Ihan nyt jatkaen tuota "kuvia omista rc-autoista" topikissa puhuttua aukkojen kokoja ja eri etäisyyksillä olevien tarkkuutta...
Jayjay, sanot että kun aukko on pieni niin terävyysalue on suppea, ja kun aukko on iso niin sekä lähellä että kaukaa olevat kohteet ovat tarkkoja.
Olen viimeksi lukenut asiasta ala-asteella kun tutustuin ensimmäisen kamerani käyttöohjeisiin. Jo sieltä asti kantautuu JUURI PÄINVASTAINEN käsitykseni asiasta. Olenko siis aina ollut väärässä asian suhteen?
otin kaksi koekuvaa äsken jossa toinen on otettu isolla aukolla ja toinen pienellä.
Oma tutkimukseni osoitti, että pienellä aukolla terävyysalue on LAAJEMPI (valotusaika pidempi) ja
suurella aukolla terävyysalue oli suppea (lyhyt valotusaika).
(Polttoväleistä en sano mitään - enkä varmaan tiedäkään mitään
)
Tässä koekuvani:
SUURI AUKKO:
PIENI AUKKO:
Ja juttuhan on niin, että mitä suurempi se F-lukema kamerassa on, niin sitä pienempi aukko on. (esim. minulla 2.8 - 8.0)
Korjatkaa ja opastakaa oikeaan mikäli olen totaalisen hukassa, ja pahoittelen varpaille astumiset!
EDIT:
Onkohan tuossa nyt menny puurot ja vellit sekasin KUVATEKSTEISSÄ :D
Alla taas oikein mielestäni nenänpää/kulmakarvat -vertaus?
Meni todella pahasto OT:n puolelle, mutta korjataan asiaa parilla kuvalla selitysten kera jos jotain sais vielä anteeks ;)
Mikään valokuvaaja en ole, mutta perusteista jotain käsitystä on. Paremmin tietävät voi neuvoa lisää ja mielellään kuvien kera kun tää kerran kuva topicci on.
eli tässä kuvassa on aukko 4.5 (suuri) ja polttoväli 26mm (pieni) joten kuva on suhteellisen tarkka laajalla alueella.
Tässä taas aukko on 5.6 (PIENEMPI kuin yllä), mutta polttoväli 85mm (suurempi) joten kuva on tarkka vain kapealla alueella. (tausta sumenee)
Tarpeeksi suurella aukolla ja pitkällä polttovälillä saadaan esim. vaikka kasvokuvassa nenänpäähän tarkennus ja kulmakarvat on jo epätarkat.
Valkotasapino voidaan monissa kameroissa asettaa erikseen kuvaustilanteen valaistuksen mukaan esim. kuvaamalla valkoista seinää ja sillä kalibroidaan kameran menun kautta valkotasapaino kuvalle. Energiäsäästölamppu esim. antaa aika keltaista valoa ja kuva vääristyy ilma korjausta.
Jatkot vois ohjata vaikka tuonne http://rc10.fi/index.php?topic=24539.360