Kokeile Hoke ajaa tosissasi kisaa tuupilla nelkkuja vastaan. Treeniä on eri asia.
Miten tosissaan pitäis ajaa???
Ihan niinkuin aina viikkokisoissakin olen ajellut, vai miten?
Vai mitenkäs sitten esim messukisoissa A finalistit eivät olleet moksiskaan nelkuista samalla radalla.
Olikohan jopa 5 kärki takavetoja, vaikka kyseessä oli jopa liukas rata.
Se on edelleen aivan yksi ja sama mikä vetotapa autossa on... Kuskit todellakin ratkasee homman silti.
Ja jos liikkuvalla mollalla on mikä tahansa vetotyyppi alla niin täysin yhtä paljon hän onnistuu keilailemaan ympäriinsä.
Jos taas ajelee A finaalissa niin hyvin pitkälti kuskit ovat senverran kokeneita ettei mitään ongelmia siitäkään synny.
Ja jokatapauksessa samassa erässä olevat nelkut ajavat kuitenkin lähinnä toisiaan vastaan, eikä tuuppeja vastaan.
Sijoituksethan kun on kuitenkin jaettu tuuppejen ja nelkkujen kesken erikseen.
Kello sen auton ja kuskin nopeuden jokatapauksessa kertoo... oli sitten vaikka etuvetonen alla niin silläkin voi osaava kyykyttää vähemmän osaavaa nelkkukuskia.
Mä voisin heittää vastakommenttina että koeta ajaa polttiskrossia SM kisoissa aloittaen alimmasta finaalista ja vielä päivän päätteeksi taistella A finaalissa palkintopaikoista.
Siinä on alimmissa finaaleissa tunne että joillain on autoissaan lähinnä jonkinsortin ristiveto (oikee etu ja vasen taka).
Kierrosajoissa erot on sekunteja per kierros ja muutenkin mukana voi olla hyvinkin aloittelevaa porukkaa joilla auton hallitseminen vielä vähän hakusessa.
Siellä niitä sitten pujotellaan joka puolelta, eikä haittaa tippaakaan.
Ja tällaista episodiahan ei pitäisi sähköluokissa päästä edes syntymään, koska jokainen kuski laitetaan alkueriin nopeutensa mukaan ja finaaleihin mennään myös nopeuden mukaan...
Eli siellä ne on sitten kaikki sekaisin vetotavasta riippumatta... kaikki ajaa samanlaisia kierrosaikoja jne... Eli ei edelleenkään vetotavasta johtuvia ongelmia.
Koko messukisat tuomaroineena ja kavereiden kanssa juuri tästä kyseisestä asiasta keskustelleena voin todeta että mitään oikeaa ongelmaa ei ollut.
Kuskit eivät valitelleet oikeastaan mistään... tai vaikka valittelikin esim perään ajosta tai jostain vastaavasta niin näihinkään asioihin ei ollut vetotavalla tippaakaan merkitystä.
Niin pitkään kun nelkkuja löytyy kisoista alle yksi kourallinen, eivätkä he aja selkeästi tuuppeja kovempaa, niin pitkään autot ovat erissä sekaisin.
Muuten alkaa päivät venymään jos kolmelle autolle pitää olla omat alkuerät ja finaalit... Tekee välittömästi kisapäivään yli tunnin aikataulun venymisen... Ei onnistu.