Kirjoittaja Aihe: Ralli 2012 säännöt (Pihasladi)  (Luettu 2247 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heiniz

  • Jäsen
    • Profiili
Ralli 2012 säännöt (Pihasladi)
« : 08.12.11 - klo: 09.37 »
Älkää kommentoiko tähän ketjuun vaan hoidetaan aiheeseen liittyvä keskustelu tuolla: http://rc10.fi/index.php?topic=44778.90



Ralli 2012 säännöt (8.12.2011)

1. Yleiset
1.1.   Kilpailijan tulee olla lukenut ja ymmärtänyt nämä säännöt (ainakin niiltä osin, mitkä koskevat kilpailijaa) ennen ilmoittautumista kilpailuun.
1.2.   Jokainen kilpailee omalla riskillä.
1.3.   Lisenssejä ei tässä luokassa tarvita.


2.   Ilmoittautuminen
Jokaisen kilpailuun ilmoittautujan tulee ilmoittaa seuraavat tiedot:

Nimi
Auton runko
Auton kori
Taajuus (kideradioissa hyvä olla vaihtoehtoinen taajuus)
Yhteystiedot (s-posti ja puhelin)


3.   Pisteet

Kymmenelle parhaalle 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Alle kymmenen osallistujan kisoissa pisteitä jaetaan seuraavalla tavalla:
9 osallistujaa 23-16-13-10-8-6-4-2-0
8 osallistujaa 21-14-11-8-6-4-2-0
7 osallistujaa 19-12-9-6-4-2-0
6 osallistujaa 17-10-7-5-2-0
5 osallistujaa 15-8-5-2-0
4 tai vähemmän osallistujia: ei pisteitä

(Pisteiden vähennyskaava: (10-osallistujamäärä)*2. Eli esim. 6 osallistujalla pistevähennys olisi seuraavanlainen: (10-6)*2=8. Eli pisteitä vähennettäisiin jokaiselta 8.)


4.   Tekniset säännöt

4.1.   Mittakaava 1:10 (M-chassis kokoiset myös sallittu)
4.2.   Rallikori (ei IMSA, offroad, formula yms.) eli kori, jolla on joskus ajettu oikeastikin rallia. Replikat tervetulleita. Katso esimerkkejä korilistalta.
4.3.   Maksimileveys kaikkinensa 200mm (muutaman millin ylitys ei kuitenkaan ole este osallistumiselle).
4.4.   Moottori vapaa sähkömoottori, hiili tai harjaton normikoko (540), (suositus: 17.5 kierrosta tai miedompi. Mabuchikin käy mainiosti).
4.5.   Akun nimellisjännite max 7,4V. Litium akuissa vain kovakuoriset akut sallittuja. LiPojen lataus asianmukaisilla latureilla ja lataus aina suojapussissa.
4.6.   Renkaat: Max leveys 28mm (vanne 26mm), Max halkaisija 74mm. Ainoastaan tehdasvalmisteiset, yleisesti saatavilla olevat renkaat ovat sallittuja. Naulat, ruuvit yms. liukuesteet kielletty ellei järjestäjä toisin ilmoita. Pitoaineiden käyttö ja renkaiden kemiallinen käsittely (muulla kuin vedellä) kielletty. Mekaaninen käsittely sallittu (kuvion hiominen yms.).
4.6.1.   Nastarenkaat. Nastarenkaat sallittu vain jos kilpailukutsussa näin on erikseen mainittu. Nastarenkaiden max halkaisija sama kuin ilman nastoja eli 74mm (nastojenkin pitää mahtua tämän sisään). Mikäli käytetään pienempää vannetta/rengasta (M-chassis), niin max halkaisija nastarenkailla on 64mm.
4.7.   Vetotapoja sallittu 2- tai 4-veto.
4.8.   Ohjaus vain etuakselistolla (eli 4-pyöräohjaus kielletty)
4.9.   Gyrojen käyttö kielletty.
4.10.   SUOSITUS: Sähköt kannattaa suojata vesitiiviiksi, sillä rata voi olla märkä.


5.   Kilpailun kulku

5.1. Kilpailun alku ja ajajakokous
Ilmoittautuessaan kilpailuun kilpailija saa kilpailun ja oman henkilökohtaisen aikataulunsa ja järjestäjä näyttää mahdollisen shakedown alueen auton säätämistä varten. Vapaata harjoittelua (shakedown) on ilmoittautumisajan loppuun asti, mutta vain järjestäjän määräämällä alueella. Ilmoittautumisajan päätyttyä pidetään ajajakokous, joka on kaikille osanottajille pakollinen. Tämän jälkeen autoille suoritetaan ennakkokatsastus, josta autot laitetaan Park Fermeen yhteiskuvaa varten. Tämän jälkeen kilpailu alkaa aikataulun mukaisesti ja siirrytään ensimmäiselle erikoiskokeelle.

5.2. Erikoiskokeet
Erikoiskokeita ajetaan niiden pituudesta riippuen muutama peräkkäin, jonka jälkeen on huoltotauko (lataus) tai vaihtoehtoisesti vain pikahuolto (pelkkä akun vaihto). Erikoiskokeita tehdessä tulisi pyrkiä siihen, että kukin kilpailija selviäisi yhdellä tai max kahdella akulla läpi kilpailun. Arvio akun kulutuksesta suosituksen mukaisilla moottoreilla n. 1500mA/10min. Eli yhden ajolenkin suositeltava max. pituus olisi 15 minuuttia (nopein auto). Huoltotauko n. 1h. Suositeltava minimi EK määrä on 8. Sama EK voidaan ajaa samaan ajosuuntaan max 2 kertaa. Eli periaatteessa kaksi eri pätkää riittää kahdeksaan erikoiskokeeseen (2x normaaliin ajosuuntaan ja 2x vastakkaiseen ajosuuntaan = 8EK:ta).

5.3. Erikoiskokeelle lähtö
Jokainen kilpailija huolehtii itse aikataulussa pysymisestä. Erikoiskokeen lähtölinjalle saa siirtyä aikaisintaan 30 sekuntia ennen lähtöaikaa. Lähtö tulee tapahtua viimeistään 30 sekuntia yli lähtöajan. Mikäli auto ei ehdi lähtölinjalle tässä ajassa, seuraa aikasakko. Myöhästynyt auto starttaa erikoiskokeelle viimeisenä (eli ei sotke muiden järjestystä). Lähtöalueella on virallinen kisakello, josta kukin kilpailija näkee kellonajan ja suorittaa lähtönsä sen mukaisesti. Lisäksi kyseisestä kellosta kukin katsoo mahdollisen myöhästymisensä ja ilmoittaa sen järjestäjälle. Varaslähtöjä valvoo ainakin omatunto ja kanssakilpailijat.

5.4. Liikkuminen erikoiskokeella
Ohjaajan tulee liikkua erikoiskokeella siten, että ei aiheuta vahinkoa radalle/ratamerkeille. Mikäli vahingossa tönäisee ratamerkkiä siten että se siirtyy, tulee se siirtää takaisin paikalleen. Jos jättää siirtämättä, on seurauksena 60 sekunnin aikasakko. Ajanottolaitteistoon (maali) koskemista ja maalilinjan ylimääräisiä ylityksiä tulee välttää. Näistä seuraa ylimääräisiä aikamerkintöjä, jotka vaikeuttavat ajanottajien toimintaa. Näistä seuraa 10 sekunnin aikasakko.

5.5. Autoon koskeminen
Erikoiskokeiden aikana vain auton ohjaaja saa koskea autoon (nostajat kielletty!). Alle 10-vuotiailla saa olla yksi nimetty avustaja. Auton jumittuessa/kaatuessa auton saa nostaa käsin takaisin ajoväylälle (ulosajopaikkaan tai aikaisemmaksi). Auton siirtäminen jalalla kielletty (+5sekuntia per kosketus), jottei mene potkupalloksi.

5.6. Erikoiskokeen maaliintulo
Erikoiskokeen maaliin tullessa kilpailijan tulee ilmoittaa oma-aloitteisesti ajanottajille auton numero ja mahdolliset ohitukset ja erikoiskokeella tulleet rangaistukset.

5.7. Superralli-aikasakko
Mikäli auto ei starttaa erikoiskokeelle tai se keskeyttää erikoiskokeella, seuraa superralli-aikasakko. Keskeytyksestä erikoiskokeella saa ajaksi ”EK:n nopeimman auton ajan” + 3 minuuttia. Mikäli erikoiskokeelle ei starttaa lainkaan, saa ajaksi ”EK:n nopeimman auton ajan” + 5 minuuttia. Superralli-sakkoja voi olla yhdellä autolla max 2 kpl per ralli. Kolmannesta tuloksiin kirjataan keskeytys. Lisäksi viimeisellä erikoiskokeella superralli-sakko ei ole voimassa eli jos se jää kesken/ajamatta on tuloksena keskeytys.

5.8. Loppukatsastus ja tulokset
Viimeisen EK:n jälkeen autot viedään Park Fermeen, jossa niille suoritetaan loppukatsastus. Tämän jälkeen voidaan julkistaa tulokset. Järjestäjä voi suorittaa tulosten julkistamisen ajattamalla autot maalikorokkeen yli tulosten osoittamassa järjestyksessä (kuulutuksella). Mikäli järjestäjä on valinnut korokkeen yli ajon, on se pakollinen kaikille sijoittuneille autoille. Auto tulee ajaa korokkeelle omin avuin. Mikäli auto ei aja korokkeelle on tuloksena keskeytys (vertaa oikean rallin viimeinen siirtymä). Mikäli autoa tarvitsee huoltaa, jotta sillä pääsisi korokkeelle, tulee siihen pyytää tuomariston lupa ja seurauksena on 10 sekunnin aikasakko. Kilpailun järjestäjä määrittää huollolle maksimikeston, jotta kilpailun aikataulu ei veny kohtuuttomasti.

Mikäli kahdella kilpailijalla on sama loppuaika, järjestys määrittyy sen mukaan kumpi oli nopeampi erikoiskokeella 1. Mikäli tämäkin sama, niin sitten EK 2 jne.

5.9. Sääolosuhteet
Koska oikeatakaan rallia ei keskeytetä sateen takia, niin ei tätäkään. Tämän takia on suositeltavaa suojata autot vedenkestäväksi. Tietenkin tervettä järkeä käytetään, eli ukkosella ja poikkeuksellisen kovalla sateella kilpailu keskeytetään. Erikoiskokeella ei saisi olla lätäköitä tai jos sateen takia on, niin ei ainakaan yli 1cm syviä ja kovin isoja.


6.   Rangaistukset

6.1.   Jalalla kosketus autoon – 5 sekuntia
6.2.   Osuma ajanottolaitteistoon – 10 sekuntia
6.3.   Takaa tulevan auton ohituksen estäminen – 30 sekuntia
6.4.   Oikaisu – 30 sekuntia (per oikaisu)
6.5.   Varaslähtö – 10 sekuntia
6.6.   Tahallinen varaslähtö (yli 3 sekuntia liian aikaisin) – hylkäys. Jos auto ryntää liikkeelle liian aikaisin (esim. radiohäiriö), niin sen voi pakittaa takaisin lähtölinjalle. Auto tulee kuitenkin pysäyttää kokonaan ennen uutta lähtöä. Mikäli toimii näin, niin ei rangaista.
6.7.   Myöhästyminen lähdöstä (aikaa lähteä: määrätty lähtöaika + 30 sekuntia) – 60 sekuntia per alkava minuutti (lasketaan alkuperäisestä lähtöajasta). Erikoiskokeelle lähtö tapahtuu aina paikaltaan. Eli jos tulee myöhässä lähtölinjalle (max 30 sekuntia), tulee kuitenkin pysähtyä lähtölinjalle (vähintään muutamaksi sekunniksi) ennen lähtöä. Tällöin lähtöaikana on alkuperäinen lähtöaika ja erillistä myöhästymissakkoa ei tule. Yli 30 sekunnin myöhästymisestä 60 sekuntia per alkava minuutti ja erikoiskokeelle lähtö tapahtuu muiden autojen jälkeen.
6.8.   Epäurheilijamainen käytös – hylkäys

7. Sääntötulkinnat
Kilpailun tuomaristolla on kilpailussa päätäntävalta ja heidän sääntötulkintansa mukaan ratkaistaan erimielisyydet.

Poissa Heiniz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ralli 2012 säännöt (Pihasladi)
« Vastaus #1 : 08.12.11 - klo: 09.40 »
Esimerkkejä luokkaan sopivista koreista ja niiden valmistajista. Myös muut rallissa esiintyneet korit sallittuja.

Audi
-   Quattro (Carson, Tamiya, TBG, M-chassis: TBG)
-   UrQuattro (Carson)
-   Sport Quattro S1 (TBG, Chevron)

BMW
-   BMW M3 E30 (Useita)
-   2002 (Retroracing)

Citroen
-   C4 WRC (Thundertiger, Tsekki)
-   Xsara WRC (Tamiya, Thundertiger)
-   Xsara (M-chassis: RCBodyShop)

Datsun
-   510 (M-chassis: HPI)
-   240Z (Tamiya, M-chassis: HPI, Tamiya, TBG)

Fiat
-   Grande Punto (Deltaplastik)
-   Punto Rally (Deltaplastik)
-   Punto Abarth (Deltaplastik)
-       131 Abarth (italtrading* tulossa)

Ford
-   RS200 (Controlfreax)
-   Sierra RS Cosworth (*Controlfreax (*tulossa…)M-chassis: Kamtec)
-   Escort Mk1 (Retroracing)
-   Escort Mk2 (Retroracing, *Controlfreax (*tulossa…))
-   Escort RS Cosworth (Tamiya)
-   Escort WRC (Tamiya, Tsekki)
-   Focus WRC (Useita)
-   Fiesta WRC (?)
-   Cortina Mk1 (Retroracing)

Isuzu
-      1600GT Bellett (Spice)

Lada
-   VFTS (Sylkamodell)

Lancia
-   Stratos (Chevron, italtrading), (M-chassis: HPI, ABChobby)
-   037 (Chevron, italtrading, Tamiya* (*ABS-muovinen))
-   S4 (italtrading* tulossa)
-   Delta Integrale (Tamiya, Deltaplastik)

Mazda
-   RX-7 Gr. B (ABChobby, M-chassis: Tamiya) Huom korimalli!

MG
-   Metro 6R4 (Controlfeax (*myös M-chassis tulossa…))
-   ZR (*Controlfreax (*tulossa))

Mini
-   Cooper (M-chassis: Tamiya)
-   New Mini (?, M-chassis: Tamiya)

Mitsubishi
-   Lancer EX (Spice)
-   Lancer Evot 3-10 (Useita)

Nissan
-   Pulsar Gti-R (Pandora)
-   Sunny coupe (M-chassis: ABCHobby)

Opel
-   C Kadett GT/E (akseliväli 240mm Carson)
-   B Kadett coupe (Retroracing)
-   A Manta (Retroracing)
-      B Manta (saksa)
-   Ascona 400 Rally (Tamiya* (*voi olla liian leveä, mutta ei löydy mittoja))

Peugeot
-   205 T16 (Deltaplastik, M-chassis: Kamtec, Kyosho, TBG)
-   206 (Tamiya, Deltaplastik, TBG)
-   207 S2000 (Tsekki2)
-   307 (Nikko)
-   306 Maxi (Tamiya, Deltaplastik)

Porsche
-   959 (M-chassis: Tamiya, Kamtec)
-   911 Carrera RSR 2.8 (M-chassis: HPI)
-   934 Carrera RSR (M-chassis: Tamiya)
-       911 (saksa)

Renault
-   5 GT Turbo (M-chassis: Tamiya, TBG)
-   Clio Williams (Deltaplastik, Tamiya, M-chassis: Kamtec)
-   Megane Maxi (RCBodyShop)
-   Alpine A110 (M-chassis: Tamiya)

Skoda
-   RS130 (Tsekki)
-   Fabia WRC (Tsekki, M-chassis: Colt)
-   Octavia WRC (Tsekki)
-   Felicia kit car (Tsekki2)

Subaru
-   Impreza kaikki mallit (useita)

Suzuki
-   SX4 WRC (Tamiya)
-   Swift S1600 (M-chassis: Tamiya)

Toyota
-   Celica TA22 (M-chassis: ABChobby)
-   Corolla TE27 Levin (M-chassis: ABChobby)
-   Celica Gr. B (M-chassis: TBG, Tamiya)
-   Celica GT-four ST165 (Tamiya)
-   Celica GT-four ST185 (Tamiya)
-   Celica GT-four ST205 (Tamiya)
-   Corolla WRC (Tamiya, akseliväli=237)

VW
-   Golf Mk1 (M-chassis: Tamiya, Kamtec, TBG)
-   Golf Mk3 VR6 (Tamiya)

M-chassis: akseliväli 205-240mm tai sinnepäin ja normaalia kapeampi (alustat: Tamiya M01-M06, HPI Cup Racer, ABCHobby Genetic jne.)

TBG=Teambluegroove ebay
Tsekki= http://www.profircmodely.cz/
Tsekki2= http://www.rc-auta.eu/Karoserie---Barvy---Polepy/
Chevron= http://www.ccn3.aitai.ne.jp/~chevron/rallycar-body.htm
EZ-Power/Italtrading= http://www.italtrading.it/TheRallyLegends/TRL.html
Carson/Saksa= jotain löytyy Saksan ebaystä
« Viimeksi muokattu: 16.12.11 - klo: 12.37 kirjoittanut Heiniz »

Poissa Heiniz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ralli 2012 säännöt (Pihasladi)
« Vastaus #2 : 08.12.11 - klo: 10.08 »
Kilpailukalenteri 2012

1. Osakilpailu: Loviisa, maaliskuu, pinta: jää/lumi
2. Osakilpailu: Tervakoski, kevät-kesä, pinta: asfaltti/sora
3-8. Osakilpailut vielä auki

Kilpailunjärjestäjiä kaivataan vielä lisää. Jos löytyy kiinnostusta järjestää, niin ottakaa yhteyttä yv:llä.


Älkää kommentoiko tähän ketjuun vaan hoidetaan aiheeseen liittyvä keskustelu tuolla: http://rc10.fi/index.php?topic=44778.90