Mielenkiintoinen tilasto. Kokemusta ei itsellä ole kisailusta rc-autoilla kuin tämän kesän maastosarjan pari kisaa ja yhdet wj:t viime talvelta. Lennokkien kanssa on tullut kilpailtua useampi vuosi.
Yhden tilaston perusteella tuskin voi kovin pitkälle menevilä tulkintoja tehdä koko harrastuksen osalta. Onko kilpailijoita sitten siirtynyt muihin luokkiin. Uskoakseni suunta on ollut laskeva kaikissa rc-harrastuksissa ja erityisesti kilpailemisessa. Samaan aikaa drone-harrastamisen määrä kasvaa nopeasti.
Muutama oma havainto:
1. Paikallinen seuratoiminta on kaiken a ja o. Ilman sitä ei porukka kokoonnu yhteen, ei synny sosiaalista ympäristöä eikä kilpailua.
2. Junnujen ja uusien määrä toiminassa, lajiin katsomatta, kertoo suoraan toiminnan elinvoimaisuuden. Isot harrastajamäärät tuudittaa aallonharjalla hyvään oloon. Asiaan havahdutaan vasta kun väkimäärät ovat jo pienentyneet.
3. Kilpailuluokkien määrä pitäisi pitää Suomessa rajallisena. Kaikkien rc-lajien ongelma on maailmalta puskevat lukuista luokat. Aina joku keksii tuoda uudenlaisia laitteita saataville, ja sitä kautta osa porukasta niihin innostuu. Pienissä luokissa pärjää helpommin, ja niissä on myös uutuuden viehätystä. Samalla pahimmoinen tapa pirstaloida hyvinvoivatkin lajit pienemmiksi. Uutuuden viehätyksen lisäksi harva uusi luokka tarjoaa oikeasti mitään uutta. Kilpailu on kilpailua, huolimatta renkaiden koosta, akselivälistä jne.
4. Rc-autoja on saatavilla enemmän kuin koskaan, kaikkiin mahdollisiin hintaluokkiin. Niitä myös ostetaan paljon, mutta jäävät pihasuttailuun enimmäkseen. Valtaosa ei ikinä päädy radalle niiden kanssa. Mitä tehdä?
Olisi mielenkiintoista kuulla kauppiaiden näkemyksia asiasta. Heillä on ensikäden tietoa menekistä ja asioiden kehittymisestä myytyjen laitteiden määrissä.