RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Bigbear - 14.10.11 - klo: 10.26

Otsikko: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: Bigbear - 14.10.11 - klo: 10.26
rc autoissa kutrn 1:1 autoissakin käytetään erilaisua tasauspyörästöjä.
Omassa corrissa on perinteiset ratas diffit edessä,keskellä ja takana.

Yleisempi diffi on kuuladiffi? Tosin ei taida päteä correihin?
Onko rc käyttöön muita vaihtoehtoja kuten torsen?

Entäpä miten diffit eroavat toisistaan ja mitä etuja/haittoja eri tyyppisissä diffeissä on?
Otsikko: Vs: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: uijui - 14.10.11 - klo: 10.27
Ratapolttiksissa oli torseneja 80-90-luvulla ainakin. En tiedä onko enää.
Otsikko: Vs: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: mikari - 14.10.11 - klo: 10.29
kuuladiffiä on esim. Ultima SC race mallissa vakiona (CORR)
edessähän ei ole mitään muuta kuin laakerit koska vetää vain takaa
vaihtoisesti voi käyttää myös ratasdiffiä joka on RTR malissa, tosin sitäkin voi kai päivittää teräsrattailla
Otsikko: Vs: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: peitsamo - 14.10.11 - klo: 10.33
Kyllä Torsen -diffejäkin on, esim. Hobaolla (http://www.hobao.fi/fi/main.php?mod=prod&prod_id=114).

(http://www.hobao.fi/dynpics/thumb/hobao/tuningparts/200x222_87326.jpg)
Otsikko: Vs: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: Matti Räsänen - 14.10.11 - klo: 11.33
One-way diffi. Eli kummallakin puolella diffiä erilliset one-way laakerit kummallekkin renkaalle. Veto välittyy renkaille vain silloin kun veto on päällä. (Ei pidä sekoittaa keski one-wayhin)  Veto päällä toimii 100% lukkona, "vapaalla" rullatessa diffi sallii renkaiden pyöriä eri nopeudella.

+Etuna se että veto välittyy aina renkaille. Eli jos toinen pyörä sutii --> täysi veto silti säilyy toisella renkaalla.
-Miinuspuolena jarrutuksen menettäminen.

Käytetään joskus ainakin nelivetojen etudiffinä.
Otsikko: Vs: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: Voyager - 15.10.11 - klo: 00.12
One Way diffiä voi käyttää drifting autossa edessä, jolloin jarru toimii "käsijarruna", jolla perän voi heittää sladiin.

Toni
Otsikko: Vs: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: pijokela - 15.10.11 - klo: 10.48
Nelivetoturistien etuakselilla käytetään myös ihan kiinteää akselia, vaikka diffejäkin on tarjolla.
Otsikko: Vs: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: peitsamo - 15.10.11 - klo: 11.39
Nelivetoturistien etuakselilla käytetään myös ihan kiinteää akselia, vaikka diffejäkin on tarjolla.

Tai vaihtoehtoisesti ratasdiffiä tosi jäykällä öljyllä. Tai jopa sinitarratäytteellä.
Otsikko: Vs: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: Jabe - 15.10.11 - klo: 13.05
Sitten löytyy vielä näitä lukkiutuvia ratasdiffejä ainakin Xraylta ja Losilta.
Voisi ehkä verrata viskolukkoon.
(http://i62.servimg.com/u/f62/11/62/61/76/xrayxb10.jpg)
Otsikko: Vs: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: mikari - 15.10.11 - klo: 15.06
Noi on kopioita alkuperäisestä BBF Tactylista

Sitten on Kyosho TCD myös joka toimii vastavasti, ei tosin säädettävä kuten edelliset; tai no voi sitä vähän säätää öljyllä myös

Torsenia löytyy myös Honkkarilta

Kiinteää akselia kutsutaan spooliksi

Otsikko: Vs: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: *HOKE* - 15.10.11 - klo: 15.31
Sillä erolla kopioita, että Tactyl ei ollut öljytäytteinen.
Xray teki ekana tuollaisen active diffin jossa voi öljyllä säätää diffin toimivuutta silloin kun veto ei ole päällä.
Tuo muu tekniikka on kyllä kieltämättä sitten hyvinkin identtistä Tactylin kanssa, mutta tosiaan eka öljytäytteinen.


HoBaolla on myös Spider diffi.
Eli siinä on 6 haarainen ristikko ja siis 6 pientä ratasta.
Tällä saadaan perinteiseen 4 rattaiseen diffiin verrattuna se pieni ero että spider toimii muuten kuten normaali diffi, mutta sitten veto päällä diffi hivenen jäykkenee verrattuna normaaliin.
Otsikko: Vs: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: srela - 17.10.11 - klo: 13.42
Tuossa vertailu jossa kahteen identtiseen Team Durangon DEX410-autoon laitetaan toiseen kuuladiffi ja toiseen ratasdiffi. Molempia autoja ajetaan samalla ohjaimella ja vertaillaan lähtöä...

Team Durango DEX410 Gear Diffs. vs. Ball Diffs. (http://www.youtube.com/watch?v=xlFquWZ3Lf8#ws)

Otsikko: Vs: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: Bigbear - 17.10.11 - klo: 16.55
Ratasdiffi on periaatteessa aika huono, koska päästää voiman sinne missä sitä vähiten tarvitaan. Öljyillähän tuota yritetään estää, mutta idea on hiukan huono. Torsen olisi taas idealtaan mainio, koska voimaa välitetään sinne missä sitä eniten tarvitaan.

Tuo siis mietittynä ainoastaan pidon kannalta. Tosin lukko välittäisi voiman parhaiten, mutta estäisi tietenkin renkaiden erinopeudet.

Miten kuuladiffi välittää voimaa? Onko siinä eroa ratasdiffiin?
Otsikko: Vs: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: mof - 17.10.11 - klo: 17.04
Tuossa vertailu jossa kahteen identtiseen Team Durangon DEX410-autoon laitetaan toiseen kuuladiffi ja toiseen ratasdiffi. Molempia autoja ajetaan samalla ohjaimella ja vertaillaan lähtöä...

http://www.youtube.com/watch?v=xlFquWZ3Lf8#ws (http://www.youtube.com/watch?v=xlFquWZ3Lf8#ws)]Team Durango DEX410 Gear Diffs. vs. Ball Diffs.

Muutahan tuossa ei sitten vertaillakaan kuin lähtöä alustalla, jossa pitoa on tolkuttomasti, joten ei tuosta voi oikein mitään johtopäätöksiä vetää suuntaan eikä toiseen.
Otsikko: Vs: diffi tekniikkaa
Kirjoitti: Volvospede - 17.10.11 - klo: 19.11
Miten kuuladiffi välittää voimaa? Onko siinä eroa ratasdiffiin?

Samal tavalla se periaatteessa toimii kuin ratasdiffi jossa olis öljyä jarruna, eli yhtä herkkä se ei ole kuin ratasdiffi ilman öljyjä. Mut sit kuuladiffin jäykkyyttä voi suht kätevästi säätää poskilautasia kuulia vasten painavaa jousen esikireyttä mulkkaamalla. Joka tehään esim kuusiokoloruuvilla diffin ulostuloakselin keskeltä.