Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - AeroFinn

Sivuja: [1]
1
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 27.12.12 - klo: 01.05 »
Joo vähän oletinkin että jostain tuollaisesta olisi kyse...

Tokihan moottorit ovat parantuneet rutkasti 80 luvulta ja itseasiassa todella paljon jopa viimeisen 5 vuoden aikana.
Se ikävä puoli tietysti että arvatenkin juuri ne kisakoneet ovat niitä jotka toimivat luotettavimmin.

Ja tosiaan...
Jos ihan oikeesti helppoja harrastushetkiä kaipaa niin et vedä turhan suoria johtopäätöksiä.
Tosin kääntäisin A ja B vaihtoehdot toisinpäin  :smiley:

Ok! Komppaan kyllä itsekin tota A ja B vaihtoehtoijen kääntämistä toiseen järjestykseen..Noh, pitänee jatkaa opiskelua lukemalla nyt muutoinkin mahd. paljon infoa sekä sähkö- että polttispuolelta täällä!

Törmäsin lisäksi kiinnostavaan uutiseen 1/8 kokoluokan HPI bensakoneesta; ei ilmeisesti kylläkään vielä kaupallisesti lanseerattu. Jos humutus pitää ollenkaan paikkansa voi olla bashaukseen ja radallekin oiva peli, jos suurinpiirtein isolohko nitromoottorin mitoissa. Eli jäädään odottamaan uutisia käyttäjäkokemuksista..

2
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 26.12.12 - klo: 01.34 »
Nyt on pakko todeta että tuo termi "efi" menee meikäläisellä ohi...
Ei hajuakaan mitä tarkoittaa.

Pääsääntöisesti autoissa käytettävät 2tahti nitromoottorit on pakko säätää kelin mukaan.
Eli tarkoittaa käytännössä sitä että jokapäivä joutuu ruuvia kääntämään enemmän tai vähemmän.

Toki jos kone on oikeasti säädöissä niin säätämisen tarve on yleensä vain pientä yläneulan hienosäätöä.
Ellei tietysti satu olemaan pari päivää peräkkäin samanlaista keliä... suomen kesässä tietysti aika harvinaista.
Mutta siis pääsääntöisesti ei ole olemassakaan 2 tahtista nitrokonetta jonka voit kerran säätää ja ajella koko kesän koskematta säätöihin.

Perus bashaukseen toki koneen ei tarvitse olla tiptop kohdallaan kun se on jo tietysti ajettava...
Eli lähinnä jos osaa moottoreita säätää niin saattaa olla että ajokerralla menet ja laitat koneen käyntiin ja kelistä riippuen käännät yläneulaa karvan kiinni tai auki ja pidät hauskaa.
Jos kaksitahtimoottoreiden säätäminen on täysin hepreaa niin koneen saaminen toimivaan säätöön voi olla työn ja tuskan takana ja se ei taas seuraavana päivänä suostu toimimaan sinnepäinkään.

Hoke, kiitos viestistä.

Efi = electronic fuel injection.

Kokemusta on kyllä 2- tahti nitrokoneiden säätämisestä. ( jo kultaiselta -80 luvulta..löytynee edelleen pari vintage Picco 3,5cc moottoria..) Mutta kuten tuossa viittasin, kaipaan ehkä käytön helppoutta enkä "kireää kisamottia". Lennokkipuolellahan koneet matalempiviritteisiä ja isompiakin, itselläni pienin kone on saito Fa 125a joka on noin 20cc kokoinen ja en kyllä veivaa neuloja kun kerran pari kesässä. Toki jos talvella käytää niin silloin säädöt uusiksi.

No takaisin asiaan. Eli lienee vedettävä johtopäätös, että jos käytön helppoutta haluaa, niin on vaihtoehdot joko a) 1/5 kokoiset bensavehkeet tai b) sähkö ja harjaton+lipo

Vai vedänkö turhan paljon mutkia suoriksi?

3
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 26.12.12 - klo: 01.09 »
Moro!

Ei löytynyt hakusanalla "efi" tietoa niin kysytän sitten näin.

Eli onko nitrovehkeitä "efi" versioina olemassa?  Kiinnostaa käytettävyyden näkökulmasta. Harrastan itse kiinteäsiipisiä ja niissä nitrokoneet suoraviivaisia säädettäviä. Ainakin hiukan isommat laatunelarit. kerran keväässä säätö ja se on siinä.Kiinnostaisi vastaava käytön helppous myös autoissa 1/10 tai 1/8 kokoluokassa. Tuntuu vaan, nyt kun olen säikeitä lukenut, olevan jatkuvaa pelaamista nitroauton säätö. Milloin liian kylmänä ja milloin liian kuumana ja miloin sitä ja milloin tätä. Omasta mielstä suurin osa ajasta pitäisi mennä ajamiseen tai ns. "vapaaehtoiseen" alustan säätämiseen, eikä ainaiseen neulojen kanssa värkkäämiseen.

Itseäni kiinnostaisivat perusbashaukseen esim. Traxxasin slayer tai Losin scte nitro 4wd. Jos niiden säätäminen eroaa kuitenkin työläydeltään olennaisesti lennokki 4-tahtisesta ( saito, os) niin sitten tartttee miettiä asioita uusiksi.
Toisaalta ei oikein vielä auennut, mitkä merkit autonmoottoreissa säädettävyydeltään helpoimpia. Ja sitten tämä alkuperäinen kysymykseni: onko joitain nitroautonmoottoreita "efi" versiona olemassa ja siten säädettävyydeltään helppoja? Tällöinhän voisi hankkia auton rullaavana ja sopivan moottorin erikseen.

Toivottavasti aihetta ei jo muualla käsitelty. Jos on, niin jospa modet siirtävät ystävällisesti parempaan paikkaan. Kiitos.

4
T kertoo sen että montako kierrosta käämiä on kiedottu. Pääsääntönä voisi sanoa sen että mitä vähemmän niin moottori jaksaa kiertää pidemälle joten nopeampi kun taas enempi määrä karsii nopeutta mutta lisää vääntöä.

Älä silti hirveästi vertaile tuota lukemaa harjattomien kanssa ja jos vertailet niin katso että muut speksit pyörii samoissa. Jos moottorit ovat eri pituutta vaikka halkaisija sama tai eri pole lukema niin eivät ole vertailukelpoisia.

Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Tekinin linjastosta perinteinen 540 kokoinen 2-pole Redline moottori 10.5T 4500kv ja verrataan Tekinin 540 kokoiseen 4-pole Pro4 4600kv jonka lukema olisi 1T. 4-pole moottori silti vääntävämpi. Ei siis vertailukelpoinen, eikä edes kv ole vertailukelpoinen 2-pole ja 4-pole välillä koska 4-pole moottoreissa pääsääntöisesti voi laittaa suurempaa pinjonia moottorin päähän.


Ok. tänks eli ollaan tässä huolellisia, että verrataan "omanaa omenaan" eikä omenaa applesiiniin" :wink:

5
kysymys: entä jos käyttäisikin 3s lipoa eikä 2s lipoa? virrat vois saada alemmiksi ja siten tehoa pienemmällä riskillä ottaa toimintasavut ulos noparista tai moottorista.

Tuo ei yleisesti ottaen auta, ainakaan kovin paljoa. Nopareissa on yleensä ilmoitettu erikseen moottorirajoitukset 2S ja 3S akuille. Eli oikeasti se rajoitus on maksimiteholle, mutta kuten tuossa jo sanottiinkin, sen laskeminen on niin vaikeaa, että käytännössä käytetään karkeita ohjearvoja, jotka löytää nopareiden ohjekirjoista.

edit: Ohessa kuva Xerunin moottorirajoituksista, jotka on taulukoitu akun jännitteen, noparin tyypin ja auton tyypin mukaan ja ilmoitutettu 540 kokoisen moottorin T arvoina. Koko Xerun ohjekirja on netissä.

no täähän hyvä! kiitti! Mikä toi T arvo on? Moottoreiden yhteydessähän puhutaan myös kv luvusta eli monta kierrosta moottori pyörii 1v jännitteellä.

Viittaako T luku moottorin vääntöön? Onko esim. 5T 4000kv moottori vääntävämpi (ja enemmän virtaa haukkaava) kuin 10T 4000kv moottori? Molemmathan pyörivät ilman kuormaa saman verran samalla akulla..

6
...Onko niitä itse asiassa muita kuin Velineon?

Castlelta tulossa piakkoin side winder 3 ja mamba monster 2, jotka myös ovat vedenpitäviä  :tongue:

hyvä tietää!

lisäksi löysin tossa itsekin vielä Hobbywingiltä vedenpitävän noparin

EZRUN-WP-SC8,  joka on aika edullinenkin:

68,9 taalaa..

http://www.rcecho.com/cart.php?product_added=19774

http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=278

Pitänee selvittää porukan kokemuksia ko. noparista. Sellainen rajoitus näyttäisi olevan, että tukee vaan "sensorless" -moottoreita. Tosin onhan Velineon 3500 myös sensoriton ja ilmeisesti ihan ok eikä nyi lähdössä.

Paras olisi kaiketi (??), jos löytyisi vedenpitävä  sensorillinen kombo nopari + moottori.. :tongue:





7
Kyllähän tämä lisää kiusausta HobbyKingin suosimiseen.. vaikka osa porukasta sanoo, että älä osta kiinan halpista. Sit kuitenkin porukka pihasudittelussa ollut tyytyväinen esim Turnigy Nano-Tech akkuihin..
Kiinankamoissa ei voi suoraan tehdä tuollaisia laatuolettamuksia. Ne Nano Tech akut on hyviä. Se ei välttämättä tarkoita mitään niiden sähköjen suhteen. Onhan siellä kaupassa yli tuhannen dollarin radioitakin myynnissä.

Olet varmaan ihan oikeassa, että voit ostaa sieltä sähköt pihasuttaukseen. Osta sellaiset, jotka jollain toisellakin toimii.


Joo pitänee selata esim. Slash säie läpi, jospa löytyisi kokemuksia toimivista kiinansähköistä.

kysymys: entä jos käyttäisikin 3s lipoa eikä 2s lipoa? virrat vois saada alemmiksi ja siten tehoa pienemmällä riskillä ottaa toimintasavut ulos noparista tai moottorista.

Onko kellään "näppituntumaa" kumpaa porukka enemmän suosinut pihakäytössä / hupiajossa radalla?  :wink:


8
Vesikesto-comboja Hobbykingistä :)
Myös Orionilta löytyy täysin vesitiiviitä.

Hintaluokkahan näillä on aivan eri. HK:n kombot ~50€, Orionnin nopari >109€
Molemmat 60A :smiley:

Kyllähän tämä lisää kiusausta HobbyKingin suosimiseen.. vaikka osa porukasta sanoo, että älä osta kiinan halpista. Sit kuitenkin porukka pihasudittelussa ollut tyytyväinen esim Turnigy Nano-Tech akkuihin..

9
Vesikesto-comboja Hobbykingistä :)

Esim:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25138__Turnigy_TrackStar_Waterproof_1_10_Brushless_Power_System_4000KV_80A.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25144__Turnigy_TrackStar_Waterproof_1_8_Brushless_Power_System_2300KV_120A.html

Eikä ole hinnoilla pilattu.


No ei tosiaan ole hinnalla pilattu! kiitti vinkistä, näitä ei juurikaan ole vissiin porukka testannut, esim tuo 1/10 versio. Oiskohan tosta pihasuditteluun, kv luku olis ilmeisesti passeli 2s lipolle, about. Sensoriton moottori ja säädin, ämpyileeköhän paikaltaan lähdössä..Isot pojat sano mulle, että sensorillinen säädin ja moottori "pitää" olla..mut who knows..

Jotenkin mietityttää  toi Turnipsin 1/10 version virrankesto: jatkuvaa 80 ja burst 95A ja moottoin osalta 45A ja 55A; siis jos samankokoiseen käyttöön oleva Velineon vastaavat luvut ovat 200A ja 320 A säädin ja moottorin osalta 65A ja 100A

 eli "pöljän pojan logiikalla"; onko tossa Turnipsissa yksinkertaisesti vaan paljon vähemmän vääntöä kun Velineon setissä, koska KV luvut aika samat 4000 Turnipsi ja 3500 Velineon-> eli onko tulkittava niin, että Turnipsi on pikemminkin 1/10 crossarille mitoitettu, joka on toki puolta kevyempi kuin 1/10 short course trukki..(? onkohan tämä nyt näin..?)

Mites porukka tulkitsisi?

Ja tästä pästään sit tohon Heulin kommenttiin, että (lainaus) .."kaikki lähtee moottorin valinnasta. Se vie tietyn verran virtaa ja sen perusteella valitaan riittävän kestävät (ampeerimäärä) nopari ja akut, kannattaa ylimitoittaa reilusti niin välttyy ongelmilta.."

Noh, tossa Heulin esimerkki moottorissa ei virtamääriä spekseissä, eli paha sanoa paljonko haukkaa..

10
Sähköjä miettiessä kaikki lähtee moottorin valinnasta. Se vie tietyn verran virtaa ja sen perusteella valitaan riittävän kestävät (ampeerimäärä) nopari ja akut, kannattaa ylimitoittaa reilusti niin välttyy ongelmilta.

Tuossa esim. yksi paketti sähköiksi corriin:
Moottoriksi: http://fi.eurorc.com/product/2146/hobbywing-xerun-3656sd-4000kv-sct
Säätimeksi: http://fi.eurorc.com/product/1607/hobbywing-xerun-sct-pro-esc-blue
Akuiksi: http://fi.eurorc.com/product/2672/gens-ace-7000mah-74v-50c-2s1p-hard-case-lipo-battery-pack

Ok kiitti kaikile vinkeistä. Ei taida olla nään xerunit roiskesuojattuja?

Onko niitä itse asiassa muita kuin Velineon?

11
Moro

(uusi säie, kun en löytänyt haulla sopivaa. Modet siirtäkööt, jos väärässä paikassa..)

kysymys sopivasta akku + moottori/ nopari kombosta ja miten ne mitoittaa oikein 1/10 short course trukkiin:

Rajausta: pyrkimys hyvä hinta-laatusuhde sekä kestävyys ja huollettavuus (vesitiiviys iso plussa)

Tällä perusteella näyttäisi olevan yksi hyvä kombo esim:

Velineon VXL-3  nopari ja Velineon 3500kv 10t sensoriton moottori ja akuksi Turnigy Nano-Tech 40/80C 5800mAh 2s Lipo

mutta! kärtsääkö nopari; akusta lähtee jatkuvaa virtaa 5,8A*40=232A ( nopari speksattu jatkuvalle virralle 200A ja piikkiä 320A)


Kommentteja? Muita sopivia komboehdotuksia? Onko Velineon ainoa "waterproof" brändi? Kiinan ihmeet? Riittääkö velineossa potku ja entä pitäiskö laittaa joku overkilli (1/8 kokoinen) ratkaisu jos nälkä kasvaa ja Slash vaihtuu 1/8 short course trukkiin pian?



kiitos jos aloittelijaa jaksatte jeesata.. :wink:


Sivuja: [1]