Tuli tämä aihe mieleen, kun taas on kesä tulossa ja krossi kisat alkaa.Näyttävät SM-kisoja lukuun ottamatta olevan yksipäiväisiä eli taitaa taka- ja neliveto olla samana päivänä.
Krossikisojen yksipäiväisyydellä on myös hyviä puolia. Ei tarvi käyttää kisaajana kahtapäivää yhteen kisaan ja saa ajaa enemmän yhtenä päivänä, kun ajaa kahta luokkaa. Isoin miinushan on kustannusten nousu kun tarvii olla kaikkea tuplaten.
Mutta miten paljon oikeasti kustannukset nousevat? Autojen sekä niihin kuuluvan varaosa yms.tavaran määrä pysyy samana. Yksi servo, nopari ja vastaanotin riittävät kahteen autoon, kun ajetaan kisa kahtena päivänä. Mutta tässäkin kohtaa voi laiskuus voittaa ja tulee hankittua toiset sähkölaitteet. Jollei jo ole. Moottoreita taitaa muutenkin olla enemmän,joten niitä ei tarvitse välttämättä hankkia lisää. Jää jäljelle laturi ja akut. Jos ei hanki mitää huippukallista laturia,niin ei nuo perusmallit paljoa maksa. Ja jos on kisoja varten kaksi laturia, niin ompahan sitten treeneissäkin käytössä kaksi laturia. Eli pääsee useammin ajamaan. Oikeastaan ainoaksi suureksi menoeräksi jää akut, joittenka hankkimista kahteen luokkaan yhteensä ei oikein edellä mainituin konstein pysty hyväksymään.
Otetaan toinen lähestymissuunta kustannuksiin. Eli matka-ja asumiskulut kisoissa. Mitkä eivät ole kovin pienet. Jos yksipäiväisillä kisoilla säästää yhden edestakaisen matkan tai hotelliyön verran rahaa per kisa, niin lopulta akkukustannuksetkaan eivät tunnu niin korkeilta. Vielä pitää muistaa kalliimpi ruoka vieraspaikkakunnilla. Pitää muistaa, että pienellä investoinnilla saa lisää ajoaikaa yhteen päivään. Ja pikkuauto kustannukset ovat melko pieniä muihin lajeihin nähden. Vielä kun olisi kansallisia kisoja enemmän, niin tasottuisi kustanukset paremmin. Saattaisi jopa kääntyä plussan puolelle.