Toistan sitä mitä jo kirjoitin kisaraportissa. Turun rata on loistava juuri siksi, että sitä voi ajaa monella eri tavalla. Toiset hyppää eli ne, jotka osaavat ja/tai teknisesti pystyvät, ja toiset sitten taas eivät.
Turun radalla, siinä lauantaisesta kunnossa olevana, pystyy ajamaan 45 sekunnin kierrosaikoja HYPPÄÄMÄTTÄ! Niitä tahkoamalla olisi voittanut koko skaban. Tuohon nopeuteen ei tarvita markkinoiden kalleimpia myllyjä, perusmylly piisaa. Toki jos ajosetuppi on hyppyihin viritetty, niin sitten pitää koneen ja kytkimen olla siihen sopivat. Ja taas en voi olla kehumatta M-8 luokan neroutta, koska eri tavoin voi ja kannattaa toimia.
Varikkopuheissa kuulimme, että Turun rata on vaikea ja hidas. Siksi Tuomaksen kanssa sovittiin taktiikaksi säätää moottori helpoksi ajaa. Laitettiin pieni kurkku ja löysä kytkin. Moottorin säädöt jäivät vähän vaiheeseen (alapää röpötti), mutta kun kävi ja kukku, niin olkoon. Tavoite oli päästä tällä setupilla 10 minuutin tankkiväliin, mutta se ei onnistunut. Jos kohta ei sitä tarvittukaan.
Taktiikka toteutui osittain. Ensin pari alkuerää hieman pieleen, koska koko talven ajopatoutumat purkautuivat ja koska jokainen "kova jätkä" hyppää hyppyreistä. Vasta viimeisessä alkuerässä järki voitti tunteet ja hän ajoi kaatamatta ja hyppäämättä tai paremminkin hyppäämättä ja kaatamatta. Ennen viimeistä alkuerää myös harjoiteltiin matematiikkaa, paljonko hyppäämätön kierros kestää ja jaa se 5 minuutilla. Seuraavaksi laske 6 kertaa(kierrosta) hypyt 1,5 sek on 9 säästettyä sekunttia. Yksi kaato on vaikka 5 sekunttia. Ajatko kaatamatta yhtä kertaa enemmän?
Semi meni samoilla matikan kaavoilla, mutta a finaalissa piti sitten ottaa tietoisesti riski ja alkaa hyppäämään, koska voittoa lähdetään ottamaan. Matematiikka olisi toiminut myös siellä, varsinkin kun riski realisoitu.
Takapöytähyppyristä oma kuski ajoi aina sitä takaseinää pitkin, koska kun auto on liki samalla tasolla kuin omat silmät, niin kolmiuloitteinen katse ei toimi hyvin sekä siksi, että hyndän alastuloa ei nähnyt, jolloin sinne meno piti olla kontrolloitu. Tämä ajotapa ei ollut oma keksintö vaan toisten apinointia viime kaudelta. Tämä vuonna aika harva ajoi sillä tavalla.
Toivottavasti rakennetaan lisää ratoja, joissa on vaativia hyppyjä, joista riskillä voi hyötyä. Oma toiminta pitää osata suhteuttaa vallitsevaan tilanteeseen ja kalustoon.
Tulipas pitkä tarina, mutta ei ole pakko lukea jos ei jaksa - hyppää ylitse.