Lumi oli muuten todella huoltovapaa alusta: auta vaan ylösalaisin kuivumaan ja wd40 laakereiden suuntaan.
WD40 tappaa laakerit nopeasti. Tuo öljy sisältää muita rasvoja liuottavaa ja pesevää ainetta ja lopulta siellä laakerissa ei ole tiukkaa laakerirasvaa vaan onnettoman ohut kerros WD40:stä mikä ei riitä suojaamaan ja voitelemaan kuulia. Kyllähän se kädessä kokeilemalla tuntuu herkältä, mutta sitten kun renkaat ja kulmavaihteet vääntävät akseleita sivuttain, niin rasvaton ja kulunut laakeri ahdistaa.
Lumen jälkeen auto pitää kyllä kuivata paljon huolellisemmin kuin vain jättää "ylösalaisin kuivumaan"
Diffibokseihin ja muihin koloihin ja koteloihin jää aina vähän vettä. Jos on pidempi aika ajokertojen välissä, niin ainakin laakerit, diffien ulostulot ja akseleiden nivelet alkavat kerämään pientä ruostetta.
Polttisautossa kytkimen laakerit ovat yleensä täysin kuivia rasvasta kytkimen korkean lämmön takia. Siksi kosteassa (ja varsinkin lumessa!) ajaessa kytkimen laakerit ovat melko kertakäyttökamaa. Ellei ole keraamiset laakerit ehjillä suojilla.
Toki auton huollon voi laiminlyödä ja vaihtaa osia sitä mukaa kun niitä menee rikki. Ei tarvitse sitten ihmetellä tai hakea syytä nopeasti kuluviin vetoakseleihin ja kovin useasti korkkaaviin laakereihin. Rikkinäiset laakerit tekee diffin pinionille ja/tai lautasrattaalle äkkiä jääkiekkoilijahymyn.
Huolto 0€, laakeri ~2€, lautasratas ~15€.
Säännöllinen huolto vie myös vähemmän aikaa kuin ainainen osien vaihtaminen uusiin.
- Hount