Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1512512 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1650 : 03.05.09 - klo: 18.52 »
Partajeesus !! Olen ajanut akulla tuon yhen kerran, 35min kesti. Siis tuo zippy 5000. Ja tosiaan akullisen jälkeen sormea pysty pitämään 3-4sek moottorissa kiinni, et varmaan siinä 60ast tienoilla lämmöt. Huomenna käyn taas niin mittaan mittarilla.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1651 : 03.05.09 - klo: 19.01 »
60 asteinen neste aiheuttaa jo palovamman, mutta tosiaan kuivaa sormea pystyy pitämään sen 3-4 sekuntia tuon lämpöisellä metallipinnalla.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1652 : 03.05.09 - klo: 23.18 »
Useamman akun käyttäminen lisää myös painoa, eli ainakin pienemmässä autossa järkevämpää saattaa olla käyttää yhtä akkua. Useampi akku voi myös tarkoittaa sitä että auton paino ei ole tasaisesti jakautunut. Ecpowerin akut soveltuu varmasti niihin autoihin joissa virtaa ei moottori vie kovin paljoa, mutta loistava ja suosittu vaihtoehto halpisakuista on Zippy -akut joita myy hobbycity.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Samoth

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1653 : 04.05.09 - klo: 18.52 »

Tulipa testattua halpisakkua Thuder Tigerissa hiilikoneella. Akku toimii ihan hyvin, mutta lämpenee melko paljon. Ajo oli suht kevyttä menoa eli välillä kovaa, välillä hitaampaa ja irtohiekalla eli rasitus ei ollut mahdoton. Nämä akut eivät siis sovellu autokäyttöön 1/10 kokoisiin autoihin. Johonkin pienikoneiseen ja pienikokoiseen autoon toimi varmaankin ihan ok.

Samalla kokeilin Yuntongin 5000mAh 20C akkuja Mamba Monsterin ja Neun koneen kanssa 1/8 autossa. Pelittää hienosti. Kunnon kengitystä asvaltilla ja hiekalla eivätkä akut lämpene. En myöskään huomannut että tehoa olisi ollut vähemmän käytettävissä kuin Maxampsin akuilla.

Millä autolla testasit noita Yountong akkuja?
E-Maxx/MMM-combo2200kv/6S/

Poissa mkleemol

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1654 : 04.05.09 - klo: 20.16 »
Samalla kokeilin Yuntongin 5000mAh 20C akkuja Mamba Monsterin ja Neun koneen kanssa 1/8 autossa. Pelittää hienosti. Kunnon kengitystä asvaltilla ja hiekalla eivätkä akut lämpene. En myöskään huomannut että tehoa olisi ollut vähemmän käytettävissä kuin Maxampsin akuilla.

Millä autolla testasit noita Yountong akkuja?

Autona 1/8 Hobao Hyper 7, jolla siis painoa n. 3,5kg ilman akkuja (4wd).
Hobao Hyper 7 brushless, Kyosho KX one -drifteri, Mini (M03) ja HPI Savage XS

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1655 : 05.05.09 - klo: 19.02 »
Tuossa pari päivää sitten ajaessa kävi tälläinen äksidentti. Akku hankas vasten pulttia, josta oli hävinny vaiheessa X kumisuoja. Ei varmaan enää uskalla ladata/käyttää. Ajossa tais olla vähän aikaa tuolla akulla kunnes huomasin vian. Vai mitä sanoo muut tohtorit ja tirehtöörit?

Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1656 : 05.05.09 - klo: 19.19 »
Vastaava reikä maxampsissa (partsilla ladaten) huoli vakiomäärän virtaa, ja ajaessa antoi pari kertaa ulos normitahtiin. Sitten ikäänkuin hyytyi ko kenno 0 jännitteiseksi turpoamatta, kuumenematta.
Odottele et mene koko mun jämäakkukasan kanssa hiekkakuopalle.
Pitkä piuha virtalähteestä kuopanpohjalle vaan, ku lataan niitä RAJOITTIMITTA, kuvaten.
Jätän 1/1 auton ylös ja betoniseinän taa roiskesuojaan....
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1657 : 05.05.09 - klo: 21.30 »
eilen tuli postissa rhyno 4900mah 2s.
n.17minsaa sain ajettua kunnes meno hyytyi selvästi ennen cut-offia.
tänään sitten tuntui että akku kestää ja kestää ja kestää eikä vauhti hiipunut lainkaan kunnes cut-off iski päälle.
harmi kun ei ollut kelloa mukana niin olisi nähnyt kestikö se oikeasti pitempään vai kuvittelinko vain.

on kyllä potkuakin enemmän kuin niissä ec-powerin 3000mah 2s akuissa.
sen huomaa myös koneen lämmöissä, ajoin molemmat ec:n akut putkeen ja lämmöt siinä 50 asteen pinnassa.
sitten annoin motin jäähtyä ja ajoin tuon rhynon niin lämmöt 60 astetta.
kunhan helteet tulee niin saattaa tarvita jo jäähdytystä.

kiva pituusero kyllä noilla kahdella akulla.

Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Vatanen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1658 : 06.05.09 - klo: 08.16 »
katoin aluksi että kultaharkkoon kytketty piuhat  :mrgreen:
Vatasen jalat ja omat kädet

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1659 : 07.05.09 - klo: 10.41 »


mulla on joku tollanen halpis ge power 2s lipo 1/18 assoon. akusta plussa johdon juuresta oli johdon päällyste revennyt niin että sähköjohto oli paljaana sieltä.. varmaan revennyt kun nuo johdot on niin typerästi tuossa kulmassa että aina on pulma miten ne saa ängettyä auton kyytiin.

vähän pelottaa että jos siellä tulee joku oikosulku, jos niin käy niin syttyykö koko auto palamaan ja saa heittää hyvästit koko komeudelle? vedin nuo johtojen juuret piiloon sähköteipillä ettei sinne vaan pääsis roiskumaan vettä ikinä. uskaltaisitteko vielä käytellä tota?

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1660 : 07.05.09 - klo: 19.26 »
Kyllä uskaltaa jos piuhassa vaan vika. Kutistesukka olisi parempi kuin teippi, kuumaliimaa tms voi myös koittaa vähän laittaa jos sopii.
Jere M

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1661 : 08.05.09 - klo: 10.50 »
Onkohan aihetta huoleen kun yksi lipoistani pullistuu hieman ajon jälkeen. Kun akku viilenee huoneenlämpöiseksi niin se "laskeuttuu" taas ihan normaali mittoihin. Muuten akussa ei ole mitään häikkää, latausksessa ja ajossa toimii täysin normaalisti. Ajon jälkeen on vaan vähän pulleahko (kun on kuumana). Osaakohan joku vastata, että mikä em akkua vaivaa?
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1662 : 08.05.09 - klo: 11.46 »
Kuinka kuuma? lipojen ei pitäisi paljoa lämmetä, varmaan loppuu virranantökyky vähän kesken. Yleensä on huolestuttava merkki jos lipo pullistuu, mutta ajellessa ei ainakaan varmaan koko talo pala.
Jere M

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1663 : 08.05.09 - klo: 12.02 »
No tarkkaa lämpötilaa en tiedä vaikka mittari löytyykin (täytyy mitata ens kerralla). Mutta kyllä se oli niin kuuma, että ei viittiny kauheesti pitää kädessä.
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1664 : 08.05.09 - klo: 13.05 »
Akusta otetaan liikaa virtaa ulos sen virranantokykyyn nähden. Kuumana käyvä lipo myös menettää ominaisuuksiaan/kapasiteettiaan, joten pian akkusi on entinen - johon tuo pullistuminen myös viittaa.
+70 astetta alkaa olla jo vaarallista ja kennossa alkaa pian tapahtua kemiallinen ketjureaktio, joka vain nostaa lämpötilaa ja jatkaa pullistumista kunnes kennon kuori repeää ja hapen kanssa reagoidessaan (+100 C) päästää komeat lieskat.
(näin olen ainakin itse ymmärtänyt, joku kemiaa paremmin tunteva voinee antaa tarkemman selityksen)  :azn:


Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1665 : 08.05.09 - klo: 13.44 »
Jaaha, mikähän mahtaa olla lääke tähän. Eli siis moottori haukkaa enemmän virtaa mitä akku pystyy antamaan? Noissa lipoissa lukee 25c niin meinaako se sitä virran antoa? Pitää vissii ottaa ennakkoa pois koneesta (harjallinen). Voiko myös likainen/viottunut kone haukata normaalia enemmän virtaa? Jos päivitän harjattomaan niin ratkeaako asia sillä?
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1666 : 08.05.09 - klo: 14.39 »
Kerrohan toki paljonko akussasi on kapasiteetti, akun kapasiteetti x 25c=akun virranantokyky. :wink:
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1667 : 08.05.09 - klo: 14.43 »
Kerrohan toki paljonko akussasi on kapasiteetti, akun kapasiteetti x 25c=akun virranantokyky. :wink:

Joo sori, ei oo nää sähköautot oikee hanskassa. Eli akku on lrp 1800mah 25c ja toimii lrp sharkin (1/18) akkuna, motti vakio, nopparina LRP Quantum 2.
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1668 : 08.05.09 - klo: 15.56 »
No olipa yllätys, että Lrp.n pikkuakku  :evil:

Nuo on ihan susi akkuja.
Axial SCX 10 TR

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1669 : 08.05.09 - klo: 16.28 »
Kerrohan toki paljonko akussasi on kapasiteetti, akun kapasiteetti x 25c=akun virranantokyky. :wink:

Joo sori, ei oo nää sähköautot oikee hanskassa. Eli akku on lrp 1800mah 25c ja toimii lrp sharkin (1/18) akkuna, motti vakio, nopparina LRP Quantum 2.

Mitä akkuja suosittelisitte noiden tilalle Esim hobbycitystä? 1800mah x 25c = 45000. <- ei sano mulle yhtään mitään.
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1670 : 08.05.09 - klo: 16.34 »
tarkoitaa että akun pitäisi antaa 45A jatkuvaa virtaa.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1671 : 08.05.09 - klo: 17.07 »
Kiitoksia. Nopparissa on tommonen "power" säätö ruuvi, onko sillä mitään vaikutusta tähän hommaan?
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1672 : 08.05.09 - klo: 17.43 »
Eiköhän. Tosin en menisi koskemaan ennen käyttöohjeita.
- Tapsa

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1673 : 09.05.09 - klo: 10.07 »
tarkoitaa että akun pitäisi antaa 45A jatkuvaa virtaa.

Mistä tiedän paljon sitä virtaa tarvitaan?

E: Noppari antaa 75A (ohjekirjassa: Rated Current 75A) ja akut sen 45A? Onko nää nyt päin honkia? Pitäisikö akkujen antaa myös se 75A, että kaikki toimis oiken?
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo: 10.14 kirjoittanut OGIpro »
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1674 : 09.05.09 - klo: 10.22 »
Akut sen virran antaa ja moottori ottaa - tuo 75 ampeeria on noparin läpi kulkevan virran kesto. Eihän tuommosen pienen hiilikoneen nyt älyttömiä pitäisi virtaa viedä, ellei tosiaan ennakkoa ole pistetty rankalla kädellä. Kannattaa myös katsoa että voimansiirto toimii kitkatta ja harkita lyhyempiä välityksiä.
Tai sitten akkusi on jo yksinkertaisesti pilalla, eikä jaksa enää tarjoilla virtaa kunnolla.

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1675 : 09.05.09 - klo: 10.33 »
Akut sen virran antaa ja moottori ottaa - tuo 75 ampeeria on noparin läpi kulkevan virran kesto. Eihän tuommosen pienen hiilikoneen nyt älyttömiä pitäisi virtaa viedä, ellei tosiaan ennakkoa ole pistetty rankalla kädellä. Kannattaa myös katsoa että voimansiirto toimii kitkatta ja harkita lyhyempiä välityksiä.
Tai sitten akkusi on jo yksinkertaisesti pilalla, eikä jaksa enää tarjoilla virtaa kunnolla.

No mietinkin että ei se voi olla 75A.

-Latoin ennakon vakioksi ja viellä oli kuuma akku.

-Auto Rullaa hyvin ilman moottoria.

-Voisiko sitten taas liian lyhyet välitykset imasta virtaa? Koska mielestäni minulla on aika lyhkänen välitys ja välillä tulee ajettua "rajoitinta" vasten jolloin moottori vinkuu ikävästi.

-Toivottavasti ei oo akut menny pilalle.

-Epäilen hieman likaista moottoria. Sen magneetti nappas vähän hiekkaa sisäänsä jota en saanut puhdistettua kunnolla, voisiko vaikuttaa?
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1676 : 09.05.09 - klo: 14.15 »
Ei ne lyhyet välitykset sitä virtaa vie niin paljon kuin pitkät, jossa moottori joutuu tekemään kovasti töitä saadakseen auton vauhtiin.
Itsellä ei noista hiilimoteista ole kokemusta niin että osaisin sanoa mistä tuo johtuu - jos olisi joku dataloggeri pistää akun ja noparin väliin, niin voisi jotain päätelmiä tehdä.

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1677 : 10.05.09 - klo: 21.31 »
Kuinka kuuma? lipojen ei pitäisi paljoa lämmetä, varmaan loppuu virranantökyky vähän kesken. Yleensä on huolestuttava merkki jos lipo pullistuu, mutta ajellessa ei ainakaan varmaan koko talo pala.

Nyt mittasin infrapuna mittarilla liposta lämmöt ajon jälkee... 50 astetta näytti, todellinen lämpö on vielä varmaan vähän reilumpi. Hälyyttävää?

E: kuumuuko muilla lipot ajossa? Jos kuumuu niin kuinka paljon? Ja paljon ne edes saa kuumua?
« Viimeksi muokattu: 11.05.09 - klo: 17.50 kirjoittanut OGIpro »
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa mkleemol

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1678 : 11.05.09 - klo: 18.48 »
E: kuumuuko muilla lipot ajossa? Jos kuumuu niin kuinka paljon? Ja paljon ne edes saa kuumua?
[/quote]

Ainoa LiPo, joka minulla lämpenee on halpis 4000mAh EC powerista tilallu max 32A sietävä. Se on sellainen reilusti lämmin, mutta ei kuitenkaan kuuma. En ole mitannut, mutta olisko jotain 30-40 astetta ajelun jälkeen. Siinä ei vaan virrananto riitä edes tuolle perushiilikoneelle.

Toisessa autossa on sekä Maxampsin 8000mAh että Yuntongin 5000mAh akut käytössä. Ne ovat ehkä aavistuksen lämpöiset ajon jälkeen (alle 30 astetta). Siinä kuormaa onkin sitten aikalailla eli 4,5kg auton paino ja koneena Neun 2700kV 4S setupilla.

Tässä lämpötiloista aika hyvin lisää tietoa: http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
Lyhyesti, Lion pohjaisen akun kestoikä lyhenee, jos se käy kuumana:
25 asteen lämmössä 1 vuoden jälkeen jäljellä 80%
60 asteen lämmössä 3 kk jälkeen jäljellä 60% !!! eli vanhenee reipasta tahtia
« Viimeksi muokattu: 11.05.09 - klo: 18.56 kirjoittanut mkleemol »
Hobao Hyper 7 brushless, Kyosho KX one -drifteri, Mini (M03) ja HPI Savage XS

Poissa Jape

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1679 : 11.05.09 - klo: 18.53 »
Nyt mittasin infrapuna mittarilla liposta lämmöt ajon jälkee... 50 astetta näytti, todellinen lämpö on vielä varmaan vähän reilumpi. Hälyyttävää?

E: kuumuuko muilla lipot ajossa? Jos kuumuu niin kuinka paljon? Ja paljon ne edes saa kuumua?

Mulla on Stampedessa harjaton kiinanihme ja akkuna http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8357&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_4000mAh_2S1P_25C_Car_Lipoly .
Ajon jälkeen lämpö on alle kädenlämmön, reilusti!
Brushless Stampede, E-Firestorm Flux