no ei käy, olet oikeassa
itse palasin asfaltille vuosien krossin ajamisen jälkeen (krossin ohella), ja valitsin 1:8 GT koska oli paljon samaa tekniikkaa jne. Samalla ajattelin että 1:10 (=TP10) luokan autot ovat jotenkin pieniä verrattuina näyttäviin GT autoihin..
Jonkin ajan päästä rupesin kaipaamaan lisää nopeutta, etenkin yksin ajaessa, ja radalla tuli myös nähtyä näitä nopeita TP10 kisa-autoja, joten päätin kokeilla..
En ole hankintaa katunut sen jälkeen kun sain auton vihdoin radalle (jos olisin tiennyt kuinka hauskaa niin olisin rynnännyt heti sisäänajamaan pannua) ja lopulta GT sai lähteä, koska se ei enää kiinnostanut paljoakaan TP10 hankinnan jälkeen. Tekniikka, vauhti ja taloudellinen (+hiljainen) .12 moottori = sairaan makeita autoja. Näin se mieli muuttui.
Yleisemmin ottaen, 1:10 autojahan saa sekä keppivedolla (=kardaani) että hihnavedolla ja kisa-autot TP10 ovat lähes pääsääntöisesti hihnavetoisia - en tiedä ajaako kukaan ko. luokkaa keppivedolla. Itse tosin en ole TP10 kisoissa vielä käynytkään (GT autolla tuli ajettua joku 6-7 kisaa).
Hihnavedossa on se (huono) puoli että lähes poikkeuksetta tarvitsevat radan, keppivedolla voi kurvailla vähän likaisemmallakin alustalla tekniikan puolesta, mutta luultavasti menee jossain parkkiksella ja foam renkailla aika suttailuksi kuitenkin, joten radalle nämä 1:10 ovat omiaan tekniikasta riippumatta, kisa-autot ainakin (HPI RS4 ei ole varsinainen kisa-auto kuten HPI R40 esim).
Drifting nitro 1:10 autoja on esim. HPIllä valmiina jossa moottoria on siirretty optimaalisen painon keskityksen saamiseksi driftausta varten, mutta se mitä olen lukenut niin moottori lämpenee nopeasti koska vauhdin tuomaa jäähdytystä on hintsusti; ehkä voisi kokeilla ulkoista jäähdytinta jolla saada 5min pidempi ajoaika.. luulen että tämä koskee kaikkia polttisdriftereitä, joten siinä mielessä sähkis on sopivampi.
Mutta jos haluaa mennnä lujaa eikä pelkkää lexanin kolinaa & siritystä, niin TP10 luokan kisa-auto on oikea valinta. Yllätyksekseni nämä ovat kohtuullisen helppoja myös ajaa, tosin kilpailukelpoisiin kierrosaikoihin pääseminenkin onkin sitten toinen juttu.
Hinnoista/kalleudesta voisin vielä lisätä, että minusta krossi nykyvehkeillä (moottorit, servot, renkaat jne) on vähintääkin yhtä kallista ostopaikasta riippumatta.
Lisää aiheesta
http://rc10.fi/index.php?topic=34012.0