Ei aavistustakaan...
Jokatapauksessa...
Kun menen radalle treenaamaan, laitan uuden suodattimen... molemmat filsut öljyttynä.
Treenailun jälkeen on filsu siinä kunnossa että ulkosuodattimen pesussa ei ole järkeä, koska sisemmässäkin on jo likaa.
Eli roskiin menee.
Jos se yks filsu maksaa oikeesti 1-1,5e niin ei vaan sovi mun luonteelle mitenkään tinkiä tuossa asiassa, kun tosiaan se on kuitenkin se kapistus joka pitää pienetkin konetta kuluttavat hiukkaset loitolla...
Silloin kun se on puhdas.
Hiukkasethan kokoajan menevät hiljalleen filsussa syvemmälle. Lopulta menevät koneeseen.
Vaikka sen päälifilsun putsais ja uudelleen öljyäis niin kaikki se pienikin pöly joka on päässyt sisempään, edelleen jatkaa matkaansa lähemmäs konetta.
Jos haluaa säästää filsuissa niin laittaa sitten vaikka kolmannen filsun päälimmäiseks, öljyämättä.
Sitä voi sitten päivän mittaan vaikkapa paineilmalla puhallella sisältä päin.
Filsut pysyvät hieman puhtaampana... Mutta jo yli vuoden asiaa testanneena olen huomannut että yhtänopeasti se pieni pöly menee sinne sisempään filsuun silti.
Tuo auttaa vain siihen että lika ei tartu siihen päälisuodattimeen ja rupea haittaamaan koneen ilman saantia yhtä helposti.
Siinä mielessä siis pääsee oikein sotkuisessa tilanteessa pidemmälle... mutta tosiaan siihen hiukkasten pääsemiseen itse koneen sisään, ei tuon taivaallista merkitystä.
Testiä takana toistakymmentä gallonaa ja vuosien aikana montaa muutakin asiaa tullut testailtua.
Edelleen se yksinkertaisin ja lopulta jopa halvin tapa on vain heittää vanha filsu suoraan roskiin ja laittaa uusi.
Säästää aikaa, pesuaineita, öljyjä, konetta ja nimenomaan jopa rahaa.