Silloin kun lähdin ensimmäistä kesää ajamaan kisaa, olisin varmaankin ollut potentiaalinen Stanu-kuski. Omille taidoille sopivammalla moottorilla ajaminen olisi ollut mielekkäämpää, ja ei olisi ollut houkutusta laittaa taitoihin/autoon nähden liian tehokasta moottoria sääntöjen puitteissa.
Kuinka eka krossari hankitaan, ja millainen moottori siihen tulee? Joko uusi RTR, kauppiaan suosittelema kitti ja sähköt, tai käytettynä.
RTR- autoissa yleensä reilusti alitehoinen(lue: täysin ummikolle sopiva) mabuchi. Silläkin voisi kisata, mutta käytännössä uusittava säätimineen joka tapauksessa kun autolla ajo hanskassa, jolloin voi laittaa Harjattoman setin jossa stanu-laillinen moottori. Vastuuta pitäisi olla kauppiaalla että tuo tietoon stanu-kisamahdollisuuden, jos ei asiakas ole asiaan perehtynyt.
Kauppiaan suosittelemaan pakettiin jo valmiiksi stanu-kisalaillinen moottori. Myöskin tässä vastuuta pitäisi olla kauppiaalla että tuo tietoon stanu-kisamahdollisuuden, jos ei asiakas ole asiaan perehtynyt.
Käytetyt pelit. Mielestäni useimmiten, luokkaa 95% käytetyistä kisa-autoista myydään rullaavina. jos moottori mukana olisi tulossakin, sen voi yleensä neuvotella pois kaupasta, tai sen voi jättää hyllyyn odottamaan viriin siirtymistä/myydä eteenpäin ja ostaa tilalle Stanu-koneen. Tässä puhutaan 30-60 euron rahamääristä moottorin osalta. Kokonaiskustannukset ovat joka tapauksessa useita satoja euroja kisakautta kohden. Eli lasketaan myös lisenssit, kisamaksut, matkakulut, mahdolliset majoitukset etc. ect., niin miksi stanukoneeseen investointi on kynnyskysymys?
Se joka tosiaan haluaa ajaa niillä vehkeillä millä haluaa voi mennä sinne viriluokkaan. Viriluokka on viriluokka, stanu on stanu. Ns. aloittelija luokka jossa vehkeet on vapaat, on täysin järjetön ajatus. Omalla tasolla pääsee ajamaan virissäkin kun eristä jakaudutaan A,B,C,.. finaaleihin, alkuerien tuloksien perusteella.
Mielestäni stanulle olisi tilausta. Homma on kerran toiminut aikanaan epätasaisilla 27T hiilikoneilla, niin miksei homma toimisi myös moderneilla, huomattavasti tasaisemmilla koneilla. Stanusta olisin itse aloittanut ehdottomasti, jos se olisi ollut tarjolla.
Mitä rengas sääntöön tulee, olen kantani aikaisemmin sanonut. Lisään vain mielipiteen. Jos on tulossa kisaamaan, pitää muistaa että kilpailuissa on aina sääntöjä. Jos on hankkinut kisaan väärät renkaat, ei ole lukenut sääntöjä. Tässäkin tapauksessa selviää n. 15 eurolla, ostamalla kisapaikalla lailliset renkaat ja mahdollisesti niille uudet vanteet. Stanukoneella ajaessa yhdellä setillä pärjää yhden kisan. Ei rahan osalta pitäisi olla ylitsepääsemätöntä.
Lisään vielä, että kisaamisesta kiinnostuneita suosittelen ajamaan yhden kaksi kertsikisaa ennen maastosarjaa. Itse ajoin yhden WJ-kisan ennen ekaa SM:ää. Siellä saa tietoa miten hommaan pääsee mukaan ilman suurempia synnytyskipuja.
Summaan vielä yhden pointin: Maastosarjassa on todella rento ja reilu meininki! Neuvoja saa kysymällä todella hyvin, ja olonsa tuntee tervetulleeksi kun jää (omalta osalta) on rikottu.
Ehdottomasti tervetuloa
Tämän topickin henki ei kuvaa ollenkaan tunnelmaa mikä rossikisoista löytyy.
(hengestä en syytä Keskustelijoita, vaan yleismaailmallisesti foorumien tapaa välittää/ei välittää kaikkia asioita ruudulta toiselle tai vääristää millä asenteella mitäkin sanotaan. Naamasta naamaan keskustelun henki olisi taatusti toinen)Kommentoikaa nyt ihmeessä muutkin jotka kisaavat maastosarjassa.