Kirjoittaja Aihe: Eka RC-auto juniorille  (Luettu 20867 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Eka RC-auto juniorille
« Vastaus #60 : 23.06.11 - klo: 21.26 »

Näinhän se on että osa sanoo nimh ja osa lipo, osa jotain muuta. Osa makselee lainalla ja osa käteisellä. Meitä on moneen junaan.

Eiköhän molemmat akut ole turvallisia, ei kait niitä muuten myydä. Sitä voi sitten spekuloida mikä on turvallisinta kenenkin mielestä ja missä tilanteessa.


Mutta se on totta että jos jotain sattuu niin lipo on yleensä "turvallisempi". Ainakin sen mitä ite noita seuraillu lyhyen rc-taipaleeni aikana.



Ja tuohon vähän ylempään kommenttiin, kannattaa se harjaton vain suoraan hankkia lapselle, moni niistä on suht hyvin vesitiiviitäkin joten se on sinänsä parempi jos johonkin ojaan sattuu ajamaan. (kun sattuu ajamaan :) )

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Eka RC-auto juniorille
« Vastaus #61 : 23.06.11 - klo: 21.30 »
Lähes mikä tahansa on turvalllista kun noudattaa ohjeita. Voin hyvin kuvitella että tuossa Acomssin tapauksessa oli yön yli kiinni joku 500mAh laturi niin tottakai käpy käy.
Mullakin oli AA akut lähettimessä ja kerran unohtu piuha yön yli (500mAh) ja oli patterikotelo muuttanu muotoaan aika rankasti ja akut tulikuumia. Ei varmaan olis posahdus ollu kaukana. Oli täysin väärä laturi kyseeseen hommaan.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Eka RC-auto juniorille
« Vastaus #62 : 23.06.11 - klo: 21.45 »
Juuri niin.

En ole kummankaan puolesta, enkä kumpaakaan vastaan...

Lähinnä kun sanotaan että LiPo on vaarallinen eikä annettais oman lapsen ladata niitä...
Mutta nimhejä annetaan ihan mennentullen.
Harhaluulo että himhit olisivat turvallisia, ja hyvinkin harhaluulo että lipot räjähtäisivät.

Eli mitään näistä akkutyypeistä en antaisi oman lapseni ladattavaksi ilman minun valvovaa silmää.

Enkä suosittele kenenkään antavan oman nuoren lapsensa ladata mitään akkuja ominpäin ainakaan kuvitellen että olisivat turvallisia.
Tärkeintä että tietää jokaisen näistä olevan oikeasti vaarallisia... Hieman eri tavalla, mutta tosiaan yhtäkään näistä ei voi oikein sanoa turvalliseksi.
Ja varsinkin kaikkein vähiten minkään ihan bulkki laturin tai minkälie kiinalaisen "automaatti" laturin perässä.

Tämä nykyinen LiPo hössötys on jo pahemmalla tasolla kuin metanoli hössötys koskaan.
Oikein naurattaa miten hengenvaarallisena nitroautoja yhdessä vaiheessa pidettiin.
Onhan se tottakai vaarallista mikäli verenkiertoon pääsee... Niin se on puhdas ilmakin... Kuten moni muukin asia. Silti hyvin turvallisia oikein käytettyinä ja aina vaaroja liiotellaan selvästi ja osoitellaan yhtäkkiä jotain tiettyä sormella.

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Eka RC-auto juniorille
« Vastaus #63 : 23.06.11 - klo: 21.51 »
Jos nyt pysytään suunnilleen aiheessa niin vaikka kaikki on turvallista oikein käytettynä tulee ottaa huomioon se että junioreiden kanssa toimitaan, kukapa haluaisi että oma lapsi säheltää sähköjen kanssa josta tietää tasan sen että "kun liittimen tästä laittaa kiinni niin se lähtee päälle".

Joten varmaankin kun lapsien kanssa touhutaan, on aina parasta hoitaa itse akku asiat ja niiden lataukset vaikka se lapsi kuinka osaisi jo hommat. Tämä ainakin oma mielipide.

Mutta varmasti sillä että lataa akkuja valvova silmän alla, ei erillisessä huoneessa yön ylitte "kyllä laturi sen hoitaa" tyylillä pääsee jo pitkälle, ja lataamalla akut ohjeiden mukaan.

Itsekin lipoja nyt ekan kerran lataillu, eikä se oikeestaan ole niin hankalaa kuin on hössötetty. Esim ultramat14plussalla, ei tartte kuin virtaliitin ja balanceriliitin kiinni, ja syöttää laturille virtamäärä ja akun koko ja starttia.(toki se tärkein, eli lipo manual ohjelma päällä. Ja hyvin on menny tähän asti.

toisin kuin nimhejä lataillessa, jokaisen latauskerran jälkeen akku on todella kuuma ja miettii että uskaltaako tätä laittaa autoon heti, mutta oon ihan oman mielenrauhan vuoksi antanu sen aina levätä latauksen jälkeen hetken.

Poissa simpo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Eka RC-auto juniorille
« Vastaus #64 : 23.06.11 - klo: 22.01 »
Ensimäiseksi autoksi sain itse hsp xstr  :cool:
Vakiona 40km/h ja maksoi 150e eli aika halppin kiina tekele.
Mutta nyt on 4x4 slash ja on paras näkemäni rc auto elämäni aikana  :afro:
Traxxasit ovat erittäin kestäviä ja suosittelen jotain traxxasin autoa ensimmäiseksi autoksi :angel:
VASEN!!! EI KU...

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Eka RC-auto juniorille
« Vastaus #65 : 23.06.11 - klo: 22.03 »
Ensimäiseksi autoksi sain itse hsp xstr  :cool:
Vakiona 40km/h ja maksoi 150e eli aika halppin kiina tekele.
Mutta nyt on 4x4 slash ja on paras näkemänhttp://rc10.fi/Smileys/default/police.gifi rc auto elämäni aikana  :afro:
Traxxasit ovat erittäin kestäviä ja suosittelen jotain traxxasin autoa ensimmäiseksi autoksi :angel:

Itsellä on kanssa nyt ensimmäisinä autoina 2 slashia kuten allekirjotuksesta näkee.
En oo vielä saanu takatuupparista yhtään osaa rikki vaikka on jonkunverran tullu sillä ajeltuakin. Nelivetoon odottelen vielä osia kun käytettynä ostin niin pääsee vauhdin makuunkin.

Kyllä täällä on aika paljon hehkutettu traxxasin kestävyydestä yleiseesti ja ihan aiheellisestikin, kyllähän se suht kestävä auto on mitä tuolta youtubestakin kattelee että kalliolta hypitään alas ja matka jatkuu :)

Poissa simpo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Eka RC-auto juniorille
« Vastaus #66 : 23.06.11 - klo: 22.10 »
Kyllä!!!
TRAXXAS on rautaa :cool: :wink:
Ja yhdessä videossa jätkät ajavat alas 15m korkealta kalliolta.
VASEN!!! EI KU...

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Eka RC-auto juniorille
« Vastaus #67 : 23.06.11 - klo: 23.11 »
Joten varmaankin kun lapsien kanssa touhutaan, on aina parasta hoitaa itse akku asiat ja niiden lataukset vaikka se lapsi kuinka osaisi jo hommat. Tämä ainakin oma mielipide.
En tiedä, onko sinulla lapsia, mutta ainakin oma kokemukseni omista lapsistani on se, että he kokeilevat ennemmin tai myöhemmin kaikkea itse. Tästä syystä olen yrittänyt opettaa heidät tekemään oikein sellaiset asiat, joita pelkään heidän kuitenkin yrittävän, vaikka kuinka kieltäisin. Ei tarvita kuin tilanne, jossa en ole paikalla ja akku pitäisi saada lataukseen: kyllä sitä yritetään itse.

Tästä syystä itse pyrkisin kaksiosaiseen ratkaisuun: 1) akut ladataan vain minun valvonnassani kaikkien mahdollisten turvaohjeiden mukaan ja 2) opetan lapsen lataamaan akun oikein niin, että kun hän rikkoo sääntöäni, lataaminen menee silti oikein ja on turvallista.

Olen siis itsekin sitä mieltä, että akkujen lataaminen vain aikuisen valvonnassa, mutta hiukan epäilen, miten tuo onnistuu pidemmän päälle. :roll:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa seeveerii

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Eka RC-auto juniorille
« Vastaus #68 : 23.06.11 - klo: 23.16 »
Kyllähän kaikki autot rikki saa... Mielestäni neliveto slässiä ei voi kovin vahvaksi sanoa. Lipoilla ajaessa ja pienessä hypyttämisessä ajot päättyy harmillisen usein hajoamiseen. Tuo lipo vs nimh juttuun niin molemmat on turvallisia oikeassa käytössä, eikä perheen pienimpiä kannata päästää yksin lataamaan nimhejäkään, jos on hieman monimutkaisempi laturi.
HPI Savage flux HP,Traxxas slash vxl ,Team C tc02, Axial ax10

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Eka RC-auto juniorille
« Vastaus #69 : 23.06.11 - klo: 23.38 »
Minusta nelkku slash kestää ihan hirveetä paiskontaa ja pommitusta, mutta hiekkaa se ei kestä.
Omat pojat on nyt rällänny (isin mielestä yrittäny kaikin keinoin hajottaa) Traxxas VXL  Stampedella juurakossa, kivikossa ja ranalla noin 20 akullista ilman mitään huoltoa. Vielä eivät ole saaneet mitään rikki. Yksi 30mm nylon lukkomutteri löystyi ja hävisi.

Eli täältä yksi ääni Traxxas talliin ja Stampede, Rustler tai Slash akselille ekaksi autoksi. Ja kyllä se nikkelipötköllä on hyvä aloittaa, on niin helppo ja huoleton.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Eka RC-auto juniorille
« Vastaus #70 : 23.06.11 - klo: 23.46 »
Olen siis itsekin sitä mieltä, että akkujen lataaminen vain aikuisen valvonnassa, mutta hiukan epäilen, miten tuo onnistuu pidemmän päälle. :roll:

Jep... onnistuu miten onnistuu... Itsekin sattunut joskus olemaan lapsi ja muistissa juuri edellä kuvailemasi asia... tekijänä itse  :cheesy:

Jokatapauksessa...
Oma puhdas ja vankkumaton mielipide on että perheen pienimmille ei saa antaa suoraan lupaa latailla yhtään mitään akkuja sillä periaatteella että se on turvallista.
Se kun ei kuitenkaan ole, oli kyseessä sitten mikä akku tahansa.
Vanhempinahan me olemme vastuussa jokatapauksessa.
Ei kannata omaa vastuutaan "kiertää" sillä verukkeella että kokee esim nimhin latailun turvalliseksi... Paukkumisia jne sulamisia kun on ainakin itse tullut nähtyä jokaisen akkutyypin kanssa.
Tärkeää että valistaa omat lapset mahdollisimman hyvin asiasta.
Tarvitsee tottakai silti kokeilla joskus itse... No jokainen ei kuitenkaan edes kokeile yksin... jotku sitä tekevät.
Sitä suurempi riski on jotain tapahtua mikäli antaa suoraan luvan latailla esim niitä nimhejä eikä itse yhtään tarkkailla meneekö lataukseen vioittunut akku tai akku menee laturiin eikä siitä ole tietoinen ja lapsi unohtaa latauksen...

Poissa Linksu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Eka RC-auto juniorille
« Vastaus #71 : 24.06.11 - klo: 00.04 »
Itse ostin meidän 3v pojalle honkkarin crt5-e koneena on 10,5 lankainen harjaton ja 60a nopari  sekä
2s lipo. täysitehoisenä se sillä vetelee ja todella hyvin vielä ikäisekseen. meidän poika ei osannut nikolla paljon ajella mutta tuolla ratti ohjaimella vetelee kuin vanhatekiä  :grin:

Poissa ariilari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Eka RC-auto juniorille
« Vastaus #72 : 27.06.11 - klo: 00.25 »
No niin! Nyt on kolme akullista paahdettu. Yllättävän pitkään ajelee ihan nimh-akuilla kun auto on säädetty puoliteholle. Ekaksi poika ajeli isolla hiekkakentällä, oppi nopeasti Nikkoihin verraten että autoa voi ajaa muutenkin kuin kaasu pohjassa. Sitten voitiin siirtyä hiukan haastaviinkin maastoihin, joissa hyppyreitäkin ja joutui oikeasti varomaan että ei törmää mihinkään.
Sitten kotiin palatessa poika ajoi pyörätietä pitkin ja siinä reunasssa joka näytti nurmelta olikin oja johon auto upposi. Onneksi pitkä heinä hidasti uppoamista ja sain auton ylös niin että vain perä ui vedessä. Akun piuha nopeasti irti ja kotiin. Puhaltelin kotona paineilmalla auton kuivaksi ja hyvinhän se pelasi.

Ajeltiin taas suraavana päivänä ja kotiin tultaessa puhaltelin autosta pöllyt pois paineilmalla. Sitten  tönäsin autoa ja huomasin että eihän se perhana liiku. Pyörä kerrallaan kyllä muuta molemmat ei. Pinionin ja lautaspyörän koppa auki niin kiviähän siellä rattaiten välissä oli. Paineilma kai ne sinne työnsi. Kopassa kun ei ole mitään varsinaista tiivistystä niin täytyy olla varovainen painilmalla puhaltelun kanssa koska ei ne  kivet sinne ajaessa mennyt.

Mutta kaiken kaikkiaan hyvä ostos oli traxxas VXL, toimii hienosti  juniorille ja vauhtia saa lisää kun hankkii vain parempia akkuja.

Poissa MiksuKinGi

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Eka RC-auto juniorille
« Vastaus #73 : 05.08.11 - klo: 11.29 »
Hpi Blitz on kanssa hyvä vaihtoehto !