Kirjoittaja Aihe: Iskareiden öljyt  (Luettu 37847 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #30 : 19.02.11 - klo: 23.40 »
Eiköhän toimi ihan hyvin. Testaamalla selviää
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #31 : 21.02.11 - klo: 20.37 »
Nyt ois Asson FT iskareiden täyttö edessä. Mikäs niissä on, kun monien mielestä hankalat täyttää/ilmata? Toimiiko tuo HOKEn pari viestiä sitten mainitsema kaava? Onkos järkevämpää olla hitusen jäykemmät öljyt edessä kuin takana? Autona X-Factory.
Pari kertaa on tullut nyt tehtyä nuo, ja vähän miten sattuu, nyt ois uus täyttö edessä, kysytään vielä, että toimiiko tuo HOKE:n mainitsema tapa? Vaikuttas niin simppeliltä, vai onko jollain jotakin poppa konstia?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #32 : 25.02.11 - klo: 17.28 »
Nyt ois Asson FT iskareiden täyttö edessä. Mikäs niissä on, kun monien mielestä hankalat täyttää/ilmata? Toimiiko tuo HOKEn pari viestiä sitten mainitsema kaava? Onkos järkevämpää olla hitusen jäykemmät öljyt edessä kuin takana? Autona X-Factory.
Pari kertaa on tullut nyt tehtyä nuo, ja vähän miten sattuu, nyt ois uus täyttö edessä, kysytään vielä, että toimiiko tuo HOKE:n mainitsema tapa? Vaikuttas niin simppeliltä, vai onko jollain jotakin poppa konstia?

Toimii.

Jossei jo ole niitä Asson ilmausruuvillisia iskarinkorkkeja, niin kannattaa hankkia. Niillä oon homman tehnyt näin:
  • Jouset pois.
  • Iskarinvarsi alas.
  • Laitetaan iskari melkein täyteen öljyä.
  • Varsi työnnetään RAUHALLISESTI ylös ja vedetään samalla tavalla alas.
  • Annetaan ilmakuplien nousta pintaan.
  • Täytetään iskarin säiliö piripintaan.
  • Otetaan ilmausruuvi korkista irti ja laitetaan korkki kunnolla kiinni. Tiukka sormikiristys on toiminut.
  • Pidetään ilmausreikä ylöspäin ja työnnetään varsi taas HITAASTI sisään. Ylimääräinen öljy poistuu kolosta.
  • Ilmausruuvi kiinni korkkiin.
  • Valmista. Lopuksi kannatta tarkistaa, että iskareista tuli pareittain samalla lailla toimivat. Eli kun työnnetään varsi sisään, se palautuu vapaasti suunnilleen saman verran kummassakin iskarissa. Tätä "reboundia" voi säätää kohdassa 8. jättämällä vartta vähän ulos ennen ilmausruuvin laittoa.
Joku prokuski voi korjata/täydentää, jos prosessissa on jotain huomauttamista. Näin se suunnilleen menee ohjekirjan mukaan ja lopputuloskin on toimiva.

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #33 : 25.02.11 - klo: 19.50 »
Juu, ei ole ilmaus ruuvilla olevia, täytyy katella niitä.  Kyllä mä noista ihan hyvät sain eri ohjeita soveltaen.  :cheesy:
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #34 : 25.02.11 - klo: 22.37 »
Ja pienenä huomiona. Iskareissa joissa "ilmaus" tehdään edellä mainitulla tavalla, iskari imaisee männänvarren kautta ilmaa iskarin sisälle muutaman ajorundin jälkeen. Näin kuuluu käydäkkin ja näissä iskareissa on aina pieni ilmatila iskarissa ja ilma/öljy sekoittuu keskenään ajon aikana, tätä iskarityyppiä kutsutaan emulsio-iskunvaimentimeksi.

Eli, iskareissa kuuluu olla sen verran ilmaa sisällä mitä iskarin luontainen alipaine vetää ilmaa sisälle. Iskari toimii mainiosti kunhan iskari ei vuoda ja ilma ei lisäänny iskarin sisällä niin paljoa että se alkaa vähentämään nesteen vaimentavaa vaikutusta.

Vakiotilavuus iskunvaimentimessa taas on iskunveimentimen korkissa kumitutti jonka tarkoitus on pitää iskunvaimentimen nestetilavuus vakiona ja ilmattomana. Tässä iskunvaimennintyypissä ei saa iskariöljyissä olla yhtään ilmaa, iskarit pitää kasata ilmattomiksi ja tutti pitää huolen ettei alipaine imaise iskarin sisään ilmaa.

Molemissa iskarityypeissä on puolensa ja omat ominaisuutensa, nämä riippuu siitä miten iskarit on suunniteltu toimimaan, emulsio vai vakiotilavuus.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Neo RS

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #35 : 28.08.11 - klo: 15.52 »
Onko iskarit oikein ilmattu/ täytetty öljyllä, kun "ampuu" iskarinvarren ääriasentoon, ilman jousta??? uutenakaan ei ollu noin jämäkät 500 öljy sisässä. aikasemmin mielästäni ollut löysät, vai kuuluuko sen tulla sieltä hitaasti ääriasentoon.
iskarit: http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=3032&q=y Kysessä siis Neon vakioiskarit.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #36 : 28.08.11 - klo: 16.04 »
Liian paljon öljyä. Avaa korkkia hieman ja paina mäntä sisään hitaasti lähes pohjaan asti että ylimääräinen öljy poistuu korkin alta ja ruuvaa sitten korkki paikalleen. Toista tarvittaessa että iskarinvarsi ei tule ulos itsekseen 10 mm pidemmälle.

Poissa Neo RS

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #37 : 28.08.11 - klo: 16.10 »
Liian paljon öljyä. Avaa korkkia hieman ja paina mäntä sisään hitaasti lähes pohjaan asti että ylimääräinen öljy poistuu korkin alta ja ruuvaa sitten korkki paikalleen. Toista tarvittaessa että iskarinvarsi ei tule ulos itsekseen 10 mm pidemmälle.
Onko haittaa, jos liian täynnä, nyt nimittäin tuntuisi olevan alusta valmiina ISOIHIN hyppyihin?  :laugh:
ajettavuudella ei tässä tapauksessa mitään merkitystä.  :cool:

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #38 : 28.08.11 - klo: 16.12 »
saattaa iskarien korkkien "tutit" (bladders) tykätä huonoa.
pöö

Poissa Neo RS

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #39 : 28.08.11 - klo: 16.14 »
saattaa iskarien korkkien "tutit" (bladders) tykätä huonoa.
selvä ei muuta kun ylim. pois...

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #40 : 16.01.12 - klo: 15.28 »
Nyt kun tuli hommattua Asson vakioiskareihin nuo ilmausruuveilla varustetut hatut, niin ilmaus ja ylimääräisen öljyn poisto on paljon helpompaa. Sen sijaan sivutuotoksena olen huomannut seuraavaa:

Kun poistan ylimääräiset öljyt työntämällä männän sisään ja tämän jälkeen männän asentoa muuttamatta suljen ilmausreiän, niin iskariin syntyy molempiin ääripäihin "reboundia". Eli kun työnnän männän täysin sisään, ja päästän irti, niin mäntä palautuu itsestään sellaisen 10mm. Vastaavasti kun vedän männän niin pitkäksi kun se tulee ja irroitan, niin mäntä vetäytyy itsestään sisään lähes puolimatkaan.

Tämä jälkimmäinen ilmiö ihmetyttää kun en ole nähnyt mainintoja missään moisesta. Muutaman akullisen jälkeen tuo ilmiö häviää kun iskari ilmeisesti vuotaa hieman alapäästä.
Wacky Stack Racing Team

Poissa Splatter82

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #41 : 10.02.15 - klo: 15.59 »
Terve, onko olemassa joku vaihtoehto iskariöljyyn jos ajaa "takapiha-ajoa" suurin osa eikä kilpaile. Mietin että löytyiskö jostain Biltemasta tai Motonetistä isompia->halvempia purkkeja?
LRP S10 Blast tx2 brushless 4wd

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #42 : 10.02.15 - klo: 16.27 »
Terve, onko olemassa joku vaihtoehto iskariöljyyn jos ajaa "takapiha-ajoa" suurin osa eikä kilpaile. Mietin että löytyiskö jostain Biltemasta tai Motonetistä isompia->halvempia purkkeja?

Mitään vastaavaa ei ole. Mutta jos on ihan sama miten iskarit toimii niihin voi laittaa mitä vaan öljyä.
Kavereiden kanssa käytettiin 80-luvun lopussa jotain moottori öljyä ja oikeastaan mitä tahansa öljyä
mitä kaverin autotallista sattui löytymään. EN SUOSITTELE!
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #43 : 10.02.15 - klo: 16.34 »
Eikä nuo silikoniöljyt nyt niin paljoa maksa, etteikö niitä voisi tilata.
Tuosta riittävä setti, tai sitten ihan yksittäin tilaamalla:azn:

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #44 : 10.02.15 - klo: 16.58 »
Terve, onko olemassa joku vaihtoehto iskariöljyyn jos ajaa "takapiha-ajoa" suurin osa eikä kilpaile. Mietin että löytyiskö jostain Biltemasta tai Motonetistä isompia->halvempia purkkeja?

Mitään vastaavaa ei ole. Mutta jos on ihan sama miten iskarit toimii niihin voi laittaa mitä vaan öljyä.
Kavereiden kanssa käytettiin 80-luvun lopussa jotain moottori öljyä ja oikeastaan mitä tahansa öljyä
mitä kaverin autotallista sattui löytymään. EN SUOSITTELE!

Miks ne ei toimi? Eikö löydy oikeeta viskositeettii vai mikä tökkii? Itelläki saattas olla moottoripyörän etuhaarukkaöljyäki, sehän ois ihan samaan tarkotukseenki.

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #45 : 10.02.15 - klo: 17.10 »
Äkkiseltään lontoon kielellä kehuivat aika moni käyttävän tuota prätkien etuhaarukkaöljyä.
Kokeile, sillähän siitä selviää  :azn:

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #46 : 10.02.15 - klo: 18.17 »
Terve, onko olemassa joku vaihtoehto iskariöljyyn jos ajaa "takapiha-ajoa" suurin osa eikä kilpaile. Mietin että löytyiskö jostain Biltemasta tai Motonetistä isompia->halvempia purkkeja?

Mitään vastaavaa ei ole. Mutta jos on ihan sama miten iskarit toimii niihin voi laittaa mitä vaan öljyä.
Kavereiden kanssa käytettiin 80-luvun lopussa jotain moottori öljyä ja oikeastaan mitä tahansa öljyä
mitä kaverin autotallista sattui löytymään. EN SUOSITTELE!






Miks ne ei toimi? Eikö löydy oikeeta viskositeettii vai mikä tökkii? Itelläki saattas olla moottoripyörän etuhaarukkaöljyäki, sehän ois ihan samaan tarkotukseenki.

No ei löydy oikeaa viskositeettii. Tiivisteet ei kestä. Oikeat öljyt oikeisiin paikkoihin. En kieltänyt käyttämästä,
en vain suosittele, koska olen jo asian kokeillut.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa FinKing

  • Jäsen
    • Profiili
Halvimmat silikoniöljyt diffeihin ja iskareihin
« Vastaus #47 : 17.06.15 - klo: 00.16 »
Mistä porukka ostaa öljyt tasauspyörästöihin ja iskunvaimentimiinsa? Mistä saa halvimmalla? Keskustelua molemmista.

Ebaysta saa postikuluineen 5,5-7 dollarin hintaan ainakin öljyjä iskunvaimentimiin: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=silicone+oil+20000&LH_BIN=1&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xshock+oil.TRS0&_nkw=shock+oil&_sacat=0

En tällaista löytänyt edes Googlen avulla, niin päätin tehdä. Jos vastaava löytyy niin linkkiä!  :azn:

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Halvimmat silikoniöljyt diffeihin ja iskareihin
« Vastaus #48 : 17.06.15 - klo: 06.26 »
Aika lähelle samaan hintaan saa lhs:stä. (lhs = local hobby store) Ei kannata tilata kaukomailta rahan säästö mielessä.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Halvimmat silikoniöljyt diffeihin ja iskareihin
« Vastaus #49 : 17.06.15 - klo: 07.27 »
Mitä niissä on öljyä, jotakin 50-60 ml ?? eiköhän aika vakiohinta ole 5-6 ekeä. aika paljon saa tilata jotta tuo säästö yksi euro tulisi säästettyä. www.rccar24.com      samat hinnat täällä.
« Viimeksi muokattu: 17.06.15 - klo: 07.30 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa FinKing

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #50 : 18.06.15 - klo: 22.40 »
Hankkimassa ekat iskari ja diffiöljyt kaupasta. Pääseeköhän näillä alkuun? Vai onkohan ihan liikaa?

Iskariöljyt:

20 wt (200 cst)
30 wt (350 cst)
40 wt (500 cst)
50 wt (650 cst)
60 wt (800 cst)
70 wt (900 cst)

Diffiöljyt:

1000 cst
5000 cst
10 000 cst
20 000 cst
30 000 cst
40 000 cst
50 000 cst
60 000 cst
100 000 cst
125 000 cst (tuli auton edelliseltä omistajalta)

Autona Slash 4x4 ja ajelu BMX radalla, jossa maa kovaa hiekkaa.

Käsittääkseni noita öljyjä voi sekoitella sopivan viskositeetin saavuttamiseksi. Onko näin? Esim tämän avulla: http://scriptasylum.com/rc_speed/oil_mixer.html

Paljonko muuten tommonen iskari yleensäkään imee tuota nestettä. (big bore shock) Entä diffit?

Poissa JoniH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #51 : 19.06.15 - klo: 00.33 »
Näyttää aika paljolta määrältä koska iskarit ja diffit ei paljon (puhutaan millilitroista) vie ja niitä voi sekoittaa

Poissa FinKing

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #52 : 19.06.15 - klo: 00.39 »
Näyttää aika paljolta määrältä koska iskarit ja diffit ei paljon (puhutaan millilitroista) vie ja niitä voi sekoittaa

Mikä ois sopiva määrä suunnilleen alkuun? Puolet tuosta?

Ja kun noita voi sekoittaa, niin voi ottaa myös ääripäitä.

Poissa JoniH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #53 : 19.06.15 - klo: 00.44 »
en osaa enenpää sanoa

Poissa Curtiswolfe

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #54 : 13.08.15 - klo: 14.47 »
onko kukaan koskaan kokeillut että toimiiko vauvaöljy?
If you can't be happy at least you can be drunk

Poissa lameli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #55 : 13.08.15 - klo: 20.26 »
onko kukaan koskaan kokeillut että toimiiko vauvaöljy?

Miksi edes kokeilla?

Poissa Curtiswolfe

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #56 : 13.08.15 - klo: 22.46 »
ihan mielenkiinnosta vaikka. tuli vaa mieleen että mitenhän toimisi.
If you can't be happy at least you can be drunk

Poissa Andrimus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #57 : 13.08.15 - klo: 22.53 »
No onhan sitä kokeiltu kaikkeen muuhun ja painote muuhun :wink:
Eli jokainen taplaa tyylillään myös näissä :grin: :grin: :grin:

Poissa Curtiswolfe

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #58 : 13.08.15 - klo: 23.15 »
nimen omaa. vauvaöljykun käy moneen asiaan. jäähyttäähän ne tietokoneitakin "vauvaöljyllä" nii aattelin että varmasti joku on iskareissakin sitä kokeillut. ja jos ei ole nii täytyy ensikerralla kokeilla =)
If you can't be happy at least you can be drunk

Poissa temppa.kk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskareiden öljyt
« Vastaus #59 : 07.11.15 - klo: 13.49 »
Olisko lähellekkään passeli jos takapotku speden vakio iskareihin hommaisin noin 45wt oilia?