Esimerkkini oli kärjistetty. Hyvää tuuria saa olla myös niiden tasan 500e sakkojen kanssa.
Sitä vaan kun ei pelkillä sakoilla selviä. Moottoripyörävero menee, vaikka se viritetty mopo todistettavasti muutettaisiin takaisin mopon määrityksiä vastaavaksi. Ja muutoskatsastaankin tiemmä joutuu, os viritetty ja siitä kiinni jää.
Ja tämäkin riippuu täysin poliisista. Verot voisi antaa vaikka mopo kulkisi juuri ja juuri yli sen 45km/h (minkä vakiotkin siis kulkee), mutta ihan niin pissapäitä ei poliisit ole. Käytännössä se raja taisi olla 55km/h, kun aletaan sakottamaan, ainakin lähes kaikki mopot kulkevat 50-55km/h vakiona, joten hulluaha se olisi jos siitä sakotetaan, onhan ne rekisteröity niissä tehoissa, millä tuon verran kulkevat. Veroja sitten harvat poliisit mätkivät ennen kuin 60km/h menee rikki. Eräässä tapauksessa joku ajoi 120km/h mopolla 40km/h alueella, sakkoineen ja veroineen menot jäivät alle 500e, mopo tosin lähti valtiolle.
Noista sakkonopeuksista kun joku mainitsi, että 10% ylitys olisi se raja. No, en kyllä kertaakaan ole kuullut, että ketään olisi 50km/h alueella pysäytetty, kun on ajanut 55km/h, en edes 59km/h nopeudesta tiedä sakotetun. Itse olen aina ymmärtänyt, että se olisi 16km/h ylitys, mistä lähtien alkavat pysäyttelemään. Jos nyt ei tarkkoja lukuja sanota, niin tuntuvampi ylitys ainakin. Mitä siitä tulisikaan, kun jokainen 5km/h ylinopeutta ajava pysäytettäisiin? No, valtio saisi tuottoa, mutta poliisien resurssit eivät riittäisi todellisten ongelmien ja kaahareiden kurissa pitämiseen. Itse ajan lähes aina "hyvillä mielin", eli ilman pelkoa tulla pysäytetyksi, 5-10km/h yli rajoitusten. Varsinkin motarilla ja taajaman ulkopuolella ajan mieluummin sen 5-10km/h ylinopeutta muiden mukana, kuin jään hinaamaan siihen tien tukkeeksi ja vilkuilen nopeusmittariin, ettei vain mene liian lujaa.
Mopolla liikkuessa on varsin ikävä huomata tuo autokuskien välttämätön tarve ohittaa. Eräässäkin tapauksessa ajoin 40km/h rajoitusalueella 50km/h, ja takana tulevan sitimaasturin oli tietenkin pakko kurvata ohi, olihan se mopo joka siinä edessä ajaa. Kaiken kukkuraksi se vielä kääntyi seuraavasta risteyksestä pihakadulle kerrostalon pihaan. Autolla ajaessa olen myös huomannut erään ärsyttävän seikan, monet kuskit tuntuisivat olevan kertauskurssin tarpeessa. Ajetaan puskurissa kiinni, ei osata käyttää vilkkua oikein kiertoliittymässä jne.. välillä kun yritän karistaa takana 5m päässä ajavan, voin huomata ajavani lähes 20km/h ylinopeutta, mutta silti siellä perässä roikutaan. Minulla vieläpä on siellä auton perässä kolmio (opetusluvilla ajelen), mutta silläkään ei näytä olevan merkitystä. Joka hemmetin ylämäessä tulee autot puskuriin kiinni kun liikennevaloihin pysähdytään, luulisi, että mersukuskeilla olisi edes jonkinmoinen suojeluvietti autoansa kohtaan, jos vaikka valahdankin taakse päin, mutta ei. Ikään kuin kukaan ei ymmärtäisi, mitä se kolmio siinä tarkoittaa.
Jotta ei mene ihan offtopicin puolelle, niin kysymys mopoa koskien. Lasketaanko suuttimen vaihto virittämiseksi? Monet nimittäin puhuvat, että derbeissä on pieni suutin, mikä johtaa laihalla käymiseen ja moottorin nopeaan kulumiseen. Jotkut ovat kuulemma huollossa pyytäneet, että vaihtaisivat suuremman suuttimen, ja huoltomiehet ovat suostuneet. Ajattelin, jos tämä auttaisi siihenkin, kun oma moponi tuntuu kulkevan ylämäet paremmin puolikaasulla kuin täyskaasulla, täyskaasulla kuuluu vain "mööööö", mutta ei se sen paremmin kulje.