RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Lennokkimies - 21.03.08 - klo: 12.18
-
Mikä olisi auton polttomoottorin kannalta "terveellisin" tapa sammuttaa moottori kesken ajon?
1. Tukkia polttoaineletku?
2. Avata polttoainetankki?
3. Tukkia ilmansuodatin?
4. Tukkia pakoputki?
5. Joku muu, mikä?
-
5. Pysäyttää vauhtipyörä esim kengällä.
-
5. Pysäyttää vauhtipyörä esim kengällä.
EI,EI! Vauhtipyörä voi syödä sun kengän iha rikki :cheesy:
-
vauhtipyörästa sammuttaminen riippuu autosta,jos esim on:savage niin rupeeppa tunkemaan kenkää vauhtipyörään!
-
Parhaat sammuttamistavat ovat jalka vauhtipyörään tai sitten tukitaan pakoputki. Varo, sillä pakoputki on kuuma!
-
Omassa monsussa (Traxxas Sport-Maxx) ei toi vauhtipyörä konsti onnistu joten sammutan pakoputkesta. Stoppaa laakista..
Auton ohjeissa neuvottiin sammuttamaan polttoaineletkusta, mutta en käytä sitä koska puhhuuvat isot pojjaat että se ei tee hyvää koneelle. :shocked: Moottorin sammuminenkin kestää kauan tuon letkun litistelyn kanssa...
-
tuohan riippuu paljon myös mootorista.
pienet koneet voi sammuttaa vaikka sormella vauhtipyörästä.
savageen edottomasti paras on "sammutusnappi"
-
Kenkää, meisselinkahvaa tai aivan sormea vain vauttipyörälle kun antaa.
Sormea suosittelen VAIN tyhjäkäynnillä. :wink:
-
Mä oon sammuttanu koneen aina tukkimalla pakoputken päät, toiminu hyvin toi tekniikka.
-
Öö... Yleensä ajan tankin tyhjäksi. Tai sammutan pakoputkesta
-
kengänkärjellä vauhtipyörästä on standardi tapa
-
Jos auto ei ole saanut "hepulia", sammutan aina pakoputken tukkimalla. Se on vain niin helppoa. "Hepulin" saaneen auton voi sitten sammuttaa muilla keinoilla.
-
Entäs jos ei oo vauhtipyörää ja auto on saanut hepulin? Entäs sitte?
-
sellasta autoa ei olekaa missä ei oo vauhtipyörää. jossain autoissa se toisin voinee olla aika piilossa kuten monsuissa, kai..
-
Entäs jos ei oo vauhtipyörää ja auto on saanut hepulin? Entäs sitte?
Heitä mereen sen sitten mutta muista maalata se vihreäksi ensiksi koska silloin ei kalat pelästy :lol:
Kuka muista kuin joku vuosi sitten tää käytiin läpi, siellä oli vaikka mitä kuten se että yksi ruuvasi pääneulan pohjaan saakka.
Jerzi
-
Ite sammutan vauhtipyörästa ja joskus tukin putken pään. Polttoaineletkusta ei kannata sammuttaa, koska kone menee laihalle ja pitkän ajan kanssa kone saattaa mennä rikki ja tulla väljemmäksi nopeammin. :police:
-
Pilli tukkoon, mutta yleensä yritän saada ajamalla tankin tyhjäksi niin ei jää soppa seisomaan. Sen kyllä huomaa kun viimesiä aineita imee niin jättää tyhjäkäynnille rupsuttamaan niin vaikka muutaman sekunnin laihalla käy niin kone ei kummiskaan kierrä juuri mitään, joten en usko tankin tyhjäksi ajamisen olevan juurikaan haitaksi.
Tietty riippuu varmasti autosta miten käyttäytyy tankin loputtua, mutta ainakin Hobaot imee tankin niin tarkasti tyhjäksi että aine loppuu kerta heitolla eikä kerkeä huutamaan juuri ollenkaan.
-
Tietty riippuu varmasti autosta miten käyttäytyy tankin loputtua, mutta ainakin Hobaot imee tankin niin tarkasti tyhjäksi että aine loppuu kerta heitolla eikä kerkeä huutamaan juuri ollenkaan.
Eiköhän se ole koneesta ja säädöistä ennemmin kiinni miten tankki menee tyhjäksi. :wink:
-
Juu konetta tarkoitin jos tarkemmin ajatellaan, mutta tärkeintä tuossa on tankin rakenne miten imuletku ja tankin pohja ne polttoaineet "kerää" tarkasti eikä välillä hörpi ilmaa sekaan > käy laihalla pitempään.
Enkä usko koneen kestävyyden siitä heikkenevän, jos tyhjäkäynnillä sen hetkisen vähän käy laihalla. Onhan se öljykalvo koneessa jokatapauksessa.
Eri asia sitten jos lämät tiskissä antaa aineen loppua.
Itse asiassa varmaankin yleinen tapa on ajelut lopettaa ajamalla tankki, letku ja kone tyhjäksi.
-
Ite pidän yleensä jotain paperitolleroa taskussa jolla saamutan auton tukkimalla pakoputken. Tuommonen alumiininen pilli tahtoo mennä pirun kuumaksi ni ei kehtaa sormia työntää sinne
-
Sammuu niin nopeasti ettei kerkee näpit palaa vaikka paljaalla sormella tukkii pakarin. Ite olen aina paljaalla tökkiny. Siis silloin kun jostain syystä on pitänyt sammuttaa ennen aikojaa, muulloin ajelen tankin tyhjäksi.
-
mulla ainakin tulpat kärähtelee turhan usein jos annan tankin mennä tyhjäksi, muutenkaan tuo ei taida olla suositeltavaa? pakoputkesta sormella sammuttelen, ei se niin kuuma ole ettei sormea voi pillin päässä sen verran pitää jotta sammuu.
-
Sammuu niin nopeasti ettei kerkee näpit palaa vaikka paljaalla sormella tukkii pakarin. Ite olen aina paljaalla tökkiny. Siis silloin kun jostain syystä on pitänyt sammuttaa ennen aikojaa, muulloin ajelen tankin tyhjäksi.
Suosittelen olee tökkimättä paljaalla , saattaa käydä vahinko :mrgreen:
-
Jotenkin arvasin että tohon sanavalintaan joku tarttuu... :roll: :grin:
-
Sammuu niin nopeasti ettei kerkee näpit palaa vaikka paljaalla sormella tukkii pakarin. Ite olen aina paljaalla tökkiny. Siis silloin kun jostain syystä on pitänyt sammuttaa ennen aikojaa, muulloin ajelen tankin tyhjäksi.
Suosittelen olee tökkimättä paljaalla , saattaa käydä vahinko :mrgreen:
Lueppas viesti loppuun. Äijähän ilmoittaa "sammuttavansa ennen aikojaan" tai "ajelee muuten vaan tankit tyhjiksi" :cheesy:
-
sammuuhan se ennen aikojaan, kun sormella tukkii pakarin :mrgreen:
-
Lopettakaa jo "voimasana" :police:
-
Ei sitä paljaalla kärsi. Menee vaan rakkuloille, kun sen verran kuumana käy.
-
Ei ainakaan kannata sammuttaa ajamalla tankki tyhjäksi tai litistämällä polttoaineletku, koska kone käy ihan liian laihalla loppu ajan ja sitten se leipasee helpommin kiinni ja väljistyy nopeammin..eikä varmaan kannata tukkia ilman putsaria <-- voi mennä turhan työlääksi.. itse sammutan tukkimalla pakoputken. sammuttaisin vauhtipyörästä jos savagessa tuo vauhtipyörä olisi helpommin käsiteltävissä...No kukin sammuttaa omalla tyylillään pitää koneesta huolta tai ei.. :angel:
-
Minä etsin aina ison pellon ja tarpeeksi ajeltuani taaksepoistutan auton kaasu pohjassa ja sammutan radion. Sitten katselen kun auto katoaa taivaanrantaan ja menen nukkumaan. Näin ei tarvi huolehtia, että miten moottorin sillä kertaa sammuttais.
-
Minä etsin aina ison pellon ja tarpeeksi ajeltuani taaksepoistutan auton kaasu pohjassa ja sammutan radion. Sitten katselen kun auto katoaa taivaanrantaan ja menen nukkumaan. Näin ei tarvi huolehtia, että miten moottorin sillä kertaa sammuttais.
Hah, toi oli hyvä ...
-
no ei kyllä travi huolehtia :laugh: kyllä.. mutta sitten saakin miettiä että miten sen käynnistäis :wink:
-
Entäs jos ei oo vauhtipyörää ja auto on saanut hepulin? Entäs sitte?
No jos se on saanu hepulin potkase sitä täysii sen kylkee et se kaatuu ja tukkii pakoputken..? Ja jokaises polttiksessa on vauhtipyörä. :lol:
-
Entäs jos ei oo vauhtipyörää ja auto on saanut hepulin? Entäs sitte?
No jos se on saanu hepulin potkase sitä täysii sen kylkee et se kaatuu ja tukkii pakoputken..? Ja jokaises polttiksessa on vauhtipyörä. :lol:
Jokasessa teidän polttiksessa :evil:
-
millasessa polttisautossa ei ole vauhtipyörää? eri asia sitten pääseekö siihen käsiksi...
-
Minä etsin aina ison pellon ja tarpeeksi ajeltuani taaksepoistutan auton kaasu pohjassa ja sammutan radion. Sitten katselen kun auto katoaa taivaanrantaan ja menen nukkumaan. Näin ei tarvi huolehtia, että miten moottorin sillä kertaa sammuttais.
Muistaakseni Tapin tiimi sammutti auton Tanskan PM kisoissa hurauttamalla päin kilometrin päässä seisoskellutta lehmää. :tongue:
Sattu tosin olemaan urospuolinen lehmä kyseessä, joten piti odottaa maajussin saapumista paikalle. Ennen ei uskaltanut autoa noutaa. :grin:
-
Joo ja Ruotsin PM kisassa oli työnnetty sormi pakoaukkoon :shocked:
-
mut helpoin kuitenki on sammuttaa painamalla löpö letku umpee kuha varoo ettei polto näppäei mottii
-
Ja ei todellakaan ole! Se on luultavasti huonoin tapa sammuttaa moottori! Moottori menee laihalle ja voi väljistyä nopeammin.
-
kengänkärjellä vauhtipyörästä on standardi tapa
Jos kengän kärki on liian iso, niin tuollainen nenänpään kokoinen kivenmurikka ajaa saman asian.
Vaimokin tuossa jo ihmetteli, että mitä helevettiä sinä noita kiviä taskuihis keräilet..?
-
mina olen sammuttanut moottorini rata-autoista sormella vauhtipyorasta.
trugyn moottorin vauhtipyorasta kengan karjella.
-
JOS, sammutan motin ni, yleensä tukin pakoputken. :afro: