
- laakerit täynnä karvoja
- uusi diffi joka erään
- liian nopeita autoja
- ei oo sorvia
- sorvaus on ihan kauheeta
- ne menee liian lujaa
- en osaa ajaa niin kovaa
- tiimijampoilla kulkee kovempaa
- ei oo rataa mis vois ajaa....

==> Molemmat näistä listoista ovat niitä avainsanoja joita tarkastelemalla voi löytää syitä nykytilanteeseen.

==> Tikkurilassa ja Korialla asiaa tarkasteltuani, olen myös huomioinut, että ns. pro-luokat eivät yleensäkkään ole talviharrastuksena niitä suosituimpia. Kaikkein eniten radalla näkee niitä pyörillä varustettuja postilaatikoita, etuvetoautoja ja minejä...

Turistista vielä sen verran että suuria joukkoja ei myöskään houkuttele se nopein luokka, vaan poro. Tässäkin näyttää siltä että halutaan päästä vähän helpommalla.

-A-
 

Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Stilo - 10.12.12 - klo: 13.38
Itsellä loppui C-12 luokan ajaminen yhteen kokonaiseen kauteen. Yksinkertaisesti siitä syystä, että varsinkin treenaaminen ei ollut yhtä kivaa kuin Touring autolla. Koko treenipäivän oli 40min syklilläkin jatkuvasti kiire renkaiden kanssa pelatessa ja autoa tweakatessa. Turistilla riittää, että katsoo renkaanliimaukset, vetää pidot renkaisiin ja heittää vitsiä muitten kuskien kanssa loput 30min. Vaikka se kilpaileminen ja ajaminen onkin hienoa, niin silti tässä harrastuksessa kisat on vaan ehkä 10% kokonais ajomäärästä niin ei vaan jaksanut kiinnostaa, kun treenaamatta ei viitsi tossa luokassa laittaa rahaa kalustoon ja lähteä sekoilemaan kisoihin.

C-12 auton ajaminen kyllä on aivan mahtavaa ja pitemmät erät hienoja ajaa. Nykyään ilmeisesti akkujen kanssakaan ei tarvitse niin paljon käyttää rahaa ja aikaa kuin peltikenno aikoina. Touring vaan on henkilökohtaisesti niin paljon mielekkäämpää hommaa varsinkin treenatessa.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: copter - 10.12.12 - klo: 14.05
Lainaus
Sitten vielä ehdotetusta C-12&CS-12 luokan yhdistämisestä

Jos nyt viittaat viestiini toisessa ketjussa, niin siinä puhuin ainoastaan tulosten yhdistämisestä siten että CS-12 kuskit saisivat myös C-12 luokan sijoituksen ja pisteet. CS-12 ajottaisiin "normaalisti" täysin omana luokkanaan eikä siis radalla samaan aikaan C-12 autojen kanssa missään vaiheessa kilpailua.

Tällä tavoin saataisiin tarvittavat pisteet kasaan C-12 luokan SM-arvon pitämiseksi ja mahdollisuus parantaa luokkaa kaudelle 2014 kun ei tarvitsisi uudelleen lähteä anomaan SM-arvoa. Kyseessä siis ainoastaan tilapäinen ratkaisu pisteiden jakamista varten.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: APK - 10.12.12 - klo: 14.20
Lainaus
Sitten vielä ehdotetusta C-12&CS-12 luokan yhdistämisestä

Jos nyt viittaat viestiini toisessa ketjussa, niin siinä puhuin ainoastaan tulosten yhdistämisestä siten että CS-12 kuskit saisivat myös C-12 luokan sijoituksen ja pisteet. CS-12 ajottaisiin "normaalisti" täysin omana luokkanaan eikä siis radalla samaan aikaan C-12 autojen kanssa missään vaiheessa kilpailua.

Tällä tavoin saataisiin tarvittavat pisteet kasaan C-12 luokan SM-arvon pitämiseksi ja mahdollisuus parantaa luokkaa kaudelle 2014 kun ei tarvitsisi uudelleen lähteä anomaan SM-arvoa. Kyseessä siis ainoastaan tilapäinen ratkaisu pisteiden jakamista varten.
Kyllähän sen voi noin toteuttaa, mutta miten ne tulokset sitten käytännössä yhdistettäisiin?
Kumpikin luokka ajaa omat finaalinsa, ja katsotaan finaalituloksia vertailemalla miten kuskit sijoittuu sitten lopputuloksissa? Vai laitetaanko CS-12 kuljettajat C-12 kuljettajien perään tuloksissa?
Entäs kahta luokkaa ajavat, eiväthän he voi olla tuloksissa kuin kertaalleen?

Olen siis sen kannalla, että SM arvon säilyttämiseksi tuloksissa yhdistämisen voisi tehdä (etenkin tulevaisuuden SM-arvon kannalta), mutta millä tapaa, on aika oleellinen juttu.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Mr Cale - 10.12.12 - klo: 15.40
Yksi vaihtoehto tässä tilanteessa voisi olla ajaa Oulun toinen kilpailu kansallisena ja "siirtää" toinen SM-kisoista Korialle, missä ajettaisiin 2 kilpailua. Jos sinne sitten saataisiin se 15 kuskia.

Noin niinkun yleisellä tasolla on ehkä syytä miettiä, miksi tuo 15 kuskin mimimäärä on olemassa. Onko oikein kikkailla keinotekoisesti tuo määrä täyteen ja onko kisaaminen sen jälkeen enää SM-tittelin arvoista...
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Janne A - 10.12.12 - klo: 19.26
Ollinmäen kymysykseen vastausta:
Itse en aja tänä talvena mattista pääasiassa treenimahdollisuuksien puutteen takia. Yhden talven jaksoi käydä Nokialla/Korialla treenaamassa, mutta koskaan ei saanut kunnon ajotuntumaa, kun harrastaminen oli niin satunnaista.
Toinen oli spec-luokan osallistujamäärä. En näe järkeväksi käyttää aikaa ja rahaa sellaiseen luokkaan, missä ei välttämättä saa kisasta edes sarjapisteitä osallistujamäärän takia.
Jos Jyväskylässä olisi tasaisen rata 24h/vrk käytössä, niin varmasti olisi toinen ääni kellossa ja jo tältä alueelta olisi autoja kisoissa.

Tuo supastox voisi olla koko mattoautojen pelastus, jos siitä saataisiin nopeasti rakennettua hyvän skenen. Se olisi vähän niin kuin krossissa on nyt short course-luokka. Mua ylipäätänsä vähän ihmetyttää suomalainen seuratoiminta; missä on ne lasten vanhemmat, ketkä haluaisi olla mukana seuratoiminnassa vetämässä kerhoja, niin kuin "ennen vanhaan"? En sano ettei heitä ole, mutta aika vähän näkyy.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: MrOllinmaki - 16.12.12 - klo: 16.11
Kannattaa myös lukea ne säännöt. Sääntöihin kirjattiin täksi vuodeksi, että kaikki duplikaattipondereiden käyttäjät on vastuussa siitä että heidän ponderinsa ID on uniikki kisoissa.

Ei nyt liity pelkästään mattoautoihin mitenkään, mutta tilastollisesti tällaiset asiat eivät lisää kilpailuihin lähtemisen houkuttelevuutta.

(.. ja siis minulla ei ole ainuttakaan MRT-ponderia, eli ei kosketa minua tässä kohtaa)

-A-
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Heuli - 23.12.12 - klo: 17.34
Harvan kisajärjestäjän kannattaa pitää noin pienelle kuskimäärälle kisoja, viime vuonnakin oli jo siinä rajoilla että kannattaako. Seuraavan kerran pääsee ajamaan mattoautoilla kisaa 13.1. Nokialla (kisakutsu (http://rc10.fi/index.php?topic=72355.0)) ja lisäksi Korian kisat tuplattiin eli 16.2. SM3 osakilpailun jälkeen ajetaan vielä seuraavana päivänä SM4 osakilpailu. Oulussa oli kyllä hyvät kisat, mutta tuntuu turhalta lähteä ajamaan 11 auton kisoihin - jospa pukilta toivoisin lisää kuskeja loppukauden kisoihin...
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Michele - 17.03.13 - klo: 17.39
Pk-seudulta ei näillä eväillä ole tulossa ensimmäistäkään uutta kisaajaa.

Itseä näin vasta-alkajana ei haittaa minkäänsortin ruuvaaminen, päinvastoin se millin kymmenesosan tarkkuudella säätäminen ja varikkorutiinit vie hyvin ajatukset pois arjesta. Ainoat rc-autot jotka kiehtoo, löytyy sarjoista C(s)-12 ja Pro10. WGT näyttäisi olevan käypä kompromissi, siihen siirtyminen tuntuu vain hölmöltä, kun suunniteltu polku ensinmainittujen kanssa on pahasti kesken.

Hankittuani ensimmäiset tuoreet renkaat kaupasta kävi niin, että seuran sorvi oli koko syksyn kadoksissa, eikä kukaan vastannut mistä se voisi löytyä. Ratareissu yhteen suuntaan koostuu elementeistä bussi-metro-bussi ja kilometrin kävely (1,5h) - ei houkuta raahata kamoja sinne todetakseni että hörpitään nyt kuppi kahvia ja tehdään sama toiseen suuntaan, kun sorvi on lukkojen takana. Sitten iski pitkä flunssa, enkä jaksanut painostaa ketään.

Toinen on tuo ajokelpoisen radan puuttuminen. Olen saanut selkeän viestin että C-auto hyllylle ja WGT tilalle, ja se harmittaa. C12 kisoja netistä katselleena olen haaveillut, että pääsisipä itsekin tuonne ajaan. Jos jostain inhimillisen matkan päästä löytyisi tila sekä mattoja, menisin sinne vaikka yksin ajamaan. Mutta ei.

 :sad:
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Vesa - 17.03.13 - klo: 17.52
Näimpä juurikin.

On varsin valitettavaa että Suomen suurin ja kiinteä ratapaikka (PSKRCA) ja seura ei kannusta ajamaan tällä hetkellä "vähemmistössä" olevia luokkia kuten C-12 ja CS-12. Pari kertaa Tiksissä/Myyrissä vierailleena puitteethan ovat aivan loistavat ja pienellä vaivalla (1-2h) radasta saisi vaihtoehtoisen profiilimodauksen kanssa sopivan myös muille luokille. Jos pienemmätkin seurat tuottavat 5-15 kuskia 10x pienemmässä kaupungissa, niin kyllä silloin on jossain vikaa. Valitettavasti. Edellinen viesti oli aika tyhjentävä, ei sinänsä mitään uutta auringon alla. 

Kyse kun ei ole siitä että ajajia ei olisi, vaan siitä, että mielipide on kuskien taholta ollut, että rata on vaan niin p*ska ja ei sovellu mattoautolle. Ne muutamat röykyt voi sijoittaa semmoseen paikkaan jossa ei ajeta miljoonaa. Pikkusen vaan aivojumppaa niin homma hoituu, on se hoitunut muuallakin.

Tosiasia on, että vastuu luokkien kasvussa on seuroilla, sieltä se työnteko lähtee. Toki tällä hetkellä krossiluokat ovat suosittuja myös talvisin, mutta löytyy aika iso joukko niitä, jotka jättivät talven mattokisat ajamatta ajopaikan puutteen vuoksi PK-seudulla.

Toivottavasti seuran puuhamiehet saavat raavittua päätä sen verran että homma tulevina vuosina toimisi paremmin. Koskee ihan kaikkia seuroja. Juurikaan huonommin kun sitä työtä ei ole voinut tehdä useimmilla paikkakunnilla (pl. Tre ja Oulu joissa yhteensä n 20 kuskia).
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: goos - 17.03.13 - klo: 18.17
Näimpä juurikin.

On varsin valitettavaa että Suomen suurin ja kiinteä ratapaikka (PSKRCA) ja seura ei kannusta ajamaan tällä hetkellä "vähemmistössä" olevia luokkia kuten C-12 ja CS-12. Pari kertaa Tiksissä/Myyrissä vierailleena puitteethan ovat aivan loistavat ja pienellä vaivalla (1-2h) radasta saisi vaihtoehtoisen profiilimodauksen kanssa sopivan myös muille luokille. Jos pienemmätkin seurat tuottavat 5-15 kuskia 10x pienemmässä kaupungissa, niin kyllä silloin on jossain vikaa. Valitettavasti. Edellinen viesti oli aika tyhjentävä, ei sinänsä mitään uutta auringon alla. 
Radan matto on niin ohutta ja sen alla on kaakelia. Mattoautot pohjaavat käytännössä koko radan ja sit vähän reilummin siinä missä ei ole laatta ollenkaan. Radan pidosta en viitsi edes mainita. Mutta veikkaisin että ens talvena tilanne on eri ainakin maton osalta, mikä sitten saattaa ratkaista kaakeliongelman.

PKSRCA:n puuhamiehet ovat tehneet hyvin töitä tänä talvena, meille tulee uusia jäseniä yhtä paljon kuukaudessa kuin muilla seuroilla on jäsenia yhteensä. Eli syytä olisi ehkä kehua puuhamiehiä kuin osoittaa heitä sormella. Kyllä jäsenet siitä sitten siirtyvät jossain vaiheessa toiseen luokkaan.

Oma mielipiteeni on asiasta on se että edistämistyö kannatta sijoittaa semmoiseen paikkaan/luokkaan mistä siitä saa parhaan tuloksen. Se ei ole mattisauto luokat, ainakaan PK-seudulla. Meillä on täysin oma rata aloittelijoita varten ja sitä käytetään paljon. Radalla on pari pientä hyppyriä ja mattoja. Suosituin auto on SC-auto kuskien ikä vaihtelee 6-15v. (Max voi korjata jos arvioin väärin)

Se että sorvia ei ole löydetty on ikävä juttu, sorvia käyttää hyvin pieni joukko henkilöitä ja se on yleensä lukkojen takia ettei sitä väärinkäytetä tai huku. Sorvin käyttöön on tietysti hyvä myös saada käyttökoulutus että se ei mene rikki. Sorvia ei kannata paljoa forumilta kysellä vaan ottaa puhelimen käteen ja aloittaa esim PKSRCA:n hallituksen jäseniltä kunnes löytyy henkilö joka pystyy kertomaan kuka auttaa sorvin kanssa alkuun.

Itse olen sorvia vain kesäisin käyttänyt ja silloin on ollut puhelin paras tapa hoitaa asiaa.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Vesa - 17.03.13 - klo: 18.30
Se on iha p*skapuhetta että tasainen kaakelilattia ois este mattoautolla ajamiselle. Se on haitta jos kaalelilattia on epätasainen ja pomput on profiilin kannalta kriittisessä kohdassa. Ei varmasti EM-tasoinen rata mutta ihan varmasti saa auton setuppiin että voi ajaa suomen radoilla. Ainakaan itse en 4mm enempää maavaraa siellä ole käyttänyt.

Sen mitä oon Tiksissä/Myyrissä mattoautolla ajanut, ainoa ongelma oli että profiili ei soveltunut mattoautoille ja pomput oli semmosessa kohtaa jossa ajetaan kaasu pohjassa, helppo korjata, eikä maksa kuin ajattelua.

Eli tarkoitat, että ne n 10 PK-mattokuskia jotka on vuosia kiertäneet kisoja (ei enää tänä vuonna), pitäs hommata SC auto ja pompotella hiekkalaatikolla kun rataa ei viitsitä tehdä kunnolla? Hohhoijaa...

PSKRCA on tehnyt erinomaista työtä lajin eteen suomessa ja seuran harrastajamäärä on suuri krossi ja turistiluokissa. Siitä ei ollutkaan kyse. Se mistä oli kyse, löytyy ylempää.

Juuri pahin ongelma näyttäisi olevan että "musta tuntuu" ettei radalla voi ajaa. Ja musta tuntuu että auto pohjaa koko ajan. Voi tietty olla että lattia on routinu vuoden aikana mutta ne pari pomppukohtaa on kyllä vältettävissä. 

Jokatapauksessa, toivottavasti tulevaisuudessa tilanne parempi myös mattoautokuskein suhteen siellä PK-seudulla.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: goos - 17.03.13 - klo: 18.47
Eli tarkoitat, että ne n 10 PK-mattokuskia jotka on vuosia kiertäneet kisoja (ei enää tänä vuonna), pitäs hommata SC auto ja pompotella hiekkalaatikolla kun rataa ei viitsitä tehdä kunnolla? Hohhoijaa...
Se kaikki lähtee siitä tekemisestä, olen itse ollut joissakin talkoissa mukana, mutta en ole nähny ketään mattisautojen puolesta puhujia. Enkä myöskään allekkirjoittais sitä että pksrca:n rata on se suurin syy miksei kisoja kierretä, ehkä se syy miksi kukaan mattiskuski ole rakentamassa rataa johtuu jostain muusta? (jos tilanne on siis se ettei mattikuskit oo mukana kehittämässä rataa)

Tolpat profiilissa myös rajoittavat profiilien määrää, joten miksi pitäisi tehdä mattoauto profiili jos siellä ajetaan turisteilla ja mattoauto kuskit eivät ole mukana kun profiilia vaihdetaan? Jos kaakelit olisivat samassa tasossa ja puolet kaakeleista eivät olisi irti, niin tilanne olisi toki ihan eri. Mutta nyt terävää kulmaa löytyy jokaisesta paikasta ja koko mattokin oli jo tilkkutäkki tammikuussa. Matot menevät roskikseen kun kausi loppuu... kulutus on sitä luokkaa.

Moni kisoja kierrellyt itseasiassa ajelee SC-autolla ja ne ovat sen ihan itse valinneet... Kisatkin löytyvät lähiseudulta ja kerhokisat joka viikko yli 20 kuskilla...
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Vesa - 17.03.13 - klo: 18.54
Varmasti totta tuo, että jos ei ole paikalla niin ei ole vara valittaa. Meikäläisen korviin on tullut useilta (6-8 kaveria lonkalta heitettynä) valitusta juuri radan soveltumattomuudesta, jonka takia ei viitsitä ajaa. Osa syy on varmasti saamattomuus ja jonkinasteisen selkärangan puutos ottaa homma haltuun ja aukaista se sanainen arkku eikä sitten kihistä kämpillä. Mutta varsinkin uusille kuskeille 1/12 supportti vois varmasti olla parempi PK-alueella, se ei ole yhden ihmisen syy eikä yhdestä kiinni, toisinkuin Oulussa. Mutta asialle voi tehdä jotain kun vähän ryhdistäytyy ja on aktiivisena mukana tekemässä.

Luulisi että Tiksin kaltaiseen mestaan kannattaisi ostaa ns.paremmat matot kun ajajiakin on paljon, kustannus on 5000-8000eur mutta matot kestää monta vuotta ja on mielekkäämmät ajaa kun ei nukkaa, mene rikki ja tarvi kikkailla muljuavan maton kanssa jonka takia on ns. kova pito.

Mutta ei siitä sen enempää.

Ainakin Seinäjoella on aktiivista viritystä saada mattoautokisaaminen siellä suunnalla kasvuun, miten muut seurat?

Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: goos - 17.03.13 - klo: 19.01
Luulisi että Tiksin kaltaiseen mestaan kannattaisi ostaa ns.paremmat matot kun ajajiakin on paljon, kustannus on 5000-8000eur mutta matot kestää monta vuotta ja on mielekkäämmät ajaa kun ei nukkaa, mene rikki ja tarvi kikkailla muljuavan maton kanssa jonka takia on ns. kova pito.
Pieni OT tähän tosiaan vielä, lavanko on käytännössä valmis(rahareikä), joten uskon että ensi talveksi saadaan oikeet matot. Tästä onkin jo käyty radalla keskustelua ja uskoisin että asia toteutuu, mitään päätöksiä tosiaan ei ole mun tietääkseni tehty(en kuulu hallitukseen), joten jos asiasta on jotain mielipiteitä mattiskuskien osalta kantsii varmaan kertoa kiinnostuksena ja halukkuudesta uusiin mattoihin hallitukselle.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Vesa - 17.03.13 - klo: 19.02
Luulisi että Tiksin kaltaiseen mestaan kannattaisi ostaa ns.paremmat matot kun ajajiakin on paljon, kustannus on 5000-8000eur mutta matot kestää monta vuotta ja on mielekkäämmät ajaa kun ei nukkaa, mene rikki ja tarvi kikkailla muljuavan maton kanssa jonka takia on ns. kova pito.
Pieni OT tähän tosiaan vielä, lavanko on käytännössä valmis(rahareikä), joten uskon että ensi talveksi saadaan oikeet matot. Tästä onkin jo käyty radalla keskustelua ja uskoisin että asia toteutuu, mitään päätöksiä tosiaan ei ole mun tietääkseni tehty(en kuulu hallitukseen), joten jos asiasta on jotain mielipiteitä mattiskuskien osalta kantsii varmaan kertoa kiinnostuksena ja halukkuudesta uusiin mattoihin hallitukselle.

Kuulostaa hyvältä!
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: jarkko - 17.03.13 - klo: 19.50
Tärkeintä PKSRCAssa niinkuin muuallakin on OMA aktiivisuus. Seuran tiloissa ajetaan käytännössä niin montaa luokkaa kuin mihin löytyy AKTIIVISIA tekijöitä.

Hallitus ei voi lähteä "sponsoriksi" jollekin tietylle luokalle ilman että löytyy muutama aktiivinen tekijä hoitamaan asioita. Sille muutaman aktiivin ryhmälle löytyy sitten kyllä tarvittavaa tukea ja kehittämishalua hallituksen puolelta. Näin syntyi esim. drifting-rata.

Yksi hyvä keino pitää 1/12 mattoautot mukana PKSRCAn lajivalikossa on tuoda luokan piiristä yksi aktiivi hallitukseen pitämään luokan puolia ;-)

Kuten Goos mainitsikin ensi kauden mattojen osalta on kartoitus käynnissä. Tavoitteena on löytää paremmin raskasta käyttöä sietävä mattotyyppi.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: JiiIii - 17.03.13 - klo: 20.01
Meikäläisen korviin on tullut useilta (6-8 kaveria lonkalta heitettynä) valitusta juuri radan soveltumattomuudesta, jonka takia ei viitsitä ajaa.

Se on ihan varma että tilanne ei muutu jos palaute annetaan Vesalle :)

Ikävä tietysti jos ajaminen on kariutunut siihen että kysymykseen sorvista ei ole tullut vastausta, tosin nyt se on ollut luultavasti pari-kolme kuukautta ihan vapaasti halukkaiden käytössä, kävelen sen ohi "joka päivä" kun tulee radalla käytyä.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: *remppa* - 17.03.13 - klo: 20.07
Näin syntyi esim. drifting-rata.

Ja rallicross-rata lavankoon
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: Heuli - 19.03.13 - klo: 16.33
Tämän talven SM-arvo säilyi niin että kun kahdessa kisassa oli juuri ja juuri ne tarvittavat 15 "kiti-ilmoittautunutta" (11 saapui kisoihin) niin tittelit saatiin jaettua. Kuusankosken kisoihin ilmoittautui vain 10 kitissä ja koko kisat peruttiin. Säännöt on sääntöjä mutta mielestäni tämä kahden kisan "sarja" ei millään tavalla ollut SM:n arvoinen. Onnittelut kuitenkin SM-mitalisteille, hyvin todennäköisesti podiumilla olisi ollut samat henkilöt vaikka kuskeja olisi ollut moninkertainen määrä.

Nokialla yritettiin järjestää tänä vuonna C-12 kerhokisat mitkä lopulta jäivät ajamatta vähäisen osanoton takia - tai kisan ajoi yksi kuski läpi kun muut kolme lopettivat ajamisen harjoitusten jälkeen. Ensi viikonlopun kisoihinkaan ei ole tullut yhtään ilmoittautumista mattoautokuskeilta joten tuskin ajetaan silloinkaan. Jos kerran EM-kisoissakin oli vain 28 kuskia virissä ja 20 vakioluokassa niin aika huonolta näyttää mattoautojen tulevaisuus myös muualla Euroopassa?
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: *HOKE* - 21.03.13 - klo: 15.06
Tää on ihan oma mielipide asiaan, enkä edusta seuraa tai mitään muutakaan.

PK seudulle tarvittaisiin vain yksi tai korkeintaan kaksi oikeasti aktiivista c 12 kuskia joiden ei tarvitse kuulua edes hallitukseen niin uskallan väittää että seura antaisi jopa tilan puhtaasti C 12 radalle.

Väitän että jos homma olis niin että esim. Vesa joka on erittäin aktiivinen kysisen luokan kuski, asuisi täällä niin luokalle olisi oma rata.
Nyt täällä ei ole ketään aktiivia luokan kuskia niin ei ole rataakaan.

PKSRCA on vastannut harrastajien vaatimuksiin mielestäni jopa liiankin hienosti, joten meillä on tosiaan pääkaupunkiseudulla käsittämättömän laajasti radat eri käyttötarkoituksiin... Mutta kun ei ole kuskeja ajamassa, eikä varainkaan ottamassa vetovastuuta niin tilanne on mikä on.
Otsikko: Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
Kirjoitti: MrOllinmaki - 22.03.13 - klo: 17.50
Tiedoksi kaikille, Mäntsälän kerhossa lauantaisin on aktiivista C-12 toimintaa.

Kuuleman mukaan viime lauantaina oli 4 mattista radalla ja välillä on ollut jopa 6 autoa samassa kerhossa.

Kaikki halukkaat ovat tervetulleita mukaan!!

-A-