Doh, väännetään vähän lisää. Auringonpaiste ja syväterävyys eivät liity toisiinsa joten tuon voi toki ymmärtää väärinkin. Yleisesti tarkoitin että pokkarilla saa valoisassa tilassa, kuten auringon paisteella, ihan hyviä kuvia. Syväterävyyden hallintaa vaan ei pysty pokkarilla harrastamaan, satoi tai paistoi. Tämä johtuu tuosta 5x7mm kennosta ja surkeista muoviobjektiiveista sekä siitä että suurimmillankin aukko on yleensä F2.8 tai F3.5.
Syväterävyyttä ei myöskään voi etukäteen tarkastaa pokkarin lagaavalta nestekidenäytöltä jota kädet ojossa sohitaan kohdetta kohti. Sen sijaan järkkäreissä on himmenninnappi jota painamalla lamelit menee asetettuun aukkoon vaikka tarkennus ja mittaus aina täydellä aukolla tapahtuukin. Himmenninnapilla siis voi arvioida että onko kasvot tarkat nenänpäästä korviin asti, mutta tausta kumminkin mukavasti sumea.
Vakaajaa auttaa valotuksessa mainosten mukaan jopa kaksi aukkoa. Käytännössä 1/25s valotus vaatii jo todella vakaata kättä, vakaajalla onnistuu kuitenkin jopa 1/6s valotus mikäli uskomme mainosmiehiä. Kun kuvaan autoa joka kulkee 100km/h, 2,7m/s eli 45cm tuon valotuksen aikana, olen hieman ihmeissäni jos kuva ei ole tärähtäneen näköinen? Toki näissä bilekuvauksissakin käytetään salamavaloa sulkeutuvan verhon täsmäyksellä jolloin kuvassa on reilusti liikeepäterävyyttä mutta samalla liike on pysäytetty salamalla valotuksen lopuksi.
Kikkailut erikseen, ne oppii kyllä jos haluaa. Se 50mm on ihan yhtä laaja kroppi- kuin täysikennoisissakin, toinen näistä vain tallentaa osan kuvasta. Olisiko pitänyt vielä mainita että Olympuksella kroppikerroin on 2, Canonilla 1,6 ja Nikonilla 1,5. Ihan kaikkea ei yhteen postiin saa mahtumaan ja ajatukselle oli tarkoitus jättää varaa, mutta ilmeisesti ei onnistunut?
Noihin bokeh juttuihin en lähde, ne pitää jokaisen itse tutkia. F4 aukolla tulee lasista riippuen ihan mukavaa jälkeä, yleensä ainakin pidemmillä polttoväleillä. F4 on laajakulmalasilla terävä nurkasta nurkkaan, mutta 100mm se jo riittää.