Tuossa ylempänänä käytiin keskustelua .21:n aloitteesta video fps:tä sekä resoluutiosta. Ensinnäkin Pal resoluutio on 720x576, joskaan pikselit eivät tällöin ole neliskulmaisia, vaan hiukan venähtäneitä aspektilla 1,0667. PAL kuvan fps on 25 eikä 50 kuten yllä esitettiin. Käsitys 50 fps:tä lienee perua analogisen kuvan ajoilla, jolloin käytettiin lomitettua kuvaa siten, että kuvan puolikkaita päivitettiin taajuudella 50 Hz vaihtamalla joka toinen juova. Näin saatiin nopeatkin liikkeet nykimättömiksi.
Nykyisissä Digilaitteissa ei käytetä lomitettua vaan progressiivista kuvaa. Tämä taas tietää muutoksia tuotantotekniikkaan. Ennen muinoin minäkin tuotin animaationi lomitetuina, mutta nyttemmin olen siirtynyt progressiivisen kuvan kättöön ja luopunut kentistä. Koska fps on edelleen 25 joudutaan joka ruutuun ajamaan erityinen videofiltteri, joka pehmentää nopeita liikkeitä. Kun animaatiosta tuotetaan Still kuvia, renderöidään yksittäiset ruudut täysin toisilla asetuksilla, koska videoasetuksilla niistä tulee suttuisia. Jos taas lomitettua kuvaa katsotaan progressiivisin asetuksin näkyy nopeissa liikkeissä vaakasuoria viivoja, ellei jälkikäsittelyssä käytetä lomituksenpoistoa.
.21:n kamera vaikuttaa mielenkiintoiselta. En ole vielä kuullut high speed kuluttajalaitteista; enpä toisaalta ole aihetta pahemmin seurannutkaan. High speed laitteiden tarkoitushan on juuri hidastuksien tekeminen. Toinen tapa tuottaa hidastuksia on erilaiset kuvan prosessointialgorimit, joista toiset toimivat paremmin ja toiset huonommin. Olin vajaa 10 vuotta sitten Tukholmassa järjestetyssä seminaarissa, jossa eräs ranskalainen ohjelmistotalo esitteli kehittämäänsä videon hidastustentekoalgoritmia. Se perustui siihen, että jokaiselle pikselille laskettiin omat liikevektorinsa perustuen muutamaan jokaista ruutua edeltävään ja sen jälkeiseen ruutuun. Tällöin hidastusnopeus on melko vapaasti valittavissa. Ainakin itse olin ällistynyt hidastusten laadusta.