Kirjoittaja Aihe: kysymyksiä!  (Luettu 7622 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miksu-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kysymyksiä!
« : 23.06.03 - klo: 20.01 »
nyt ois muutama kysymys:

1. voiko polttisautolla ajaa talvella?
2. miten polttomoottori sammutetaan ilma että ajaa tankin tyhjäks?
3. toimiiko polttomoottori ilma nitroa, siis metanoli/resinöyljy seoksella?
4. mistä saa nitroa? paljon maksaa?
5. jos hommaa nitro stampede paketin, ni tarviiks sen paketin lisäks mitään muuta ku akun (käynnistimelle), laturin, patterit lähettimelle ja vastaanottimelle ja bensaa?
6. Morgan Cool Power 10%, 1 gallona, mitä tuo prosenttiluku tarkottaa?
7. paljon on 1 gallona litroina?
 :mrgreen:
HPI Nitro MT2

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
Re: kysymyksiä!
« Vastaus #1 : 23.06.03 - klo: 20.05 »
Lainaus käyttäjältä: "miksu-"
nyt ois muutama kysymys:

1. voiko polttisautolla ajaa talvella?
2. miten polttomoottori sammutetaan ilma että ajaa tankin tyhjäks?
3. toimiiko polttomoottori ilma nitroa, siis metanoli/resinöyljy seoksella?
4. mistä saa nitroa? paljon maksaa?
5. jos hommaa nitro stampede paketin, ni tarviiks sen paketin lisäks mitään muuta ku akun (käynnistimelle), laturin, patterit lähettimelle ja vastaanottimelle ja bensaa?
6. Morgan Cool Power 10%, 1 gallona, mitä tuo prosenttiluku tarkottaa?
7. paljon on 1 gallona litroina?
 :mrgreen:


1. Voi ajaa talvella
2. Polttomoottori sammutetaan esim. tukkimalla pakoputken reikä tai ilmanottoputki!
3. Polttomoottorit ei tietääkseni yleensä toimi ilman nitroa
4. Nitro tulee valmiissa polttoaineessa mukana
5. Tuskin, jos ohjain kuuluu mukaan ja sähköt+moottori
6. 10% nitroa...luulisin!
7. n. 3.7Litraa
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa Puuha-Pete

  • Veteraani
    • Profiili
kysymyksiä!
« Vastaus #2 : 23.06.03 - klo: 21.03 »
Jos nyt hommaat ton Stampeden, niin olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan minkälainen auto on kyseessä!  :)

Poissa Sludge

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/sludge
kysymyksiä!
« Vastaus #3 : 23.06.03 - klo: 21.08 »
Nikko on kirosana!

Mika R

  • Vieras
Re: kysymyksiä!
« Vastaus #4 : 23.06.03 - klo: 22.19 »
Lainaus käyttäjältä: "miksu-"
nyt ois muutama kysymys:

1. voiko polttisautolla ajaa talvella?
2. miten polttomoottori sammutetaan ilma että ajaa tankin tyhjäks?
3. toimiiko polttomoottori ilma nitroa, siis metanoli/resinöyljy seoksella?
4. mistä saa nitroa? paljon maksaa?
5. jos hommaa nitro stampede paketin, ni tarviiks sen paketin lisäks mitään muuta ku akun (käynnistimelle), laturin, patterit lähettimelle ja vastaanottimelle ja bensaa?
6. Morgan Cool Power 10%, 1 gallona, mitä tuo prosenttiluku tarkottaa?
7. paljon on 1 gallona litroina?
 :mrgreen:


Opa vastasikin jo, tässä vielä omani:
1) En suosittele, riippuu autosta. Osta talveksi sähkis ja aja hallilla
2) Esim nipistämällä polttoainelutkua tai tukkimalla  pakoputki sormella niin ettei pakokaasu tule ulos (1-2 sek)
3) Ei
4) Harrasteliikkeistä, sieltä mistä RC autotkin
5) Et tarvii, jos se on ns RTR (ready-to-run). Kysy myyjältä.
6) Että 10% aineesta on nitroa
7) n. 3.8 litraa

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
Re: kysymyksiä!
« Vastaus #5 : 23.06.03 - klo: 22.30 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"

2)tukkimalla  pakoputki sormella niin ettei pakokaasu tule ulos (1-2 sek)


Mä en välttämättä aivan ensimmäisenä kokeilisi tuota tyyliä, nimittäin ainakin mun GS15-R käy sen verran kuumana, että siinä polttaa näppinsä ennen kuin kone on sammunut.

Eikö polttomoottorin voi sammuttaa ruuvaamalla neulan kiinni?
Olen aina käyttänyt tuota tyyliä eikä ole vikoja ilmaantunut.[/quote]
LRP - Ei tulta ilman savua

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
..
« Vastaus #6 : 23.06.03 - klo: 23.09 »
Polttomoottori toimii ilman nitroa hyvinkin. Esimerkiksi lennokkimoottoreita ajetaan yleisesti 80/20 seoksella. Eli nitroa ei ole seoksessa lainkaan.

t.Matti
Masami is back

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
kysymyksiä!
« Vastaus #7 : 23.06.03 - klo: 23.10 »
Muihin ei ole sanomista, mutta...

3. Toimii täysin.

Olen ajanut montaa mottia 80%/20% Modeltechin Straightillä ja tosiaan toimii. Mitään huimia tehoja tosin ei irtoa mutta kyllä sillä OS ja HoBaon motit hyvin pelittää.

Sisäänajossa olen tuota lähinnä käyttänyt, mutta nitrollisen loputtua olen sillä myös muutaman tankin suditellutkin.

Edit v1.001: Hidas, minäkö? Nääh..
allekiroitus

Poissa Sludge

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/sludge
kysymyksiä!
« Vastaus #8 : 23.06.03 - klo: 23.20 »
Hei, miksu-! Jos lopetat ajamisen niin suosittelen ajamaan tankin loppuun. Mutta jos joudut keskeyttämään ja moottori toimii, niin ota sentään bensa talteen ja käynnistä moottori, vaikka tankki olisikin tyhjä. (se tietenkin sammuu heti, mutta päräytät sen uudelleen ja uudelleen. Kyllä se pari 5 kertaa pärähtää) Näin kaasarista ja letkuista loputkin näljät palavat, eivätkä jää tekemään mottiin minkäänlaisia tukoksia ja konnankoukkuja.
Nikko on kirosana!

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
kysymyksiä!
« Vastaus #9 : 24.06.03 - klo: 08.42 »
Sinuna sammutaisin niin , että otat jonkun vanhan ruuvarin ja painat kahvalla sitä vauhtipyörää niin ,että se ei pääse liikkumaan.

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
kysymyksiä!
« Vastaus #10 : 24.06.03 - klo: 08.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Tomsson"
Muihin ei ole sanomista, mutta...

3. Toimii täysin.

Olen ajanut montaa mottia 80%/20% Modeltechin Straightillä ja tosiaan toimii. Mitään huimia tehoja tosin ei irtoa mutta kyllä sillä OS ja HoBaon motit hyvin pelittää.

Sisäänajossa olen tuota lähinnä käyttänyt, mutta nitrollisen loputtua olen sillä myös muutaman tankin suditellutkin.

Edit v1.001: Hidas, minäkö? Nääh..

Mun kysymykset aiheeseen liittyen:

a) Mulla kun on toi OS MAX RZv01b -moottori ja vielä hyvässä kunnossa, niin kannattaisiko hommata tuollaista nitrotonta bensaa? En viitsisi ostella turhan tiheään mäntä+sylinteri-settiä (maksaakin jotain 140e :shock: ), joten toimisiko suht hyvin sillä?

b) Mitä muuta bensaa voisitte suositella sudittelukäytössä?

c) Olen kuullut, että ABC-motti tykkää risiiniöljystä, joten CoolPower ei olisikaan niin coolia tolle motille. Voisiko noihin risiiniöljyä sisältäviin (tai synteettisiin) bensoihin lisätä risiiniöljyä, jotta öljyn määrä kasvaisi johonkin 20-22%:iin?

d) Näyttäis olevan jotain Byrox-merkkistä bensaa halvalla yhessä kaupassa. risiini+synteettinen öljyseos. Kannattaisko ostaa??


Ja kyllä se moottori ehtii sammua ennen kuin poltatte näppinne pakoputken suulla. Ja voittehan sammuttaa sen koneen myös painamalla sormella tai kengän kärjellä vauhtipyörään moottorin ollessa tyhjäkäynnillä. Bou.. *silence*
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
kysymyksiä!
« Vastaus #11 : 24.06.03 - klo: 09.11 »
Sormi vauhtipyörässä on hieman epäterveellistä sormelle, suosittelen kenkää ihan omaksi parhaaksenne. Omassa peukalossa on vieläkin lovi siitä. Jos on pakoputkessa semmoinen jatke niin puristakaa sitä
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
kysymyksiä!
« Vastaus #12 : 24.06.03 - klo: 09.27 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Sormi vauhtipyörässä on hieman epäterveellistä sormelle, suosittelen kenkää ihan omaksi parhaaksenne. Omassa peukalossa on vieläkin lovi siitä.


EI sitä sormella kannatakkaan sammutaa vaan ruuvarin kahvalla.

Poissa miksu-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kysymyksiä!
« Vastaus #13 : 24.06.03 - klo: 09.44 »
tosta 3 kysymyksesta:
ajattelin et jos se toimii ilman nitroa ni ei tarvii hommata bensoja mistää kaupasta kun iskä saa hommattuu metanolia ilmaseks ja risinöljy nyt tuskin paljoo maksaa.
HPI Nitro MT2

Mika R

  • Vieras
Re: ..
« Vastaus #14 : 24.06.03 - klo: 10.24 »
Lainaus käyttäjältä: "matti"
Polttomoottori toimii ilman nitroa hyvinkin. Esimerkiksi lennokkimoottoreita ajetaan yleisesti 80/20 seoksella. Eli nitroa ei ole seoksessa lainkaan.

t.Matti


toi oli kyllä mulle uutta  :D
silti ei sitä kannata lähteä yrittämään, oletko varma ettei kyseessä ole 4-tahti? nitro takaa sen, että sen saa käyntiin ja pysyy käynnissä, ilman nitroa käytännössä voi olla ainakin aloittelijalle hankalaa

Mika R

  • Vieras
Re: kysymyksiä!
« Vastaus #15 : 24.06.03 - klo: 10.28 »
Lainaus käyttäjältä: "late"
Lainaus käyttäjältä: "Mika"

2)tukkimalla  pakoputki sormella niin ettei pakokaasu tule ulos (1-2 sek)


Mä en välttämättä aivan ensimmäisenä kokeilisi tuota tyyliä, nimittäin ainakin mun GS15-R käy sen verran kuumana, että siinä polttaa näppinsä ennen kuin kone on sammunut.

Eikö polttomoottorin voi sammuttaa ruuvaamalla neulan kiinni?
Olen aina käyttänyt tuota tyyliä eikä ole vikoja ilmaantunut.
[/quote]

järkeä saa käyttää eli ei tietenkään kuumaa putkea, mutta ainakin mulla pakoputken päätä voi koskettaa ihan hyvin, ja jos ei paljaalla sormella, niin sitten jotain kangasta tmv väliin.

Säätöjä ei pidä lähteä ruuvailemaan ton takia!

Motin voi sammuttaa myös tukkimalla kaasarin mutta se vaatii ilmanputsarin poisottamista joka taas ei ainakaan offroadissa ole hyvä idea; on roadissa saattaa onnistua.

Vauhtipyörään mä en ainakaan koske! En suosittele muillekaan (jonkun nuhapumpun kanssa ehkä..)

Mika R

  • Vieras
kysymyksiä!
« Vastaus #16 : 24.06.03 - klo: 10.35 »
Lainaus käyttäjältä: "zzs"

Mun kysymykset aiheeseen liittyen:

a) Mulla kun on toi OS MAX RZv01b -moottori ja vielä hyvässä kunnossa, niin kannattaisiko hommata tuollaista nitrotonta bensaa? En viitsisi ostella turhan tiheään mäntä+sylinteri-settiä (maksaakin jotain 140e :shock: ), joten toimisiko suht hyvin sillä?

c) Olen kuullut, että ABC-motti tykkää risiiniöljystä, joten CoolPower ei olisikaan niin coolia tolle motille. Voisiko noihin risiiniöljyä sisältäviin (tai synteettisiin) bensoihin lisätä risiiniöljyä, jotta öljyn määrä kasvaisi johonkin 20-22%:iin?



a) mä tekisin niinkuin ohje sanoo
c) jaa. Mulla cool power toimii ihan hyvin ABC motin kanssa, tiedä sitten. Ongelmia ei ole ollut

Poissa Puuha-Pete

  • Veteraani
    • Profiili
kysymyksiä!
« Vastaus #17 : 24.06.03 - klo: 10.54 »
Mitähän varten tossa TT EK4 autossa on edessä vaa kolme iskaria?
Ku takana on kumminkin neljä.  :?

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
kysymyksiä!
« Vastaus #18 : 24.06.03 - klo: 11.42 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Lainaus käyttäjältä: "zzs"

Mun kysymykset aiheeseen liittyen:

a) Mulla kun on toi OS MAX RZv01b -moottori ja vielä hyvässä kunnossa, niin kannattaisiko hommata tuollaista nitrotonta bensaa? En viitsisi ostella turhan tiheään mäntä+sylinteri-settiä (maksaakin jotain 140e :shock: ), joten toimisiko suht hyvin sillä?

c) Olen kuullut, että ABC-motti tykkää risiiniöljystä, joten CoolPower ei olisikaan niin coolia tolle motille. Voisiko noihin risiiniöljyä sisältäviin (tai synteettisiin) bensoihin lisätä risiiniöljyä, jotta öljyn määrä kasvaisi johonkin 20-22%:iin?



a) mä tekisin niinkuin ohje sanoo
c) jaa. Mulla cool power toimii ihan hyvin ABC motin kanssa, tiedä sitten. Ongelmia ei ole ollut

a) ohjetta ei ole, vielä
c) eikö sun ossi alkanut jo hieman kulahtaa väljäksi, muutaman litran jälkeen? Muistelisin lukeneeni niin.., enkä haluaisi todellakaan vaihdella osia jatkuvasti. Kyllähän ne bensat toimi hyvin, ei siinä mitään, käyttäväthän kisakuskit osseissa 10-12% öljyä ja vaihtelevat yhtenään sisuskaluja :?
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
kysymyksiä!
« Vastaus #19 : 24.06.03 - klo: 11.45 »
Lainaus käyttäjältä: "Puuha-Pete"
Mitähän varten tossa TT EK4 autossa on edessä vaa kolme iskaria?
Ku takana on kumminkin neljä.  :?

Etupää on kevyempi, ei ota kovimpia iskuja vastaan, 2 hyvää iskaria riittävät krossissakin ja toi kolmas lisää niiden kahden tehoa (on kai silleen vaakatasossa ihan edessä, joten tehostaa kai noita tavallisessa asennossa olevia lisäämällä alustan joustavuutta, ehkä).
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Re: kysymyksiä!
« Vastaus #20 : 24.06.03 - klo: 11.53 »
Lainaus käyttäjältä: "late"
...en välttämättä aivan ensimmäisenä kokeilisi tuota tyyliä, nimittäin ainakin mun GS15-R käy sen verran kuumana, että siinä polttaa näppinsä ennen kuin kone on sammunut...


Minä olen tukkinut putken voikukan lehdellä, ei sormet pala :wink:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Mika R

  • Vieras
kysymyksiä!
« Vastaus #21 : 24.06.03 - klo: 12.55 »
Lainaus käyttäjältä: "zzs"

c) eikö sun ossi alkanut jo hieman kulahtaa väljäksi, muutaman litran jälkeen? Muistelisin lukeneeni niin.., enkä haluaisi todellakaan vaihdella osia jatkuvasti. Kyllähän ne bensat toimi hyvin, ei siinä mitään, käyttäväthän kisakuskit osseissa 10-12% öljyä ja vaihtelevat yhtenään sisuskaluja :?


Joo, joskus kirjottelin että ei ota enää kuolonkohtaan kiinni kuten uutena, mutta en osaa sanoa onko normaalia kulumista vai ei.. sinänsä hyvä koska nyt se starttaa helpommin kuin ennen joten voisi kuvitella että on ihan normaalia. Puristukset siinä tuntuu olevan kyllä ihan tallella (flop, flop kuuluu sylinteristä) ja vauhti edelleen kova ja käy todella hyvin käytännössä samoilla asetuksilla kuin sisäänajon jälkeen. Siksi en usko että nitro olis ollut vääränlaista (synteettistä voitelua 17% ja nitroa 15%)

Poissa miksu-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kysymyksiä!
« Vastaus #22 : 24.06.03 - klo: 18.29 »
vielä ois yks kysymys:

tunnistaako kukaa seuraavaa moottoria:

http://personal.inet.fi/surf/mehto/motti1.jpg
http://personal.inet.fi/surf/mehto/motti2.jpg
http://personal.inet.fi/surf/mehto/motti3.jpg

tuo on ilmeisesti veneen moottori.
lähinna pitäs tietää minkä merkkinen, miten tehokas ja miten arvokas tuo on?
HPI Nitro MT2

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
kysymyksiä!
« Vastaus #23 : 24.06.03 - klo: 18.38 »
Koskaan en ole tuommoista härpätintä nähnyt. En edes kokeneiden veneilijöiden paateissa. Saattaapi olla aika arvokaskin, saatan tosin olla hieman väärässäkin. Varmaan jotain kiinalaista alkuperää. Ehkä myös englantilaista alkuperää. En mene vannomaan kirkossa noista, korjatkoon joku jos olen väärässä...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa miksu-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kysymyksiä!
« Vastaus #24 : 24.06.03 - klo: 19.54 »
Lainaus käyttäjältä: "Puuha-Pete"
Jos nyt hommaat ton Stampeden, niin olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan minkälainen auto on kyseessä!  :)


taiski tulla muuto suunnitelmiin, kun tuolta hobbypeoplesta ei saakkaa enää nitro stampedea, vaan sieltä sais sportmaxxin 530 euroon ajovalmiina pakettina!
http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/tuotteet/traxxas/traxxas_tuotesivut/sportmaxx-sc.htm
HPI Nitro MT2

Poissa Huhtis

  • Tulokas
    • Profiili
Re: ..
« Vastaus #25 : 25.06.03 - klo: 04.14 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Lainaus käyttäjältä: "matti"
Polttomoottori toimii ilman nitroa hyvinkin. Esimerkiksi lennokkimoottoreita ajetaan yleisesti 80/20 seoksella. Eli nitroa ei ole seoksessa lainkaan.

t.Matti


toi oli kyllä mulle uutta  :D
silti ei sitä kannata lähteä yrittämään, oletko varma ettei kyseessä ole 4-tahti? nitro takaa sen, että sen saa käyntiin ja pysyy käynnissä, ilman nitroa käytännössä voi olla ainakin aloittelijalle hankalaa


Lennokki porukoissa hyvinkin yleistä käyttää ilman nitroa (Varsinkin sisään ajossa). Vastakohtana kopteri miehet, jotka käyttävät 30% nitroa, varmistaakseen käynnissä pysymisen.

Samalla ollaan huomattu , että useissa lennokki moottoreissa (esim. oma gms 2000) ei voi käyttää  model technics polttoainett. Ensimmäinen tankillinen menee hyvin, mutta toisella tankillisella ei saa pysymään käynnissä 10 sekunttia kauempaa. Vaihtamalla ainetta käy taas normaalisti.

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: ..
« Vastaus #26 : 25.06.03 - klo: 12.11 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Lainaus käyttäjältä: "matti"
Polttomoottori toimii ilman nitroa hyvinkin. Esimerkiksi lennokkimoottoreita ajetaan yleisesti 80/20 seoksella. Eli nitroa ei ole seoksessa lainkaan.

t.Matti


toi oli kyllä mulle uutta  :D
silti ei sitä kannata lähteä yrittämään, oletko varma ettei kyseessä ole 4-tahti? nitro takaa sen, että sen saa käyntiin ja pysyy käynnissä, ilman nitroa käytännössä voi olla ainakin aloittelijalle hankalaa


Ihan 2-tahti koneissakin. Oikein säädettyinä moottorit toimivat ilman nitroakin kuin sveitsiläiset kellot, mutta tehot eivät ole mitkään päätä huimaavat. Ilman nitroa ajettaessa myös moottori joutuu pienemmälle rasitukselle-> pidempi käyttöikä.

t.Matti
Masami is back

Mika R

  • Vieras
kysymyksiä!
« Vastaus #27 : 25.06.03 - klo: 12.17 »
oikei, uskottavahan se sitten on  :D nitro kyllä helpottaa hommaa, sen takiahan jengi suosii 16% kun se käy paremmin kuin 10% - vai onko vain harhaluulo

Poissa ieatdirt

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.monkeyminds.se8.org
kysymyksiä!
« Vastaus #28 : 25.06.03 - klo: 12.27 »
lisäkysymys: miten saa iskarit jäykemmiksi?
be smart. don't be a retard

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
kysymyksiä!
« Vastaus #29 : 25.06.03 - klo: 12.39 »
Tuskin auton moottorien valmistajat aivan huvikseen määrittelevät nitron minimimääräksi yleensä juuri 10%. Lennokin moottoreista puolestaan löytyy useita malleja, jotka on valmistettu siten, että ne toimivat myös ilman nitroa.

Eli luulenpa, että sveitsiläinen kello on kaukana, kun yritetään käyttää auton moottoria ilman nitroa polttoaineessa. En ole kylläkään kokeillut, mutta kokemukset monen ongelmamoottorin polttoaineen nitromäärän nostamisesta 10% -> 16% antavat vahvasti viitteitä tähän.