Miten pitkään laittaisinko kommentin aiheesta, josta kaimapoika ylempänä kirjoitti. Kun nyt keskustelu on avattu, niin siitä on syytä vaihtaa ajatuksia, vaikka aihe arka olisikin. Omat näkemykseni tietenkin vain sivustakatsojana.
Ensiksi kuitenkin jälleen hatunnosto KyPakille. Meillä on nykyisin paljon osaavia ja tasokkaita kisajärjestäjiä, mutta kyllä Kuusankoski on vuodesta toiseen ehdotonta huippua. Kaikki pelasi kuin elokuvissa, rata oli loistava (toimi ilmeisesti hyvin molempiin suuntiin), ja hienojen palkintojen toteutus oli piste ii:n päälle – kymppi plusplus! Harmi, että Kallen oma suoritus varmasti kärsi järjestelyponnistuksesta, jossa hän itse oli keskeisesti mukana.
Ja siihen toiseen aiheeseen. Oma varsinainen sanomani on vasta tuossa seuraavassa kappaleessa, samasta asiasta, mutta toisesta vinkkelistä. Mitä tulee Veskun kokemuksiin, niin itse seurasin A-finaalissa kärkiautoja Teemu, Juho, Simo, Sakke, Christer, ja vähän Heuliakin. Kaikki tilanteet, joita heidän kohdallaan satuin näkemään, olivat siistejä, suorastaan herrasmiesmäisiä. Samoin B-finaalissa kisa oli mielestäni suorastaan herrasmiesmäistä, josta voi vain onnitella kisaajia.
En tarkoita mitenkään vähätellä Veskun kokemuksia, en vain sattunut niitä näkemään.
Mutta sitten oli eräs finaali, jonka ekassa erässä huomio kiinnittyi erikoisesti ajavaan autoon. Seurasin sitä ehkä puoli erää, ja koko toisen erän. Tänä aikana tämä auto teki 5(!) kanssakilpailijan kilkkausta, tyyliin, josta Vesku kirjoitti. Tuntui olevan tämän kuskin tavaramerkki ajaa kantaan, ja sopivassa mutkassa puoliksi mollan päältä oikaista edelläajavan kylkeen, painaltaa samalla sopivasti kaasua, jolloin ohitettava lähti maata kiertävälle radalle. Muutamalla tämän persoonallisen ohitustavan uhreista matka päättyi siihen. Ajajakokouksessa juuri tähän syntiin kerrottiin kiinnitettävän huomiota, mutta tässä tapauksessa törkeily sai jatkua häiriöttä.
En tunnistanut auton kuskia kuin vasta jälkeenpäin, ja yllätys oli silloin melkoinen. Kokemuksesta tai osaamisesta ei asia pitäisi olla kiinni.
Jos istuisin päätösvaltaa käyttävässä elimessä, kehottaisin ko. kuskia joko muuttamaan ajotapaansa tai pysymään poissa kilparadoilta.