Kirjoittaja Aihe: Auttakaa Aloittelijaa!  (Luettu 4733 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ena

  • Tulokas
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« : 30.05.05 - klo: 00.00 »
Tiedän että näistä aiheista on tehty keskusteluja ennenkin mutta teen nyt uuden ja tarvitsen apua!
Olen siis ihan aloittelija tässä Rc-harrastuksessa, kokemusta on nikolla ajamisesta mutta nyt haluan laajentaa harrastustani Rc-autoihin ja nyt tarvitsen tietää minkälaisen auton hommaisin aluksi!
Sähköautoa olen näillänäkymin hankkimassa, koska se on varmaan paras vaihtoehto näin aluksi!
Eli siis, valmis paketti missä olisi kaikki tarpeelliset aloittelijalle, ja hinta siinä 200-600€.
Kiitos ketkä vastaa tähän viestiin,   :)
Ja vielä yksi kysymys. Tarvitseeko olla jossain seurassa että pääsee radalle ajamaan autoa?

Poissa HPI FatPipe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Formula Offroad
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #1 : 30.05.05 - klo: 07.06 »
en tiedä siitä seurajutusta mutta hyvä vaihtoehto Traxxas E-Maxx
Spektrum l Tamiya l Castle Creations

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #2 : 30.05.05 - klo: 07.14 »
Haluatko maasto vai rata autoo? Monsteria buggyä tourinkii?
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Poissa Ena

  • Tulokas
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #3 : 30.05.05 - klo: 12.33 »
No siis  :roll: sellasta millä pystyy ajamaan sisällä ja ulkona, eli jossain parkkipaikoilla,radoilla ja yleensäkkin asfaltilla millä pystyy harjottelemaan.

Poissa Reijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #4 : 30.05.05 - klo: 13.25 »
-
« Viimeksi muokattu: 22.04.15 - klo: 12.53 kirjoittanut Reijo »

Poissa Jose.92

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/rctaipalsaari
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #5 : 30.05.05 - klo: 13.32 »
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Poissa Ena

  • Tulokas
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #6 : 30.05.05 - klo: 14.00 »
Juu sähkökrossaria olen ostamassa näillänäkymin.
Mutta en ole vielä löytänyt sellaista kunnollista readysettiä :?
Tietenkin saa ehdottaa jotain sähkökrossari readysettiä  :wink:

Ps:polte on kova päästä ajamaan  :P

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #7 : 30.05.05 - klo: 14.34 »
Jos käytössä on 600€ niin sillä saa käytettynä jo hyvät laitteet aloittelijalle. Tämä tietysti vaatii hieman tietoa ja vaivaa.
Hyvät RTR-paketti uutena voisi olla Asson B4 krossaripaketti, jota kannattaa kysellä RC-pisteestä.
Radoilla ajaminen ei yleensä edellytä kuulumista mihinkään seuraan, mutta kilpailulisenssin saaminen taas edellyttää.
Tiim Lahti | S-grafix

Mika R

  • Vieras
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #8 : 30.05.05 - klo: 14.39 »
..ja muistutuksena radoilla ajaminen ei ole ilmaista huvia vaan siitäkin pitää maksaa rataa hoitavalle taholle

Poissa Ena

  • Tulokas
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #9 : 30.05.05 - klo: 14.55 »
Asso RC10B4 RTR  paketti       385 €
Ready To Run paketissa on ajovalmis auto ja radiot mukana. Et tarvitse kuin 8 AA paristoa radioon. Ajoakku lataukseen ja kohta räyheä menopeli kiitää pitkin piha-aluetta täysin sinun hallinnassa.
Aloittajan paras paketti! Takavetoinen, yksinkertainen alusta takaa helpot huoltotyöt ja pääset nopeasti mukaan hienoon harrastukseen. Pihalta radalle! Tällä paketilla on mahdollisuus myös edetä radalle, aina kilpailuihin saakka.
Paketti sisältää (ajovalmiin auton elektronisella nopeudensäätimellä + kuulalaakerit + rattiradio + akku + 230VAC/12VDC laturi)

Tossa näyttää olevan aika hyväpaketti. Onks kellää kokemuksia tai mitäs sanotte, sopisko tollanen?
 :?
Ja tiedättekö mitään liikkeitä helingistä, nimittäin ensviikolla ollaa menossa iskänkanssa hesaa, ja siel ois tarkotus käydä muutamissa liikkeissä kattomassa, ja ehkä ostamassa auton.

Poissa Reijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #10 : 30.05.05 - klo: 20.24 »
-
« Viimeksi muokattu: 22.04.15 - klo: 12.53 kirjoittanut Reijo »

Poissa mk83

  • Tulokas
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #11 : 02.06.05 - klo: 11.12 »
Kannattaako akut purkaa aina ajon jälkeen ja millä sen helpoiten tekee? Myydäänkö erikseen purkulaitteita? Ilmeisesti esim. auton polttimosta voi myös rakentaa itse purkajan akuille, mutta mitä tapaa itse käytätte/suosittelette/olisi parasta akuille?

RC Pisteessä katoin olevan myös Asso RC10B4 Team paketti 470€
http://www.rcpiste.pp.fi/b3kit.html Onkohan ihan kelvollinen setti radiot ym? Tuleeko tommosen paketin mukana kaikki tarvittavat työkalut auton kasaamiseen vai tarvitseeko jotain jotain erikoistyökaluja lisäksi? Paljonkohan tämä paketti maksaisi ostettuna osat erikseen?

Sabessa katsoin olevan myynnissä Factory Team B4 397€ hintaan http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=22856&grpid=5015 Johon täytyy ilmeisesti ostaa sähköosat ym. erikseen, entä kuulalaakerit? Paljonkohan hinta tulee Asson FT B4 paketille jos sähköosat samanlaiset kuin tuossa RC Pisteen paketissa?

Onkohan tuo FT4 sitten tuon hintaeron väärti tuohon vanhempaan RC10B4 Team:iin nähden, ilmeisesti RC10B4 Team on vähän painavampi kuin FT4,   muita eroja tai huomionarvoista, mitä mieltä itse olette?

Mistäs noissa autoissa on sitten hyvä muistaa pitää huolta jotta moottori ym. kestäis ajoa. Ilmeisesti sisäänajo tulisi suorittaa kolmella kennolla ~3min ajan hiilien parhaan toiminnan takaamiseksi? Mitä muita huoltotoimenpiteitä noissa on? Olen jotain sorvauksesta kuullut?

Nykyisenä autona jo vanha Schumacher Cougar 2000 joka on käytettynä ostettu, ja nyt kiinnostaisi mahdollisesti ostaa joku nykyajan "paras mitä rahalla saa" malli ja jossa olisi viritysmahdollisuuksia, kisakäyttöön ei varsinaisesti, hauskanpitoon ja jos joskus mahdollisesti radalle kokeilemaan. Lähinnä mitä olen katsonut niin ilmeisesti Asso olisi aika varma valinta muuten, varmasti muitakin mutta noita lähinnä ajattelin.

Mikäs on tehokkain moottori tuohon Asso RC10B4 ja mistäs tietää mikä nopeudensäädin kestää mitäkin moottoria? Muita huomionarvoisia seikkoja kun tehoja lisää rc-autoon, rattaiden kestävyys/materiaali ym?

Entä saako/käykö harjattomat sähkömoottorit esim. Asso RC10B4 tai muuhun sähköcrossikseen, kun nuo harjattomat moottorit on ilmeisesti tehokkaampia kuin vanhanaikaiset moottorit? Saa selittää myös eron esim. RC10B4 käyttämän moottorin ja harjattoman moottorin välillä? Mikä tekee harjattomasta tehokkaamman?

Poissa Reijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #12 : 03.06.05 - klo: 10.58 »
-
« Viimeksi muokattu: 22.04.15 - klo: 12.53 kirjoittanut Reijo »

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #13 : 03.06.05 - klo: 11.09 »
Lainaus käyttäjältä: "Reijo"

Jokunen työväline saattaa tulla mukana, mutta voi olla että esimerkiksi kuusiokoloavaimet eivät sisälly (ei tavalliset tavaratalon (milliset) avaimet, vaan pitää olla tuumaisella asteikolla olevat).


Korjataan nyt tähän, että kyllä avaimet tulevat paketin mukana. Ainoa vaan, että kannattaa jo heti aluksi hankkia kunnon avaimet. Paremmilla avaimilla säästää rahaa, koska ei tarvitse olla joka viikko hakemassa uusia ruuveja ja avaimia kaupasta :wink:
Avaimet pyöristyvät todella helposti, ja tuhoavat samalla myös ruuvin.

Tarkoitan siis sellaisia varrellisia avaimia, joissa on kahva.
Hinta on kappaleelta n. 10e
Kuusiokoloavaimia Assossa tarvitaan 3-4 erilaista, tuumakokoja en muista ulkoa....
Vaikka 10e/kpl avaimista voi tuntua aika kovalta hinnalta, niin ne kyllä maksavat itsensä takaisin todella nopeasti.

Poissa mk83

  • Tulokas
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #14 : 03.06.05 - klo: 19.48 »
Mitäs noissa moottoreissa nuo merkinnät  12x3, 13x3, 14x3, 16x3, 12x2, 14x2, 17x1, 12T, 17T tarkoittaa? Mistä näkee mikä on tehokkain jne? Jos joku viitsii voisi laittaa nuo tehokkuusjärjestykseen.

Entä mitenkäs nuo hiilettömät moottorit esim. Novak - Super Sport Brushless system jollanen mm. tuolla rc-piste:essä näyttäs olevan myynnissä, ilmeisesti huoltovapaampi, hieman hinnakkaampi mutta ilmeisesti siis helppokäyttöisempi, tarvitseeko tuota enää huoltaa satunnaisessa ajossa tai muutenkin? Näky lukevan Moottorin teho 196 W (vastaa 13T), onkos tuo sitten paljon ja löytyy varmaan vielä kireämpiä?

Mitä katselin niin näytti olevan noi harjattomat moottorit (mitä lie tarkoittavan?) niin lähestulkoon tarkoitettu/luokiteltu lennokkien moottoreiksi, korjatkaa jos olen väärässä? Voiko tuollaista harjatonta moottoria kytkeä sähköautoon ja millä seurauksin? Teho lisääntyy? Muuta? Meneekö tehot jo liian suureksi auton käyttäytymisen hallinnan kannalta esim rc10b4 suhteen? Onko siinä uudessa FT4 sitten mitä muutoksia verrattuna rc10b4 team versioon, onko rahan väärti? ilmeisesti  tuohon rc10b4 tulee saamaan kitin jolla sen saa muokattua FT4:ksi mutta mitkä hyödyt siitä saa?

Vielä akuista kysyisin että kun ne purkaa niin onko se siis akulle huono jos ne purkaa liian tyhjiksi kun noissa myytävissä purkulaitteissa näkyi olevan tuossa toisessa semmoinen säädin millä sai säädettyä purkamisen 0,1-0,9V paikkeille vai käsitinkö väärin? Ennen purin auton polttimolla akut niin polttimon sammumiseen saakka, tiedä sitten mikä olisi ollut oikeampi tapa purkaa noita? Ja kannattaako akut säilyttää täysinäisinä vai tyhjinä kun niitä ei käytä?

Poissa SuperBeast

  • Jäsen
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #15 : 04.06.05 - klo: 02.53 »
Tuosta harjattomasta setistä. Itse en laittaisi rahojani Novakin systeemiin, vaan tilaisin saksasta Lehnerin valmistaman moottorin ja siihen jonkun autokäyttöön tarkoitetun noparin. Omassa Stampedessa on Lehnerin Basic 2100 ja Castlen Phoenix 80 (joka on siis LENNOKKInopari) Eli pakki puuttuu ja kaasun käyttö hieman hankalaa. Mutta potkua tuossa LB 2100 on kyllä minun ajotaidoille vähintäänkin riittävästi. Katsoppa tuo keskustelu harjattomista moottoreista, siellä puidaan näitä asioita hyvinkin tarkasti ja vähän joka vinkkelistä.

Nopeasti kerrottuna harjattoman ja "harjallisen" välinen ero on juurikin noissa harjoissa. Harjallisessa koneessa virta kollektorille johdetaan hiilisiltoja (harjoja) pitkin, kun taas harjattomassa virta muunnetaan ensin magneettikentäksi jonka voimalla kollektori pyörii ja saa auton liikkeelle. Eli harjattomassa ei ole mitään kollektoria koskettavia (hinkkaavia) osia, eli kollektori ei kulu eikä likaannu. Siinä säästyy hiiliin kulunut raha ja koneen huoltoon kulunut aika. Ja harjattomissa on huomattavasti parempi hyötysuhde (n. 90%) joka takoittaa alhaisempia lämpöjä sekä pidempää ajoaikaa. Ainoa oikeasti kuluva osa on moottorin laakerointi, joka sekin on hyvin pitkäikäinen.

Harjaton on pop!  :wink:
Stampede 3609,Traxxas Revo 2.5R E-Conversion,Traxxas Slash STRC chassis,Mugen MBX7 E-conversion,TLR 22T 2.0

Poissa Reijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #16 : 05.06.05 - klo: 13.43 »
-
« Viimeksi muokattu: 22.04.15 - klo: 12.54 kirjoittanut Reijo »

Poissa Reijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #17 : 05.06.05 - klo: 13.47 »
-
« Viimeksi muokattu: 22.04.15 - klo: 12.54 kirjoittanut Reijo »

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #18 : 05.06.05 - klo: 19.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Reijo"
Niin ja akuista vielä... Niihin jätetään se vara juuri siksi, että aivan nollaan niitä ei pidä purkaa.

Auton polttimolla purettaessa hyvä nyrkkisääntö voisi olla, että puretaan siihen asti kunnes polttimon lanka enää hyvin himmeästi hehkuu.


NiMh-akut ei kai saisi olla niin tyhjiä, että lamppu on enää himmeä, eivät oikein kai tykkää? joku 1-1.1 V on kai raja?

NiCd-akut voi ymmärtääkseni syväpurkaakin.
-Lithium Love Racing-

Poissa Reijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auttakaa Aloittelijaa!
« Vastaus #19 : 05.06.05 - klo: 23.42 »
-
« Viimeksi muokattu: 22.04.15 - klo: 12.54 kirjoittanut Reijo »