Kirjoittaja Aihe: Onko olemassa telavetoista polttista?  (Luettu 2280 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NesteHukka

  • Tulokas
    • Profiili
Onko olemassa telavetoista polttista?
« : 31.05.10 - klo: 04.27 »
Tuossa yks takatuuppari pienikoneinen polttiscrossari ollut ja tuota Deagostini Ferrari 2007 osia keräilen (tosiaan keräily ja kenties valmiina myyntimielessä), mutta yksi mikä on ollut mielessä pitemmän aikaa, että kun olisi tela-alustainen mutamönkiäinen polttomoottorilla varustettuna! Siinä olisi jotakin munanskuikkelia :)

Tietysti, kun tällaista ei ole oikein kataloogeista löytynyt, niin mulla on jo huonekaluputkesta hitsattu laitos olemassa, joka käyttää teloina jonkun pienen japanilaisen kauppakassin nokkahihnoja nurinpäin käännettynä teloina :)

Voimanlähde ja ohjaus on vaan siihen vähän hakusessa.

Hauskin vaihtoehto olisi käyttää kahta kakstahtimoottoria (5-10 kuutiota per moottori), mutta mistä sellaisetkin sitten saisi järkevään hintaan?

Jos yhtä moottoria päädyin käyttämään, niin se lienee sitten sellainen kiinalainen vesipumpun moottori. Sekin on vähän liian iso, mutta eipähän tarvitse metanolia.

Voimansiirto ehkä tulisi siten, että tuo moottori pyörittää generaattoria, ja sähkömoottorit pyörittää teloja, mutta siinä taas ongelmaksi tulee radio-ohjauksen ja sähkönsyötön yhteen linkittäminen. On/off tyyppinen ratkaisu on vähän turhan raju.

Mielessä on käynyt vaikka esim. ostaa pari 12V halpaa akkuporakonetta moottoreiksi, mutta miten yhdistää radio-ohjaus siihen akkuporakoneen portaattomaan nopeudensäätimeen?

Järeämpiäkin tasavirtamoottoreita löytyy omastatakaa. Tuollaisia kilon kinkkurullan kokoisia 12 volttisia tasavirtamoottoreita. 350W per moottori. Ei ainakaan loppuisi voima kesken, mutta sitten alkaakin laitteessa loppua jo tila kesken, kun siihen olisi tarkoitus laittaa kaikenlaista "kylähullun"-värkkiä kyytiin, kuten siimaleikkuria ja näin edespäin :)

En selitä tässä yhtään enempää, ymmärrätte jo varmaan täsmälleen mitä ajan takaa.

« Viimeksi muokattu: 31.05.10 - klo: 04.32 kirjoittanut NesteHukka »

Poissa poksudos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Onko olemassa telavetoista polttista?
« Vastaus #1 : 31.05.10 - klo: 06.13 »
Kyosho GP Blizzard

-> Traxxas E-Maxx | Tamiya DF-03Ra | FG Monster Truck | Tamiya TT-01E ->

Poissa NesteHukka

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Onko olemassa telavetoista polttista?
« Vastaus #2 : 31.05.10 - klo: 07.03 »
Kiitokset, tuohan sopii kuin nyrkki silmään! Nuo "real life" mäkikoneet on varmaan maastokelpoisimpia laitteita maailmassa!
Täytyypä kurkkia hintoja (ja ottaa tuoli alle) ;)

Poissa Juniku

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Onko olemassa telavetoista polttista?
« Vastaus #3 : 09.06.10 - klo: 20.30 »
Jos yhtä moottoria päädyin käyttämään, niin se lienee sitten sellainen kiinalainen vesipumpun moottori. Sekin on vähän liian iso, mutta eipähän tarvitse metanolia.

Voimansiirto ehkä tulisi siten, että tuo moottori pyörittää generaattoria, ja sähkömoottorit pyörittää teloja, mutta siinä taas ongelmaksi tulee radio-ohjauksen ja sähkönsyötön yhteen linkittäminen. On/off tyyppinen ratkaisu on vähän turhan raju.

Mielessä on käynyt vaikka esim. ostaa pari 12V halpaa akkuporakonetta moottoreiksi, mutta miten yhdistää radio-ohjaus siihen akkuporakoneen portaattomaan nopeudensäätimeen?

Tässähän olisi jollekin elektroniikkasunnittelijalle scheman paikka, minä en osaa kuin lukea kuvia ja vaihtaa komponentteja, suunnittelu on ihan utopiaa.

Mutta siis polttomoottori joka pyörittää generaattoria jonka perässä regulaattori esim. +12VDC, suurehko kondensaattori "akuksi", kaksi noparia joiden perässä sähkömoottorit, kaasuttimen ohjauksen servo ja sille ohjauselektroniikka mallia omavalmiste. 3-kanavainen radio riittäisi jos kaksi kanavaa menee telojen sähkömoottoreille, kolmas kanava on polttomoottorin on/off kytkin.

Idea siis se että polttomoottori käy tyhjäkäyntiä, kun sähkömoottorit lähtevät pyörimään ja kondensaattorin jännite laskee, polttomoottori lisää kerroksia kunnes saavutetaan vakioarvoksi asetettu jännite, polttomoottori siis ottaa kierroksia kuormituksen mukaan. Tuo polttomoottorin säätö vaatii jonkinsortin komparaattorikytkennän joka huomaa jännitteen laskun ja ohjaa muun elektroniikan kanssa esim. normaalia servoa sen mukaan miten kondensaattorin jännite muuttuu.
CEN GST 7.7

Poissa NesteHukka

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Onko olemassa telavetoista polttista?
« Vastaus #4 : 14.06.10 - klo: 04.38 »
Jos yhtä moottoria päädyin käyttämään, niin se lienee sitten sellainen kiinalainen vesipumpun moottori. Sekin on vähän liian iso, mutta eipähän tarvitse metanolia.

Voimansiirto ehkä tulisi siten, että tuo moottori pyörittää generaattoria, ja sähkömoottorit pyörittää teloja, mutta siinä taas ongelmaksi tulee radio-ohjauksen ja sähkönsyötön yhteen linkittäminen. On/off tyyppinen ratkaisu on vähän turhan raju.

Mielessä on käynyt vaikka esim. ostaa pari 12V halpaa akkuporakonetta moottoreiksi, mutta miten yhdistää radio-ohjaus siihen akkuporakoneen portaattomaan nopeudensäätimeen?

Tässähän olisi jollekin elektroniikkasunnittelijalle scheman paikka, minä en osaa kuin lukea kuvia ja vaihtaa komponentteja, suunnittelu on ihan utopiaa.

Mutta siis polttomoottori joka pyörittää generaattoria jonka perässä regulaattori esim. +12VDC, suurehko kondensaattori "akuksi", kaksi noparia joiden perässä sähkömoottorit, kaasuttimen ohjauksen servo ja sille ohjauselektroniikka mallia omavalmiste. 3-kanavainen radio riittäisi jos kaksi kanavaa menee telojen sähkömoottoreille, kolmas kanava on polttomoottorin on/off kytkin.

Idea siis se että polttomoottori käy tyhjäkäyntiä, kun sähkömoottorit lähtevät pyörimään ja kondensaattorin jännite laskee, polttomoottori lisää kerroksia kunnes saavutetaan vakioarvoksi asetettu jännite, polttomoottori siis ottaa kierroksia kuormituksen mukaan. Tuo polttomoottorin säätö vaatii jonkinsortin komparaattorikytkennän joka huomaa jännitteen laskun ja ohjaa muun elektroniikan kanssa esim. normaalia servoa sen mukaan miten kondensaattorin jännite muuttuu.

Niinpä, kyllä se polttomoottorikin tässä tapauksessa vaatii vielä sen kaasunsäädönkin sähköisesti. Eri asia olisikin jos siinä olisi sellainen mekaaninen vakiokierrossäädin, mitä ruohonleikkureissa.

Auton laturia käyttäessä tosin jännitettä ei voi suoraan pitää ohjauksena, koska siinä laturissa kannattaa säilyttää se alkuperäinen 13,8V (tai 14V tms.) vakiojännitesäädin.

Moottorin kaasun ohjauksen voin kyllä toteuttaa vaikka mekaanisesti itse, mutta se jännitteen ohjaus moottoreille on se vaikea paikka.

Toisaalta, jos heittäytyisin niin härskiksi, että käyttäisin porakonepumppuja hydraulimoottoreina ja hydrauliikkapumppuna ja ohjaisin voimaservoilla hanoja :D

Poissa finalfaster

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Onko olemassa telavetoista polttista?
« Vastaus #5 : 14.06.10 - klo: 10.16 »
kyllähän tuossa polttomoorrissakin on äänet ja kulkee 20km/h
Biltema on miesten ikea