Moi,
Ajoin tänään varmaan lähemmäs 10 erilaista settiä renkaita. Oli ulkorenkaita, mini spikea, 6mik eri kovuuksia, eri inserttejä, dbootsia jne. Kaikki renkaat kuluivat paljon, erot tulivat siinä, miten rengas toimi kuluneena. Tuo matto on varmasti niin kuluttava, että "kestävää" rengasta ei löydy, mikäli kestolla tarkoitetaan vain piikin kestoa. Myöskään tuolle hyppyreiden päällisten liukkaudelle en laittaisi arvoa, sillä se on ratkaistavissa ja mattoa ehdittiin pestäkin jo lisää. Myös saumat saatiin lopulta hyvin kiinnitettyä, enää pitää tehdä loputkin saumat.
Tarkempaa spekulaatiota en vielä ala suorittamaan, mutta nyrkkisääntönä seuraava: isopiikkinen oli aluksi kivan smuutti ajaa (mini spike tms.), pieni piikkinen aggressiivisempi ja tökkivämpi. Pehmeä seos ja insertti vähensivät renkaan tökkivyyttä, kun taas pahimmillaan kova seos ja kova insertti vähensivät pitoa ja lisäsivät tökkivyyttä.
Kaikesta huolimatta pito ei ole samanlainen kuin huopamatolla, vaan auto menee matolla melko smuutisti : vähän kuten Lavangossa kovalla pidolla. Myös mattojen pienet epätasaisuudet lisäsivät krossifiilistä. Kaikki testatut renkaat toimivat kohtuudella ja ruuhkassa ajettuna hitaimman ja nopeimman setin ero oli luokkaa 0.5 s tai alle, kun kierros kestää nelkulla yli 20 s.
Rengastestit jatkuu edelleen, palataan kun ehditään perehtyä vielä paremmin.
Samppa