Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - carrier

Sivuja: [1]
1
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 13.10.14 - klo: 20.01 »
Tuli muuten mieleen, että voisi ehkä kokeilla lisätä eteen painoa. Olen tuota 2400kv autoa ajanut 3s:llä, joka on painavampi akku kuin 2s. Lisäpaino ei varmaan ole haitaksi.

2
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 13.10.14 - klo: 19.57 »
Kiitokset Mölli tästä  :wink: eihän tässä mitään järkeä ole. Tavoitteena kuitenkin saada auto säädettyä siten, että toimisi edes jotenkuten point n' shoot tyylisesti, eli lähtee sinne minne keula osoittaa. Nyt saa hyvin varovasti käyttää kaasua ja jatkuvasti ohjata autoa pysymään suunnassa kiihdytyksissä.

3
Yleinen keskustelu / Vs: Itse tehty Rc-auto!
« : 13.10.14 - klo: 17.45 »
Kannattanee käyttää kuulalaakereita. Liukulaakerit tuskin toimivat kierretangon kanssa kovin mairittelevasti. Ja tuennat läheltä renkaita ja läheltä moottoria, eli sellaisiin paikkoihin joissa tankoon kohdistuu rasitusta - estää tankoa vääntymästä.

4
Yleinen keskustelu / Vs: Itse tehty Rc-auto!
« : 13.10.14 - klo: 17.38 »
Jos laittaa ohuen kierretangon niin se olisi hyvä tukea muutamasta kohdasta laakereilla. Jos sulla on ylimääräisiä jäänyt vanhasta autosta, niin vaikka sellaiset ja niihin sopiva tanko. Tangon voi sovittaa laakereihin ehkä vaikka vulkanoituvalla teipillä tai kutistesukalla, jos on klappia. Kannattaa pyrkiä siihen, että moottorin pyörittämä massa olisi mahdollisimman pientä (toki myös auton massa mahdollisuuksien mukaan) ja että kaikki pyörivät osat olisi jotenkin laakeroitu.

5
Yleinen keskustelu / Vs: Itse tehty Rc-auto!
« : 13.10.14 - klo: 17.22 »
Ei varmaan tarvitse sellaista massaa keventää, jota moottori ei pyöritä (ellei tosissaan rupea optimoimaan) eli moottoripukki lienee ihan ok, mutta kierretangoksi voisi sopia vaikka m5 (tai m4, siihen saisi ehkä hex-vanteetkin kiinnitettyä hex sovittimilla). Kierretanko tarvitsee varmaan kyös laakeroinnin, ellei sellaista oe.

6
Yleinen keskustelu / Vs: Itse tehty Rc-auto!
« : 13.10.14 - klo: 17.12 »
Onhan siinä vaivaa nähty  :azn: Omatekemäsi lisäykset vaikuttavat melko tukevilta, eli materiaalivahvuus käyttöä ajatellen olisi ehkä voinut olla optimaalisempi mutta ehkä sitten seuraavassa versiossa? Vaikuttaisi siltä, että voimansiirron massa on liian suuri. Tuo painava kierretanko vastustaa kiihdytystä ja jarrutusta sen verran hyvin, että spurrit tuskin tulevat kestämään. Suosittelen taka-akseliksi jotain kevyempää ratkaisua, tai joudut varmaankin uusimaan rattaat ja moottorin monta kertaa järeämmiksi.

7
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 13.10.14 - klo: 15.29 »
Aloitin siten, että molemmat identtisiä säädöiltään. Toisessa kevyt 2400kv "finned" moottori ja toisessa tuo 5000kv moottori. Ohjaimen EPA:t ei riitä siihen että tehoa laskisi riittävästi vastaamaan tuon 2400kv:n tehoa, eikä noparissa ole tehonrajoitusta eteenpäin. Mutta eroa on kahden auton välillä siis moottori, tuo 5000kv on selvästi painavampi kuin 2400 kv. Lisäksi tehokkaammassa on tuo ratasdiffi, joka vaikuttaisi olevan selvästi jäykempi kuin kuuladiffillä varustettu kevyempi auto. Keskeisimmät erot näiden välillä siis moottorin paino ja diffin toiminta. Jotenkin tuntuisi siltä, että ohjattavuus saattaisi parantua jos saisin diffin käytökseltään vastaamaan tuota kuuladiffiä.

8
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 12.10.14 - klo: 22.24 »
Taakse lisää aurausta, edestä iskarit ulommaisiin reikiin. Jos on ackermansäätö, niin ohjauslinkit etummaisiin reikiin. Noparista ennakot nollille.

Kiitokset vinkeistä! Takana on silmämääräisesti jo aika paljon aurausta, eikä ole noita paloja joilla aurausta saisi vielä isommaksi mutta ehkä sitäkin voisi kokeilla. Ackermanin laitoin etummaisiin reikiin ja etuiskarit ulommaisiin reikiin. Laitoin eteen myös vähän haritusta (aiemmin ei ollut aurausta eikä haritusta), mutta tuntuu että siitä ei ollut kuin haittaa. Voisi vielä kokeilla takaiskaritkin ulommaisiin reikiin. Noparia en vielä säätänyt, mutta nuo vakio yli 18 asteen ennakot taitaa olla turhan paljon tähän käyttöön. Samanmallinen auto kuuladiffillä ja miedommalla moottorilla kulkee tuohon verrattuna kuin kiskoilla, vaikka kaikki sen säädöt on "tehdasasetuksissa". Kannattaako lisätä tai vähentää jousten esijännitystä eteen/taakse?

9
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 11.10.14 - klo: 22.03 »
Taakse mahdollisimman karkeat kumit ainakin alkuun. Noparista punch minimille.

Punchi minimille ja paremmat nappularenkaat niin sehän vaikutti heti. Edelleen saa kyllä kaasua pantata aika paljon. Auttaisikohan jos laittaisi vielä löysemmät diffiöljyt, vaikka 1000cst...

10
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 11.10.14 - klo: 12.51 »
Onko 4 pole 5000kv 1kw harjaton liian tehokas tuuppitruggyyn?  :cool: (1/10)

Tuollainen on nyt asennettuna. 86t spur ja 18t pinioni TeamC TC02:een ratasdiffillä. Säätimenä HK:n 120A. Diffissä 4000 cst öljyt. Hiekalla ei pysy räpylässä mitenkään, spinnailee vaan. Mitenhän tuota saisi hallintaa parannettua ja tehoa paremmin välitettyä?

11
Radiolaitteet / Vs: failsafe
« : 10.10.14 - klo: 17.40 »
Sun pitää konfiguroida uudelleen, että mihin servo palautuu failsafen aktivoituessa. Nyt muistaa vanhan asetuksen. En tiedä miten tapahtuu käytännössä ko. ohjaimella, varmaan löytyy manuaalista.

12
Eli siis kyseessä olikin joku mekaaninen vastuksilla toimiva "nopeudensäädin"? Olisit heti sanonut, että kyseessä aataminaikainen vastusviritys  :grin:

13
Varmaan sinuna kokeilisin tekeekö samaa ilman becciä. Ehkä becillä on oma kytkin tai sitten sille voi laittaa jonkun geneerisen kytkimen. En tiedä, onko kovin käytännöllinen ratkaisu, mutta ei heti tule parempaakaan mieleen jos vika tuossa... Ei muuten varmaan kannata hirveästi antaa huutaa noin, ei varmaan vastari / bec tykkää moottorin ottamasta virrasta.

14
Onko sulla erillinen vastariakku tai erillinen BEC? Mulla kanssa nopari käyttäytyi oudosti jos sai servotesterin kautta virtaa vaikka kytkin oli off-asennossa.

15
En suosittele 1/10 lainkaan sisälle, siis jos puhutaan ihan kotona ajelemisesta. Sen verran isoja. Jos tarkoitus ajaa kotona ja ulkona niin parempi ostaa 2 autoa, 1/10 ulos ja sisälle joku lelu tyyliin new bright tmv. 4v pojalla on 1/30 kyoshon mini z mad force monsteri. Sopivan pieni sisälle, ja ajaa sillä ulkonakin jos tarpeeksi tasaista. Ainoa että saa olla kokoajan liimaamassa kasaan, joten moista kössiä en kuitenkaan suosittele.

16
Mitä joskus googlailin, niin jotta tärinä ei irroittaisi kolvauksia niin johto pitäisi olla tuettu johonkin esim. kuumaliimalla. Johdot ovat käsittääkseni tuettu kunnolla paremmissa servoissa. Jenkkisaiteilta taisi löytyä keskustelua juuri tuosta viasta, joka siis on tyypillinen MG995 servoille ja johtuu tuosta tuennan puutteesta.

17
Eivät ole hajonneet, "dead zone" vaan on sen verran iso, että rattia saa kääntää melko paljon ennen kuin rupeaa liikkumaan ja sekin pykälittäin + em keskittämisongelma. Toinen servo saatu käytettynä, toinen ostettu uutena ebaystä. Molemmissa sama juttu ollut alusta asti. Ollut kevyessä sähkötruggy ja sähkömonsterikäytössä ja ovat edelleen.

Tuo johdon irtoaminen on vissiin tuon servon tyyppivika kun ei ole johtoa kiinnitetty mitenkään, tärinä irroittaa. En tiedä onko tuossa vastarissa BECciä, mutta oletan että ei ole. Jos käytät 2s lipoa jännitteen syöttöön vastarille niin siinä myös todennäköinen syy servon hajoamiselle, ei taida olla mitoitettu sellaiselle jännitteelle vaan tarttisit HV servot.

18
Itsellä kokemusta kahdesta TowerPro (TowardPro) MG996R servosta. Toinen tilattu ebaystä, toinen tuli käytetyn auton mukana. En voi sanoa kuin että todella kuraa. Palautuminen mitä sattuu, liikkuu pykälittäin jos liikkuu lainkaan. En voi suositella. Sen sijaan HK:n Trackstar servot pelanneet hyvin, samoin XQ-Power merkkiset halpaservot (tosin kokemusta vain tyypistä XQ-S3015M).

19
Tossa juuri pistin veljen hpi:n tulille noin 10v seisonnan jälkeen samanikäisellä polttoaineella. Hyvin laulo kuten ennenkin, ei tarvinnu kuin kiskaista käyntiin :)

20
Yleinen keskustelu / Vs: mikä on lempi rc autosi
« : 28.09.14 - klo: 17.56 »
Tamiya Rising Fighter. Jäykkä taka-akseli ja jojojo-jousitus ilman iskunvaimennusta nostaa haastavuudellaan hymyn korviin sepelillä ajaessa... Kunhan ei ole kaveria vieressä ajamassa jollakin paremmalla.

21
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä teit tänään rc- autoosi?
« : 27.09.14 - klo: 20.34 »
Tutkailin tamiyan stadium thunderia. Pinioni ja muoviset bushingit ihan loppu 3s:n ja harjattoman jäljiltä. Takas kasaan ja baanalle, vaikka väljyyttä jo piisaakin :)

22
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 26.09.14 - klo: 22.46 »
Varmaan löytyy jostain, mutta ei ole osunut silmään. Miten pääsee eroon captchasta kun lähettää yksityisviestin?

Onko 4 pole 5000kv 1kw harjaton liian tehokas tuuppitruggyyn?  :cool: (1/10)

23
Vapaa keskustelu / Vs: 6VAC-12VDC Konvertteri
« : 18.09.14 - klo: 17.09 »
Invertteri ja tasasuuntaaja taitaa olla samantyyppisiä ratkaisuja. Edit: invertteri muuttaa tasavirtan vaihtovirraksi, ei liene hyödyllinen tässä tapauksessa.  En tiedä skemoista, mutta tällainen mökkylä kyseessä. Kuvassa osa nro 1. http://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-accessories/index.php?year=1983&model=Electrical+1983&section=Battery+Charging+Kit+4.5%2C7.5&yid=34152&mid=34153&sid=36924

Varmaan netistä löytyy hakusanalla diy rectifier ja diy transformer skemojakin, jos ei jotain valmista ratkaisua muuntajalle ja tasasuuntaajalle löydy. Mutta varmaan tosiaan ensiksi varmistaisin että virta riittää.

24
Vapaa keskustelu / Vs: 6VAC-12VDC Konvertteri
« : 16.09.14 - klo: 20.41 »
Perämoottoreissahan noita tasasuuntaajia on. Omassa kasiheppaisessa Johnsonissa sellainen on vakiona, tosin antaa vain 14v 1A. Ehkä mopon magneetosta, 6VAC välttämättä kauheasti virtaa saa? Tosin enpä kauheasti noista tiedä.

25
Pirusti metallisia spur geareja (20€ kpl) kyöstin nitro pro st sähköistysprojektiin. Eka 48 pitch mutta aivan liian pieni halkaisija, nyt lähti 32p:tä pari kpl tilaukseen. Kalliiksi tulee ikivanhan auton kanssa...

26
Radiolaitteet / Vs: Millä radiolla ajelet?
« : 27.08.14 - klo: 12.42 »
Tällä hetkellä kun Flysky on vielä paketissa asentamatta niin vastataan seuraavasti:

Radio-ohjain (merkki, malli): Hitech Lynx AM
Hankintavuosi: 1994
Taajuus (27MHz/40MHz/2.4GHz): 27MHz
Käytössä oleva vastaanotin/vastaanottimet: Hitec originaali
Käyttökohde (pihasudittelu, krossi, touring, mattoauto, muu?): Pihasudittelu
Soveltuvuus lapselle/aikuiselle (voiko esim. kaasuliipaisimen kokoa / liikerataa säätää tai kahvan kokoa muuttaa jne.): Aikuiselle turhan pieni kahva
Käytetty virtalähde ja latausmahdollisuus (patterit, NIMH-akku/LIPO-akku, muu? Voi ladata/Ei voi ladata)
8xAA, voi ladata ohjaimessa, autossa Lipo
Radion paino käyttövalmiina (ml. akku): Ei tietoa, vastaava kuin muut 8AA ohjaimet
Vaatimukset sähköjen suhteen (servo, nopeudensäädin, vastaanotin jne.): Ei ole tullut vastaan rajoituksia
Ongelmat (radiohäiriöt, yhteensopivuusongelmat muiden sähköosien kanssa, radion viat, radion takuuasiat): Ei ole ollut ongelmia. Mukana tulleet servot (muistaakseni HS-303) toimivat edelleen, joskin toinen jo heikommassa kunnossa.
Miten ongelmat on korjattu: Ei ole ollut.
Radion hyvät puolet: Aikoinaan halpa, perussäädöt löytyy, tykkään ratin tuntumasta
Mitä kaipaisit radioon lisää: Isompi kahva, EPA
Oletko ollut radioon tyytyväinen eli ostaisitko nyt/suosittelisitko (kyllä / ei. Jos ei, niin miksei)? Jos saa ilmaiseksi tai lähes niin suosittelen.

Sivuja: [1]