Jos sulla on kaksi 5000mAh akkua 50C purkuarvolla eli 250A niin kytkemällä ne rinnan saadaan 10000mAh akku 50C arvolla eli 500A.
Aivan totta...
Hitto... ei pitäis kirjotella silmät ristissä aamukahvia juodessa...
No mutta eniveis...
Eihän esim 90C arvon ilmoittaminen akun päällä tarkoita myyntimiesten värikynän käyttöä.
Siinähän vaan luvataan että minkä virran akku kestää hajoamatta.
Vähän sama kuin latausvirran ilmoittaminenkin...
Jos ilmoitetaan että voi ladata 4C virralla niin siinähän kerrotaan vain että akun voi ladata tuollaisella virralla ilman että se hyppää silmille...
Mutta ei siinä mainita mitään että kärsiikö akun käyttöikä jne tuosta.
Eikä tosiaan purkuvirran ilmoittaminen taaskaan kerro suoraan että kuinka pitkään akkua pystyy tuolla kuormalla kuormittamaan.
Hetkellinen tottakai... mutta mistä hetkestä on kyse.
Mut kuten todettua jo ikuisuus sitten.
Ei se akun päällä ilmotettu C arvo kerro suoranaisesti mitään kyseisen akun tehosta, vaan se kertoo ainoastaan minkä purkuvirran akku kestää hetkellisesti.
Niin moneen kertaan olen foorumillakin maininnut että on jo moneen kertaan testattu ja huomattu useiden kuskejen kera että saattaa olla saman valmistajan akuissa pieni tehoero niinpäin että saman kapasiteetin , mutta pienemmän C arvon akku potkiikin radalla paremmin kuin se hieman korkeammalla C arvolla oleva.
Mutta ei tämä edelleenkään tarkoita myyntimiehen puheita, vaan se isommalla C arvolla oleva akku kestää isomman purkuvirran kuin tuo pienempi...
Mutta kun akkuja kuitenkin kuormitetaan näissä rimpuloissa sellaisilla virroilla ettei olla lähelläkään noita ilmoitettuja C arvoja niin tehoeroja tosiaan on olemassa niillä virroilla joita käytetään.
Mut siis... edelleen...
Se C arvo akun päällä ei kerro suoranaisesti mitään siitä miten kovaa auto menee milläkin akulla... eli isompi ei ole aina parempi ja koko C arvot voitais melkein jo unohtaa... Paitsi että niitä pitää ilmotella ettei keijot menis omissa virityksissään käyttämään akkuja turhan kovalla rasituksella