RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Vihrea - 23.06.03 - klo: 12.07

Otsikko: Laakereiden huolto.
Kirjoitti: Vihrea - 23.06.03 - klo: 12.07
Tästä aiheesta on varmasti keskusteltu, mutta en ole tavannut vielä topicia.

Eli mites noi huollot menee ja kuinka usein, mitä rasvaa/öljyä sinne täytyy laittaa?

Etukäteen kiitoksia kaikille vastanneille.!

-Lauri
Otsikko: Laakereiden huolto.
Kirjoitti: Tatti - 23.06.03 - klo: 12.11
Riippu onko ne kuula vai liukulaakereita, molemmille on omat rasvansa.
Kyllä itse pistän n. 5 akun välein.
Otsikko: Laakereiden huolto.
Kirjoitti: Tuure - 23.06.03 - klo: 20.36
Finish Line ja Motorex (käytetään maastopyörän ketjuihin) toimii kuulalaakereissa hyvin ja pidentää huoltoväliä...
Otsikko: Laakereiden huolto.
Kirjoitti: johnok - 23.06.03 - klo: 21.44
Mielestäni se riippuu myös autotyypistä, sillä käsittääkseni tourinkeihin voi laittaa miten usein vain, mutta krossareihin ei niin usein, sillä tahmeat laakerit keräisivät kaikkea moskaa joka rikkoisi laakerin? Ja ainakin moottoreihin kävisi ompelukoneöljy.
Otsikko: Laakereiden huolto.
Kirjoitti: johnok - 25.06.03 - klo: 11.34
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Riippu onko ne kuula vai liukulaakereita, molemmille on omat rasvansa.
Kyllä itse pistän n. 5 akun välein.

Tiedätkö, että onko tämä öljy tarkoitettu kuula- vai liukulaakereille:
"Yleisöljy Mobil.
Öljy tuhansiin eri tarkoituksiin. Voitelee ja estää ruosteen muodostumisen.
Käyttökohteet
Autossa: vivustot, saranat, lukot, vaijerit jne.
Kotona: polkupyörät, lastenvaunut, lelut, työkalut, vesipumput, pienten sähkömoottoreiden laakerit jne.
Harrasteet: aseet, urheiluvälineet, heittouistimen kelat jne."
Ja jos tämä olisikin tarkoitettu liukulaakereille, niin kai tätä uskaltaa silti pistää kuulalaakereihin, eihän öljy, oli minkälaista oli, niitä kuitenkaan riko??
Otsikko: Laakereiden huolto.
Kirjoitti: Thormax - 25.06.03 - klo: 12.17
Eihän se öljy riko mutta jos se on liian paksua, se kerää helpommin likaa ja laakeri ei välttämättä pyöri täysin vapaasti. :wink:

Olen itse kokeillut noihin "halvempiin" autoihin X-1R virveli öljyjä ja ne tuntuu olevan hyviä. Tosin aika hintavia...
Otsikko: Laakereiden huolto.
Kirjoitti: Rc hemmo - 25.06.03 - klo: 13.03
Itse olen tehny vanhoille umpinaisille krossiauto laakereille niin että puhallan kompuralla öljyt pois, sitten sinolia, sen jälkeen taas crc ja kieritellään vähän aikaa.
Tämän jälkeen laitoin laakerit likoamaan purkkiin jossa oli jotain ihme vahteistorasva.Laakereistä tuli kohtalaisia, mutta itse käyttäisin rasvattuja laakereita esim vara-autossa, sillä uudelleen rasvatuista tulee öljy helpommin pois ja ne muuttuu nopeammin "Liukulaakereiksi" kuin uudet.
Otsikko: Laakereiden huolto.
Kirjoitti: S.Trzaska - 05.07.03 - klo: 20.01
Touringin laakerit huollan seuraavasti:
Noin joka kolmannen kisan jälkeen (ennenkuin laakerit ovat mitenkään karheita tai liukulaakereita), otan kaikki laakerit ulos, irrotan suojaukset, putsaan contact cleanerillä (vähän kuin motor spray) ja pyörittelen. Ja öljyän, putsaan ja pyörittelen.

Jos joku laakeri ei tunnu hyvältä, annan sen likoa öljyssä jonkin aikaa(useita tunteja) ja putsaan taas. Jos ei vieläkään ole hyvä, kuten harvemmin on, heitän menemään.

Vielä hyvin pyörivät laakerit putsaan cleanerillä ja öljyän ne(pari tippaa per laakeri). Yleensä käytän medasecilta ostettua matrix laakeriöljyä, muut jotka ovat toimineet ovat crc ja pyörien ketjuöljy.

Aina öljyämisen ja kokoamisen jälkeen kun olen hieman autoa pyöritellyt tuntuvat laakerit hieman kankeilta, mutta parin akullisen jälkeen oljy on jo kerennyt tasoittua ja herkkä on.

Pieni kysymys: Kun olen vanhalla 4wd krossarilla ajellut ihan huvikseen mitä epämääräisimmissä olosuhteissa (lumessa, hiekalla, soralla, ja läpi vesilammikoiden, sateella asfaltilla) se tekee laakereille hallaa (shielded laakerit, ei sealed). onko kenelläkään ehdotuksia että mitä öljyä pitäisi laittaa? Olisiko se motorex tähän sopivin?
Otsikko: Laakereiden huolto.
Kirjoitti: tuukka.m - 07.07.03 - klo: 21.52
Miten saatte laakereiden suojakalvot pois(helpoiten)? Minä en ole saanut yhtäkään kalvoa pois rikkomatta laakeria.
Otsikko: Laakereiden huolto.
Kirjoitti: S.Trzaska - 10.07.03 - klo: 23.10
Itse olen kirurgiveitsellä ne ottanut ulos, mutta mikä tahansa terävä kait kelpaa. Tosin vaikeaa se on ilman että ulkoreunaan tulee pieni jälki. Tekniikkaa on vähän vaikeampi selittää :? , se pitäisi näyttää. Kun kaikki auton laakerit purkaa niin aina yksi tai kaksi suojaa menee rikki :( . Tuosta syystä olen vaihtanut xrayni suojakalvolaakerit schumin shielded laakereihin, jotka ovat paljon helpommat purkaa ja koota. Tosin niihin pitää heti uusina vaihtaa öljyt kun alkuperäinen on niin jäykkää.

Kuinka laakeri menee rikki, suojakalvohanse vaarassa on? Miten olet ne yrittänyt avata :shock: ?
Otsikko: Laakereiden huolto.
Kirjoitti: Matias V - 10.07.03 - klo: 23.21
suojakalvon saa pois esim. nuppineulalla!
se on yksinkertaista, työntää sen ihan reunaa pitkin sinne sisään ja plops se hyppäs uloos!