Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tuukka

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 35
121
Tulokset / Vs: Lopputulokset M-8 SM 27.8. ja 28.8. VANTAA
« : 30.08.11 - klo: 10.07 »
En tiedä mitä säännöt sanoo, mutta järki sanoo, ettei lauteilla tarvitse kisaa katsella. Mistä moinen kysymys?

Ymmärrän kyllä sähköpuolen tavan, kun ei ole meteliä, erä lyhyt sekä ajajakoroke yleensä ahtaampi.

Voisitteko sähköpuolen kuljettajat jatkossa perustella miksi pitäisi sen puolen sääntöjä apinoida M8 krossissa? Sinänsä ehdotukset on aina tervetulleita.

122
Tulokset / Vs: Lopputulokset M-8 SM 27.8. ja 28.8. VANTAA
« : 29.08.11 - klo: 22.59 »
Lopullinen pistetaulukko löytyy aikanaan täältä http://www.autourheilu.fi/lajit/pienoisautoilu/pistetilanteet/   Se edellyttää, että kisajärjestäjät laittavat KITIin tulokset, jonka jälkeen ne voidaan laskea.

123
Tulokset / Vs: Lopputulokset M-8 SM 27.8. ja 28.8. VANTAA
« : 29.08.11 - klo: 13.24 »
Durangojen leveysongelma ei johdu laatikosta vaan autosta sekä renkaista. Se Durango, jota itse kävin katsastajien pyynnöstä katsomassa oli selkeästi leveämpi takaa kuin edestä. Auto liikkui boxissa vain "voimaa" käyttämällä.

Jos isois kisois joku näki miten siellä arvioivat auton leveyden laatikossa niin voisi asian palstalle kertoa. Joskus olen kuullut 15 cm kallistuskoroketta käytettävän laatikon toisessa reunassa kriteerinä. En itse enää muista miten ne mittaa + jossain kisoissa katsastus tehtiin suljettujen ovien takana.

Mitä muutitte autoissanne, että meni läpi katsastuksesta?

124
Tulokset / Vs: Lopputulokset M-8 SM 27.8. ja 28.8. VANTAA
« : 29.08.11 - klo: 09.49 »
Sarjasäännöissä on hieman avoimesti sanottu tuo katsastukseen vienti. Sen tekstin osan voisi tosiaan tarkentaa, että auto on aina käytettävä katsastuksessa erän jälkeen. Näin nyt se "vain" kuulutettiin ajajakokouksessa. 

Toinen sääntöjen epämääräisyys tulee EFRAN tasolta eli auton leveys. Miten se tarkalleen ottaen mitataan? Monet autot on fundamentaalisesti sääntöjä tulkiten liian leveitä. Normikäytäntönä on pidetty, että se laatikossa liikkuu "sillai keveyesti" jousituksen kaikilla asennoilla. Tai, että auto rullaa alas boxissa, kun se on n. 15 cm nostettuna.

Olivat myös mitanneet fuilin nitroprosenttia.  Oudonneli oli kuulemma kaikista nitropitoisin, mutta kuitenkin luvallinen. On kuulemma joskus ko merkin fuilit olleet jopa ylitse rajan.

Hyvä, että katsastuksessa panostettiin tällä kertaa. Säännöthän helposti rämettyy, jos ei joskus olla tarkkoina. Kiitos katsastajille!

Oma kisatarina sitten myöhemmin.

125
Kun osallistujamäärä on "vain" alle 50, niin 1/16 finaalia ei tarvita lainkaan, jos lauteille mahtuu 12 kuskia. 56 kuskia saadaan mahtumaan 1/8 tasolle. Näin voidaan kaikki nousufinaalit ajaa 20 min pituisina.

Jos ei mahdu ajamaan kerralla kuin se 10 kuskia, niin silti ehdotan, että ainakin 1/8 nousu on hieman pidempi esim. 15 min. Sen saa mielestäni nipistettyä pois alkueräkierrostauoista.

126
Milläs paatilla olette aikoneet lähteä ja palata? Ja onko se paras yösijapaikka löytynyt?

127
Polttisautot / Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« : 13.07.11 - klo: 13.11 »
Miksi Poinas näet isoimman kurkun tarpeelliseksi sisäänajossa? Eikös ilman määrä jää joka tapauksessa vähäiseksi sisäänajossa.

Ja kokeilkaa tuota menetelmää myös Alphoillanne. Ties vaikka toimisi.

128
Polttisautot / Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« : 13.07.11 - klo: 10.48 »
Homman idea nimenomaan on se, että kun luisti on reilusti auki tyhjäkäyntiruuvilla asetettuna, on pakko laittaa seos rikkaalle, jottei kierrokset nouse. Tässä se tämän menetelmän juju on. Samoin kuin se että tyhjäkäyntiä piennennetään se 2 h kerralla, niin alaneulaa on kiristettävä, jotta värkki pysyy käynnissä. Ja siten kokonaisuudessaan laihennetaan.

Kokeilkaa.

129
Polttisautot / Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« : 13.07.11 - klo: 10.36 »
Jaahas. Tämmöinen topici olikin jo tehty. No se ei ollut yllätys.

Väitit Hoke (Alpha puolella), että tyhjäkäyntiä ei saa kohdilleen jos kurkku on 2 mm auki pelkällä alaneulalla. Olen eri mieltä ihan jo eilisen kokemuksen perusteella. Voit kokeilla tuon jo sisäänajetullakin moottorilla. Koneen tyhjäkäyntisäädön saa aina kohdalleen pelkällä alaneulalla.

Lisäksi nuo tyhjäkäynnin luistin liikuttelut voi etukäteen katsoa ennen hanhenkaulan asentamista, jos ei halua välillä repiä pois sitä.

130
Polttisautot / Moottorin sisäänajo
« : 13.07.11 - klo: 10.26 »
Malli Werks:

Eli avataan yläneulaa hieman tehdasasetuksesta, avataan tyhjäkäyntiä niin, että kurkku on 2- 2,5 mm auki. Lisäksi hieman alaneulaa auki ennen käynnistystä. Kone käyntiin (kierrokset todennäköisesti korkealla) ja vain alaneulalla avataan tyhjäkäynti röpöttäväksi. Ajetaan se klassinen yksi tankki pukilla. Jatkossa ajetaan riittävä määrä tankillisia (esim 5 kpl) siten, että aina pistetään tyhjäkäyntiä 2 h pienemmäksi ja alaneulalla säädetään taas tyhjäkäynti kohdilleen (kiinni päin). Ajaminen on luonnollisesti sellaista kahdeksikon ajoa puristavilla pienillä kiihdytyksillä ilman korkeita kierroksia. Näin jatketaan kunnes on tyhjäkäyntikurkku sen 0,5 mm auki. Sitten lopuksi yläneula kohdilleen ja samalla tarkkaillaan alapään säätöä, jota voi joutua avaamaan.


131
Polttisautot / Vs: Alpha moottorit
« : 13.07.11 - klo: 10.24 »
Tehdäänkö oma toppi ja jatketaan?

132
Polttisautot / Vs: Alpha moottorit
« : 13.07.11 - klo: 09.38 »
Sotken teidän Alpha moottorikeskustelua sen verran, että kun sisäänajoin itselle uudella tavalla moottorin sisään, niin ajattelin jakaa tuon ilon muillekin. Vertasin tämän palstan Alpha tapaan ajaa motti sisään ja mielestäni tämä Werksin tyyli on helpompi tehdä varsinkin aloittelijan.

Eli avataan yläneulaa hieman tehdasasetuksesta, avataan tyhjäkäyntiä niin, että kurkku on 2- 2,5 mm auki. Lisäksi hieman alaneulaa auki ennen käynnistystä. Kone käyntiin (kierrokset todennäköisesti korkealla) ja vain alaneulalla avataan tyhjäkäynti röpöttäväksi. Ajetaan se klassinen yksi tankki pukilla. Jatkossa ajetaan riittävä määrä tankillisia (esim 5 kpl) siten, että aina pistetään tyhjäkäyntiä 2 h pienemmäksi ja alaneulalla säädetään taas tyhjäkäynti kohdilleen (kiinni päin). Ajaminen on luonnollisesti sellaista kahdeksikon ajoa puristavilla pienillä kiihdytyksillä ilman korkeita kierroksia. Näin jatketaan kunnes on tyhjäkäyntikurkku sen 0,5 mm auki. Sitten lopuksi yläneula kohdilleen ja samalla tarkkaillaan alapään säätöä, jota voi joutua avaamaan.

Tämä on mielestäni loogisempi ja helpompi tehdä kuin klassinen yläpää reilusti auki menetelmä, jolloin loppu kiristys kohdalleen voi mennä pieleen ylä- ja alapään suhteen. Tällä menetelmällä ei aloittelijan kone ole koskaan laihalla.

Eli en ole kokeillut Alpha moottorilla tätä, mutta Poinas varsinkin voi kommentoida voiko ja kannattaako näin toimia ja kenties kokeilla. Itse aion toimia näin jatkossa. Alpha moottorit on vaan Suomessa niin suosittuja, että siksi laitoin tämän moottorisisäänajomallin kokeiltavaksi.

133
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 11.07.11 - klo: 10.40 »
Sunnuntaina hakemassa Saloon säätöjä Lavangon aurinkoisella ja hieman muutetulla radalla. Rata on muuttunut paremmaksi.

Auton etupäähän haettiin lisää pitoa, jotta mutkavauhti paranisi. Haasteena lähinnä oli puskeminen vedottomana. Ensiksi vaihdettiin iskareiden männät lisäreiällisiksi eli 6*1,3 mm. Se paransi jonkun verran, mutta ackerman levyn vaihto mediumiksi auttoi vielä enemmän. Lopuksi vielä tiputettiin etudiffin öljy 5k, joka viimeisteli auton kulut kuskille sopivaksi. Kuski jopa erehtyi kehumaan säätöjä nyt hyviksi. Moottori alkoi sekoilemaan ja sammuilemaan, joten täytynee laittaa toinen pannu vireeseen, jotta Salossa ei meno siihen kaadu.

134
Kilpailijoiden kanava / M8 sarjasäännöt 2011
« : 06.07.11 - klo: 13.47 »
Laitetaan tänne vielä omaksi aiheeksi.

http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-04-29T09-59-4112.pdf

Muutokset viime kauteen ovat:
- Nitroraja on 25%
- Osallistumismaksu on 30 euroa
- Uusia hyväksyttyjä pakoputkia
- Life /LiPo akuilla on latauksessa sisätiloissa suojapussipakko.
- Erikoisfinaalimahdollisuus

t. Tuukka Lintula
M-8 luokkayhteyshenkilö

135
Oikea vastaus Jyväskylän erikoisfinaalin puutteeseen on järjestäjien haluttomuus ko finaalin järjestämiseen. Erikoisfinaali on täysin vapaaehtoista niin järjestäjien kuin osallistujien osalta.

Se erikoisfinaali voi olla vaikka driftausrenkailla. Näin esimerkkinä rengaskeskustelun innoittamana. Tai peräkärryfinaali.  Tai pariajoa, joka kierroksella kuski vaihtaen...  tai kuka pääsee pisimmälle ilman tankkausta ja nostoapua. You name it!

136
Voisiko joku vielä kertoa missä tämä rata sijaitsee tarkalleen ottaen. Onko ensi viikonloppuna rata auki?

Yritin kyllä näitä jo lueskella, mutta ei osunut silmiini. Kiitos, jos joku vaivautuu vastaamaan.

137
Täytyy lisätä tulosten määräytyminen Suomen sääntökirjaan tai m8-sarjasääntöihin ettei tarvitse noin syvältä hakea ihan perusasiaa.

Suomen M8 säännöissä on muutama poikkeus EFRA sääntöihin. Alkueräpisteiden laskeminen väärin päin eli voittajalla 0 ja muille sijoituksen mukaan. Mielestäni tämä on parempi tapa kuin voittajalle paljon ja muiille vähemmän. Oma sijoitus = pistemäärä.

Pakoputkissa ollaan menty yleensä vuoden perässä eli  vanhatkin pillit ovat käyneet. EFRAn pillisekoilujen takia nyt on samat pillit kuitenkin käytössä.

Teknisessä kympissä saa Suomessa ajaa kympin ottanut.

Nostajalla on pakko olla suomessa kengät.

Meillä ei ole lipo/life säkkipakkoa ulkona.

Jotain muutakin varmaan on, mutta nämä ulkomuistista.


138
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 27.06.11 - klo: 10.05 »
Oman auton pitovika=kääntymättömyysvika oli aika hölmö, mutta vaikea havaita. Etuvakaajan "tikut" oli vaihdetty ei-JQ mallisiksi, jotka oli hieman lyhyemmät kuin JQ:n. Tämä siitä syystä, että oli palstalla luettu niiden menevän poikki. No. Nämä etuvakaajat estivät sitten alasjouston. Tulee kyllä kysymys mieleen, että onko tämä myös väärin asetettujen JQ tikkujen murtumisongelman aiheuttaja eikä muovilaatu!?

139
Viimeinen vastaukseni tähän aiheeseen, jonka jälkeen jään kuulolle mitä kenttä haluaa.

M8 luokassa on tarvetta yhtä kisaa/rataa kohden helposti kolmea erilaista rengasta:
- Sateella isopiikkinen rengas, johon ei tartu savi sekä ei töki autoa nurin. Sitä milloin sataa ei tiedä kukaan.
- Hyvällä pidolla vaikka aamukasteella kovempi rengasseos tarpeen. Tai kun radassa on kohtalokkaita reikiä.
- Huonolla pidolla iltapäivästä pölyisellä radalla haetaan pehmeällä kumilla pitoa.
- jne...

- Lisäksi ajotyyli vaikuttaa renkaan kuvioon sekä kumiin. Oma poikani haluaa ajaa luistamalla mutkia (viisasta tai ei). Tällöin rengas on kovempi ja keskikokoinen nappula. Laittamalla pehmeää pitävää rengasta tulee kippauksia sekä ärräpäitä kuskin suusta. Samaa ärriä aiheuttavaa rengasta toinen kuski kehuu. Pitäisikö poikani kaltaiselta viedä tikkari suusta eli väkisin ajaa "väärällä renkaalla"? Tietääkseni harrastuksen tarkoitus on viihdyttää. Miten selitän pojalleni, että se on kuule lajiryhmä päättänyt mitä rengasta sinä käytät. Turpa tukkoon ja viihdy! Viisasteli voi sanoa, että miksei hän aja sillä "oikealla" renkaalla, joka on komitean mukaan paras/kustannustehokas/paras tarjous/pakko oli päättää jotain/ jne... rengas tai mikset muuta ajotyyliä/säätöjä. Että tähän suuntaan pitäisi lajia "kehittää".

Sitten kun oikeasti kustannuksia voidaan alentaa rajoituksilla tai voittoon ei voi ajaa kuin rengasvalmistajan salaisilla teamikumeilla, on aika yksityypittää M8 luokka. Tälläista ei ole näköpiirissä - ei varsinkaan "näköalarajoitteisesta poterostani, josta ammun vain yhteen sektoriin". 

Hyvää rc-ajokesää kaikille!

140
Ainakin semiin jääneiden sijoituksissa on virhettä. Katsokaapas rauhassa ne tulokset vielä läpi.

141
Huumorilla voisi sanoa, että onhan meillä nyt jo yksityyppirenkaat. Säännöt sanovat, että niiden on oltava mustat. Nikolla taisi olla joskus jotain Hobaon renkaita, jotka oli iloisen värisiä. Kieltämättä aika härskin näköisiä nakkeja.

142
Mad Max kulissit? Ja eikös siellä kuvassa yksi Max olekin?

143
Varmasti löytyisi joku ratkaisu nipusta renkaita tyyliin yksi pehmeä ja yksi kova rengas vaikka AKA cityblokilla sekä yksi harvapiikkinen saderengas, joilla saadaan teknisesti toimiva ratkaisu Mutta mitäs sitten, mitä ongelmia tämä ratkaisisi? Saataisiinko renkaiden hintoja alas? Epäilen. Tulisiko kisa tasaisemmiksi? Ehkä, ehkä ei. Mitäs kun tulee se uusi rengas markkinoille ja Suomessa vedellään viime kauden renkailla? Viime kaudelta jäi yli renkaita, nyt niitä ei enää saa käyttää. Jne...

Ei ratkaista ongelmaa mitä ei ole olemassa!

M8 on hyvä luokka, riittää kun auto mahtuu laatikkoon ja painaa yli 3200 g. Huippudetaljina on EFRA-leimattu pilli ja 125 ml tankin maksimikoko. Loput on itsestä kiinni. Haluan pitää tästä kiinni.

144
Efran M8-säännöissä on totaalikielto kaikille autoille teknisen kympin osalta. Aiemmin M8- säännöissämme ei saanut kuin kympin ottanut korjata autoa. Nyt meidän sääntö on, että kaikki saa roplata, mutta vain kympin ottanut ajaa. Mielestäni se on ihan ok, mutta olkaa toki eri mieltä. Suomen sääntökirja taitaa olla suuremmankin remontin tarpeessa. Sitä ei ole taittu uudelleen kirjoittaa vuosiin.

Jatketaan tätä kymppikeskustelua siellä sääntöosiossa, jos asiaa lisää tulee.


145
Yleinen keskustelu / Vs: Tulevaisuuden rc auto?
« : 20.06.11 - klo: 13.24 »
Jotkut muistaakseni jenkkiopiskelijat on tuollaisen hybridin jo tehnyt. Katsoin jonkun youtuubavideon tästä yksilöstä. Eli täysin mahdollista jo nykytekniikalla ja ei taida tulla kalliiksikaan.

Tässä se linkkikin http://www.youtube.com/watch?v=N-S8BXsis9c  ei kummoinen, mutta kuitenkin tulevaisuus on täällä tänään.

146
Kiva kuulla JTH_X, että saitte kipinästä roihun lajia kohtaan. Jos jotain aloittelijaosion tekstiin jäi kirjottamatta, niin ilmoitelkaa. "Konkarin" on joskus paha asettua uuden kisaajan rooliin.

Nousuerien puuttuminen taululta on poikkeuksellista. En muista milloin viimeksi näin olisi käynyt.

Kuulutuksissa tulisi mainita enemmän eränumero varsinkin alkuerissä. Samoin kuin nousufinaalien kuskit on hyvä kuuluttaa.

Ehkä pitäisi kirjoittaa myös osio kilpailun järjestäjien asioista, jotta madalletaan kynnystä kisojen järjestämiseen sekä asiat olisivat tasalaatuisempia. Useinhan M8 kisoja järjestämässä on saman seuran ei "M8-kilpailijat" ja sähkiskisoja M8-kuskit.

147
Ilmatieteen laitoksen kesäkissa oli ruosteessa ennustetta tehdessä. Hyvä niin. Se pieni sade ei tuloksellisesti vaikuttanut, mutta tietysti siivousurakkaa tuli.

Oma ajo oli harrastelua. Yhden kerran ennen kisaa ajettiin uutta autoa ja säädettiin se kohtuutasolle 30 asteisen Lavangon mukaiseksi. Lavangossa on pitoa ja rikkoutunut pinta - Jyväskylässä liukasta ja tasainen pinta. Kisan säätöaihe oli liukas perä, joka saatiinkin omin ja muiden avuin kuntoon, mutta etupää jäi ongelmaksi pidon ja siten kääntyvyyden puutteeseen. Auto ja ajo sujui ulkolinjoilla hyvin, mutta sisäosan liukkaat osat oli luistelua. Toiset ottivat ihan silmin nähden kiinni noilla osuuksilla.

Tuomaksen kaikki isovanhemmat oli katsomossa kannustamassa 1/4 finaalissa. Nelosista selkeä nousu semiin, jossa ei sitten edellä mainitusta setup syystä ajonopeus riittänyt finaalipaikkaan. Ei se kauaksi jäänyt, mutta kerrankin setuppi ratkaisi eikä inhimilliset tekijät. Vertailussa voittaja autoon oman auton etupää muistutti lähinnä tukkirekeä. Siinä aihe, johonka haetaan muutos ennen Saloa.

Jyväskylän rata oli meille uusi, mutta miellyttävä tuttavuus. Hyvä rataprofiili sekä pinta. Täytyy mummolareissuilla käydä ajelemassa.

Kisajärjestelyissä oli hieman puutteita, mutta toivottavasti ei se kohtalokkaasti vaikuttanut. Nousujen lähtöluettelot olisi ehdottomasti pitänyt olla seinällä vaikka sitten kynä+paperiteknologialla.

Itse pidin varikon ahtautta jonkinlaisena ongelmana. Mielestäni sen kontin takapuolen voisi putsata, jotta saataisiin yhdensuuntainen liikenne. Liki kaikilla oli autot käynnissä, kun ahtaaseen väliin mennään. Vahinkoja ei tiettäväsi sattunut, mutta turha riski kuitenkin.

Kilpailijoille annan kiitosta hyvästä käyttäytymisestä. Kerrankin ei ollut äänestämistä. Jatketaan samaan tyyliin.

Nostaminen on vaikea laji. Siksi sarjasääntöjen aloittelijaosioon kirjoitin aiheesta. Lukekaa se. Itseäni ottaa päähän lähinnä autojen "nostaminen" potkaisemalla. Paitsi, että se on epäkohteliasta, se voi olla myös kohtalokasta kaasulinkistölle.

Jarnolle myös erityisonnittelut suvereenista kisasta. Pitkästä aikaa uusi voittaja täysin omin ansioin.

Lisäksi toivon, että nämä uudet nimet saivat lisäpontta kiertää koko kauden kisat.

Ja lopuksi kisajärjestäjille iso käsi. Hyvät kisat!

148
Yhtään aktiivista M8 kuskia ei ole yksityypin takana eikä yksityypin negatiivisiksi kirjoitettuja asioita ole edes yritetty kumota, joten taitaa kuolla tämä keskustelu lyhyeen.

Aaken mainitsemat turistikustannukset eivät nyt ihan halvoilta ainakaan minulle kuullosta. Toki voi halventaa tuota luokkaa, sitä kun en tunne. M8 luokassa voi ajaa vaikka koko Suomen normikisan yksillä renkailla ja jopa pärjätäkin. Toki podium on tiukassa muttei mahdoton. Isot kisat on tietysti poikkeus.

Johtopäätökseni poteroni pohjalta on edelleen, että jos kv-kisat on rengasvapaat, niin suomikisoja ei ainakaan kannata yksityyppiseksi muuttaa.

149
Nyt kun off topic onkin off roadia niin jatketaan. Ensinnäkin kuka olet goos? En tunnista nimimerkkiä. Luokkayhteyshenkilön vaihtaminen on mitä helpointa. Ei tarvitse paljon kuin ilmoittautua...

Voisitteko yksityyppirenkaan kannattajat kumota nuo minun mainitsemani negatiiviset puolet!

Mitkä on ne yksityyppirenkaan edut muuta kuin kilpailun tasoittuminen jollain tavalla? Kustannussäästöä ei tule, koska aina markkinoilla/pakissa on halpoja renkaita saatavilla.

Miksi ette näe haittoja, joita seuraa kun rata ja olosuhteen muuttuvat ratojen ja sään mukaan.

Näen jo seuraavan kitinän aiheen, "ei me voida isois kisois menestyä, kun pitää ajaa vain sillä yhdellä renkaalla".

150
Vaikka silläkin uhalla, että menee vähän off topiciksi niin jatkan kuitenkin. ( Ei täällä M8 lätinää ole liiaksi viime aikoina ole ollut)

Ei ole kaikkien etu, että M8 olisi vain yksi tyyppi rengas. Tyytyväinen on se joka saa valmistajana monopolin. Kauppias tuskin innoissaan eikä varsinkaan ne, joiden ei tarvitse kaupata "tänä vuonna yhtään mitään".

Rengasvalinta on yksi M8:n suola. Joskus tietysti suola maistuu liiaksi, mutta voi siitä oikeasti rengasvalinnastakin kiksejä saada.

Jos jäät suomikisoissa Teemulle, Joselle ja Arille enemmän kuin yhden sekunnin per kierros, niin syy on radion ja rc-auton välillä eikä rc-auton kulmissa.

Isois kisois joo tallikuskit saa niitä hidden renkaita. So what - ryhdy tehdaskuskiksi.

Jyväskylän M8 kisassa viime kaudella oli yksityyppirengaskisa. Ja jätkät oli taas samassa järjestyksessä maalissä?!

Kaikille ei sovi kaikki renkaat. Ajotyyli vaihtelee. Oma kuskini tykkää kovemmista raspeista kuin vaikka Arin pehmeä ajotyyli.

Mitäs kun sää muuttuu. Onko yksityyppisaderengas? Kuka päättää milloin sataa? Mitäs kun sade tulee eräkierroksen puolivälissä?

Joillain radoilla savi kuluttaa pehmeää kumia todella nopeasti. Esim tulevalla EM radalla Saksassa, kun ajettiin hiljattain B-Em kisat niin rengassetti meni p**si yhdessä alkuerässä. Rata on betonia. Toisilla radoilla taas pehmeä seos kestää isältä pojalla ja vielä pihasudittelijallekin. Pitäisikö joka kisaan olla eri rengas + sadekelin rengas?

jne...

M8 luokka pysyy sekarenkaisina niin kauan kun minä olen luokkayhteyshenkilö. Tässäpä loppuun kuuluisa viimeinen lause  :grin: Olen poteroni kaivanut.

Rengassäännöt vaihtelee isojen autojenkin puolella hyvin paljon, joten kyllä pikkuautopuolellekin erilaisuutta mahtuu.

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 35