Tässä hieman raporttia EFRA:n vuosikokouksesta.
EFRA:n hallituspaikkojen määräaikaisuudesta oli puhetta sääntöehdotukseni myötä. Asiaa ei ole siltä kantilta mietitty että jokainen hallituksen jäsen olisi jonkun tietyn ajan jälkeen lopettamisvuorossa. Nykyisellään hallituspaikka vaatii aika paljon reissaamista, suunnilleen 1-2 EM-kisat vuosittain, usein enemmänkin. Tämä on johtanut siihen että tunkua hallituspaikkoihin ei ole ollut. Määräaikaisuuden ongelmaksi nähtiin se että uutta ehdokasta hommaan ei välttämättä löytyisi. Toimintakulttuurin muutoksella asia voisi ehkä korjaantua.
Taloudellisesti EFRA teki pienen tappion sähkökrossin ja femmakrossin EM-kisojen vähäisten osanottajamäärien takia. Samalla tiedotukseen on panostettu ja kulut siellä ovat hieman kasvaneet.
Kaikille kilpailupaikan anoneille saatiin EM- tai MM-kisapaikka.
Laitan kisapäiviä arvokisailmoittautumistopikkiin kunhan päivät vielä varmistuvat muutaman päivän sisään. Aikaisempien vuosien kalenteriin on eroa sen verran että sähkökasikrossin EM-kisat Hudy Arenalla ovat jo toukokuun puolessa välissä. Syksyllä oli ruuhkaa Brasilian kasinitrokrossin MM-kisojen takia.
Merkittäviä sääntömuutoksia ei tullut, junnut ovat nykyään junnuja jos ovat 1.1. alle 16 vuotiaita.
Ratakasin polttoaineesta oli keskustelua mutta ei sääntöehdotusta. Kommentti konerikkoihin viime MM-kisoissa oli ”liian vähäinen rissan määrä”. Eurooppalaisilla oli aika yhtenäinen rintama 16 % nitron takana, mutta IFMAR:n äänestysjärjestelmässä jokaisella maablokilla on yksi ääni, ja muut maablokit äänestivät 25 % nitron puolesta. Lainsäädännön puolelta uusin varma tieto on noin vuoden takaa, jolloin europarlamentin virkamies oli ottanut yhteyttä järjestöihin joilla on intressejä nitropitoisten tuotteiden käyttöön. Willy Wuyts oli asiaan vastannut pienoisautoilijoiden puolesta ja kertonut että käytetään 25 % nitroa. Sittemmin asiasta ei ole kuultu lisää.
Carlos Gomez on jäämässä pienoisautoiluvirkamiehen hommista eläkkeelle lähivuosina joten kasikrossin Section chairmanin paikka avautuu.
Puheenjohtaja Javier Garcia esitteli uutta strategiaa jolla yritetään saada pienoisautoilua enemmän yleisön näkyville.