RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Jasse - 25.04.08 - klo: 23.29

Otsikko: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Jasse - 25.04.08 - klo: 23.29
Hei eli Moi

Tuli vaan mieleen, no oli tuosta Jeppen kanssa kyllä keskustelua. Nyt kun M8 sarja alkaa taas heti Vapun jälkeen, niin miten olisi jos pidettäisiin autoissa samat numerot koko kauden, kuten tuolla patteri puolella toimitaan. Tällä tavoin saataisiin erälistojen laadinta hieman helpommaksi, kun pysyy numerot ja nimet saman, ei tarvii aina kirjoittaa kaikkea uudestaan. Numerot voisi jakaa esim. viime kauden sijoituksen mukaan ja uudet sitten "arvalla" sinne perään. Tässä järjestelyssä poistuisi sekin seikka että, pitäisi muistaa nousun jälkeen hakee uudet numerot autoon ja ei olisi mahdollisten virheiden takia saman numeroisia autoja radalla, kun kerran jokaisella olisi oma numero.

Että tämmösiä aattelin...
Otsikko: Vs: Kilpailunumerot
Kirjoitti: CluBBaH - 26.04.08 - klo: 15.43
Omalle kohdalla tuo olisi erittäin hyvä juttu. Muistan kerran jos toisenkin kun olen viime tingassa vielä numeroa lähtenyt noutamaan, tai sitte mekkari on kiroillut noutaessaan numeroani lämmittelyn jo alkaessa.
Otsikko: Vs: Kilpailunumerot
Kirjoitti: Sami L - 26.04.08 - klo: 15.45
Aikasemminkin ollut puhetta, isoin nega on se autojen seuraaminen finaaleissa. Fifti siksti tääki homma.
Otsikko: Vs: Kilpailunumerot
Kirjoitti: HVoltage - 26.04.08 - klo: 20.40
FT kisoja ajaneena minun mielestä ainut järkevä tapa on tuo kiinteät numerot edellisen kauden sijoituksen mukaan...

Samoin tuo FT ranking olisi hyvä "adoptoida" myös M8 luokkaan, kisaajia kun on hirmu paljon ja tasoerot huimat. Ja kuten reilun peliin kuulluu pitää "alkueräpaikka" ansaita ajamalla, ei 10 vuotta sitten ansaituilla henkselien venytyksillä...   

En nyt jaksa kaivaa mutta kuka mahtaa olla M8 luokan "lajiryhmäpomo" tjms. joka voisi OIKEASTI asiaa potkia ansioituneen Mr.Cale:n tyyliin?

Minulta tulee #tarrat kauden SM avaukseen Turkuun...   Ei vaatisi minulta paljoa painaa lämpösiirtokirjoittimelta sama sarja useampaan kertaan jolloin jokainen saa riittävän määrän #tarroja koko kauden hytteihin... (...kaiken kukkuraksi tällä vähenee kisapäiväsähläys)

Otsikon voisi muuttaa "M8 Kilpailijanumerot?"

Korjaus: Turussa ei nähdä SM kisoissa kiinteitä numeroita, se ei ole kisaorganisaation päätettävissä joten vanhalla kaavalla mennään...
Otsikko: Vs: Kilpailunumerot
Kirjoitti: Hude - 26.04.08 - klo: 22.55
Täältä päin ainakin tulee kannatus kiinteisiin numeroihin...jää yksi turha muistaminen/juokseminen pois
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Mika R - 27.04.08 - klo: 11.09
Itse kannatin asiaa jo viime vuonna mut silloin oli jengillä jotain sitä vastaan.. Kannatan sitä edelleen.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Tappi - 27.04.08 - klo: 22.08
Viime vuonna pohdittiin kiinteitä numeroita ja päätettiin pysyä nykyisessä kilpailukohtaisessa numeroinnissa, mm. seuraavista syistä:
- eniten kilpailunumeroja tarvitsevat tuomarit. Likaisesta crossarista ei tahdo erottua aina yksikään numero, kaksi tai kolmenumeroinen numero erottuu vielä huonommin.
- yli 1/3 osa kisaajista (31 kpl) ajoi 2007 yhden tai kaksi kisaa, 2006 suhde oli sama. Miten he hyötyvät kiinteistä numeroista ja kuka heille numeroita jakelee kesken kauden? Touring luokissa on kaiketi vähemmän jos ollenkaan 1-2 kisan kuskeja.

Hyviä puolia kiinteillä numeroilla on tietysti juuri  numeronvaihtojen poistuminen.

Jos tuomaristo hyväksyy kaksinumeroiset riittävän isot numerot niin kilpailukohtaisesti kiinteää numerointia voi käyttää.
Tälle kaudelle sarjaan ei oteta kiinteitä numeroita käyttöön. Ensi kautta ajatellen päätös on tehtävä ajoissa- viimeistään vuodenvaiheessa.
Otsikko: ..
Kirjoitti: MrOllinmaki - 28.04.08 - klo: 09.51
..
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: *HOKE* - 28.04.08 - klo: 09.58
Juuri näin...
Kilpailukohtaisen numeroinnin vielä sulattaisin, semmostahan käytettiin kerran lavangossa...
Ainut vaan että se aiheutti kyllä jokaisen lähdön alussa käsittämättömän hässäkän kun kiireessä hankittu mekaanikko ei muistakkaan mikä se lähtöpaikka oli...

Suurella osalla kun ei ole omaa mekaanikkoa vaan välillä täytyy inspiroida hyvinkin nopeasti...
Alkuerissä mekannut hemmo kun saattaa olla esim noussut (tarvii mekata) tipunut juuri (tarvii olla nostamassa) tai jopa ajaa samassa erässä.
Eräkohtainen numerointi niin kenelläkään ei ole pienintäkään ongelmaa lähtöpaikan suhteen...
Tulipahan vielä sekin mieleen että kori hajoaa... Lainaa nyt siinä sitten koria kaverilta.

Eräkohtasilla numeroilla ajetaan maailmalla sekä kotomaassa... on ajettu jo ikuisuus... Miksiköhän????????
Voisiko se olla jopa niin että tämä systeemi on todettu kaikkien osapuolien kantilta katsottuna parhaaksi???
Hmmm.... ei kyl se salee on ihan vaan kiusalla näin.


NOT!!!
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Mika R - 28.04.08 - klo: 12.33
Itse kannatin asiaa jo viime vuonna mut silloin oli jengillä jotain sitä vastaan.. Kannatan sitä edelleen.

Mitähän muita asioita voisi vielä kaataa kilpailijan vastuulle/maksettavaksi/hankittavaksi?? Ponderit meni jo ja rataluokkien numerotarrat (halpeniko kilpailumaksut tämän johdosta?? No ei halventunu..) Vielä voisi edellyttää että jokainen ostaa itselleen oman pokaalin ja tuo paikalle oman nostajan.

Pidetään nyt kiinni niistä asioista, mitkä järjestäjä vielä toistaiseksi hoitaa meidän puolestamme.

-A-
 

Jaaha, sulla taisi olla huono päivä tänään?
Eiköhän tuo ole naurettavan pieni kulu ottaen huomioon paljo rahaa palaa noin yleisesti ottaen :)
Ja oma nostajahan pitää jo olla tai ainakin nostaa itse, jos kaveria ei ole laittaa tilalle.

Toi lähtöpaikka juttu on kyllä perusteltu - epäilemättä sählinkiä seuraa alkuun, mutta toisaalta eiköhän luonnistu kun on pari kertaa harjoiteltu.

No mulle oikeestaan ihan yks hailee mikä systeemi on käytössä.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: HVoltage - 28.04.08 - klo: 12.53
Kyllä nuo tarrat on FT sarjassakin tullut järjestäjiltä ja kyllä ne tarrat saadaan varmasti järjestymään krossiinkin...

Yhtä kaikki molemissa järjestelmissä on omat puolensa...

1. Jos kiinteillä numeroilla on "mikä se nyt oli" jumppaa lähtöruudussa, niin tällä nykyisellä järjestelmällä vähintään yhtä usein tavataan samalla viivalla ainakin kaksi samaa numeroa.
2. Kiinteillä numeroilla ajaminen vaatii enemmän järjestelyjä ennen kisaa jotta kaikille uusille saadaan numero, tätä varten pitää luoda jokin systeemi. Nykyisellä järjestelmällä tämä järjestely pitää saada menemään läpi kisapäivän aikana. (siis että kaikki muistavat hakea uuden numerotarran mikäli siihen on tarvetta)
3. Kiinteillä numeroilla nähdään suoraan minkä tasoisesta edeltävän kauden kuskista on kyse. Nykyisellä saadaan selville minkätasoinen kuljettaja on siinä erässä verrattuna muihin erässä ajaviin.

Omasta mielestäni oli tapa kumpi hyvänsä niin se on loppupeleissä aivan sama, nopein voittaa! Jos numero ei tahdo tuomarin silmään erottua pitää tarran kokoa kasvattaa :huh:. Toki jos kisa on mennyt kuramämmiksi niin ei siinä numeron koon kasvattaminen auta, tosin voi olla että moni kääntää aamulla vain kylkeä jos taivaan anti on suurimmillaan heti aamusta...
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: copter - 29.04.08 - klo: 21.58
En näe mitään ongelmaa kiinteissä kausikohtaisissa numeroissa. Ajetaanhan polttisturistiakin kiinteillä numeroilla ja ajokaavio (alkuerät + nousufinaalit + finaali) on täysin sama, eikä mitään ongelmaa ole tullut vastaan. Tosiaan erona vain on se, että ei tarvitse olla tarroja vaihtamassa kokoajan. Myöskin autot ovat löytäneet tiensä oikeaan lähtöruutuun aina ongelmitta, varmaankin sen takia että kuski on mekaanikolle ilmoittanut ennen lähtöä mistä ruudusta on starttaamassa.

FTT sarjassa sekä polttisturistissa numerot saa ensimmäisen kisan yhteydessä. Luokkayhteyshenkilö on pitänyt huolen että numerot ovat ensimmäisessä kisassa saatavilla, jonne lähes kaikki saapuvat. Sitten loput numerot kulkevat kisajärjestäjältä toiselle, jotta ne jotka eivät ensimmäisessä kisassa olleet saisivat myös numerot jos tulevat seuraavaan kisaan. Numerot jaetaan edellisen kauden tulosten perusteella ja uudet kuskit saavat sitten ilmoittautumisjärjestyksessä numeron muiden perästä.

Tuo siis itse järjestelmästä ja siitä kuinka se on toiminut muualla. Jos ongelmaksi sitten muodostuu useamman numeron näkeminen autosta, niin tietysti sitten tilanne on eri ja tietenkään yllä mainittu teksti ei sitä ongelmaa kata. Tosin kaksinumeroisia lukujahan nytkin autoissa on jo ollut ja kolminumeroisia lukuja ei ainakaan viime kauden osallistujamäärillä ole vielä odotettavissa, mutta varmaan sekin tilanne joskus tulee vastaan.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Jasse - 30.04.08 - klo: 23.04
No niin, ajattelin et voisin taas itsekin hieman avautua täällä, tässä kun on keskustelua seurannut ja pohtinut.
Mielestäni ei voi olla mahdotonta tarkistaa lähtöruutuaan ennen nousua/finaalia.Ja toisekseen SM-säänöissä kaiketi on jonkinmoinen vaatimus varikkomonitoristakin, mistä mekkari voi sen lähtöruudun tarkistaa lämmittelynkin aikana. Ja mitä tulee yleiseen käytäntöön, niin mielestäni lähes jokaisessa kisassa on aina ennen lähtöä kuulutettu ketä ajaa ja millä tontilla. :huh: Se on sitten ihan omamoka jos ei pysy kartalla. Se on myös kuskin ihan itse huolehdittava siitä, että mekkari tietää mihin sen auton laahaa...

Kaudenaikainen numerointi ei muutenkaan voi olla kovin vaikea järjestää, koska ne jotka/kutka ajaa sarjaa "tosissaan" ovat varmasti mukana jo ensimmäisessä kisassa.Ja jos satunnaisia kisaajia ilmenee kauden aika, annetaan heille numero sieltä jonon perästä. Mikä siinä voi muka olla niin vaikeeta, HÄ, kysyn vaan :huh: :huh: :huh:

Niin, tää vuodatus oli niille epäilijöille, jotka ovat nyt vaan vastaan tälläistä järjestelyä. Mielestäni täällä on kuitenkin enempi kannatettu kuin oltu vastaan asiaa.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: *HOKE* - 01.05.08 - klo: 11.03
Jep jep...
Moneen kertaan näytätte jauhavan että on itsestä kiinni yms yms että auto on omalla lähtöpaikalla.

Käytäntö näytti juuri lavangossa toista.
Esim minun auto ei meinannut löytää omalle paikalle sitten niin millään vaikka olin 2 kertaa sanonut lähtöruudun ennen starttia.
Tämän ongelman teetti se että minun ruudussa oli jo auto... Eipä siis ollut sekään mekkari ihan kartalla.

Homma on helppoa mikäli on vaki mekkari. Mikäli vieläpä saa apuja auton ruuvailuunkin jne. Kaikilla ei sitä mahista ole ja välillä tulee ihan oikeasti kiire mekkarin saamiseen. Siihen vielä kaikki muut kiireet päälle niin mekkari on unohtanut mikä halvattu se ruutu oli... Mistäs tarkistat kun autoja ollaan jo viemässä ruutuun ka hirveä kiire on????

Ja johan saimme vastauksen jo siitäkin että pelkästään yhden numeron havaitseminen meinaa olla tuomaristolle vaikeaa, saati sitten kahden tai kolmen.
Krossissahan kun tuo pöly ja muu sonta peittää auton jo parin kierroksen aikana.
Ei voi verrata toisinsanoen turisteihin mitenkään.

Juuri selkeyden vuoksi ne numerot ovat eräkohtaiset.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Jasse - 01.05.08 - klo: 11.09

Ja johan saimme vastauksen jo siitäkin että pelkästään yhden numeron havaitseminen meinaa olla tuomaristolle vaikeaa, saati sitten kahden tai kolmen.
Krossissahan kun tuo pöly ja muu sonta peittää auton jo parin kierroksen aikana.
Ei voi verrata toisinsanoen turisteihin mitenkään.

Juuri selkeyden vuoksi ne numerot ovat eräkohtaiset.


Niin, se korihan on ihan älyttömän vaikea pyyhkiä ennen erää... :roll:
45 min kuravellifinaalissa on aivan sama millaiset numerot siinä autossa on ja miten monta, ne ei kuitenkaan näy ekan 3:n kierroksen jälkeen.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Sami L - 13.08.08 - klo: 19.11
Nyt kun rupeaa taas pääosa kesän skaboista olemaan takanapäin ja on nähty kilpailijanumeroita mallia 'leikkaa, liimaa & askartele' sekä samoja numeroita samassa erässä / unohduksia numeroiden vaihdon suhteen, NIIN mitkäs mietteet tulevan kauden suhteen?
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: JQ - 13.08.08 - klo: 19.56
kiinteet numerot jos voitan SM:ät
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Matias V - 13.08.08 - klo: 20.29
Kiinteet numerot sivuille ja finaaleissa eräkohtainen numero (1-10) tuulilasiin muistuttamaan mekkaria lähtöpaikasta?

Nyt on ollut sellaista että kisajärjestäjältä loppuu numerot, ruvetaan seiskasta tekee ykköstä ja sit lopuks tussilla irjoitetaan, äääh..

Kiinteet numerot pelkästään. Sais maalautetta koriin ja ei repsottelis nopeasti lätkästyt tarrat.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: peitsamo - 20.07.09 - klo: 11.51
Tälle kaudelle sarjaan ei oteta kiinteitä numeroita käyttöön. Ensi kautta ajatellen päätös on tehtävä ajoissa- viimeistään vuodenvaiheessa.

Nyt kun rupeaa taas pääosa kesän skaboista olemaan takanapäin ja on nähty kilpailijanumeroita mallia 'leikkaa, liimaa & askartele' sekä samoja numeroita samassa erässä / unohduksia numeroiden vaihdon suhteen, NIIN mitkäs mietteet tulevan kauden suhteen?

Oliskos aika nostaa tämä aihe taas esille? Mielestäni sarjakohtainen numerointi helpottaisi ainakin kilpailijan elämää.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: copter - 20.07.09 - klo: 11.57
Joku voisi näppäränä tehdä vaikka sääntöehdotuksen asiasta ja laittaa sen menemään eteenpäin.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Heuli - 20.07.09 - klo: 11.58
Tänä vuonna sähköcrossin SM-sarjassa oli ensimmäistä kertaa käytössä kiinteät numerot. Numerot määräytyivät edelliskauden tulosten perusteella ja loput numerot jaettiin ilmoittautumisjärjestyksessä (http://rc10.fi/index.php?topic=33437.msg315326#msg315326). Ensimmäisen osallistumisen yhteydessä jaettiin 2 sarjaa numeroita ja hyvin niillä taisi kaikki pärjätä kauden loppuun. Suosittelen!
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: *HOKE* - 20.07.09 - klo: 16.18
Edelleen samat ongelmat kiinteistä numeroista.

Lähdöt ovat aina kaaos.
Ei tiedetä lähtöruutua jne.

Kyllä oli hirveetä säätämistä katsella vantaan kisoissa sunnuntaina sitä lähtöruudukko arvontaa.

Se sama arvonta kun laitetaan polttiskrossiin jossa on maks minuutti mennä omaan ruutuun ja vieläpä pitäis keskellä 12 huutavan nitrokoneen seassa jotain tällaista selvittää, ei vaan onnistu.

Toki se on vain porukan tekemisistä ja osaamisista kiinni...
Mutta niin se on nytkin, ja jos ei oikeaa lähtöpaikkaa löydetä vaikka se on isolla numerolla auton korissa niin miten ihmeessä se löydetään sitten ilman sitä numeroa korissa???
Kerran on minun aikakan kiinteää numerointia yhden päivän aikana kokeiltu.
-05 vuoden viimeisessä SM kilpailussa.
Ja voi elämä mikä sekasorto siitä tulikaan.
Heti sen jälkeen jo todettiin että ei perhana soikoon toimi tällaisella formaatilla tuo kiinteä numerointi.

Mikä on muuttunut että homma nyt toimisi???
Ei mikään.
Itseasiassa vain huonompaan suuntaan, kuten tuosta viereisestä topikista kävi ilmi jossa nitromääristä puhuttiin.

Järjestäjiä on vähemmän... Ei voida järjestäjän toimesta olla tarkistamassa että on kaikki autot varmasti oikeissa lähtöruuduissa.
Ja vaikka nappe niitä erittäin usein kuulutteleekin niin ei se sieltä nitromoottorin pärinän läpi kaikkien korville kantaudu sen verran hyvin ainakaan että se rekisteröitäisiin.

Vain siis lisää ongelmia kisojen läpiviemiselle... Poistaa toki sen että LAISKAT kuskit ei joudu enää hakemaan niitä numerotarroja päivän aikana kertaakaan.
Nämä samat laiskat kuskit ei jaksa sitten myöskään kovin tarkasti käydä katsomassa mistä ruudusta finaaliinsa starttaa, vielä vähemmän laiskuuttaan jaksavat sanoa mekaanikolle mikä starttiruutu... ja annas olla kun mekaanikko vahingossa unohtaa.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: copter - 20.07.09 - klo: 16.35
Olen kyllä samoilla linjoilla Hoken kanssa, en näe syytä miksi toimivaa systeemiä pitäisi muuttaa. Tiedän että siitä on "vaivaa" hakea uudet numerot, mutta siitä homma ei voi jäädä kiinni. Toinen on se, että tarrat maksavat kisajärjestäjälle jotain.

Ensimmäisen kanssa voidaan mielestäni elää ihan hyvin, siinä ei kauaa mene kun tarrat on haettu. Toinen asia (tarrojen hinta joka kisaan) puolestaan ei mielestäni ole niin merkityksellinen. Toki ne tarrat maksaa jotain, mutta kyllä mielestäni tämä kustannus pystytään kattamaan kisan tuloista ilman ongelmia. Varsinkin jos esim. kahvio on hoidettu malliikkaasti ja siitä myös saadaan tuottoa. Joskus tarrojen kanssa on ollut jotain ongelmaa, että jokin numero on loppunut jne. Tämä on kuitenkin aiheutunut tilanteessa, jossa kilpailun järjestäjä ei ole ennen kisaa tarkistanut onko tarroja tarpeeksi (esim. edellisestä kisasta jääneet tarrat).
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: peitsamo - 20.07.09 - klo: 20.01
Turha kai tässä on enempää asiaa vääntää, mielestäni se olisi vaan yksi huoli ja asia pois kilpailijalta, that's it. Ihan sellainen käytännön ongelma tulee noiden tarrojen kanssa, kun on kuravellikisat. Autoja joutuu putsailemaan milloin milläkin tärpätillä ja ne tarrat ei sitten vaan pysy kunnolla kiinni. Jos ne pysyy, niitä ei sitten saa irti sillä tärpätilläkään. Onko käytäntö sitten toimiva, siitä voidaan olla montaa mieltä, kisat varmaan saadaan läpivietyä kummin tahansa. Onko muissa luokissa vastaavaa numerointia? Miten tämä asia sanotaan EFRA-säännöissä vai sanotaanko siitä mitään?

Jos joku puupää ei osaa mennä ruutuunsa, ei se kyllä enää numerosta ole kiinni, oli se sitten kiinteä tai ei.

Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Heuli - 20.07.09 - klo: 20.17
peitsamo: Tuossa ylempänä kerroin miten asia on hoidettu sähköcrossin puolella. Myös LS5-autoissa, polttistouringissa, sähkötouringissa ja mattoautoissa on kiinteät kisanumerot, jotka pohjautuvat edellisvuoden tuloksiin. M8 on nykyään ainoa SM-sarja missä numerot muuttuvat.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: copter - 20.07.09 - klo: 21.38
Täytyy sen verran vielä tähän asiaan kommentoida ehkäpä hieman pilke silmäkulmassa, että on mielestäni käsittämätöntä että autojen numeroista käydään näinkin kovaa keskustelua. Asia joka loppupelissä on varsin mitätön.

Oma villi veikkaukseni on, että jos nyt sitten vaikka päädyttäisiin kiinteisiin numeroihin, niin seuraava keskustelu asiasta olisi, että kiinteä numero peittäisi koko auton (isompi numero) ja siitä saataisiin uusi soppa aikaiseksi.

:mrgreen:
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: peitsamo - 20.07.09 - klo: 22.33
Kokonaisuus koostuu pienistä asioista. Ei tämä elämää suurempi juttu ole, mutta toisaalla peräänkuulutettiin asioita ja ehdotuksia sääntöjen parantamiseksi, niin tässä olisi selvä paikka.

Joku voisi näppäränä tehdä vaikka sääntöehdotuksen asiasta ja laittaa sen menemään eteenpäin.

Taidankin aloittaa rustaamaan kirjallista sääntöehdotusta..
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: *HOKE* - 20.07.09 - klo: 22.43
Peitsamokin taas mainitsi tuon että olisi kisaajalta yksi asia ja huoli pois...
Itseasiassa ei ole.
Edelleen on pakko käydä katsomassa mistä ruudusta starttaa nousuissa ja siihen tulee sitten vielä yksi huoli lisäksi...
Se juuri 5 minuuttia ennen starttia hommattu mekkarikin pitää saada tajuamaan mistä ruudusta starttaat... ja varsinkin varmasti siten että hän sen muistaa vielä autoa viivalle vietäessä...
Herranjestas kun juuri tuossa 05 vuoden testi kisassa oli tätä sotkua...
Ja vaikka minäkin sanoin hyvin selvästi juuri ennen starttia mistä ruudusta lähden niin jo oli mekkari unohtanut lämmittelyrundejen aikana mikä ruutu se olikaan...
Eli itseasiassa kuskilla olisi jopa isompi huoli siitä että oma auto löytyy oikeasta ruudusta, eikä ainakaan aiheuta yleistä pahennusta juuri 20 sekuntia ennen starttia.
Kun autossa on oikea numerotarra jonka haet samalla kun menet taululta starttipaikkaasi/finaaliasi/sijoistustasi katsomaan niin voiko asia enää sen helpompaa olla.
Jokainen tätä lajia harrastanut tietää että se mikä korissa lukee, on starttiruutu. täts it.

Laiskuutta ja jotain turailua puhtaasti jos tosiaan ei hae tarroja samalla kun oman sijoituksensa käy siitä tarralaatikon läheisyydestä katsomassa.

Nimenomaan polttiskrossissa on tähänasti nähnyt aina että autot menevät kuin automaattisesti omiin lähtöruutuihinsa...
Sähköpuolella olen nähnyt kuinka aina joku on radalla lappu kädessä katsomassa että on oikea auto oikeassa ruudussa jne jne jne.

Eli tarttettais vaan enemmän henkilökuntaa jälleenkerran kisoihin jos tää kiintee numero juttu toteutettais...
Lisää häslinkiä startissa ja varsinkin lisää keuhkot pihalla huutamista mekaanikolle päin kun se sekasotku alkaa...
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Heuli - 21.07.09 - klo: 07.47
HOKE lukaseppas tuosta:
En näe mitään ongelmaa kiinteissä kausikohtaisissa numeroissa. Ajetaanhan polttisturistiakin kiinteillä numeroilla ja ajokaavio (alkuerät + nousufinaalit + finaali) on täysin sama, eikä mitään ongelmaa ole tullut vastaan. Tosiaan erona vain on se, että ei tarvitse olla tarroja vaihtamassa kokoajan. Myöskin autot ovat löytäneet tiensä oikeaan lähtöruutuun aina ongelmitta, varmaankin sen takia että kuski on mekaanikolle ilmoittanut ennen lähtöä mistä ruudusta on starttaamassa.
Jos homma toimii KAIKISSA muissa luokissa ja vielä polttistouringissa TÄSMÄLLEEN SAMALLA ajoformaatilla hyvin niin miksi olet vääntämässä jälleen vastaan?
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: *HOKE* - 21.07.09 - klo: 10.45
Koska tuota on jo krossissa kokeiltu ja huonolla menestyksellä.
Ilmeisesti sitten krossissa on tiukempi aikataulu tai mistälie mättää että tuo oikeaan lähtöruutuun meneminen tuppaa olemaan niin hankalaa.
Tätä näkee käytännössä jokaisessa kisassa.
Vaikka korissa on jopa oikea tarra...

Ja johan sanoin edellä olevissa viesteissäni MIKSI.
Ja mitä ihmettä vääntämässä vastaan???
Tuon esiin toisen näkykulman.
Aina se vain on vastaan vääntämistä kun tuodaan se eri näkökulma esiin ja jopa perustellaan sitä.
Kun kerta sanotaan että tuo numero juttu poistaisi ongelman jne...
No mutta kun se ei sitä totuutta poista edelleen että joudut itse käydä katsomassa sen sun lähtöruutus... ja samalla kun sen käyt siitä tarralappu laatikon läheisyydestä katsomassa, nappaat ne tarrat mukaan ja se siitä.

Yksi asia on myös se että kun on kyse krossista niin autot ovat aina muutaman läpin jälkeen pölyssä... Numeroita tuppaa olemaan nytkin vaikea nähdä.
Saati sitten kun numerosta tulisi kaksinumeroinen.
Numero pienenisi pakolla.
Kun jokainen joka oikeasti katselee enemmän varsinkin näitä nykyisiä kapeampia autoja, huomaa että numerotarralle jäävä tila on oikeasti pienentynyt niin pieneksi että meinaa olla se nykyinenkin tarra vähänpäliä liian iso.
Tuulilasiissa ei ole tilaa isommalle numerolapulle...
Vasemmassa kyljessä ei ole tilaa isommalle...
Nämä johtuen moottorin ja tankin reijistä korissa.
Katsokaapa esim hobaon ja xrayn tuulilaseja.
Hyvä että siihen se yksi numenro mahtuu... välillä pitää tarrasta leikellä ylimääräisiä reunoja ja mainostekstejä pois että saa tarrat autoon.
Vasemmalla kyljellä sinäänsä alaa kyllä on... mutta jos laitat siihen kylkibonttooniin niin se tarra on tasan varmasti pölykelillä jo lämmittelyjen aikana muurautunut pakoputkesta tulevan öljyn roiskeiden takia sen verran että hyvä kun näkee... saati sitten pidemmän hiitin aikana.

Siksihän ne on mualimallakin pidetty tarrat mahdollisimman pieninä, mutta itse numero isona ja mahdollisimman selkeänä, jotta ne autot oikeasti olisi mahdollista sieltä ajanottokopin sontaisen ikkunankin läpi edes jotenkuten.

Ja joo... jos numerot olisivat kiinteitä niin ne voisi maalata koriin suoraan...
Se vaan ei edelleenkään poista noita edellä mainitsemiani ongelmia.

Numerot kun pitää tosiaan olla sijoitettuna auton molemmille puolille ja vielä eteen... NÄKYVÄSTI....

Minulle tämä tarra juttu ei koskaan ole ollut ongelma...
Kiinteän numeron kanssa on tullut ongelmaa vain koska mekaanikko on unohtanut mikä se ruutu oli.
Mulle on lähinnä aivan sama mikä tarrajärjestelmä on... Olkoot sitten vaikka 3 numeroinen tai vaikka viivakoodilla.
Se kun vaan pysyy itse tarralapun koko samana, mutta siihen pitäis saada mahtumaan enemmän infoa, jotta ne mahtuis edes autoon ja siitä ne pitäis vielä ohi kiitäessä, suoraa loikkiessa nähdäkin.

Ja vaikka tästä nyt pitkä romaani jälleen tulikin (kun ei lyhyemmällä selityksellä näköjään tule kaikille selväksi kaikki tästä aiheutuvat ongelmat tai miten helposti se olisi toteutettavissa jne) ... kumma kun joutuu perustelemaan perustellut vastauksetkin... :lol:
... niiiiin... jatketaan sitä vielä hieman.

Tosiaan kun ja jos tehtäisiin kiinteät numerot koko kaudeksi...
Moni ajattelee taas että helppohan ne on siihen maalata jne jne jne...
No mutta kun se numerointi pitää kuitenkin olla jokaisella yhdenmukainen ja siihenkin on määräykset minkä kokoinen se sitten pitäisi olla yms.
Eli jos ei iso numerotarra mahdu paikalle niin ei siihen sillon maalattukaan numero mene yhtään sen helpommin...
Vai meinattaisiinko että tästä numeron koosta annettaisi vapaat kädet kuskeille???
Tuskin....

Yhtä asiaa olen myös ihmetellyt.
Autossa kun pitää olla ikkunat.
No ainoat paikat numerotarroille tuppaa nykyautoilla tosiaan olemaan lähinnä tuuli- ja sivuikkunat.

No jos niihin ikkunoihin nyt sitten maalaakin kiinteät numerot niin meneekö auto katsastuksesta läpi???
Ja varsinkin... meneekö jokaisen kisan katsastuksesta vai tuleeko hommasta samanlainen sählinki kuin toisessa topikissa mainittu HD siipien kanssa oli... eli kesken kisan diskataan porukka, joka on jo edellisistä katsastuksista mennyt läpi...

Kun kerta polttoaineraja homma on vaikeaa vain poistaa erinäisistä syistä niin miten ihmeessä tämä numerointi juttu nyt sitten olis polttiskrossarin kohdalla ihan vaan yksinkertainen juttu ja kaikki perustelut mitä vaikeutta yms siitä voisi tulla, on vain vääntöä
 :shock:
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: TTKoo - 21.07.09 - klo: 11.03

Mites....

- kinteät numerot (jolloin tällainen katsojakin oppii pikkuhiljaa tunnistamaan kenen auto kyseessä)

- mekkarille käsivarsinauha jossa lähtöpaikkanumero (nauhat kiertämään kisasta toiseen, samalla näkee kenen mekkari kukakin on.... niin hyvässä kuin pahassakin)
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: HVoltage - 21.07.09 - klo: 11.14
Turku Openissa oli kiinteät numerot, ei ollut ongelmia. Näitä HOKE:n mainitsemia ongelmia pystyy välttämään kun ajanotossa on aktiivinen kuuluttaja ja tietää maltilla hoitaa lähdön.

Turussa lähtöjärjestys kuulutettiin ennen lähtöä useaan kertaan. Sitten kun tulee minuutti odotetaan että kaikki tulevat varikolle. Sitten kuulutetaan viivalle ja katsotaan että kaikki ovat löytäneet paikkansa. Sitten annetaan lähtö lähettäjälle. Tähän kuluu x määrä aikaa mutta kilpailunvetäjät pystyvät paljon vaikuttamaan siihen lähtöön. Tästä voisi jopa ajajakokouksessa mainita että kaikkia odotetaan että hosumaan ei tartte ruveta. Kiiruhdetaan siis hitaasti.

Se että siltikään ei tiedä mikä on lähtöruutu on pitkälti sitten tämän ruudunetsiän käsissä, se ei ole järjestelmän eikä kilpailujärjestäjän ongelma, jos ei ruutuaan löydä.

Molemmissa järjestelmissä on puolensa, kiinteät numerot ovat kuitenkin kokonaistaloudellisempi ja yksi huoli vähemmän kilpailijalla kilpailupäivän aikana ja vastaavasti kilpailujärjestäjällä vapautuu tarrajakelian verran resursseja.

Nykyjärjestelmän taas kaikki krossaajat tuntee mutta ei ole yhdenmukainen muiden luokkien kanssan.

Loppupeleissä mulle on ihan sama kumpi vai kampi, meillä on ruutu aina löytynyt oli se mikä numerointimenetelmä tahansa. Kurakeleillä niillä numeroille ei tee kuitenkaan mitään...  tosin ei silloin huvita kyllä ajaakkaan...
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: *HOKE* - 21.07.09 - klo: 11.20
http://clubbah.1g.fi/kuvat/Rc-jutut/M8%20Sm1%20K%E4rpp%E4m%E4ki/IMG_5013.jpg/full (http://clubbah.1g.fi/kuvat/Rc-jutut/M8%20Sm1%20K%E4rpp%E4m%E4ki/IMG_5013.jpg/full)
Tuohon kylkeen isompi numero ?????

http://www.t-pairat.net/kauhava/images/img_0402.jpg (http://www.t-pairat.net/kauhava/images/img_0402.jpg)
Entäs tuohon tuulilasiin???
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: *HOKE* - 21.07.09 - klo: 11.30
HVoltagen juttuun kommenttia...
Hyvin totta että noilla asioilla se onnistuu.
Totta.

Kuten jo noissa pitkissä romaaneissani toitotin niin kiinteiden numeroiden lätkiminen autoihin ei helpota mitään... Se ei poista ongelmia.
Se ainoastaan siirtää niitä ja jopa tuo lisää ongelmia ja vastuuta kuuluttajille, kierroslaskennalle, tuomaristolle ja jopa katsastajille.

Se ei ole vain "yksi ongelma vähemmän thäts it junou sguare"
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Nappe - 21.07.09 - klo: 11.56
Pakko kompata Hokea vahvasti tässä aiheessa.
Tutuis olevan ylipääsemättömän vaikea saada kaikki autot oikeisiin lähtöruutuihin juurikin polttiscrossissa VAIKKA niissä on lähtöpaikan numero korissa.
Toki hämennystä yleensä aiheutuu tuplanumeroista, kun jotkut tahtovat unohtaa sen numerohaun, mutta tämähän ei todellakaan poistu sillä että autoissa on kiinteät numerot, tuskin sen lähtöpaikan käy yhtään sen paremmin katsomassa silloinkaan.

Toki nousijoiden kohdalla tuo on yhtä numerorumbaa, kaikkea muutakin kiirettä varmaan olis, mutta nousuvuoron päätteeksi jos käy taululta tsekkaamassa oman sijoituksen edellisessä erässä, ja lisää siihen numeroon suoraan seuraavaan finaaliin menijöiden määrän (Hmm, olin 3:s, semeihin menee suoraan 6. AH, oma lähtöpaikkani ja tällöin numeroni on siis 6+3=9 :mrgreen: käynpä tässä hakemassa numeron, pesen auton, liimaan uudet tarrat ja mekkaan siinä sitten autoa semikuntoon)

Mitä nyt olen muutaman M-8 kisan vetänyt ja huutanut kuskeille lähtöpaikkoja, ei sitä viestiä kyllä kierroslaskentakopista saa mekkarille asti, mekkarin korvassa huutaa vähintään 10 autoa ja yläpuolella vimmatusti huitoo 4 kuskia ihan pallohukassa että TÄH?

Ei ne kiinteänumeroiset autot muissakaan luokissa ihan vaivattomasti löydä paikkansa, ratapolttiksessä ei tunnu olevan niin älytöntä kiirettä, ja siellä lähtöruudulla on OIKEASTI merkitystä, tosin kun polttiscrossissa jossa kuitenkin tehdään kasaa suoran päässä (pakko voittaa NYT JUST HETI MINÄMINÄMINÄ).
Sähköluokissa on aina lähettäjä tekemässä järjestystä ruutuihin, siihen menee yleensä aikaa parisen minuuttia, minuutteja jota M-8 kisoissa vaan ei ole käytettävänä johtuen suuresta osaanottajamäärästä ja pitkästä formaatista. Lisäksi niitä lappusia pitäisi sitten saada lähtöjärjeselijälle jokaiselle eräkierrokselle, aika on edelleen kortilla, hyvä kun kerkee nostaa oikeat kuskit seuraavaan erään ennen lähtöä...

M-8 SM-kisan aikataulu on monesti minuuttipeliä, ei siellä ole aikaa jokaista mekkaria kädestä pitäen opastaa oikealle lähtöpaikalle, vielä kun niitä autoja sitten pitää tankata siellä lähtöpaikalla (minkä ihmeen säännön nojalla autoa saa tankata RADALLA??)

Lisätään vielä tähän NOSTOPAIKAT.
Nykysellään _pitäisi_ kait mennä nostamaan auton numeronmukaiselle nostopaikalle?
Mitäs sitten kun autot/kuskit ei ole varsinaista numeroitu? Toki autot on alkuerissäkin jossain numerojärjestyksessä mutta ketä tämä numero kiinnostaa?
Hyvä kun saadaan nostaja ylipäätään radalle, sitten kun vihdoin menevät radalle, niin ollaan niin käsikädessä siellä että välillä ihmetyttää onko kyseessä joku leikkikoulun päiväretki vai mitä tapahtuu...

Ok, ehkä vähän kärjistetty, mutta kuitenkin. Jossain ratakisassa ihmettelin kun kaikki nostajat oli samassa päässä rataa, (huom. kiinteät numerot toimii) ja hirveellä huutamisella joku edes vaivautui sinne radan toiseen päähän HYyyyyiiii kun on pitkä matka, ja huono nostopaikka kun siihen saattaa joku kaataakin...

Toisaalta, minulle aivan sama miten autonne numeroidaan, mutta en todellakaan jaksa toistaa niitä lähtöpaikkoja jokaiseen finaaliin. Jollei kuski sen verran viitsi omista intresseistään pitää huolta niin joutaa kyllä viimeiseen ruutuun.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: *HOKE* - 21.07.09 - klo: 12.31
Tättärää ja fanfaarit päälle.

Kuten huomattiin... ei ole thats it meininkiä.

Tuon nostopaikka jutun unohdin mainitakin... tosin jos olisin maininnut niin kai siitäkin olis vielä lisää tullut "vääntö" avautumista.

Ja vielä kun nappe mainitsi tuon että sähköluokissa autot laitetaan ruutuihin ja siihen menee pari minuuttia...
Polttiskrossissahan tuo ei vain onnistuisi.
Kun tietenkin on ensin se 3 minuutin lämmittely... 2 minuutin kohdalla autot alkaa kasaantumaan varikolle, eli siinä on noin minuutti aikaa siirtää ne autot varikolta lähtöruutuun ja startti tapahtuukin jo...
Eikä ole mahdollista että autot pärisis pari minuuttia lähtösuoralla kun joku käy niitä lähtöpaikkoja arpomassa...
Tosin joo... kyllähän ne lähtöruudut käydään toimitsijoiden puolesta läpi isoissa kisoissa ja monesti otetaan jopa koe startti juuri ennen oikeaa starttia.

Mutta kun se vaatii nimenomaan sitä lisähommaa kuuluttajille, tuomaristolle jne.
Ja samalla siis myös enemmän järjestävää porukkaa.

Eikös näistä asioista ole muutenkin suurta pulaa ja ongelmaa.

Ensin nämä perus asiat kuntoon, eli enemmän tuomareita ja ylipäätään ratahenkilökuntaa ennenkuin ruvetaan johonkin halvatun numero juttuun koskemaan.
Se kun ei ole todellakaan mikään "ongelma" tässä lajissa... ongelmia on paljon muitakin.

Ja kun nimenomaan järjestävästä porukasta on pula niin tuo numerointikin on jätetty juuri kuskin vastuulle...
Olihan ennen kiteetkin... ja vieläpä se stidiaski ponderi joka haettiin joka hiittiä ennen ja palautettiin heti hiitin jälkeen...

On se kumma kun tällaset kuskin vastuulla olevat asiat on poistunu kokonaan, mutta se halvatun yksinkertaisin tarralapun hakeminen on vaikeeta.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Tuukka - 21.07.09 - klo: 15.55
Ei kiinteitä numeroita! Perustelut on jo mainittu.

Em kisoissa kirjoitettiin käsin koppaan, siipeen sekä tankkipulloon kilpailijanumero ilmeisesti katsastajia varten.

Em kisoissa myös kuulutettiin väärä/puuttuvanumeroinen auto pois kisasta. Taitaa ko kaveri seuraavassa kisassa muistaa laittaa numerot kohdilleen.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Sami L - 21.07.09 - klo: 16.06
Kunhan ne finaalilistat olisi silloin ilmestyessään oikein ja tarrat myös...
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: copter - 21.07.09 - klo: 18.45
En ota kantaa numeroihin, mutta muutama kommentti tuosta ruutuun löytämisestä. Olen asiaa mietiskellyt ja seurannut kisoissa ja tuntuu, että kisoissa joissa lähtöruudut on hyvin merkattu selkeiden numeroiden kera tätä ongelmaa ei ole. Myös ohjaajakokouksessa asian läpikäynti edesauttaa lähtöjen onnistumista.

Kisoissa joissa ruudut on merkitty pelkillä viivoilla yleensä esiintyy eniten ongelmia. Erityisesti silloin jos joku on vaikka ottanut teknisen kympin taikka jostain muusta syystä välistä puuttuu auto, niin sitten se viimeinen mekaanikko joka paikalle tulee ja on epävarma lähtöpaikasta katsoo että "ahaa tuolla on vapaa väli" ja menee sinne, eli väärään paikkaan.

Mielestäni ei olisi yhtään huono idea joskus vaikka treenata tuota lähtöruutuihin meneistä ennen kuin koneet ovat käynnissä, eli siis ennen lämmittelyn alkamista. Näin saataisiin homma käytyä lävitse ja ongelmat korjattua vielä kun mekaanikot kuulevat jotain ennen koneiden käynnistystä. Tällä voitaisiin mielestämni välttyä siltä että lähtöruudukkoon siirtyminen ei joissain tilanteissa näyttäisi Omaha Beachilta D-Dayna. :grin:
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: Nappe - 21.07.09 - klo: 19.16
Jees, hommat toimii isoissa kisoissa koska:
1. Monipäiväset kisat, on oikeasti aikaa pitää jokaista mekkaria kädestä kun 2v lasta.
2. Järjestäjiä on riittävästi x2 ja jokaisella vain yksi tehtävä.
3. 99% kilpailijoista oikeasti panostaa tapahtumaan, ja sitä aikaa on hivenen enemmän.

Jos nyt viimeiset parit kesät olen muutamassa kisassa ollut järjestämässä, ja jokusen vuoden jopa itse epätoivosesti yrittänyt nepata pikkuautoa hiekalaatikossa, niin normi kisaorganisaatio M8-kisassa menee näin:

Radan aktiiviharrastajat päättää pitää kisat, hoitaa radan ajettavaan kuntoon, toimii ratamestarina ja koittaa haalia kasaan pakolliset toimitsijat.

1. Henkilö X on kilpailunjohtaja, yleismies sekä lähettäjä (tämä tehtävä tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta, Ööh, Lähettäjä? Lippu? NYTKÖ???)

2. Joku hoitaa kierroslaskennan, kertoo tilannetietoja jos jaksaa, koittaa pitää aikataulun kasassa, juoksee tuloksia ilmoitustaululle...

3. kolmas hoitaa katsastuksen ja jakaa numeroita tarvittaessa.

4. Lisäksi sitten tuomarit jotka usein on muutaman kilpailijan isät, eli puolet ajasta mekkaa autoa, nostaa junnun puolesta, ja lopun ajan yrittää parhaansa mukaan toimia tuomarina.

Thäts it.
Lisäksi tietty tuomariston puheenjohtaja, joka toimii AKK:n valvovana silmänä kisoissa.

Tietysti monet kilpailut on erittäin hyvin järjestetty, ja kaikki sujuu huomaamatta ilman mitään havaittavaa takkuamisia, mutta ainakin tämän meidän kyläseuran kohdalla tuntuis olevan vaikea saada edes välttämättömät toimitsijat kasaan, vaikka jäseniä taitaakin olla jokunen  :roll:
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: peitsamo - 21.07.09 - klo: 21.19
Noh, eiköhän tämä tullut selväksi. Minä kun luulin, että päässäni oli (edes hetken) hyvä ajatus, mutta onneksi te fiksummat korjasitte senkin harhaluulon. Teippaillaan tarroja sitten tästedeskin, kukapa näihin asioihin sitten mitään muutosta haluaisi. That's it.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: *HOKE* - 21.07.09 - klo: 23.49
Kyllä muutoksia otettais mielellään vastaan... tässäkin asiassa...
Mutta kun käytännössä se ei helpottaisi mitään muuta kuin korkeintaan omaa napaa.
Ei kisaorganisaatiota, vaan jopa toisi lisää hommia ja hankaloittaisi sitä vielä  entisestään.
Ja vielä tuo käytännön juttu mitä olen toitottanut.
Ne edes jotenkuten pölyn läpi mahdollisesti erotettavat numerot eivät mahtuisi oikeasti autoon... Tai siis jos kutistat sen siihen kokoon että alkaa mahtua niin ei sitä enää kierroslaskijat ja tuomarit radalta asti näe.

Sitten kun kisoja on järjestämässä ja varsinkin läpi pyörittämässä selvästi isompi sakki, ja varsinkin jokaisessa halvatun kisassa, niin mikäjottei sitten laitettaisi niitä ei mahtuvia lähes mahdoton havaita numerot autoihin...

Paitsi että sitten valitetaan että finnish open kisoissa tarttis olla toinen kori missä ei ole numeroita, kun muuten ollaan niissä kisoissa numeroiden kanssa sekaisin... Tai sitten näissä "kerhokisoissa" pitää olla enemmän numerotarroja jotta ne saadaan tosiaan näiden kiinteiden numeroiden päälle peittämään, ja varsinkin jokaiseen kolmeen kohtaan.
Tähänmennessä kun on niin monesti nähty että on ollut vain yksi tai kaksi tarraa korissa, kun tarroja ei muuten olisi ollut tarpeeksi.

Sinäänsä yksinkertainen juttu jollain tavoin toteuttaa, mutta jösses miten paljon se oikeasti hankaloittaakaan muita kuin juuri sitä omaa napaa joka ei jaksa napata numerolappua samalla kun tosiaan omia tuloksia menee sieltä taululta jokatapauksessa katsomaan...
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: HVoltage - 22.07.09 - klo: 08.27
Mites ny kun näistä numeroista puhutaan niin ohessa pieni tarina johon kaipaisin vastauksen.

Erään kuskin nousufinaali meni pilalle numerotarrojen takia. Homma meni näin...

1. Tarkastettiin tulosliuskasta numero, haettiin nämä tarrat.
2. Ihmeteltiin numeroita kun tulosliuskoissa oli epäselvyyttä koska samasta nousufinaalista oli kaksi eri tulosliuskaa, liuskoissa oli virhe.
3. Mentiin kysymään katsastuksesta mitkä numerot pitää laittaa, katsatuksesta annettiin toiset numerot.
4. Kysyttiin kuskilta että kuinka mones olit aikasemmassa nousussa josta nousit, kuski sanoi ettei ole enää varma, eikös tulostaululta selviä?
5. Startti lähti ja katsastushenkilö tulee ja sanoo että antoi väärät numerot.
6. Tämän jälkeen kilpailun tuomarit alkoivat kuuluttamaan autoa ulos radalta, pyysin katsatusmiehen mennä selvittämään asia että virhe oli hänen, ei mennyt ilmeisesti perille.
7. Kuskin nousufinaali meni pilalle.

Kysynkin nyt että mikä on kilpailujärjestäjän vastuu tällaisessa tilanteessa jossa järjestäjän huolimattomuus asetti yhden kilpailijan eriarvoiseen asemaan omalla huolimattomuudellaan. Mitkä on kilpailijan oikeudet tällaisessa tilanteessa, tuskin saa uusintaan...
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: copter - 22.07.09 - klo: 09.25
Jeppe esitti mielestäni hyvän esimerkin kahdesta asiasta:

1) Kokematon tai liian pienellä miehityksellä toimiva kisaorganisaatio, joka ei ole tiennyt tässä tilanteessa kuinka toimitaan taikka miehitys ei ole riittänyt toimimaan oikein (väärät tulokset taululla -> ei keretty korjaamaan ajoissa).
2) Mielestäni virheellinen tuomarointi, jossa lievästä rikkeestä (oli se sitten kenen vika tahansa) annetaan kohtuuton rangaistus.

Eli jos nyt unohdetaan tuo minkä takia autossa oli väärät tarrat, niin mielestäni kun kyseessä on nousufinaali, niin mikäli autossa nyt sitten on väärät tarrat, niin toki se jotain hässäkkää / sekaannusta aiheuttaa varsinkin lähdössä kun etsitään sitä ruutua. Ilmeisesti tämä kuitenkin saatiin selvitettyä koska kuski pääsi starttaamaan ilman ongelmia.

Jos nyt sitten mietitään hieman rangaistuksia, niin tässä tapauksessa ilmeisesti kaveri "liputettiin" radalta pois vaihtamaan tarroja kesken nousun. Muita tilanteita joissa kaveri liputetaan radalta pois kesken erän onkin jo melko vähän (noin varikolla hetkeksi käymään). Lähinnä lienee stop and go rangaistus, joka sekin taitaa hieman vähemmän viedä aikaa (mikäli kuuluttaja hereillä). Stop and go rangaistuksen voi saada useista syistä, jotka täällä varmaan itse kukin jo tietää. Onko siis rangaistavampaa ajaa toisen päälle vaiko ajaa väärillä numeroilla? Kummasta on enemmän haittaa? Tämän kaltaisia asioita mielestäni tuomareiden tulisi punnita ennen kuin rangaistuksia aletaan jakelemaan.

Joskus myös sähköpuolella kaverin erä on hylätty mikäli on ajettu ilman tarroja taikka väärillä numeroilla. Itse olen sitä mieltä, että tilanteessa jossa kaveri ajaa väärillä numeroilla tulisi antaa huomautus ja asia tulisi korjata seuraavaan lähtöön. Mikäli tilanne toistuu, niin silloin joku rangaistus olisi paikoillaan. Se että onko se erän hylkäys vaiko stoppari, aikasakko jne, niin en tässä ala sen enempää miettimään, koska tapaukset ovat aina tilannekohtaisia.

Mielestäni tuomareiden tulisi ymmärtää paremmin rangaistuksien seuraukset ja myös ymmärtää, että vaikka rangaistus on sama, niin eri tilanteissa sen merkitykset voivat olla raskaammat. Eikä siis sen takia jaella rangaistuksia "liukuhihnalta". Eli tehtyä rikettä tulisi verrata rangaistuksen seuraukseen ennen sen antamista.

En usko että tässä tapauksessa kun lähtökin kerta saatiin suoritettua ilman ongelmia, niin itse erän aikana numerosta olisi aiheutunut mitään ongelmaa. Tuomareiden työtä se hieman vaikeuttaa toki, mutta koska yleensä tuomareiden vieressä on myös se ajanotto, niin sieltä on kyllä ponderin perusteella helppo katsoa kuka sitä autoa ajaa ja mikäli rangaistuksia tulee, niin kuuluttaa ne sitten vaikkapa nimellä tässä tilanteessa. Ajanottaja pystyy katsomaan kyllä radalta kun auto menee linjan ylitse, että kenen ponderille tuli osuma ja kuka siis kutakin autoa ohjastaa vaikka niitä olisi kaksi samalla numerolla.

Toki joku varmasti miettii että onko se SM-arvon omaavan luokan kohdalla OK että asioissa joustetaan, mutta jos kysytään kuskeilta jotka luokassa ajaa, niin voisin kuvitella että 90% on sitä mieltä että jos tarrat on väärät niin sen takia kilpailun johdon / tuomariston ei tule pilata kisaa antamalla kohtuutonta rangaistusta. Tosin ne jotka ovat tästä tilanteesta hyötyneet (samassa finaalissa ajaneet "hitaammat") varmasti ovat hetkellisesti iloinneet mahdollisesta saavutetusta nousupaikasta, mutta jos tilanne osuu omalle kohdalle niin varmasti mieli muuttuu.

Mitä taas tulee tuomareiden toimintaan, niin voin myös sanoa että se ei ole mikään helppo tehtävä. Tulee reagoida nopeasti ja oikein tilanteisiin. Peräänajot tms ovat mielestäni niitä helpoimpia tuomittavia, koska ne ovat melko selkeitä. Tosin niissäkin välillä tuntuu olevan hieman epävarmuutta, varsinkin tilanteissa joissa kuljettaja päästää peräänajetun auton edelleen, silti välillä tuntuu että rangaistus napsahtaa vaikka "saavutettu etu" on annettu pois ja näin ollen rangaistuksen tarve mitätöityy. Mitä tulee tuomarointiin erän aikana, niin varsin usein on nähtävissä että rangaistuksia antaa kilpailunjohtaja ja tuomarit tosiaan ovat joko mekkaamassa taikka joskus jopa nostamassa.

Tuomariston puheenjohtajan (valvoja) tehtävä ei myöskään ole istua korokkeella antamassa rangaistuksia, vaan mielestäni hänen tehtävä on ohjeistaa tuomareille minkälaista linjaa tuomaroinnissa noudatetaan ko. kisan aikana. Tuomariston puheenjohtaja voi toki myös antaa rangaistuksia, mutta mikäli näin on, niin linjan tulee pysyä koko kisan samana, kuten muussakin tuomaroinnissa. Tällä tarkoitan nyt sitä, että jos kuvitellaan tilanne että meillä on kisa, jossa on vaikkapa 6 alkuerää. Erissä 1-4 molemmat tuomarit ovat paikalla, erässä 5 toisen tuomarin poika ajaa ja isä on mekaanikkona ja sitten vaikka erässä 6 tuomariston puheenjohtajan kaveri on kuskina, niin hän tulee korokkeelle (jonne hänellä on oikeus tulla) seuraamaan kisan kulkua.

Yllä mainitusta tilanteesta seuraa se, että erissä 1-4 tuomarointi on varmaan ihan OK, koska paikalla on 2 tuomaria. Linja pysyy erien osalta samana, koska paikalla on samat tuomarit. Erässä 5 tuomarointi muuttuu, koska toinen on poissa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että tuomarointilinja voi muuttua, mutta varmasti myös tuomaroinnin taso. Tämä ei ole reilua, koska erässä 5 on nyt mahdollista, että joku kärsii siitä kun toinen osuu / toinen saa taas mahdollisen hyödyn, kun silmäpareja on yksi vähemmän. Erässä 6 voisi kuvitella että "kaikilla on parempi" kun paikalla on 2 tuomaria sekä myös tuomariston puheenjohtaja. Näin ei kuitenkaan aivan tarkkaan ole, koska käytännössä erän 6 kuskit joutuvat eriarvoiseen asemaan muiden erien kuskien kanssa. Myös tuomariston puheenjohtaja joka korokkeelle on saapunut saattaa omata eri mielipiteen ja koska hänen tuomioita ei voi kyseenalaistaa, niin silloin on mahdollista että erässä 6 tosiaan tulee rangaistuksia enemmän, jopa tilanteista joista muiden erien kuskit eivät niitä ole saaneet!

Sanoin tuossa yllä että tuomarointilinjan pitäisi pysyä samana läpi koko kilpailun. Ehkäpä oikea termi on kuitenkin sanoa, että tuomarointilinjan tulee olla kuljettajien tiedossa läpi kilpailun. Eli siis näitä yllättäviä muutoksia ei saisi tulla. Se miksi tarkennan tätä asiaa on mielipiteeni finaaleista. Mielestäni kun finaalit alkavat, niin silloin tuomariston kokoonpanoon voidaan tehdä muutoksia kisan aikana, mutta niistä pitää informoida kuljettajia ja mielestäni myös siitä olisi hyvä mainita ohjaajakokouksessa. Tarkoitan nyt tällä sitä, että johonkin kisaan voi olla vaikkapa 3 tuomaria merkittynä. Ohjaajakokouksessa voidaan sanoa vaikka että "AAA ja BBB tuomarit tuomaroivat alkuerät ja finaaleissa myös CCC tulee tuomaroimaan". Voidaan myös sanoa että "alkuerien aikana tuomarit AAA ja BBB valvovat ajoa ja finaaleissa tuomariston puheenjohtaja myös tuomaroi aktiivisesti". Tämä siis silloin mikäli kisassa on 2 tuomaria paikalla ja finaaleissa myös tuomariston puheenjohtaja alkaa myös tuomaroimaan eikä vain valvomaan muiden tuomareiden tekemisiä.

Noh ehkäpä tuossa hieman mietteitäni tuomaroinnista. Jatketaan sitten aiheesta kisaorganisaatio, sen miehitys, kilpailun aikataulutus jne. seuraavassa viestissä.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: copter - 22.07.09 - klo: 10.11
Vaikka nyt hieman aiheen vierestä meneekin (kilpailunumerot), niin ratkan riipustustani vielä hieman tuolta kilpailuorganisaatio puolelta.

Jos unohdetaan tekijät kuten radan kunto, sää, kilpailun muut puitteet (varikko, katsastuksen toiminta jne), sekä aikaisemmin keskustelemani tuomarointi niin kilpailupäivän onnistuminen mielestäni kiteytyy kahteen asiaan / henkilöön:

1) Kilpailunjohtaja + muu organisaatio
2) Ajanottopäällikkö + muu mahdollinen ajanottohenkilöstö

On erittäin tärkeää, että näiden kahden henkilön yhteistyö toimii. Kaikki alkaa siitä, kun laaditaan erälistat ja aikataulu (eli siis hyvin ennen kilpailun alkua). Mielestäni aikataulua ei koskaan pidä laatia ilman että ajanottopäällikkö sen hyväksyy. Tämä siksi, että vaikka kilpailussa kilpailunjohtaja on yleensä eniten äänessä, niin käytännössä kilpailua kuitenkin pyörittää ajanotto, joka on kaiken perusta.

Mikäli aikataulu on tiukka suhteutettuna ajanoton henkilöstömäärään, niin silloin tullaan tilanteeseen jolloin:

A) Eräkierrosten välissä ei ole tarpeeksi aikaa laskea kokonaistilannetta
B) Tulee yllä mainitun kaltaisia käpyjä tuloslistoihin, joista seuraa ongelmatilanteita mm. numeroiden kanssa, epävarmuutta kilpailijoille ollaanko nyt jatkossa ja jos ollaan, niin millä paikalla sekä ennen kaikkea missä haarassa (alkuerien jälkeen)
C) Ajanoton hermot ovat kireällä, kun aikataulu ja kilpailunjohtaja painavat päälle (usein näkee sitä että kilpailunjohtajalla on kiire saada erä alkamaan aina aikataulussa, koska paineet kilpailun onnistumiseksi ovat suuret).

Huom! Kisa voi olla onnistunut myös vaikka aikataulusta ollaan myöhässä. Sitä voidaan ottaa kiinni erien välissä sekä ennen kaikkea kierrosten välissä. Merkitsevin asia kuljettajille (ja mekaanikoille) on se, että he tietävät missä mennään. Jos ollaan vaikka 10 min aikataulusta myöhässä, niin sitä ei pidä hävetä vaan se pitää kertoa kaikille!

Eli siis mielestäni ajanoton tulee tarkistaa aikataulu, jotta he voivat varmistua siitä että heillä on tarpeeksi aikaa tehdä tarvittavat toimenpiteet. Tarvittava määrä aikaa on suhteellinen mielestäni siihen kuinka kokonut henkilö ajanottoa pyörittää ja onko käytössä mahdollisesti muita henkilöitä ajanotossa. Muita henkilöitä voi olla se kaveri joka vaikka juoksee tuloksia seinälle (josta on erittäin suuri apu) taikka sitten joissain tilanteissa laitteita voi operoida jopa useampi henkilö. Riippuen siitä kuinka monta henkilöä ajanotossa toimii taikka kuinka kokeneita he ovat tehtävän kanssa, niin voidaan harkita muita tehtäviä myös heille (esim. kuuluttaminen).

Kun tullaan kuuluttamiseen, niin on tärkeää että kuuluttaminen tapahtuu oikealla tavalla. Yleisin ongelma kuuluttamisissa on stop and go rangaistus, ja ennen kaikkea se GO siellä perässä. Välillä nähdään näitä nukahtamisia asian tiimoilta. Yleensä nämä tapahtuvat tilanteissa, joissa kilpailunjohtaja taikka ajanottaja tekee pääosin kuulutukset. Kun rangaistuksen paikka tulee, niin tuomaristo kertoo kuuluttajalle että sille ja tälle rangaistus, joka pitää kuuluttaa. Tällöin tälle henkilölle myös siirtyy vastuu GO käskyn antamisesta. Helpoin ja mielestäni oikea tapa hoitaa asia on antaa tuomariston käyttöön 1 kpl mikrofoneja, jolla rangaistukset sekä niiden seuraukset annetaan tuomariston hoidettavaksi kokonaisuudessaan (kenelle se kuuluukin).

Toinen asia kuulutuksiin liittyen on niiden toistaminen. En tarkoita nyt kuulutuksia jotka koskevat itse erää taikka sen tapahtumia, mutta enemmänkin yleisiä tiedotteita vaikkapa liittyen aikatauluun. On lähes varmaa että kun jotain kuulutetaan erien välissä, niin sitä ei kaikki kuule. Joten siis oleellisia asioita tulee kuuluttaa useampaan otteeseen kuljettajille tiedoksi. Toki niiden välissä tulee olla hetki aikaa, mutta jotta viesti menee perille niin tämä on mielestäni paras tapa varmistua siitä että tieto saavuttaa kaikki kilpailijat.

Siinä hieman ajanotosta ja kuuluttamisista. Mitä sitten tulee kilpailunjohtajaan, niin mielestäni erityisen tärkeää kilpailunjohtajan osalta on että hän tuntee lajin, sen erityispiirteet, kilpailuformaatin ja säännöt ainakin suurimmilta osin. Myös sääntökirja, sarjasäännöt sekä EFRA säännöt on hyvä olla lähettyvillä käytettävissä, koska tulee tilanteita jolloin niitäkin tarvitaan. Ennen kilpailua on tärkeää perehtyä siihen mitä kilpailuformaattia käytetään (esim. EFRA round by round, EFRA fastest time jne) ja ennen kaikkea lukea ja sisäistää koko tuon kilpailuformaatin sisältö lävitse poikkeustilanteet mukaanlukien!

On ollut paljon kisoja, joissa kaikki menee OK niin kauan kun tilanne on "normaali" ja menee "kuten ennenkin", mutta heti jos tulee joku poikkeustilanne (luokasta riippuen se voi olla esim. sade, tekninen kymppi otetaan, rata hajoaa, katsastuksessa on jotain epäselvää eri sääntöjen välillä AKK vs sarjasääntö vs EFRA, jne), niin ongelmia esiintyy kun ei tiedetä miten pitää toimia taikka toimitaan väärin. Tämä sitten näkyy heti kyllä varikolla keskusteluissa että "miten nyt näin?" tms.

Eli kilpailunjohtajalla tulee olla myös sama kyky kuin tuomareilla. Tehdä nopeita ja oikeita päätöksiä kilpailunkulun osalta.

On myös hyvä todeta että käytännössä kilpailunjohtajan tulee tietää kuinka tulokset tulee lajitella jne, jotta niiden oikeellisuus voidaan tarkistaa. Jos ajanotossa on kokematon kaveri, joka ei tietä jotain asiaa, niin kilpailunjohtajan täytyy pystyä hänelle kertomaan vastaukset esitettyihin kysymyksiin! Toki myös tuomariston puheenjohtatajan asian tietää ei siinä mitään, mutta hän ei saa mielestäni olla ensisijainen "vastauspankki", vaan asiat tulee olla tiedossa ja sisäistettynä kilpailuorganisaation sisällä. Tuomariston puheenjohtajan tehtävä oli aikaisemmin nimikkeellä valvoja, joka mielestäni aika hyvin kuvaa hänen tehtäväänsä kilpailupaikalla. Hän katsoo että kaikki menee OK ja ohjeistaa mahdollisesti kilpailuorganisaatiota (kilpailunjohtaja, tuomarit, katsastus, ajanotto, radamestari jne) tarpeen vaatiessa, mutta hänen tehtävä ei ole olla aktiivinen osa kilpailuorganisaatiota. Tosin poikkeuksena tähän kuten aikaisemmin sanottu tuo tuomarointi on mahdollista.

Ehkäpä tämä nyt olisi tältä osaa tässä. Kysymyksiä, kommentteja jne saa esittää.
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: peitsamo - 24.08.09 - klo: 13.10
Vielä sen verran sohaisen muurahaispesää, että totean jutelleeni usean kilpailijakolleegan kanssa tästä aiheesta, mm. nyt viimeisen SM-osakilpailun yhteydessä Tampereella. Kaikki olivat samaa mieltä, että kiinteät (kilpailu- tai sarjakohtaiset) numerot palvelisivat tarkoitustaan paremmin, kuin nykyinen menettely.

Eli. Miksi sitten ei?
Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: sykero - 25.08.09 - klo: 15.48
mm. Jyväskylässä semini lähtö oli arpomista juurikin sen takia, että lähtöruudussani oli jo joku. Ei pitäisi olla ongelma lähtö jos lähtöpaikat on merkitty.

Mitään käytännön merkitystähä sillä ei ole koska se napen mainitsema kasa tulee kuitenkin.

Otsikko: Vs: M8 Kilpailunumerot
Kirjoitti: sykero - 25.08.09 - klo: 16.15
ja loppupeleissäkin löysin takaani vain kaksi autoa joista toinen oli teknisen kympin saanut... niin voin lähes varma, että jos joku ei jättänyt semissään ajamatta niin lähtö oli edelleen virheellinen.

Kyllä tässä pitäisi joka tapauksessa tuomariston/organisaation olla se joka ne autot viivalle laittaa ymmärrän kyllä, että aikaa moiseen ei ole ja kuuluttamine ei kiinnosta eikä toimi melun takia. - - Lippumiehellä aina olla lista kädessään ja tarkastaa lähtöjärjestys kaikesta muusta sekoiluista huolimatta.

vanhana kuskina sen kasan tietäen ei juurikaan paikka kiinnostanut. Koittaakaapa tiputtaa 10 pingispallo samaan putkeen peräkanaa kyllä eka ja toinen tsägällä sinne menee.

Miellään ottaisin kiinteät käyttöön mutta jos se on vastaava sekoilua niin ei se yksinkertaisesti kannata jos järjestäjät eivät viitsi numeroida lähtöpaikkojaan.

Vaihtakaa se 3min lämmitely 2min lämmitelyks ja 2min lähtöön. se minuutti tekee jotain paniikinomaista näköjään.