Jaa,
uutuuksia siis. Eivät äkkisältään kuulosta ollenkaan huonoilta.
Mutta varotuksen sana sulle:
Se on hienoo, että oot innoissasi ja haluat asian tehdä. Muista kumminkin koko aika se, että samalla kun ostat osia niin myös niitten suunnitteleminen yhdeksi toimivaksi paketiksi on myös erittäin tärkeää. Sulla täytyy olla edes visio siitä miten aiot homman ratkaista teknisesti. Toki vision saamiseksi tarvitaan jonkin verran osia että on edes lähtökohta suunnittelulle ja mitoittamiselle. Joten osta siis maltilla osia ja mieti hartaasti, ettet turhaan tuhlaa rahojasi.
Moni on ostanut lentsikka-nelarimotin tarkoituksenaan laittaa se autoon mutta kytkin on muodostanut ylitsepääsemättömän ongelman ja kamat on myyty pois innostuksen lopahdettua. En sano että näin olis sun tapauksessa, kunhan vaan varotan.
Noitten palojen (2 tollasta settiä) lisäksi tarttet siis 2 settiä 1,0mm jousisarjoja (1,1mm on liian jäykkä) ja 2 vauhtipyörää, joista irrotat kummastakin ne 3 tappia, joiden päälle toi pala asennetaan. Ostat samalla kunnollisen kytkinkenkätyökalun niin ruuvimeisseli ei oo kädessä pystyssä heti. Ne tapit on sitten niissä vauhtipyörissä ihan älyttömän lujassa mutta saat ne irti kun poraat jokaisen tapin viereen reiän. Ne ei saa vääntyä sitten.
Seuraavaks mittaat siitä vauhtipyörästä palojen asennustason korkeuden vs. koko vauhtiksen paksuus ja otat sen mitotuksen peruslähtökohdaksi. Sitten mittaat tappien reikien etäisyyden toisistaan ja muodostat matematiikalla 6-kulmaisen heksagonaalin. Sitten mittaat tapin reiästä palojen asennustason reunaan olevan etäisyyden ja piirrät samalle etäisyydelle heksan kulmista ympyrän joka kertoo sulle siis tulevan kytkimesi halkaisijan.
Nelarin kytkin pitää tällasessa tapauksessa toimia siten, että kun kierroksia nostetaan tyhjäkäynniltä vähääkään niin kytkimen tulee olla lukossa, tyhjäkäynnillä se yrittää kokoajan hieman viedä autoa eteenpäin ja jos auton nostaa ilmaan niin fillarit alkaa pyörimään koska palat tarraavat kiinni. Tämä siksi että tollanen nelari kiertää 10T kun esim. hyvä kisavireinen .21" kiertää nelinkertaisen määrän ja .28" jää siitä vain jokusen tonnin. Ja täten kytkin ei saa siis luistaa ollenkaan niin paljoa kuin noissa perusmoottoreissa.
Mieti myös miten aiot startata ton koneen koska noi nelarit ei inahdakkaan näillä tavallisilla starttiboxeilla. Ovat niin heikkoja ettei konetta saa niillä puristustahdin yli.
Välityssuhteen pystyt tolla moottorilla laittamaan samaksi mitä mulla oli, eli lue tarkkaan tämä keskustelupolku läpi, mä oon kirjoittanut kaiken tarpeellisen tiedon tonne alkuun just tällasta tilannetta silmälläpitäen.
Myöskin sit tollasen moottorin kaasuttimesta; se on sen moottorin rajoittavin tekijä. Tämä tässä vaan pelkästään tiedoksesi koska olet vasta-alkaja ja turha alkaa hakemaan tässä kohtaa vielä rajusti lisää tehoa tollasesta koska taitaa sulla olla jo nytkin hattu täynnä kysymysmerkkejä...
Ja tuon uuden isomottisen TT MTA-4:sen kytkimen lisäksi suosittelisin katselemaan uusimpien polttishelikoptereiden kytkimiä, niissä kun kytkimiä käytetään, lentsikoissa ei. Silloin kävin kanssa kaikki markkinoilla olleet vaihtoehdot läpi ja mitään järkevästi sovellettavaa ei löytynyt. EK-4:nen olisi ollut hyvä, mutta kun osia ei enää saanut.
No ni, tulihan romaani taas kirjotettuu.