Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tuukka

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 35
151
Että oli vaikeaa, kun oli niin helppoa!  :grin: Joo, tiedän kyllä tuon tunteen omista reissuista, että viimeisenä päivänä tietää jo miten pitäisi ajella ja millä säädöillä. Itselleni on mystistä, että "ne" eurooppalaiset haluavat ajella niillä tasaradoilla. Paha vaan, että kesän A-EM kisoissa on vielä huonompi rata tässä suhteessa. Rata on rinteessä, mutta hypyt puuttuvat sekä pinta on liki betonia.

Isojen kisojen rengasvalinta näyttelee turhan suurta roolia lentokoneella lentäville suomalaisille. Kustannussyistä on rajallinen määrä mahdollisuuksia. Ei voi olla mukana sitä 5 -10 settiä sitä oikeaa kuvioo, kumia ja inserttiä varsinkaan kun sitä ja keliä ei etukäteen tiedä.

Valittamalla ei kuitenkaan tilanne parane vaan mm harjoittelemalla säätämistä, jotta osaa reagoida heti oikein. Paljon rahaa, suhteita, renkaita vielä mukaan.

Pakko toistaa verkkokalvoille jäänyt näkymä Ronnefalkin äijästä toissavuoden EM-kisoista. Hän oli ensimmäinen varikolla ja samoin viimeinen. Panostaminen on ainoa tie huipulle.

152
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 15.06.11 - klo: 11.44 »
Kiitos Ari tankkitiedosta!

Hmor: Tuloksista päätellen olette (suomalaiset) menneet "hitaasti ja matalalla", ehkä siksi Auto kestää :grin:. Laittakaapa jotain juttua reissustanne. Reissutarinoita on aina mukava lukea.

153
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 12.06.11 - klo: 11.17 »
Tämmöinen auto korkattu eilen. Siinähän säädeltiin. Välillä meni putkienkin välissä.

Jyväskylän kisoja ajatellen kysymys liittyen tankkiin. Tarvitseeko sinne tankkiin lisätä niitä lisäpaloja vai onko tankki sopiva setin mukana tulleilla letkuilla suoraan?

154
Ihan mukavasti on ämkasilaisia ilmoittautunut ekat 50 henkeä. Lisäksi on monta uutta nimeä. Hyvät kilpailut siis tiedossa.

155
Vapaa keskustelu / Vs: Se on sitten RC touhun loppu 2012!
« : 08.06.11 - klo: 16.49 »
Tiesittekö muuten, että toisessa maailmansodassa valtaosa alumiinista tiputettiin suikaleina taivaalta. Tietyn mittaisilla suikaleilla sekoitettiin saksalaisten tutkat. Tänä iltana on taas foliolle käyttöä, kun tuo aurinko myrskyää. Foliohattu päähän ettei käy kun saksalaisten ilmapuolustukselle!

156
Goosin huomautus ihan paikallaan. Lisätään mekaanikon osuus. Jos ei tähän versioon niin sitten 2012 versioon viimeistään.

Mekaanikkoja on vain kahta kolmea eri laatua; joku kisakaveri, vakiokaveri (yleensä isä, veli, jne) tai satunnainen henkilö. Mekaanikko on siis enemmän puhuttelutermi kuin oikea mekaanikko, joita toki löytyy. Aloittelijan tarinaan on siksi haasteellista kirjoittaa näitä eri tapoja toimia. Mutta toki voi yrittää vaikka summata mitä mekaanikon = apuhenkilön on pakko tehdä; radalle laitto - poisotto, tankkaus, lähtöpaikalle vienti, koneen käynnistys, säätötoimenpiteet, ja mitä niitä nyt vielä on.

157
Ranskaan, tuonne patongin ja viinin kotimaan, lähtijöiden joukko on muuttunut. Alho ja Vesterinen on vaihtunut J. Parjaseen ja Arto Heinoseen.

Joukkueemme on siis Hovi, Mört, Häkämies, Parjanen ja Arto Heinonen.

Mekaanikoksi lähtee kuulemma ainakin juustöhöylän ranskaksi tuntema henkilö  :laugh:.

Tietääkö muuten kukaan mikä on paras suomalaisen saavuttama B-kisa sijoitus?

159
Sarjasäännöt on hyväksytty, julkaisu lähihetkillä. Laitan kuitenkin muutokset tähän heti, kun ne muistan paremmin:
 - osallistumismaksu 30 €
 - jos auton lisäpaino tippuu ajon aikana, niin hylkäys (jos alipainoinen).
- 25% nitroraja.
- lisää pillejä
- liposäkki ei ole pakollinen, mutta suositeltava. Sisätiloissa latauksen yhteydessä pakollinen.
- "varaslähtö vain lähettävän tuomarin käsissä" tekstin poisto, kun en sitä itse edes ymmärrä.
- erikoisfinaalin salliminen

Lisätty myös:
- esimerkki aikataulusta
- opas aloitteleville kuskeille.  Vapaamuotoinen tarina kisapäivästä.

160
Kuten kirjoitin, niin ehdotan sääntöihin kisajärjestäjille sallia ylimääräisen finaalin järjestämistä semien jälkeen ennen a-finaalia.

Tässä vielä koko teksti:

10. Erikoisfinaali

Semifinaalien jälkeen, ennen A-finaalia, on kilpailun järjestäjillä mahdollisuus ajattaa ylimääräinen esim. 20 minuutin mittainen finaali, jonka teema- ja kuljettajavalinta on järjestäjien päätettävissä. Kilpailijalla on oltava voimassa oleva lisenssi.

Erikoisfinaalin ajaminen ei saa häiritä varsinaista SM-kilpailua. Se ei saa siirtää A-finaalin aloitusta, kuluttaa kohtuuttomasti rataa, aiheuttaa pakollisia kustannuksia eikä kenelläkään varsinaiseen kilpailuun osallistujalla ole pakkoa siihen osallistua. A-finaaliin päässyt kuljettaja ei saa osallistua erikoisfinaaliin kuljettajana.

Erikoisfinaali pitää ilmoittaa kilpailukutsussa mikäli sellainen halutaan ajattaa. Finaaliin ilmoittaudutaan järjestäjien haluamalla tavalla. Finaaliin osallistuneiden palkitseminen on järjestäjän päätettävissä.

Erikoisfinaalin tarkoitus on esimerkiksi antaa ajoaikaa nuorille tai varttuneemmille kuljettajille, mutta teemana voi olla myös muu asia. Esimerkiksi yhdistetty juniori- ja seniorifinaali, jossa on parhaimmat alle 16 V ja yli 40 V 6 + 6 kpl on valittu alkuerän tulosten perusteella.
 

161
Vapaa keskustelu / Vs: Se on sitten RC touhun loppu 2012!
« : 11.04.11 - klo: 18.24 »
Vastaako Mika nyt, viimeisen tunnin aikan muutettu, allekirjoituksesi paremmin itseäsi? Jotain hassun hauskaa länsiväylästä on vaihtunut luun murtamiseen sekä olet ilmeisesti eronnut kädettömien espoolaisten ajokoirien rekisteröidystä yhdistyksestä. Olet edelleen ajokoira, mutta et siis jäsen.

Kuten varmaan olet jo havainnut, toisten nälviminen on helppoa. Luulisi sinun 5 viestin per päivä tahdilla tietävän ettei niitä asioita kannata lukea mikä ei kiinnosta eikä varsinkaan kommentoida. Itsekin luulen kirjoituksia löytäväni paljonkin tältä tai muulta palstalta, jota tai kirjoittajaa voisin nälviä.

Ja edelleen jaksan ihmetellä miksi RC-palstan VAPAASEEN KESKUSTELUUN laitettu radiosignaalien mahdollinen häiriintyminen on sinusta p*skan jauhantaa.

M8 luokkayhteyshenkilönä toimimistani saa toki arvostella, mutta muista sitten se, että minulla ei ole mitään pakotetta tehdä yhtään mitään vapaaehtoistyötä koko lajia kohtaan, jota itse harrastan "vain" mekaanikkona. Luovuttamisen on moni valinnut, koska ihminen järkiintyy, kun keskustellaan vain niistä tekemättä jättämisistä.

162
Vapaa keskustelu / Vs: Se on sitten RC touhun loppu 2012!
« : 11.04.11 - klo: 14.09 »
Sinä kädetön espoolainen ajokoira taidat arvostaa puremista?

163
Vapaa keskustelu / Vs: Se on sitten RC touhun loppu 2012!
« : 11.04.11 - klo: 10.11 »
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1359136/Global-Katrina-Biggest-solar-storm-cause-power-cuts-MONTHS.html#ixzz1JC2m4fNL

Ja taas sattui silmään tätä aihetta käsittelevä kirjoitus. Toki uhkakuville on perusteluja, mutta kirjoituksessa kiinnitti huomiota selitykset, että jos "If the storm is powerful enough it could even crash stock markets " tai "We've had a relatively quiet period of space weather - but we can't expect that quiet period to continue."

Pitää vielä muistaa tämä kasvihuoneilmiö, joka tänä vuonna aiheutti kylmän talven, koska maapallon lämpeneminen aiheuttaa ääri-ilmiöitä kuten kylmyyden. Tämä kylmä ei ole samanlaista kylmää kuin normaali kylmä, koska se on kasvihuoneilmiökylmää, joka ei ole hyväksyttyä kylmää. Insinöörin logiikalla ei tietysti voi selittää että auringon kylmyys on aiheuttanut kylmän talven mm Suomessa, koska vain suomalaisesta autosta tullut hiilidioksidi on aiheuttanut tämän lämpenemisen ääri-ilmiö kylmäilmiön.

Ei kai tässä voi muuta kuin kotimatkalla ostaa perhepakkaus foliota ja taitella hattuja loppuilta.

164
Korjaan viestiäni sen verran, että tarkoitan siis toukokuun normiSM-kisat siirretty eikä normitoukokuun. Vaikkakin tuo kuukausi alkaa vapulla  :cheesy:

165
Sarjasäännöt on hyväksynnässä. Olen esittänyt pienten sääntömuutosten lisäksi ns. ylimääräistä finaalia täysin vapaaehtoispohjalta. Eiköhän ne säännöt tässä piakkoin ilmesty ihmeteltäviksi.

Pakko on myös sanoa, että toukokuulle olisi tilausta hyvälle kisalle, kun normitoukokuun SM-kisa siirtyi loppukesälle.

166
Mört on lisätty B-kilpailijoihin.

Kaikille kisaajille on lähetetty sähköpostiviesti, jossa kaivataan tietoja.  Pistäkääpä tietoja tulemaan.

167
Kilpailijoiden kanava / Vs: Suomen kilpailukalenteri 2011
« : 03.03.11 - klo: 15.12 »
M8 PM-kisat on Ruåttin palstalla merkitty pidettäväksi Eskilstunassa syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna.

168
Ja tottahan se on, että se vastariakun repiminen boxista ei kyllä tilannetta paranna.

Tehdään sellaisia boxiin meneviä liposäkkejä vastariakuille?

Vai pyyhitäänkö paikkoja koko säännöllä?

169
Gomez kirjoitti: This is not the only new rule we have to apply, I must recall you on the opening sentence of this letter, Safety comes first, this is linked to the charging of your LiPo/LiFe batteries. For such a “LiPo Sack” is mandatory at all EFRA classes, cost of it is nearly peanuts so please, buy one and USE IT. Itse efrasääntökirjaa 2011 ei ole näkynyt.

Mitenköhän tuo liposäkki on sitten määritelty?! Riittääkö Alepan muovikassi? Vai onko ainoa virallinen liposäkki vain kaupasta ostettu liposäkki liposäkki merkinnällä? On nimittäin pöljää kirjoittaa sääntö, jota voi kiertää tai valvominen vaikeaa. Jokainen kuitenkin taitaa ymmärtää säännön tarkoituksen ja hengen. Meistä fiksuimmat taitaa myös säilyttää akkujansa tuossa kaupan liposäkissä.

T8 sarjaa ei tule ainakaan viralliselle puolelle eli saisi SM arvoa.  Ensin pitää olla tarve vasta sitten SM-kisa, kun kuitenkin melkein samanlainen luokka M8 on tarjolla.

170
Tässä kuussa varmaan saadaan kalenteri kasaan. Ensi maanantaina on lajiryhmän kokous, siitä varmaan alkaa asiat selkiytymään.

Mikäs on muuten sopiva lähestyminen liposäkittömiä kohtaan?

171
Gomezin kirjeestä poimittuna niin tällä kaudella on sitten uusina asioina 25% nitroraja sekä pakollinen liposäkki. Nitroraja tuskin tuottaa tuskaa, mutta liposäkin hankinta ja käyttäminen voi unohtua ulko-olosuhteissa.

172
Polttisautot / Vs: Nürnbergin lelumessujen M8 uutuuksia
« : 03.02.11 - klo: 20.25 »
Jotenkin tuo HN vähän maistuu sellaiselta usean auton kopiolta. Otetaan tosta autosta toi ja seuraavasta seuraava osa. Epäilen, että suunnittelija on ainakin JQ:n auton nähnyt.

173
Polttisautot / Nürnbergin lelumessujen M8 uutuuksia
« : 03.02.11 - klo: 14.27 »
Novarossin koneisiin keksineet tuuletuskannen, jossa rivat valuu ikään kuin alaspäin liitospinnasta. On sitten vissiin eri asia kuin moottorilohkon tuuletusripojen kasvattaminen. Koneen takakannen materiaali on muuttunut alumiinista teräkseksi vähemmän kitkan takia.

Xray on hionut krossariaan paremmaksi. Pinjonin laakerit menneet uusiksi. Tämä parannus ei taida tulla yllätyksenä. Yllätys sen sijaan, että alatukivarret eivät ole lyhentyneet.

NVisioni on patentoinut uuden kampiakselin. Muutenkin uusi moottori nimimiehillä tiimitettynä.

RB tuonut krossarin markkinoille. Eivät taida ihan luokan huipulle pyrkiä.

174
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 28.01.11 - klo: 14.39 »
Pitää vielä ottaa huomioon rengasmerkin lisäksi malli sekä insertti. Mutta mutuna heitän, että Jconseptit on kevyimpiä. Mutta mitäs siitä jos ei niillä lujempaa pääse? Kumikuvio, kumi sekä insertti on merkitsevämpi kuin se paino näiden välillä. Kisat on nopeuskilpailuja eikä anorektikkotapaamisia.

Auton painosta oli about 5 vuotta sitten kova vääntö tällä palstalla. Lopputulema oli, että käytä rahasi ja aikasi ajo- ja säätötaitojesi hankintaan ennemminkin kuin titaanien ja muiden keventävien osien hankkimiseen. Talvella tietysti voi hieroa autoa, jos ei muuta keksi.

175
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 28.01.11 - klo: 09.57 »
Vanteen sisäpuolelle "kattilan kansi" ripoihin kiinni muutamalla ruuvilla. Sisäkeskiö sen heksan muotoinen ja kokoinen.

176
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 28.01.11 - klo: 09.18 »
Ei vastariakun tyypillä ole alkajalle mitään merkitystä hänen ajosuoritteen suhteen. Kaikki toimivat riittävän hyvin. NiCd ja NiMh akkujen suorituskyky vain laskee paljon nopeammin johtuen mm muisti-ilmiöstä. On siksi järkevämpää ostaa nyt uusina Lipoja ja Lifeja sekä niille käyvä laturi. On kyse puhtaasti rahasta, kun ostaa kunnon vehkeet heti kärkeen eikä rämmi NiMh akkujen + laturin kautta kohta ostamaan näitä uusia vermeitä. Köyhällä ei ole varaa ostaa kahteen kertaan eikä rikas pysy rikkaana jos rahansa tuplasti käyttää. Tyypillinen tarina tässä harrastuksessa on aloittaa heppoisin vehkein ja ostaa sitten uudestaan ne kunnon vermeet. Kiitätte meitä kriitikoita sitten joskus. Uusilla vehkeillä on myös jälleenmyyntiarvoa toisin kuin vanhoilla, jotka on jälleenmyyntimielessä jätettä, vaikkakin käyttökelpoisia.
 
Akkujen lataaminen tulee aina suorittaa valvotuissa oloissa. Varastossa räjähtämisiä en ole koskaan kuullut tapahtuneen, mutta se ei ole todiste etteikö niin voisi käydä.

Perrin Kyoshon alatukivarret on sikäli ko autoon aiheelliset, että taka-alatukivarret on tuon auton tunnettu (ainoa) heikkous. Siksi mm Jareb Tebo keitteli niitä Pattayan MM- kisoissa ihan kuvan kera. Mutta siis silti muoviset toimivat paremmin ajossa, jos kestävät.

Ja yleisesti M8 luokassa ÄLÄ säästä servoissa, akuissa, ilmanputsareissa ja renkaissa. Auto voi olla vanhempi ja vaikka käytetty. Moottorin(+pillin) tärkein ominaisuus on luotettavuus ja helppo ajettavuus (suora vääntökäyrä) - huipputehoista voi olla vain haittaa (kuluttaa polttoainetta ja vaikeuttaa ajamista). ÄLÄ osta untuvikkona kallista moottoria - rikot sen kuitenkin. Perusmoottori riittää. Radiolla ei ole paljon väliä, mutta 2.4 GHz on mukavampi käytännössä. FM menee, mutta AM on roskaa kuten ensimmäiset Spektrum-modulit about 5 vuotta sitten.

Renkaiden paino ei ole oleellinen vaan miten se toimii. Moni hyvä rengas on suhteellisen "painava", mutta päinvastoinkin toki löytyy. Viime MM-kisoissa oli uutuutena vanteen jäykistin = lisää painoa, jotta jäykkyyttä saatiin lisää. Samoin kuin viime aikojen insertit on painavampia kuin aiemman paremman toimivuuden ja kestävyyden takia.

Akuista vielä sen verran, että noin 5 vuotta sitten ei ollut harvinaista, että SM-a-finaalissa autojen vauhti hyytyi vastariakun hyytyessä. Se taas johtui vanhoilla akuilla ajamisesta. Vanha tässä yhteydessä voi tarkoittaa vain muutamaa kuukautta.

177
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 27.01.11 - klo: 10.13 »
Vastariakkujen kehityskaari:

Akku Jännite
NiCd 6,4 Vdc
Nimh
Lipo
LiFe

No tämä lähti kyllä ennen aikojaan. Piti kirjoittaa vaikka mitä, mutta olkoon.

178
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 26.01.11 - klo: 12.54 »
Joo. Tuo on totta, jos nyt hankkii uusia servoja niin kannattaa harkita. Itsellä kun on pakki täynnä old style servoja niin joutuu jännitettä alentamaan.

179
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 26.01.11 - klo: 11.35 »
Itsellä ollut ostoregu, joka petti Itävallan EM-kisoissa ..kele. Siellä sain kisakaverilta diodin, jolla on menty siitä asti.

Reguissa on se puoli, että niistä sitten pitää saada riittävästi ampeereita ulos, jotta voimaservot saavat "happea" riittävästi huippukuormiin. Muistaakseni 4 A oli vähän ja 6 A ehkä riittävästi. Missään nimittäin ei mainita servojen huipputehon tarvetta. Ja toisaalta ne menee rikki. Itsellä joku ferriittirinkula tai vastaava murtui. Helppo on siis itse suositella diodia sarjaan. Ei kuitenkaan tarkempia speksejä ole diodista antaa, mutta ilmeisesti jokunen ampeeri voi sen läpi huipputehona mennä. Tuskin kuitenkaan jatkuva teho paljon on jos 1300 mAh riittää tunniksi. Tai siinähän se sitten on laskettuna.

180
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 26.01.11 - klo: 08.54 »
Itse käytetty 1300 lipoja. Riittää varmasti tunnin ajoon. Regu tai diodi tarvitaan jännitettä alentamaan. Taitaa riittää tuo 1300 myös NiHM akullakin.

Renkaiksi kelpaa ainakin nämä yksityyppirengaskeskustelusta napatut Aka Cityblock (GRIDIRON), Proline Caliber (Hole shot), JConcepts Hit Men (Double Dee). Renkaan paino ei nyt niin oleellinen ole. Taitaapa olla viimeisimpänä uutuutena tiukempi täytefylli, joka painaa edeltäjiään hieman enemmän, mutta toimii paremmin ja ennen kaikkea kestää rasitusta jopa yli rengaskerran. Eivät siis välttämättä ole kertakäyttöisiä.


Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 35