PJEP kertoi totuuden: ajotaito ratkaisee aloittelijatasolla ja vielä pitkään sen jälkeenkin ziljoona kertaa enemmän kuin erot moottorien tehossa. Sitä ei ehkä ymmärrä, kun ajaa pihaa/katua/mattoa edestakaisin. Mutta kun oikealla radalla yrittää pysyä kokeneempien perässä, joilla on allaan "huonompi" moottori, alkaa ymmärtää, mitä käsite "ajotaito" tarkoittaa.
Itse tunnustan häviäväni mennen tullen TJ-kuskeille ajaessani lähes TS-luokan tehoisella ProStock-koneella. Miksikö? Siksi, että vaikka saan pääsuoralla kahden metrin etumatkan suuremmalla tehollani, häviän radan mutkaosuudeella kolme metriä ajotaidossani. Puhumattakaan jatkuvista ajovirheistä, joita tekee jokainen. Sitä enemmän, mitä kokemattomampi on.
TJ-moottorista saa tehoa parhaimmillaan noin 130W. Vaihteluja on, mutta ne ovat pieniä, suurimmillaankin ehkä 10% luokkaa. ProStock-moottorin teho on lähes 200W eli 50% enemmän. Ja sillä en siis pärjää TJ-kuskille, joka osaa ajaa.
Jos sama osaava kuski ajaa "hyvällä" ja "huonolla" TJ-moottorilla, moottorien erot vaikuttavat millä tahansa sisäradalla kierrosaikoihin ehkä 0,2 sekuntia.
Ajotaidosta ja -varmuudesta aiheutuva ero kierrosajoissa on TJ:n top5:n sisällä jo kaksinkertainen, top10:n sisällä jo 1 sekunnin luokkaa, ja top20 sisällä jopa 2-3 sekuntia, eli jopa yli kymmenkertainen moottorin merkitykseen verrattuna.
Ei siis kannata ottaa stressiä moottoreista, vaan kannattaa harjoitella mutkien ajoa!