Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1512500 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1590 : 17.04.09 - klo: 18.36 »
Tuohon tina asiaan,luultavasti tuo kolvisi on liian tehoton eikä riitä deanssien kolvaamiseen.

Itse kyllästyin juuri tuommoisella haista p*ska vehkeillä poruuttamiseen ja ostin pikakolvin,tinaustelineen ja vähän jytäkämmän peruskolvin,muistaakseni oli 60W.

No 60W tuo pitäis olla. Ja olen sillä kolvannu aiemmin juurikin Traxxasin liittimiä akkuihin.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1591 : 17.04.09 - klo: 18.52 »
onko jossain myynnissä "jatkojohtoa" 2s lipon balanseri piuhalle? on nimittäin aika turha tuo liposäkki ladatessa kun akun balanseri piuha on 5 cm joten akku ei mene pussin suuaukkoa pidemmälle..

Ainakin hobbycityssä on JST-XH tasausliittimelle 20cm jatkojohtoja
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1592 : 17.04.09 - klo: 19.00 »
Sitten,tämmöinen niksi auttaa minulla jos tina ei ota kiinni:
Viilalla tai hiomapaperilla kun hiasee vähän liitintä sekä kolvauspäätä,niin silloin lämpö siirtyy paremmin kolvattavaan kohteeseen ja tina ottaa kiinni.
Tietenkin jos haluaa parhaimman tuloksen niin apteekista suolahappoaja kastaa liittimen/tinan siinä niin johan rupeaa menemään. :cheesy:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa Mata76

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1593 : 17.04.09 - klo: 19.03 »
Tuohon tina asiaan,luultavasti tuo kolvisi on liian tehoton eikä riitä deanssien kolvaamiseen.

Itse kyllästyin juuri tuommoisella haista p*ska vehkeillä poruuttamiseen ja ostin pikakolvin,tinaustelineen ja vähän jytäkämmän peruskolvin,muistaakseni oli 60W.

No 60W tuo pitäis olla. Ja olen sillä kolvannu aiemmin juurikin Traxxasin liittimiä akkuihin.
Ite ostin kaasukolvin ja kyllä on ollut hyvä ja todella tehokas!En ole ennen juurikaan kolvaillut mutta kyllä tolla saa tosi helposti kaikki liittimet ja muut kolvattua :)
FG Marder 26cc,Axial AX-10(MambaMax/outrunner),Kyosho Escort.18

Poissa Äijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1594 : 17.04.09 - klo: 19.52 »
Eipä tuolla kolvin tehokkuudella juurikaan merkitystä ole hyvän juotoksen aikaansaamiseksi... Ite kolvailen 25w töpseli seinään ja kolvaamaan mallisella vekottimella ja aina on saanut hyvän juotoksen aikaiseksi oli sitten kyse deansseista tahi muusta. Tai noh... Melkein aina kummiski, mut sillon ku ei oo saanu ni ei oo ollu kolvista kiinni homma. :tongue: Kokeilin kerran myös 100w kolvia deansseihin enkä tykännyt. Oli vähä liikaki tehokas minun makuun.

Eri tinan käytöllä saa sen sijaan enemmänkin lopputulokseen vaikutettua. Joskus tullut testattua sellaista ~2mm vahvaa mitälie halpis tinalankaa ja sellasella ei kyllä saanut aikaan kuin pahan mielen ja vähintäänkin arvelluttavan näköisen juotoksen... Nytten on ollut käytössä 1mm stannol:in tinalankaa ja eipä ole ollut moittimista.
"Power is nothing, without control."

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1595 : 17.04.09 - klo: 20.01 »
Mäkin haluan offtopiccia vetää, mutta tätä olen tinauksessa käyttänyt ja käytän jatkossakin.

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Tarvikkeet-ja-muut-laitteet/MR-AG4-Muchmore-AG4-Super-solder-100409


Axial SCX 10 TR

Poissa svart

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1596 : 17.04.09 - klo: 21.53 »
joku viisaampi neuvoi mua tinan kanssa että joku lisäaine se on mikä merkkais mutta en muista enää yhtään mitähän mahtoi olla. Pitänee kysästä uudestaan kunhan loppuu toi silloin hänen kanssaan ostettu rulla.
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1597 : 17.04.09 - klo: 22.05 »
joku viisaampi neuvoi mua tinan kanssa että joku lisäaine se on mikä merkkais mutta en muista enää yhtään mitähän mahtoi olla. Pitänee kysästä uudestaan kunhan loppuu toi silloin hänen kanssaan ostettu rulla.

Olisko juoksute? Ite en ole kokeillu mutta meinasin seuraavaks kokeilla. Käy meinaan aika helpon näkösesti tällä videolla Deanssien kolvaus:

http://www.youtube.com/watch?v=CT18mxfGRjo
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1598 : 17.04.09 - klo: 23.23 »
Moro!

Pakko kysyä kun olen siirtymässä lipoihin.
Itsellä on tällainen setti:
http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2898&SessionCheck=4711&language=en

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=97214&SessionCheck=4711&language=en

Voinko lykätä tähän jatkoksi minkälaisen lipon vain kunhan se on 2-4s ja antaa tuon moottorin vaatiman 48A jatkuvaa?

Lainaan itseäni ja Tuo ylempi linkki on nopariini.

Elikkä en mistään löydä,että missä nopari tekee cutoffin,siellä lukee vain,että undervoltage protection ja minulla on tuo geniuksen ohjelma mistä voi tehdä säätöjä.
Esm.Siellä on palkki ja siihen laittaa lipo mode activadet niin tulee teksti:Undervoltage protection :3(V) nimh 4cell (mode4):lipo (mode 1-3)

Elikkä tarkoittaako tuo 3V per kenno vai mitenkäkö?
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1599 : 17.04.09 - klo: 23.24 »
Tuossa videossa tosin juotettiin tollasta hituvirtajohtoa jota on aika helppo juottaa verrattuna jonkun noparin piuhaan. Kolvaaminen onnistuu melkein keltä vaan kun on riittävän kuuma (tehokas) kolvi ja sopivan kokoinen kärki. Itellä ei ainakaan vielä ole tullu kohdalle "huonoa" tinaa.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1600 : 19.04.09 - klo: 13.28 »
Nyt tuli kunnolla kokeiltua Zippy 5000mAh 2S lipoa Sidewinder+4600kv yhdistelmässä, liittimet akuilta noparille on EC3. Paketti on mitoiltaan melko lähellä normaalia 7.2V pötköakkua.

Aivan eri tehoja irtosi kuin 7S NiMh paketilla ja ajoaikaa riittää! Ihan lyhyesti kokeilin myös 3000mAh 3S lipoa ja vakio pinionilla taitaa olla tuolle autolle liikaa... Autona tällä hetkellä on Ansmann Master Smacker, katotaan miten kestää...
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1601 : 19.04.09 - klo: 20.18 »
Termos!

Mittailin tuossa LRP:n 2S2P 5000mAh lipon kennoja ajon jälkeen ja toinen kennopari näytti 3,4V ja toinen 3,1V, eikös tuo 0,3V ero ole jo aika suuri? Alkaako tuo jännite-ero näkymään ajossa esim. virranantokyvyn heikkenemisenä vai miten? ja virtaa tuo lipo ottaa cutoffiin ajamisen jälkeen ladatessa 3500mA, onko tuo ns. normaali määrä, eli voiko akkuun jäädä noin 1500mA vielä kun cutoff lyö pelit seis?

Kiitos.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1602 : 20.04.09 - klo: 08.48 »
Aika iso ero, jos kerralla tuo tulee. Vaarana toisen kennon alijännitteeseen meneminen ajossa.

On normaalia ja ei ole. Liian vähän tietoa sun kokoonpanosta.
Axial SCX 10 TR

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1603 : 20.04.09 - klo: 17.07 »
Juu siis tasattu tuo akku ennen ajoa ja cutoffin jälkeen tuo 0,3V ero ilman kuormaa. Kokoonpano alhaalta luettavissa kokonaisvälityksellä 10,28 (87/22)
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa mkleemol

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1604 : 21.04.09 - klo: 08.23 »
Onko joku käyttänyt Yuntong Smart Balanceria (http://www.yuntong-batt.com/v2007/prodisplay.php?id=64). En löytänyt kunnollista selostusta tuotteen toiminnasta edes valmistajan sivulta.

Kytketäänkö tuo balancer akkuun kiinni latauksen ajaksi ja se pitää kennojen jännitteet samassa?
Eli jos ostaisin ilman balansointia olevan LiPo-laturin, toimisiko tuo sen kanssa?

Suomessa ainakin Hobbylinna myy tuota balanseria (http://www.hobbylinna.com/smart-balancer-p-7220.html).
Hobao Hyper 7 brushless, Kyosho KX one -drifteri, Mini (M03) ja HPI Savage XS

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1605 : 21.04.09 - klo: 18.49 »
Tuo kytketään akun balanseriliittimeen latauksen ajaksi ettei kennojen keskinäinen jännite heittele.

Laturiksi riittää mikä tahansa lipo-laturi.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Fabe

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1606 : 21.04.09 - klo: 19.15 »
^Luultavasti joku tuollainen sisässä, mutta en viitsinyt pelkästä tutkimisen ilosta tuota omaa avata. Ilmoittelen kun saan ajettua akun loppuun että mitä tekee.

Jokos tämä on selvinnyt? Itselle tuli tänään noita akkuja 2kpl. Ainakin ihan samat tekstit, kuin noissa muissakin. Eli, kennoa ei sais laskea alle 3V. Leveyskin 2,5mm enemmän, kuin speksissä. Paino oli grammalleen ilmoituksen mukainen.

Poissa Björkka

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1607 : 22.04.09 - klo: 15.06 »
Mites muilla ECPower 3000mAh 2S akut ovat tasoittuneet? Itsellä toisessa lähtötilanne Flukella* mitattuna 3,87V/3,71V ja neljässä pätkässä yhteensä kuuden tunnin jälkeen on tilanne 4,20V/4,06V, laturina Accucell-6, maks virta 3A. Toisessa lähtötilanne 3,87V/3,52V ja vajaan kolmen tunnin jälkeen mennään tilanteessa 4,20V/4,00V. Jatketaanko vaan tasauslatausta niin pitkään, että jännitteet tasoittuu, vai kannattaisko purkaa (=Accucell) tai käyttää (ajella autolla) välillä?

*Flukessa kalibrointi umpeutuu 2010 keväällä.

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1608 : 22.04.09 - klo: 15.49 »
mulla on sitten taas molemmat ec-power akut alkaneet tehdä niin että ensin saattaa molemmissa kennoissa olla4.20v sitten yhtäkkiä eka kenno tipahtaa 4.16 ja toinen kenno nousee 4.22 sitten tasaantuu taas molemmat 4.19 ja sama looppi jatkuu yli tunnin kunnes imax sanoo että ois täynnä.

vika ei voi olla laturissa sillä tuota zippya se lataa ihan kuten ennenkin ja vielä eilen se teki tuota vain toisella akulla, nyt aamulla alkoi toinen latautumaan samalla tavalla.
ennen jännitteet ei menneet koskaan yli 4.20v.

nykyän en edes odota etta lataus on "valmis", sama teho ja ajoaika niissä on vaikka lopettaa latauksen jo siinä vaiheessa kun laturi enää lataa alle ampeerin virralla, se on siitä eteenpäin pelkkää tuota 0.02v vatkaamista ees taas.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Björkka

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1609 : 22.04.09 - klo: 18.29 »
mulla on sitten taas molemmat ec-power akut alkaneet tehdä niin että ensin saattaa molemmissa kennoissa olla4.20v sitten yhtäkkiä eka kenno tipahtaa 4.16 ja toinen kenno nousee 4.22 sitten tasaantuu taas molemmat 4.19 ja sama looppi jatkuu yli tunnin kunnes imax sanoo että ois täynnä.

Mulla olis teoria em. ilmiölle:
Accucell-6 vetää pienellä virralla ladatessa virrat välillä nollaan, jolloin kennot menevät lepojännitteeseen. Balansoidessa tyhjemmän akun (jota ladataan) jännite laskee ja täydemmän (jota puretaan) nousee. Voisko olla näin?

Jos mulla olis akuissa noin pieni epäbalanssi, niin ajelisin niillä kyllä. Mutta yli 0,2V balanssiero on mielestäni liikaa. Kannattaiskohan mun yrittää purkaa tuota täydempää kennoa tasuripiuhan kautta jollain sopivalla kuormalla? Sais vähän vauhtia tuohon tasaamiseen.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1610 : 22.04.09 - klo: 21.04 »
Eihän lipoja tartte mitenkään purkaa? Kuinka kuuma lipo on vaarallinen?

Periaatteessa, meneekö lipon käyttö näin:

-Lataa balanserilla
-Aja
-Lataa puolitäyteen/täyteen jos tulee heti ajoon.

Ja vielä, voiko lipoa ihan hyvin ladata jos se on vaikka 1/3 täynnä vai pitääkö tosiaan jotenkin tyhjentää?

Oisko hyvä paketti:

Ultramatti 14


LiPo Balancer 5 plus, 1-5 LiPo-kennolle

ja akuksi:


LRP Lipo 5300 Competion Car Line - 7,4V - 28C

Rossiin tulis kisakäyttöön.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1611 : 22.04.09 - klo: 21.29 »
Oisko hyvä paketti:

Ultramatti 14


LiPo Balancer 5 plus, 1-5 LiPo-kennolle


Ultramat 14 Plus mallissa olisi integroitu balanceri...
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1612 : 22.04.09 - klo: 22.06 »
Juu mutta on omasta takaa jo valmiiksi tuo "perus" mallin ultramatti 14.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1613 : 23.04.09 - klo: 08.29 »
Onko merkitystä jos kahdesta sarjaan/rinnankytketystä akusta toisessa on vaikka sentin lyhemmät akun piuhat? Entä jos vaikka akun miinuspiuha on lyhyempi kuin plussa tai toisinpäin??
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1614 : 23.04.09 - klo: 08.38 »
 :lol:

No ei rc käytössä.
Ehkä jollekin tähti tieteilijälle on.

Edit. Siis noin lyhyt ero, mutta jos alkaa kymmentä senttiä olla niin sit kannattaa jo eroja tasoitella. Pääasia kunhan vaan piuhat on tarpeeksi paksut.
Axial SCX 10 TR

Poissa jpietari

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1615 : 23.04.09 - klo: 08.56 »
mulla on sitten taas molemmat ec-power akut alkaneet tehdä niin että ensin saattaa molemmissa kennoissa olla4.20v sitten yhtäkkiä eka kenno tipahtaa 4.16 ja toinen kenno nousee 4.22 sitten tasaantuu taas molemmat 4.19 ja sama looppi jatkuu yli tunnin kunnes imax sanoo että ois täynnä.

Mulla olis teoria em. ilmiölle:
Accucell-6 vetää pienellä virralla ladatessa virrat välillä nollaan, jolloin kennot menevät lepojännitteeseen. Balansoidessa tyhjemmän akun (jota ladataan) jännite laskee ja täydemmän (jota puretaan) nousee. Voisko olla näin?
Juuri noin. Laturi haistelee välillä kennojen lepojännitteitä ja jatkaa sitten lataamista. Käytännössä kun toinen kenno on jo täynnä vetää balanseri täyden kennon osalta kaiken latausvirran itseensä ja virtaa menee vain vajaaseen kennoon. Tuo lepojännitteiden mittailu tehdään käsittääkseni varmistamaan että kaikki on kunnossa.
Lainaus

Jos mulla olis akuissa noin pieni epäbalanssi, niin ajelisin niillä kyllä. Mutta yli 0,2V balanssiero on mielestäni liikaa. Kannattaiskohan mun yrittää purkaa tuota täydempää kennoa tasuripiuhan kautta jollain sopivalla kuormalla? Sais vähän vauhtia tuohon tasaamiseen.
Helpompi on ladata vajaa kenno täyteen erikseen yksittäisenä kennona 1S LiPo-ohjelmalla balansointiliittimen kautta.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1616 : 23.04.09 - klo: 10.26 »
Ulkoinen balanceri on hyvä, sillanen mikä toimii latauksen rinnalla, sillä kun voi tasata akun jo ennen latausta.
Ei nämä lipo-akut nyt näin vaarallisia ole, mitä täällä näyttää porukka niitä pitävän, vaarallisempana pitäisin tuota nitrokoneiden polttoainetta.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Björkka

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1617 : 23.04.09 - klo: 15.15 »
Helpompi on ladata vajaa kenno täyteen erikseen yksittäisenä kennona 1S LiPo-ohjelmalla balansointiliittimen kautta.

Kiitos vinkistä, näin tein ja parin tunnin jälkeen ero oli melko mitätön. Teenpä sen myös tuolle toiselle akulle. Jos menee epäbalanssiin ajossa, niin kokeilen seuraavaksi olisko tasauspurku nopeampi tapa toimia. 4,20/4,06 lähtötilanteesta päädyttiin 3,79/3,16 lepojännitteeseen kun cut-off oli 3,2V/kenno. Tuosta tunnin 1C tasauslatauksella meni 2Ah sisään ja seuraava tunti ei tuonut juuri parannusta tilanteeseen. Eroa kennoille jäi n. 0,2V. Akut siis ECpower 2S 3Ah.

Sen takia haluaisin saada balanssiin, jotta saan akuista helposti mahdollisimman paljon kapasiteettia käyttöön tuhoamatta kennoa vahingossa alle 3V purulla. Lataus vaikuttaa olevan melkolailla turvallista tuolla Accucell-6:lla, akku ei lämpene pätkääkään vaikka kuinka pitkään antaa olla kiinni tasauslatauksessa. Laite kyllä osaa pudottaa virrat alas kun toinen kenno tulee täyteen.

Opetellaan, katsellaan ja raportoidaan tarvittaessa.

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1618 : 23.04.09 - klo: 15.32 »
aika mielenkiintoista että minulla nuo ec-powerin akut ei ole ikinä noin paljon pois balanssista.
kennoissa on ajon jälkeen ehkä 0.3v ero ja uutenakin ero oli samaa luokkaa kun laitoin laturiin ennen ensimmäistä ajokertaa.

myöskään cut-offiin asti en saa ajettua kun meno hyytyy jo paljon aikasemmin.(cut-off myös 3.2v / kenno)
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1619 : 23.04.09 - klo: 17.11 »
Eihän lipoja tartte mitenkään purkaa? Kuinka kuuma lipo on vaarallinen?

Periaatteessa, meneekö lipon käyttö näin:

-Lataa balanserilla
-Aja
-Lataa puolitäyteen/täyteen jos tulee heti ajoon.

Ja vielä, voiko lipoa ihan hyvin ladata jos se on vaikka 1/3 täynnä vai pitääkö tosiaan jotenkin tyhjentää?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini