Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Happonen

Sivuja: [1]
1
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 26.03.13 - klo: 03.28 »
Minä ottaisin myös Traxxas Slash 4x4 mietintään. Täyttää mielestäni kaikki kriteerit(hinta vähän rajoilla) mutta se on kyllä laadukas auto. Sillä voi myös tutustua lähiratoihin jos sattuu asumaan jonkun radan tai kerhon läheisyydessä.
Kiitokset kaikille vastanneille!

Vaterra Twin Hammers vaikuttaa mielenkiintoiselta ja yleiskäyttöiseltä "rumilukselta", mutta kokemuksia noin uudesta autosta ei tosiaan vielä tunnu juuri löytyvän. Nopeammassa ajossa vaikuttaa kaatuvan melko herkästi.

Myös yleisauton mielekkyys on alkanut askarruttamaan - onko sellainen lopulta oikein missään hyvä? Jos hankkisi ensin ajo-ominaisuuksiltaan vähän paremman auton hieman helpommalle maastolle. Maasturivaatimus isoine renkaineen taitaa eniten heikentää ajo-ominaisuuksia?
 
Siispä katse myös truggyihin ja erityisesti correihin, joita suositeltiin. Nämä jäivät jotenkin tarkastelun ulkopuolelle, kun tätä ketjua luin. Mitä malleja Traxxas Slashin lisäksi kannattaa ottaa lähempään tarkasteluun? Vaikutan Kuopion suunnalla, joten Heinjoen ulkoratakin täältäpäin löytyisi.

Moi,

Tuo MT4 G3 on "hybridiauto", eli vaikka näyttää perinteiseltä monsterilta on sen tekniikka enemmän Truggypuolelta. Sinä on ratasdiffejä kolme kappaletta ja vehkeen voi säätää niin, että ei keuli ollenkaan. Kaatamiseen myös  joutuu tekemään myös poikkeukselisen paljon työtä. Kosteussuojaus vaatti jonkinverran duunia, mutta ei sekään mikään iso projekti ole. Meidän perheen 7-vuotias oppi nopeasti ajamaan laitteella, mutta onhan se vähän iso. Tehoja saa laskettua niin paljon, että vehkeellä ajellaan myös sisällä.



2
Vedettiin jäällä VUosaaressa. Kun ei muuta keksitty rakennettiin pieni hyppyri ja alettiin treenit.

http://dl.dropbox.com/u/66493335/VID_20130323_165002.3gp


3
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 23.03.13 - klo: 11.52 »
Tulkaahan muutkin MT4 kuskit huomenna Offikuskien kokoontumisajoihin Vuosaareen. Olisi kiva nähdä mitä enemmän konetta viritelleet ja piesseet saavat laitteesta irti.

Kutsu ohessa:
http://rc10.fi/index.php?topic=59227.msg668638#msg668638

4
Menen huomenna noin klo 14.00 ajelemaan Vuosaareen Merenkulkijankujan päässä olevalle aallonmurtajalle. Ohessa karttalinkki kyseiseen paikkaan:

Linkki: <https://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60.20554,25.184923&spn=0.003604,0.011362&t=h&z=17&vpsrc=6>

Autolla pääsee ajamaan ihan aallonmurtajan päähän jonne saa autot myös parkkiin.

Kalustona itselläni MT4 G3, palkattu kuski (7v.) ja kameroita. Käyn tänään lämmittelemässä samassa paikassa, vaikkakin se on ehkä vähän tylsähkö paikka ilman ajoseuraa.

5
Oletteko jo saaneet ajopaikan ja päivän sovittua?

6
Hah. Minä ostin auton itselleni ja ajoin sen itse kaasu pohjassa seinään rikkoen jotain olennaista. Sen jälkeen on lapsetkin uskaltaneet ajaa :-).

Mutta lapsillehan noita ostellaan.... jep jep jep..

7
No mä olen ulkoistanut ajamisen 7 v. pojalle, jolloin pystyn hyvin kuvaamaan ajoja :-). Videokuvauskin onnistuu, mutta koneen kapasiteetti ja levytila niin vähissä, että editoinnit odottelee uutta konetta, mikä tulee vuoden parin sisään.

8
Olen mukana ja ajopaikaksi käy mikä vain hyväksi todettu paikka. Lähden mielelläni katsomaan jo koeponnistettuja paikkoja ja todentotta tärkeää on se, että logistiikka toimii. Oma auto on osoittautunut niin hauskaksi aivan missä hyvänsä parkkipaikankulmauksessakin, että paikalla ei ole isommin väliä.

9
esim mun bensa baja pitää moottorisahaan verrattavaa ääntä. jos on semmonen alue missä paljon ulkoilijoita niin sanomista yleensä tulee.

Tuolla Ruusuniemessä ei ollut ristin sielua lähimailla. Kaveri on käynyt siellä sahaamassa omalla 1/5 bensakoneellaan jo kokeeksi, eikä ole tullut ongelmia. Viiden bensa-auton kisat voi olla sitten jo eri tarina :-)...

1/1 Autot saa ajettua aivan tuonne aallonmurtajan päähän. Tuo alue on ehkä hitusen tylsä verrattuna Uutelan kallioihin, mutta tuonne mahtuisi melua ja bensankäryä paremmin. Ja ainakin hyvällä ilmalla toi voittaa maisemiltaan useimmat parkkipaikat.

10
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 18.03.13 - klo: 15.06 »
Vähän tunnelmia ansimmäisestä kunnon ulkoajosessiosta:



Onhan toi aivan jäätävän hauska vehje ulkona!

Olisko jollakin enemmän Bashanneellä laittaa vinkkiä mistä saa mitäkin varaosia ja millä toimitusajalla? Suomen liikkeistä oli suht hankala saada selvyyttä varastotilanteesta verkkosivujen kautta, mutta osia ilmeisesti esim. TietoNIkkarilla kohtuudella varastossa?

11
Yksinpuheluksi menee, mutta kaikkea tältä ja vähän enemmänkin löytyi viikonloppuna Vuosaaresta:





'

Viimeisestä kuvasta voi melkein arvata ajettiinko auto takaisin vai kannettiinko. Uutelan kärjen hyppymestat on vain sähköautoille sopivia, mutta sataman kupeessa voi kuulemma ajella 1/5 bensakoneillakin ilman ongelmaa. Jäälle ja rantavalleille saa tehtyä radan aika kivasti ja kaikki isommat nelkut ainakin jaksaa jo kyntää hienosti hangessa.

12
Vuosaaressa viikonloppuna. Hyvät pössikset.


13
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 18.03.13 - klo: 14.21 »
Kevättä ilmassa MT4 G3:n lisäksi:



Ja pientä revittelyä samalla vehkeellä:


14
Oli aivan mahtipaikka ajella! Huomenna aikataulut niin kireät, että en pääse uudestaan, mutta paikkaa voin suositella.

15
Menen tänään testaamaan Uutelan alueelle, jos löytyisi senverran hankikantoa. Vuosaaren sataman kupeesta löytyy myös golfkentällinen hyvää ajettavaa. Itse ajelen sähköautolla, joten en osaa arvioida miten suuden metelin ja häiriön isommat bensa ja nitrokoneet aiheuttaa muille ulkoilijoille. Sähköautot ei ole vielä ketään suututtanut.

Jos löydän hyvää ajettavaa tänään (ja maltan olla rikkomatta autoa), voisin olla sunnuntaina lähdössä uusintakierrokselle.

Kalustona MT4 G3.

Niin ja jos haluaa enemmän möykätä niin jäällähän on tilaa ajella isommallakin kalustolla. Ainakin MT4 meni jo viikko sitten mainiosti hangen päällä. Hauskuutta rajoittaa vain se, että koko ajan hanat tiskissä luukuttaen akut on ajettu liian nopeasti loppuun...

Tarkennus aikatauluun ja lähtöpaikkaan. Kello 14 ja lähtö oheisen aallonmurtajan päästä:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=399378&n=6675641&scale=16000&tool=siirra&width=600&height=600&lang=fi


16
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 08.03.13 - klo: 17.09 »
Voisin ihan hyvin päivittää tuon BECin itsekin. Saako suomesta järkihintaan tilattua?

Onko joku löytänyt sopivaa "lumiajosäkkiä" auton suojaksi? Joillakin on aika kätevän näköisiä pusseja 1/10 autojen suojina.

17
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 07.03.13 - klo: 19.17 »
Mulla on kyseinen servo ja on toiminut ilman savuja.

18
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n aloittelijaillat
« : 23.01.13 - klo: 03.49 »
Kiitos järjästäjille jälleen kerran. Tällä kertaa tosiaan oli hienosti kokeneemmat auttamassa sekä radan korokkeella ja varikkoalueella. Enkä vähättelisi kokeneempien junnukuskien ratin takana tapahtunutta oikeiden ajolinjojenkaan näytön tärkeyttä. Oma pikkukuski oli kovasti mietteliäs omien ajolinjojensa suhteen nähtyään miten kokeneemmat kisakuskit ajelivat vähän tiukempaa linjaa parissa tiukemmassa mutkassa. Mikä parasta mallia nähtyään alkoi pikkukuskikin kaipaamaan itselleen sopivaa kisarassia, kun ei kuulemma oman auton kääntöominaisuudet miellyttäneet. Eli vaikka ei kisaa vimpuloille laiittaisikaan pystyyn on varmaan ihan hyvä, että jossain vaiheessa iltaa joku kokeneempi käy laittamassa ajolinjat kohdilleen myös tuleville kuskeille :-).

19
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n aloittelijaillat
« : 21.01.13 - klo: 17.29 »
Pääsin aitiopaikalta katsomaan miten viime tiistaina ajeltiin lasten voimin. Voin ihan suorilta sanoa, että kisat kannattaa jättää väliin, tai kannattaa hakea kisapeleiksi Nikkon autoja.

Aika moni junnu oli varmaan ensimmäistä kertaa ratin takana ja vasta tutustumassa ohjaimiin. "Oikea" kisa on siinä vaiheessa on just viimeisin asia, mitä kannattaa miettiä.

Ehkä mielummin torstaille voisi miettiä jotain pikkujunnujen/aloittelijoiden kisaa, jos jotain tuontyylistä haluaa järjestää, mutta kisaaminen vaatii kaluston, mitä ei kait lähtökohtaisesti noilla tutustujilla vielä ole?

Meidän perheessä kävi niin hassusti, että viime tiistain tiimoilta ainakin yksi tuleva ajomies on jo saanut jonkinsortin kisapeliä synttäripakettiin. Enää iskän pitää osata laittaa se hämärä laite salamyhkäisesti ajokuntoon ennen synttäreitä. Siinä sitä onkin tumpelolle tekemistä.

Viime viikon tapahtuma kait teki sen mitä oli tarkoituskin? :-)

20
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 18.01.13 - klo: 13.55 »
Renkaiden mutterit jo kertaalleen liimasin, mutta saan liimata niitä uudemman kerran, kun on jo auottu paikkoja korjailujen takia. Servosaverin pohjaruuvi on liimattu, mutta kaikki loput ovat vielä liimaamatta

Pikakorjasin karkailevat renkaan sokkatapit taskusta löytyneillä o-renkailla. Toimiva konsti. Suosittelen.

Milloin pidetään kokoontumisajot pääkaupunkiseudun MT4 (ja yms muut basherit) porukalla? Olisi ihan hauska nähdä sivusta, mitä kaikkea rienaa näille vehkeille voi sitten ensi talvena tehdä, kun raaskii jo antaa surutta kenkää. Nyt pitää vielä opetella varoen, jottei mene huoltotauolle koko harrastus.

21
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 18.01.13 - klo: 03.58 »
Nyt on innokasta ajelua takana muutama akullinen. Auto on vastannut täydellisesti kaikkiin ennakko-odotuksiin ja mennyt reilusti ylikin. Aivan hämmentävän hyvä laite näin ensiautoksi. Ajalen näin alkuun 4s akulla. Tehoa silläkin enemmän kuin on järkevä antaa aloittelijan käsiin.

Nyt on kokemusta jo pienestä korjailustakin. Esimerkiksi servon sain käräytettyä urpoilemalla sisäradalla ajamalla servosaverin kiristysruuvi pohjaa vasten hangaten. Pitävä matto ja lisärasitus sulatti orkkiservon varsin nopeasti. Lisäksi yksi rengas tippu autosta kannettaessa, kun rankaan kiinnitys pinni irtosi. Molemmat mokat muuten oli sellaisia, joista löytyy varoitukset Wondertaigerin sivuilla listalla "korjaa ennen ensimmäistä ajoa urpo". Maltoinko.... maltoinko.. Lisäksi hinge pin on takarenkaasta kertaallen katkaistu. Iinnostuin testaamaan miten pystyy revittämään rinkiä kaasu pohjassa.

Kaikki korjaukset on hoituneet nopeasti ja auto on päässyt parissa tunnissa takaisin ajoon.

Nyt autossa on kiinni Savöx SC-1256TG 20kg/0.15 Digital Servo. Tuntuu toimivan erittäin hyvin. Auto on todella hyvin kontrollissa verrattuna alkuperäisellä servolla kurvailuun. Nyt pystyy korjaamaan lennosta kesken kuvin, jos ajolinjat lähtee hakemaan ensimmäisellä arvauksella metsähallistusta.

Keskidiffin laitoin 200 000 öljyt ja nyt auto on aikalailla hätänen, jos laittaa reilusti kaasua. Aikaisempaan verrattuna ainakin takapään saa paremmin kurvissa saldiin ja keulaa saa helposti kaasulla nostettua, jolloin ajaminen on paljon entistä hauskempaa.

Lumelta suojaamisen ensimmäinen erä meni senverta keskinkertaisesti, että ulkona ajaminen menee vähän jäähylle, kunnes perehdyn paremmin suojaamisen jaloon taitoon. Kymmenen asteen pakkasessakin sain aikalailla kosteutta kopan sisään asti enkä halauaisi isommin alkamaan elektroniikkaa uusimaan heti alkuun.


22
Sähköautot / Vs: Sähköauto lapselle
« : 16.01.13 - klo: 00.05 »
Nyt on koepponnistettu tuo MTE G3. Sen sai säädettyä sopivan lussuksi 4S akulla,  että 7 v vimpula päästeli menemään puolen tunnin treenin jälkeen SC radalla kymmenen auton romurallin seassa ilman haavereita. Isot renkaa joka kulmassa toimi hyvin myös pehmusteina muiden toheltajien kolareita vastaan!

Karu totuus perheen yhteisestä harrastuksesta tosin on, että autoja pitäisi olla yhtämonta kuin kuskiakin ja samanlaisia keskenään. Ja mieluusti samanlaisia kuin muillakin radallaolijoilla :-)..

Olishan se pitänyt tietää yksityyppi- ja köliveneillä purjehtineena, mikä on oikeasti hauskaa. Ihan sama vaikka ajettaisiin kylpyammeilla, jos vain on rata ja samanaliset vehkeet, niin hauskuutta piisaa koko rahalla.

Hauskin episodi tuli kun opetin lapselle käytöstapoja. Sanoin, että ajetaan yhtä paljon molemmat, kun ollaan radalla. Ihan vain tasapuolisuuden vuoksi tähdensin. Poika napautti että: "Minä ajan enemmän, koska on lasten ajopäivä ja iskä saa nyt sitten opetella kärsivällisyyttä". Ihan kuin olisin joskus jonkun kuullut käyttäneen samoja argumentteja... Nopeita oppimaan noi lapset, mutta kiva sitä ajelua oli katsellakkin :-).

Summasummarum mitä on tullut opittua. Lapsella mielellään sellainen auto millä itsekkin ajelisi, jos vain saa säädettyä tehot vastaamaan taitotasoa. Ja jos vain mahdollista niin hintaluokka sellaiseksi, että isukille oma alle. Itse lähdin hakemaan lelua alunperin itselleni, mutta aika pässinpää pitää olla, jos kuvittelee, että tuollainen harrastus ei olisi myös lasten juttu.. Eh. Tunnustan.

Tuli itselle senhintaluokan vehje, että meillä opetellaan kärsivällisyyttä jatkossakin, kun ei malti ja järki riittänyt kahden SC tuupin ostoon kuten KariFS:llä:-). Nyt kun vielä pääsin näkemään hyvän sisäradan, niin harmitus vain sakenee.

Vinkki lapselle autoa hakevalle on, että menää kokeilemaan lasten ajovuorolla läheiselle radalle ja katsokaa siellä olisko siellä jotain lapsille sopivaa. Kokeilun jälkeen valinta melkoisen helppoa.

Ohessa juuri kasatun vehkeen ihmettelyä:

23
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 15.01.13 - klo: 23.48 »
Yritän vielä tuoda oman osani rautalankaa mukaan keskusteluun. Toivottavasti olen about oikeassa.


Kennojen määrän arvaus kaiketi toimii niin että Nopari mittaa kiinni laitetun akun jännitteen ja arvaa montako kennoa akussa mahtaisi olla. Ehkä oheista hieman tutkailemalla selviää miksi 2S ja 3 S kennot erottuvat hienosti ja miksi useammalla kennolla tulee hankaluuksia:

1S -> täys:   4,2 V tyhjä:   3,2 V
2S -> täys:   8,4 V tyhjä:   6,4 V
3S -> täys: 12,6 V tyhjä:   9,6 V
4S -> täys: 16,8 V tyhjä: 12,8 V
5S -> täys: 21,0 V tyhjä: 16,0 V
6S -> täys: 25,2 V tyhjä: 19,2 V

1S-3S Kennot ei mene sekaisin keskenään. 3S ja 4S kohdalla on jo varmaan riski mennä sekaisin. Yli neljän kennon pitää alkaa käyttämään parilliaia tai parittomia kennomääriä, jos vain jännitteen avulla katsellaan kennojen määrää. Tämän takia on sitten varmaan kyseinen nopari ajateltu toimimaan parillisten kennojen kanssa autocalculatea käytettäessä. Viidellä kennolla joutuu kikkailemaan.

Tänään ekat oikeat ajot takana. Olin ajelemassa sisäradalla ja hakemassa ajotuntumaa. Vehje vaikutti aivan vallattoman hyvältä, mutta SC radalle SC auto olisi kyllä todella hauska lelu.




24
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 14.01.13 - klo: 16.44 »
No nyt saapui paketti. Auto on maallikon silmin järjettömän iso ja hillittömän tukevasti rakennettu.

Olohuone ei ihan riitä radaksi, mutta onneksi ei ole akussakaan liittimiä. Porakoneen akussa oli sattumalta Deans liitin niin pääsin testaamaan. Pääsin keittiön kautta olohuoneeseen lähes onnistuneesti. Pakki oli aika hätänen.

25
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 08.01.13 - klo: 21.01 »
Minkäjäykkysillä öljyillä noin suunnilleen maksimoidaan huvituksen määrä?

26
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 08.01.13 - klo: 19.37 »
Laitoin HXT 4 mm liittimet ja noparin ohjelmointikortin tilaukseen. Toivotaan että paketit saapuvat ennen kuin auto on koeajettu rusinaksi tai akusta oikosuljettu savut pihalle.

27
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 08.01.13 - klo: 18.23 »
Doup.. Ensimmäinen mutka matkassa on vääränlaiset akun liittimet.

Akku on jo hankittu:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__32643__Turnigy_nano_tech_6000mah_4S_25_50C_Lipo_Pack_NL_Warehouse_.html

Liittimet ei oikein osu autoon?

Ratkaisuna Deans liittimien kolvaus suoraan uuteen akkuun? Liittimetkin löytyy, mutta aika kovat virrat menee liittimestä nopariin ja kotikolvatuissa tuntuu lämpöä tulevan liittimeen jo 10 A virralla. Kovaa kolvausta kotona vai onko jotain maagista liitinadapteria joka kannattaisi mielummin ostaa?

Kysymys kuuluisi paremmin johonkin akkuolmit ketjuun, mutta tänne se nyt lipsahti. Eli kiitos ja anteeksi.


28
Sähköautot / Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« : 08.01.13 - klo: 18.10 »
Oma auto postissa Saksanmaalta.

Pakolliset varaosat? Siis sen toisen auton lisäksi :-)..

Ulkomaan sivustoilla ketjut ovat noin sivulla 300:aa ja ainakin viimeiset 200:aa sivua ovat keskittynyt erilaisten renkaiden ja korien vaihteluun. Ja vänkäämiseen onko lujempi kuin Sava tai onko Monster vai Tryggy.

Olisiko jotain hyvää sivua valmiina, jossa olennainen viiden kohdan lista mitä kannattaa laitta kohdilleen ennen ensimmäistä ajoa Suomen talvessa? Tarkoitan samanmoista kuin oheisessa ketjussa (http://www.ultimaterc.com/forums/showthread.php?t=132932), jossa vinkkejä mitä tehdä ennen kuin Piiskataan Isosti.

Kuukauden odottelu ja tunnin ajo hangessa, ennen kuukauden korjaustaukoa, ei ole mitä olen ajatellut.. Tai ainakaan sitä ei perheen pienimpien korvat kestä..

Meneekö näin:

1 Paketti auki
2. Loctite liimailut nettiohjeiden mukaan
3. Sisäkorin teippaus vesitiiviiksi IT:llä
4. 4s akku kiinni
5. Kovaa ajoa hymyssä suin
 

Kokemusta on useammasta 30-40 € lasten autoista, jotka on kaikki ajettu rikki omakolvaamilla A123 akuilla iloisesti suditellen, joten ei olla pappia kyydisä! (Eli täysi torvelo näppäimistön sekä ratin takana; ohjeet sopii soveltaa sen mukaan.)

29
Sähköautot / Vs: Sähköauto lapselle
« : 01.01.13 - klo: 16.55 »
Lapsen Nikko hajosi, joten uutta autoa alle 7 vuotiaalle. Ensin oli tilauksessa Asso SC10 4x4, mutta koska tilaus jäi viipymään vaihdoin sen lennosta TT MT4 G3:een.

Vähän ehkä järeä seitsemänivuotiaalle, mutta eikös noi lasten "lelut" ole parhaita, jos aikuinenkin jaksaa mukana puuhata.... Toivottavasti vehkeen tehoja saa ruuvattua riittävästi alaspäin, jotta hommassa säilyy jonkinlainen tolkku.

Sivuja: [1]