Ajattelin laittaa muutamia vinkkejä/kokemuksia aiheeseen, jos ne vaikka vähäsen lieventäisi tuskiasi ...
Pinjonin välys:
Papereita on monia paksuuksia. Itse olen eka kertoina käyttänyt sanomalehti paperia ja myöhemmin ilman, kun on tullut kokemusta sormituntumaan. Sanoisin että tulostinpaperi (80g/m²)on liian paksua. Paperia käytettäessä pitää moottoripukin ruuvien kiristyksen aikana hammasparit saada tosi tiukasti toisiinsa puristettua, koska välys paperin kanssa pitäisi olla täysin nolla. Lisäksi kannatta tarkastaa silmä määräisesti että moottorin akselinlinja ja keskidifin linja on yhdensuuntaisia päältä katsottuna. Lopuksi kun paperi on poistettu (itseltään poistunut palasina) pitäisi ratasparin pyörii kevyesti eikä takerrella (hammasparin ei saa pohjata). Vielä kannattaa testata, pitämällä toisella kädellä vaikka isoa ratasta paikalla ja toisella yrittää pyörittää pinjonia edes takasi (lonksuttaa), jos välys tuntuu sormissa mutta ei lonksu, homma OK.
Mikä liittyy ”sirinään” niin se voi kuulua etu- tai taka-perästä eikä see välttämättä haittaa. Henkilökohtaisesti suosittelen, että keskiratas parista putsaat vaseliinin pois, koska se ei pysyy siinä keskipakovoiman vaikutuksesta mutta kuitenkin kaikki likaa ja hiekanpöly tarttuu rattaisiin ja se syö ne ennen aikoja. Kuivavoitelu tai teflonpitoiset sprayöljyt voisivat olla sopivammat.
Iskarit:
Epäilen että iskarin tanko on kiero.
Iskarin kanssa kannatta olla muutenkin tarkkana. Tarkista että tanko on suora. Vinkki: poista mäntä varresta ja vedä varsi ulos, irrota myös muovinen kiinnityslenkki toisesta päästä, laita tanko(pelkkä ”tappi”) lasipinnalle (meikkipeili) ja rullaa sitä siinä, jos se vierii siinä hyviin niin OK, jos se pysäyttelee niin ilmeisesti on mutkalla, jos oikaisu itseltään ei onnistu niin uusi tilalle.
Iskarien kasaaminen ja täyttäminen öljyllä onkin sitten oma taiteen laji. Se ei äkkinäiseltä onnistu oikein. Itse kasasin ensimmäiset iskarit kolmeen kertaan (aina jäi ilmaa iskariin) ennen kuin opin tekniikan.
Asiasta on hyvää luettava alanlehdessä, Pienoismalli 4/04 ”1/8 Polttiscrossarin säädöt, osa 2/3”. Sarja on kolmiosainen PM 3-5/2004, suosittelen tutustumista artikkeliin muutenkin ja kiitos hyvästä artikkelista kuuluu JQ-lle.
Toivottavasti asia selvisi ja siitä oli apua.
t.Olavi