Kirjoittaja Aihe: Sähkötouring EM 2006 - Türkheim, Saksa  (Luettu 2941 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkötouring EM 2006 - Türkheim, Saksa
« : 26.07.06 - klo: 11.10 »
Sähkötouringin EM-kisat ajetaan 3.-6.8. Saksan Türkheimissa. Suomesta lähdössä tällä tietoa 13 henkinen joukkue.

Edustusjoukkue:
Sakke   Ahoniem
Simo   Ahoniemi
Christer   Andersson
Viljami   Kutvonen   
Kalle   Lehto   
Teemu   Leino
Juho   Levänen   
Teemu   Rytsy   
Ari   Salminen   
Tommi   Torikka   
Sebastian   Trzaska   
Vesa   Yli   

Tuloksia ja kuvia voi (toivottavasti) seurata kilpailujen kotisivuilta.

http://www.rc-racecars.de/index.html

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkötouring EM 2006 - Türkheim, Saksa
« Vastaus #1 : 06.08.06 - klo: 00.58 »
http://www.rc-racecars.de/results/MEISTERSCH_03082006/EGTWSC/index.html

>>>>>> Qualification

Finalheats

A-finaalin lähtöjärjestys:

1.   Moore Andy   UK
2.    Fischer Marc   DE
3.    Groskamp Jilles   NL
4.    Leino Teemu   FIN
5.    Graversen Steen   DK
6.    Pumpler Thomas   AT
7.    Rheinard Marc   DE
8.    Ahoniemi Simo   FIN
9.    Völker Ronald   DE
10.    Weiß Steven
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa OttoL

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkötouring EM 2006 - Türkheim, Saksa
« Vastaus #2 : 06.08.06 - klo: 11.55 »
Ja tässä kaikki suomalaiset;
4    Leino Teemu
8    Ahoniemi Simo
13    Torikka Tommi
16    Ahoniemi Sakke
25    Levänen Juho
36    Andersson Christer
49    Lehto Kalle
83    Kutvonen Viljami
86    Trzaska Sebastian
92    Rytsy Teemu
98    Salminen Ari
108    Yli Vesa
Ja muut löytyy täältä; http://www.rc-racecars.de/results/MEISTERSCH_03082006/EGTWSC/index.html

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Sähkötouring EM 2006 - Türkheim, Saksa
« Vastaus #3 : 06.08.06 - klo: 18.34 »
Nyt on kaikki A-finaalit ajettu: hallitseva Maailmanmestari Moore voitti ja Leino oli toinen!

1. Moore
2. Teemu Leino
3. Pumpler
4. Groskamp
5. Fischer
6. Rheinard
7. Völker
8. Weiß
9. Graversen
10. Simo Ahoniemi

18. Sakke Ahoniemi
19. Tommi Torikka

25. Juho Levänen

39. Christer   Andersson

41. Kalle Lehto

81. Viljami Kutvonen
88. Sebastian Trzaska

91. Teemu Rytsy
96. Ari Salminen

105. Vesa Yli

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkötouring EM 2006 - Türkheim, Saksa
« Vastaus #4 : 09.08.06 - klo: 01.01 »
Olihan ihan mukava reissu vaikka säät oli taattua EM-laatua. Alla vähän turhan pitkä tarina omasta kilpailustani (ei ole pakko lukea kun ei ole edes kuvia keventämässä).

* * *

Torstai - Vapaatreenit + 2 erätreeniä
Treenipäivä torstai meni sadetta pidellessä. Osa porukasta treenasi sadekeliä varten, sillä koko viikonlopun sääveikkaukset näyttivät kyllä melkoisen kosteilta. Itse annoin muiden ajaa ja suunnittelin sekä toteutin kalustoon pienimuotoisia sadekelin suojauksia (just in case). Viimeisen erätreenin meni "virtuaaliajamaan" muiden autoa korokkeelle omalla ohjaimellani. Tällä tavoin rataan sai edes jotain tuntumaa.

Sään haltija oli myös varsin piristävästi ironisella päällä, sillä sade loppui hieman ennen treenien loppua ja rata kuivui täysin vain hetken sen jälkeen, kun viimeinen treenierä oli ajettu.  :mrgreen:

Perjantai - erätreenit + 2 alkuerää
Perjantai aamuna oli rata tietenkin taas märkä, joten erätreenit aloitettiin kostealla radalla. Itse jätin vielä ensimmäisen treenin ajamatta kaluston varjelu mielessä, mutta toisessa harjoituksessa rata oli jo kalustoturvallisella kosteustasolla, joten oli aika käydä ajamassa ensimmäinen akullinen kisaradalla. "Laikukkaalla" radalla ei paljoa tuntumaa saatu, mutta tulipahan ainakin kokeiltua, että auto liikkui ja meni suurin piirtein sinne, minne kuski halusikin.

Ensimmäinen alkuerä meni aikalailla hapuillessa, mikä oli tietenkin odotettua, mutta toisaalta harmillista. Sade pilasi kolmen viimeisen erän ajot, joten helppoja pisteitä olisi ollut jaossa.

Toiseen alkuerään en päässyt harmittavasti ollenkaan, sillä isoratas hajosi juuri ennen toista lähtöä.


Lauantai - 3 akuerää
Lauantaina päivä alkoi "ruotsalaistyylisesti" vapaalla harjoituksella  :shock: . Mutta kieltämättä treeni tuli tarpeeseen. Kilpailun kannalta treenin teki hyväksi se, että rata oli heti puhdas ensimmäiselle erälle, joten heillä oli hyvät olosuhteet huippusuorituksiin ja he tällä tavoin pääsisivät hyödyntämään aamun viileyttä loppupään eriin verrattuna. Yleensähän tuo olosuhde-etu on enemmänkin loppupään erillä.

Lauantain alkuerät päästiin ajamaan kokonaisuudessaan kuivalla kelillä. Omalta kohdalta lauantain ensimmäinen alkuerä meni hapuillessa ja laskentakin onnistui hukkaamaan kierroksia. Varalaskennan avulla korjatuissa tuloksissa löysin eräkierroksella itseni sijalta 60. Kokonaistuloksissa olin tässä vaiheessa sijalla 46, mutta tuo ei säilyisi ilman selkeää parannusta pisteissä.

Toinen alkuerä meni ilman suurempia virheitä. Tuntuma rataan tosin edelleen täysin kateissa. Tuloksena kuitenkin varsin kelvollinen 39. ja vain 12 sekuntia kärjestä. Kokonaistilanteessa olin tässä vaiheessa 44.

Viimeisessä alkuerässä oli tarkoitus pienentää pistepottia vähintäänkin reilulla 10:llä pisteellä (edellisellä eräkierroksella olisi tarkoittanut reilun sekunnin parannusta ajassa) ja yrittää kammeta vielä vähän parempaan finaaliin, mutta kalusto oli toista mieltä. Paketista revitty täysin tuliterä moottori ei toiminut, joten erä jäi ajamatta. Olisi vaan pitänyt jatkaa parit talvikisat, kaikki kesäkisat ja kaikki treenit maaliskuun jälkeen ajetulla hyväksi havaitulla koneella (ja turisti muka panostusta :wink:).

Sijoitus kokonaistilanteessa putosi muutamalla pykällä ja olin alkuerien jälkeen 49. Luvassa siis vääntöä E-finaalissa.

Muutama minuutti viimeisen alkuerän jälkeen taivas repesi ja illaksi suunnitellut jumbofinaalien treenit siirrettiin seuraavaksi aamuksi.


Sunnuntai - Finaalitreenit ja finaalit
Aamulla satoi ja näytti siltä, että finaalit ajettaisiin märässä. Finaalitreenissä ajoin vain yhden installaatiokierroksen todetakseni vanhan luottokoneen edelleen toimivaksi. Sadesuojausten varsinainen koeponnistaminen sai jäädä myöhemmälle ajankohdalle.

Ensimmäinen E-finaali ajettiin täysin märissä olosuhteissa. Suojaukset joutuivat siis todelliselle koetukselle. Kaikki toimi hienosti ja hyvän finaalitaiston jälkeen olin maalissa kakkosena. Tästä opin ainakin omakohtaisesti sen, että myös harjattomilla pärjää sateessa loistavasti ja vieläpä siten, että tarvittavat kokoonpanomuutokset pystyy tekemään vain parissa minuutissa. Ja sehän se on rules!

Toinen finaali ajettiin nopeasti kuivuvalla radalla. Radalla oli jo formulatyyliin kuiva ajolinja etusuoralle lähtöä lukuunottamatta. Lähdin kuitenkin sadekelin renkailla ja tämä valinta osoittautui oikeaksi. Vielä muutama minuutti ennen lähtöä rata näytti sen verran märältä, että minulla oli autossani aluskori. Tämä sai minut jännittämään hieman säätimen ja moottorin lämpöjä. Kärkeen päästyäni rauhoitin menoa ja pyrin pitämään vehkeet viileinä. Hommat toimi ja tuloksena finaalivoitto.

Viimeiseen kuivalla radalla ajettuun finaaliin lähtöasemat olivat hyvät, sillä taskussa oli jo hyvät pisteet. Takarivistä olisi vaikea nousta kuivalla kelillä kärkitaistoon, mutta kahdessa ensimmäisessä finaalissa myös hyville sijoituksilla ajaneita 2. ja 3. ruudusta lähteneitä brittikuskeja lähdin metsästämään. Sain napsittua heti lähdössä pari sijaa ja erä meni muutenkin melko ok. Maalissa 3. ja molemmat britit takana, joten finaalivoitto oli sillä selvä.

* * *

Oma ajaminen alkuerissä oli kyllä kaikkea muuta kuin täydellistä. Torstain treenien puute näkyi ajamisessa selkeästi ja paremmalla ajolla olisi korkeampi finaali ollut helposti mahdollinen. Tosin vastaava ratatuntemuksen puute vaivasi varmaan useampia muitakin kuljettajia, joten...

Rata oli etukäteisodotuksista poiketen varsin mielenkiintoinen. Kallistetut kaarteet etu- ja takasuorien päässä tekivät radasta todella hauskan. Itse en ainakaan päässyt noilla muutamilla kisalähdöillä vielä sille tasolle, että olisin kokenut kärsineeni tehon puutteesta. Ajoittain kateissa oleviin ajolinjoihin katosi sekunteja enemmän.

Kokonaisuudessaan reissu oli erittäin hauska ja EM-kisoihin on kyllä yritystä päästä mukaan jälleen ensi vuonna. Kiitokset matkaseurasta Jassulle ja Arille ja teknisestä tuesta Sakelle, Simolle ja muulle Corallyn väelle!


Onnittelut ja pahoittelut, jos luit koko tarinan

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Sähkötouring EM 2006 - Türkheim, Saksa
« Vastaus #5 : 09.08.06 - klo: 09.56 »
Meikän kisaraporttia seuraavassa..

Torstaina pääsi uittamaan 2 akkua vesikelissä, ei oikeen saanu tuntumaa rataan vielä.

Perjantaina pari treeniä puolikuivalla, auto toimi hyvin ja vauhtikin ihan ok, vain 0,4-5s kärjestä, ja ajossa oli vielä parantamista.

Ekassa alkuerässä oli ok ajo menossa, kunnes hihna katkesi.

Tokassa alkuerässä oli menossa hyvä erä kunnes 4.45 jälkeen nopari ylikuumeni ja suli.

Kolmannessa alkuerässä tuli keskiverto ajo häikkien kera, noin kierros kärjestä. Laskentalinja aiheutti häikkää kaasussa aina suoralle kiihdytettäessä....

Neljännessä alkuerässä vauhti oli hyvää, mutta nopari sekos vajaassa 3 minuutissa ja auto lähti kaasu pohjassa toista autoa vastapalloon.

Viimeisessä alkuerässä autossa ei vain ollut tehoa, meni suoralla kuin stanu, muuten puhdas ajo.

Sunnuntaina ei enää kiinnostanut ajaa finaaleja koska 3 niistä oli märkää. VIimeisessä ajoin, ja auto toimikin tosi hyvin. Finaalin voitto vain meni toiseksi viimeisen kierroksen mutkaan, kun olin jo johtoauton rinnalla, se päätti kiilata molemmat pihalle.

Kaiken kaikkiaan erittäi turhauttava reissu, meikäläisen viimeinen ulkokisa ainakin ulkomailla, ehkä myös suomessa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkötouring EM 2006 - Türkheim, Saksa
« Vastaus #6 : 09.08.06 - klo: 17.56 »
Kisaraportti:

Reisille meni!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sähkötouring EM 2006 - Türkheim, Saksa
« Vastaus #7 : 10.08.06 - klo: 17.50 »
Ensikertalaisen tunnelmia. Viljamin kisaraportti löytyy www.power-racing.net. Täytyy sanoa, että jokaisen kynnelle kykenevän touring -kuskin on ehdottomasti koettava tuon tasoiset kisat. Olen ihan myyty, sillä 150 nopeeta kuskia samassa paikassa antaa lähtökohdat hienolle tapahtumalle. Ulkona kun ajetaan, niin joskus sataa, mutta me lähdettiin asenteella, että aina mennään radalla kun on mahdollista satoi tai paistoi. "Pessimisti ei pety koskaan", sanoi Lehdon Kalle sopivasti jossain vaiheessa. Lauantain alkuerät ajettiin täysin kuivissa olosuhteissa, joten se ilahdutti erittäin paljon. Kisan aikana aikataulu eli jonkun verran, mutta ei haitaksi asti kunhan muisti laittaa akut latinkiin ajoissa. Vauhti kisassa oli hyvää tasoa, jos kävit ulkona 20 kaveria meni ohi vaikka et olis edes pysähtynyt. Silti vauhti ei ollut niin tekniikkaan sidottua kuin olin pelännyt.
Ikäjakauma on näköjään muualla Euroopassa erilainen kuin Suomessa eli kuljettajat olivat vähän iäkkäämpiä kuin Suomen joukkueessa.
Säännöt: rengassääntö on hyvä, 1 setti saderenkaita ja slicksejä 6 kpl renkaita alkueriin ja 6 kpl uutta rengasta finaaleihin eli 12 rengasta on käytössä finaaleissa. Alkuerät 5 kpl joista 2 parasta lasketaan pisteisiin. KAIKKI finaalit ajettiin kolmeen kertaa, hienoa. Ajaa sai koko rahalla vaikkei mahtunutkaan 10 sakkiin, vielä  8)  . Ajotyyli oli puhtaampaa kuin alunperin odotin. Tuomarit oli kisassa ajantasalla, sillä jos kuulutettiin antamaan tietä ja sitä ei annettu, niin auttamalla kevyesti hitaampi sivuun, ei tullut edes huomautusta. Kerran EFRA-pomo Dallas kutsui Viljamin ja minut puhutteluun, mutta sekin meni rakentavassa hengessä. Seuraavassa lähdössä Viljami sai tyypiltä kehuja selvällä Suomella: huva huva.
Suosittelen EM-kisoja 2007: kaikille TSM-kuskeille, myös nuorille ensimmäistä kautta ajaville (kuten nyt Viljami), uskoisin ProStock -kärkipään kuljettajien viihtyvän ja pärjäävänkin kisoissa. Me ollaan ainakin menossa. Ranskaanko?
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net