Kirjoittaja Aihe: Hpi Savage 4.0  (Luettu 532130 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #810 : 01.10.07 - klo: 14.16 »
Kun tää on eka auto niin mistä sitä oikee kiristellää? Ja onko se se seosruuvi ku menee bensaletku ja se mihin tökätään se letku on siinä joku se säätö niin sekö on seosruuvi..!? Paljo sen pitää olla auki ku sitä on vähä räplätty kuse ei menny kaasarille se bensa aikasemmi ku yhesti kokeiltii käynnistää..
|HN X2|Slash|

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #811 : 01.10.07 - klo: 23.56 »
juuri se on pääseosruuvi.
en oo kyllä enää muista et paljon sen noin pitäs olla auki mut kokeile 3 kierroksella.

toinen seos ruuvi mikä vaikuttaa alakierroksiin löytyy kaasarin luistin päästä keskeltä.
se pitäisi olla aika lähellä tasan sen reunan kanssa mistä tulee ulos.
mutta joka koneessa ne tietenkin on erillailla.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #812 : 02.10.07 - klo: 18.00 »
Joo. Tossa kokeiltiin säätää iskän kanssa. Ramplailtii seosruuvii ja sitä ilma, eikä tullu tulosta. Välillä auto lähti hyvin käyntiin pyöri ihan ookoo, mutta nyki paikallaan ja ku yritti ajaa saatto sammuu ku ie ollu kohallaan. Eli ei tullu tulosta. Ohjekirjasta ei löytyny perussäätöjä! Monesti kahtonut enkä löydä.
|HN X2|Slash|

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #813 : 02.10.07 - klo: 20.12 »
En nyt löytänyt aiemmista viesteistä tietoa millainen auto/kone sulla on, mutta topicista ja nimimerkistä voisi päätellä Savagea.

Mikäli näin on keissi, kokeile seuravaa perussetuppia: pääneula, eli se jonka kohdalle (noin suurinpiirtein) polttoaineletku tulee, kaksi kierrosta sisään (myötäpäivään) perusasennosta, eli siitä kun ruuvin kanta on sitä ympäröivän metallirungon tasalla. Alaneula, perusasentoon, eli kaasarin rungon tasalle. Liekkä tuo "perusasento" täysin virallinen termi, mutta tietänet mitä tarkoitan. Tarkasta, että tyhjäkäyntiruuvi on asetettu siten, että kaasarin kurkku on noin 1mm auki kun kaasu (ja kaasutrimmi) on neutraaliasennossa, säädä tyhjäkäynti siis ensin tyhjäkäyntiruuvista.

Kone käyntiin, kun lämmöt on jotakuinkin oikealla hehtaarilla, (noilla säädöillä ehkä noin 70-80 astetta) alat kääntämään pääneulaa 1/8 kierrosta myötäpäivään kerrallaan. Kokeile vaikutusta suorituskykyyn, jatka kunnes motin toiminta ei enää parane ja/tai moottorin lämmöt on jatkuvasti yli 120 astetta.

Tämän jälkeen alaneulaa vastaavasti 1/8 kierrosta sisään kerrallaan ja vastavasti moottorin käynnin testaus. Alaneulan kiristäminen pitäisi parantaa moottorin toimintaa alakierroksilla eli esim. paikaltaa lähdettäessä. Lopeta, kun tyhjäkäyntikierrokset alkavat nousta ja käännä alaneulaa tällöin 1/8 takaisin vastapäivään.

Näillä homman pitäisi aueta, edellä kirjoitettu on melko suora lainaus HPI:n säätöohjeesta höystettynä omalla kokemuksella.

No, olihan se auton mallikin tuolla aiemmin mainittu, eli Savage siis kyseessä.
« Viimeksi muokattu: 02.10.07 - klo: 20.15 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #814 : 03.10.07 - klo: 07.24 »
Joo kiitosta pitää kokeilla tänään noilla säädöillä jos sais pelittää. :afro: :cheesy:
|HN X2|Slash|

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #815 : 04.10.07 - klo: 15.45 »
en vielä eilen saanu säätöön autoa mutta eilen illalla laitoin sen johki säätöön( oisko ollu peitsamon ohje vai kenenkä). Siis silleen että auto ei ollu käynnis vaa laitoin ne niiku muuten vaan. Mutta tossa on toi jarru huono ku ei jarruta kunnol, luistaa niiku ettei ottas kunnol. Miten saa jarrua paremmaks?
|HN X2|Slash|

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #816 : 04.10.07 - klo: 16.21 »
jarrun parantamiseen on monta vaihtoehtoa
1.tuplalevujarru
2.parempi jarru/kaasuservo
3.esim. ofnan kaasu/jarru linkistö

moni prosenttista nitroa muuten käytät savassass??????
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #817 : 04.10.07 - klo: 17.24 »
Ennenkuin ostelet uusia vermeitä, kokeile seuraavaa:

Nyt kun kaasu ja tyhjäkäynti on kuosissa, eli motti jytkyttää tyhjäkäyntiä ilman, että renkaat pyörii ja kaasu/jarrutrimmi on neutraaliasennossa. (ilmeisestikin jarru ja kaasu ovat saman servon takana).

Säädä jarrulinkistö siten, että siinä ei ole "klappia" ts. jarru alkaa ottamaan kiinni heti neutraaliasennosta "taaksepäin". Tällöin tyhjäkäynnin pitäisi edelleen pysyä vakaana, koska kaasarin luistin pitäisi nojata tyhjäkäyntiruuviin. Huomioithan, että jarru ei myöskään laahaa, vaan neutraaliasennossa auto rullaa nätisti.

Jos jarru ei vieläkään tartu, katso levyjen kitkapinnat. Jos ne kuluneet kiiltävksi, voi niitä yrittää karhentaa esi. hiekkapaperilla. Jos tämäkään ei auta, kannatta pohtia aiemman viestin mukaisia toimenpiteitä.
« Viimeksi muokattu: 04.10.07 - klo: 19.54 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #818 : 04.10.07 - klo: 22.49 »
myös niitten jarrulevyjä kiinni pitävien ruuvien kiristys voi auttaa...
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #819 : 05.10.07 - klo: 05.25 »
myös niitten jarrulevyjä kiinni pitävien ruuvien kiristys voi auttaa...

Älä kumminkaan kiristä liikaa, muuten kierteet korkkaa muovisesta kotelosta.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #820 : 05.10.07 - klo: 07.37 »
joo,tuo ois tietenki pitäny muistaa mainita.korkkaa meinaa aika helposti  :cry:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #821 : 05.10.07 - klo: 07.42 »
Joo, käytän 16%, entisellä omistajalla toiminut sillä hyvin niin ostin sitä sitte...Missä se tyhjäkäyntiruuvi on? onko se siellä mis on ne kaasuvivut ja ne siinä on se sellanen "muovinen haitari" tai miknä niminen lie niin siinä on joku ruuvi onko se se? Ja alaneula lähellä pääseosruuvii? Ku otettiin ilmanputsari pois ja katottiin sitä luistia niin siihen jää aika isoks se rako, vaikka ohjaimesta se kaasu säätö on nollalla ja kaasu vapaasti  eli ei paineta kaasua.
|HN X2|Slash|

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #822 : 05.10.07 - klo: 08.05 »
kannattais ostaa 25% bensaa.saat sen paljon helpommin toimimaan 25% nitrolla ja tehotkin hieman lisääntyy.tyhjäkäyntiruuvin ympärillä on jousi,sen tunnistaa siitä.ja se on muistaakseni vähän viistosti luistiin nähden.niin ja se "kuminenhaitari" sen päädystä löydät alaseosruuvin.
kyllä se savage toimii 16% mutta jos haluat päästä oikeesti ajamaan niin käy ostamassa 25% nitroo.
sillon helpottuu elämä puolella.
huomasin itse aivan saman ensimmäisessä savassani.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #823 : 05.10.07 - klo: 15.21 »
Ok sitten ku ruuvattiin tyhjäkäynti ruuvii niin uistissa ei tapahtunu mitää. En kehtais tilaa taas hobbylinnasta 25% nitroo ku niin monesti jo tilannu, ja kun ei olem uuta tilattavaa. Ja mitä teen 8 litral 16 prossasel nitrol!!!!??? Pakkohan mun on saaha ajettuu tolla 16:selkii jos entinenkii omistaja on ajanu hyvi..
|HN X2|Slash|

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #824 : 05.10.07 - klo: 15.59 »
Sitten epäilen vahvasti, että ruuvi jota ruuvasit ei ollut tyhjäkäyntiruuvi. Jos otat ilmanputsarin pois ja kurkkaat sinne kaasarin sisälle, sieltä näkyy kaasarin luisti ja todennäköisimmin pieni reikä. Kun ruuvaat tyhjäkäyntiruuvia myötäpäivään, tämä kyseinen aukko suurenee ja päinvastoin. Tämä tietysti edellyttäen, että servot/trimmit on säädetty siten, että ne eivät "vedä" luistia kuun teet säätöä. Siinä haitarikumin keskellä oleva ruuvi on alaseosneula(ruuvi), jos sen kääntää liian laihalle, alkaa tyhjäkäynti myös nousta, tämä ei kuitenkaan ole tapa, jolla tyhjäkäynti säädetään.
Flying Calacucco

Poissa bmwe21

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #825 : 05.10.07 - klo: 16.09 »
Lainaan hiukan itseäni..

Tyhjäkäynti säädetään ruuvista, joka sijaitsee kaasuttimessa. Savagessa se on oikealla puolella autoa, kaasuttimen takapuolella hieman vinossa törröttävä ruuvi, jonka kierteen päällä on jousi. Kun otat ilmansuodattimen pois ja kiristät sitä ruuvia, niin huomaat, kuinka luisti aukeaa, säädä siihen n. 1-1.5mm rako.
Se ruuvi työntää siis sitä kaasuttimen luistia suoraan auki, vivusto säädetään sitten erikseen, niin että kaasu kiinni/ jarruttessa luisti vastaa tuohon tyhjäkäyntiruuviin (ei siis mene kokonaan kiinni jarruttaessa) ja täyskaasulla luisti on kokonaan auki...
Oikeasti todella helppoa, kunhan vaan säätää oikeasta paikasta :wink:

Edit: ei välttämättä ole jousta näkyvillä siinä ruuvissa, voi olla, että ruuvista näkyy vain kanta, mutta se on siis hiukan takaviistoon vinossa!

Nuo neuvot auttoi edellistäkin kysyjää :wink:
Savageismi on sairaus! Potilaalle heti typpioksiduulia...
 "On the eight day God raised boost"

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #826 : 05.10.07 - klo: 18.40 »
ja se kyseinen tyhjäkäynnin säätöruuvi sijaitsee kaasuttimen alapuolella,melkein vauhtipyörässä kiinni.
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa bmwe21

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #827 : 05.10.07 - klo: 22.54 »
ja se kyseinen tyhjäkäynnin säätöruuvi sijaitsee kaasuttimen alapuolella,melkein vauhtipyörässä kiinni.

No ainakin savagen kaasarissa ja muissakin kaasareissa, missä luisti liikkuu samaan suuntaan on ruuvi siellä kannen puolella.. Esimerkiksi krossareissa se ruuvi on vauhtipyörän puolella, kun kaasutin on toisin päin kiinni (kaasu aukeaa auton oikealle puolelle, savagessa vasemmalle) :roll:
Voin olla väärässäkin, mutta en ole ikinä nähnyt moottoria, missä tuo ruuvi olisi kaasarin toisella puolella!
Savageismi on sairaus! Potilaalle heti typpioksiduulia...
 "On the eight day God raised boost"

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #828 : 06.10.07 - klo: 08.43 »
onko sem uka se mikä osottaa sylinteriin päi vai oliko se nyt sylinteri? Mutta eihän sitä saa edesräplättyä millään...
|HN X2|Slash|

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #829 : 07.10.07 - klo: 13.38 »
Tyhjäkäyntiruuvi selvillä. Ku pistin siihel uistiin vaan piene raon niin ei lähde nyt käyntiin tai no kävi pikkasne aikaa käynnis sit sammu. Pääneula on 3,5 kierrosta auki(laitoin äsken 4) ei siltikään käyntiin ja pistin bensan kaasarille asti.
|HN X2|Slash|

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #830 : 07.10.07 - klo: 23.27 »
taitaa olla ruuvit jo liikaa auki ja tyhjäkäynti liian pienellä.katso kaasarin kurkusta tyhjäkäynti suunnilleen kohdilleen.noin 1mm luisti auki.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #831 : 09.10.07 - klo: 17.40 »
seo li sillon vähä vaa auki. Mietin tässä ku nyt rupes roto raksuttaa (ei oo laakeri paikoiltaan siitä rattaan päästä niinku viime krralla) Että mikä hitto tähän nyt tuli! Bensa auto ois ollu varmaa parempi ostos, jos ois vaa vanhemmat ostanu. En tajua kyl tätä autoa nyt ollenkaan! Haluaisko joku ostaa? Auto toimis jos tajuis jtn tosta/ pienel näpryyl ajettava..?
|HN X2|Slash|

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #832 : 10.10.07 - klo: 07.27 »
Haloo? Onkos bensa autot kestäviä? temppuileeko niissä ne vetostartit? Tarviiko säätää paljo? Paljo ne kulkee? Ku haluisin sellasen monsterin mutta en tiedä mitä vanhemmat sit sanoo...sil ois halpa ajella silleesä. Oisko jollain myynnis HYVÄKUNT. monsteriautoo siis bensalla toimivaa.
|HN X2|Slash|

Poissa Breweri

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #833 : 10.10.07 - klo: 08.08 »
Niin... Savagethan ei kulje bensalla vaan nitrometanolilla. Bensa=bensiini, sama aine jota huoltoasemilta saa. Nitrometanoli, fuili, taas tilataan erikseen alan liikkeestä. Isompia 1:5 ja 1:6 autoja löytyy bensiinikäyttöisinä mutta nämä pienemmät käyttävät nitrometanolia johtuen koneen pienestä kuutiotilavuudesta.

edit: jaa, luin jutut tarkemmin, sinähän tiesitkin tämän jo :)
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #834 : 10.10.07 - klo: 09.01 »
paljo myyt savages??? 1/6 bensamonsteri ei säätöjä kaipaa,senkun painat liipasinta niin phaska lentää ja diffi sulaa.onhan ne suht kestäviä kun on oikeat paikat vahvistanut.
itse en kyl enää erehdy sellasta hankkimaan.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #835 : 10.10.07 - klo: 11.08 »
Haloo? Onkos bensa autot kestäviä? temppuileeko niissä ne vetostartit? Tarviiko säätää paljo? Paljo ne kulkee? Ku haluisin sellasen monsterin mutta en tiedä mitä vanhemmat sit sanoo...sil ois halpa ajella silleesä. Oisko jollain myynnis HYVÄKUNT. monsteriautoo siis bensalla toimivaa.

Osaan jotenkin kuvitella epätoivoasi, jollet saa autoasi toimimaan haluamallasi tavalla.
Kukaan ei ole seppä syntyessään joten, malttia. Ostaessani ensimmäisen nitroauton vetonaru korkkasi vähän kuin vahingossakin ja siitä ei saa kuin syyttää itseään. Pitkän aikaa käytin vetoa mutta palasin takaisin roton käyttöön. Toki senkin saa rikki jos ryypyttelee liikaa ja hpi:n roto ei ole vahvimmasta päästä. Oikein käytettynä toimii yhtä hyvin kuin vetokin.
Nopeudesta sen verran, riittävästi!
Eikä se bensa vehje itsellään säätöihin tule. Toki ei ole niin säätö herkkä kuin nitro mutta alkaa narut siitäkin katkeilemaan jollei perussäätöjä hallitse. Monsterin kestävyydestä en osaa sanoa mitään kun on noita off road versioita joissa parempi pito.
Joita toki on paranneltu "heikkojen" kohtien vuoksi. 
Edelleenkin... Ei täydellistä Rc-autoa suoraan kaupasta saa! Jos saisi se maksaisi ja paljon!

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #836 : 10.10.07 - klo: 12.38 »
vie se sun savage johonkin läheiselle radalle missä on harrastajia.siellä joku säätää moottorin varmasti.siihen loppuu auton vaihto suunnitelmat vähäksi aikaa..¨
missä päin muuten asut????
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #837 : 10.10.07 - klo: 13.04 »
vie se sun savage johonkin läheiselle radalle missä on harrastajia.siellä joku säätää moottorin varmasti.siihen loppuu auton vaihto suunnitelmat vähäksi aikaa..¨
missä päin muuten asut????
Hyvä.. Juuri näin. Jollein lukemisesta opi niin, tämä on oikea vaihtoehto. :mrgreen:

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #838 : 10.10.07 - klo: 18.19 »
No ei erkki sanon nyt tais löytyä vika rotossa! Yhes rattaas ei ollu kahta hammasta, ei taijja tolla ajuja tulla näyttää siltä. Asustelen juankoskella ja luulenpahan että harrastajia ei ole paljoa jos yhtään eli ratoja ei taida olla, ja eihä tota saa käyntiinkään nyt ku laukes toi roto. Paljo maksasit tosta? Ite maksoin 333e. Miten niin et osta enää bensa autoa, jos kerran säädöis pysyy paremmin yms.
|HN X2|Slash|

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hpi Savage 4.0
« Vastaus #839 : 10.10.07 - klo: 21.45 »
oon siirtynyt pois bensa monstereista.onhan ne koneen puolesta todella hyviä ja tehoa riittää.
kannattaa vain miettiä tarkkaan minkä bensavehkeen ostaa..
jos savage on hinnan sisällä ni voin ostaa.
mut jos roto rikki ja ei käy konekaa ni en tiiä paljo uskaltaa tarjoo.
voithan tietysti lähettää auton tänne ja voin säätää sen korvausta vastaan kuntoon tai ostaa itselle....
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐