Suunta on hyvä sillä ehkä jopa ensimmäistä kertaa Suomessa nitro RTR autoilla pääsee ajamaan tasaväkisesti kilpaa muiden kanssa. Se on konsepti josta kannattaa pitää kiinni. Alkukausi on osoittanut että tässä on todellista potentiaalia.
Inferno GT autoja on myyty Suomessa kymmeniä, itse asiassa luku on lähempänä sataa kuin kymmentä, ja iso haaste on saada nämä autot sekä isät että pojat kerhoiltoihin ja radoille. Säätelyllä (eli vain rtr moottorit ja autot ovat sallittu) pyritään pitämään laji hauskana ja helppona, johon kuka tahansa voi tulla mukaan - ja toivottavasti tämä myös kannustaa kaikkia auton hankkineita tulemaan mukaan heinäkuun kisoihin! Ja vielä ehtii auton hankkimaan, jos sitä ei vielä ole :)
Toivon, että jokainen tajuaa mistä tässä on kyse ja osaa arvostaa tämän luokan henkeä. Hengen säilyttämiseksi joudumme valitettavasti samalla rajaamaan kisoista ulos kotikutoiset rallygame -autot, mutta niitä voi tulla ulkoiluttamaan sitten esimerkiksi kerhoilloissa tai muina aikoina, kuten on jo kerran nähtykin (Veskun Escort). Oikeastaan tämähän ei ole rallygame -luokka vaan "GT -luokka" ja ne pitää osaa erottaa toisistaan vaikkakin yhdenmukaisuudet ovat läheiset.
Maanantaina katselin siitä radan tasalta kun pojat kiersivät rataa kolmen auton voimin, niin ei voi kuin kehua. Todella näyttäviä autoja ja vaikka meno korokkeelta näyttää joskus aavistuksen hitaalta niin maan tasalla autot etenevät kovaa ja uhmakkaasti. Ja vääntötilanteissa ne eivät vaikuta hitailta edes korokkeelta, sillä huippunopeus ei ole se juttu - nopeuden merkitys häviää kun nopeus on kaikilla about sama. Auton säädöillä ja välityksillä vaikutetaan sitten siihen missä kohtaa rataa auto on nopea eli autot eivät nimittäin ole joka kohdassa rataa yhtä nopeita. Lisätään vielä että kyseiset autot olivat vielä kaikki käytännössä suoraan paketista sähköt poislukien. Erittäin kätevää erityisesti aloittelijalle, koska säätökohteita on vähän ja niillekään ei tarvitse tehdä lähtökohtaisesti mitään. Tämä sopii mainiosti myös hieman kokeneemmalle (lue: vanhemalle köhöm).
Uusimmassa R/C Carissa on muuten hauska "race prep your Inferno GT" -artikkeli, jossa annetaan vinkkejä IGT:n kisakuntoon saattamiseksi. Parasta on ettei siihen tarvita juurikaan optio-osia tai moottoreita vaan pientä puuhaa joka onnistuu kotioloissa jokaiselta. Ne harvat optio-osat ovat joita suositellaan ovat juuri niitä samoja, joita täälläkin on käyty läpi eli vakaimet, renkaat ja muuta pientä.
Renkaita onkin luvattu saapuvaksi testiin ihan tässä lähiaikoina ja jos kaikki menee putkeen niin niitä on sitten saatavilla kotimaisen jakelijan kautta varsin edulliseen hintaan.
Bocan lakruista olikin jo mainintaa eli eilen laitoin omaani ja nyt odottelen että pääsen testaa.
Happy GT racing!!!