Laitan tähän vastaukset ja muutaman kommentin noista heiiämistäni kysymyksistä:
pic1:
Mikä auto?
Masami Hirosakan RC10 1991 MM Detrot USA. Nämä ovat näitä Asson Stealth-autoja, joissa on pääasiassa käsin tehtyä osia ja joilla ajettiin vain MM-kisoissa. Tuo etu-hub:n geometria on vain aika erikoinen ja varmasti mieleenpainuva. Lisää kuvia autosta mm. täältä:
http://aedownloads.com/pdf/detroitrc10.pdfpic2:
Ketkä kolme maailmanmestaria hymyilevät Assot kädessä?
Jamming Jay Halsey, Gil Losi Jr, Tony Neisigner.
Voipi olla, että kuvanottohetkellä noista ei vielä kukaan ollut maailmanmestari, mutta kyseisen kisan jälkeen oli kaksi, Tonyllä meni seuraavaan vuoteen, eli 1986, ennenkuin 1:12-puolelta tuli ensimmäinen MM, vaikka jo 1984 hän ajoi 1:12-luokassa MM:ssä TQ:n. Kuva on mielestäni silleen hassu, kun siinä Gil hymyilee Asso RC10 kädessään. Pari vuotta myöhemmin hän oli saanut tehtyä oman Jrx2:sen, josta tuli yksi Rc10:n pahimmista kilpailijoista. Mutta oli hänellä vastassaan muitakin omia tekeleitään, kuten Yokomon, joka käytti hänen tekemäänsä nelivetoauton pohjaa vielä 90-luvun puoleenväliin, eli Losi Jr on suunnitellut tuon Yokomon 870-pohjaisen auton, josta sitten on tehty YZ-10:t, Worksit yms.
pic3:
Mikä auto?
Nikko Brat. Taitaa olla aika uniikki auto, jolla kisattiin vuonna 1989 MM Australiassa.
pic4
Mitä autoa tässä valmistetaan ja kuka kuvassa?
X-Factory X-6 prototyyppiä, jonka ensimmäisiä magnesiumista ja alumiinista tehtyjä runkoja näyttää olevan työn alla, käsintehdyn näköinen takaboxi lieneen jo valmis.
Kuvassa Greg Hodapp, joka oli mukana tiimissä sen alkuaikoina kehittämässä autoa.
pic5:
Mikä auto, mutta tässä 1:1?
Tamiya Rough Rider/Buggy Champ
pic6:
Mikä auto?
Joel Magic Johnsonin Kyosho Ultima 1989 MM Australia. Joel tuli kisaaan kahdella 2WD-autolla, Kyosholla ja Losilla, ajoi viikon samoja kierrosaikoja kummallakin harjoituksiia ja päätyi Kyoshoon. Asiasta kuulema lyötiin oikein vetoja kisapaikalla, kumpaan autoon Joel päätyy.
pic7:
Minkä paketin mukana tulee kyseinen moottori mukana "kaupan päälle"?
Team Losi Proformance Kit, jolla mm. pidennetään Jrx2:nen. Kuva on tuon paketin etukannesta. Moottorin nimi on ovelasti töhritty kuvaan, eli "Jr's Choise"
Pic8:
Mistä autosta?
Schumacher C.A.T. takadiffi vai integraattori, joksi sitä kutsuttiin. Eli etuhihna lähtee tuosta keskimmäisestä hihnapyörästä etupyörille ja reunimmaisiin tulee veto hihnoilla sisään vastarattaan akselilta.
pic9:
Mikä auto?
Hirobo Invander Si ja Sr. Myös Hirobon Alien MID ei eronne tästä hirveästi.
pic10
Mikä nopeudensäädin?
Sanwa Vortex. Valmistajan pystynee päättelemään vastariin menevistä piuhoista, eli punainen-musta-musta-yhdistelmästä ja säätimen muoto on niin erikoinen, että se on tunnistettavissa helposti, jos kyseisen säätimen on joskus nähnyt. Jokeen ei Jertzin kannata hypätä, sillä samasta säätimestä on kyse. Tässä vain on kuvassa varmaan se ensimmäine versio ja myöhemmissä tuo numero-juttu tuli mukaan.
pic11
Kenen auto?
Masami Hirosakan Schumacher C.A.T. XL 1985 MM Basildon Iso-Britannia. Auton väritys vähän hämää, mutta Masamilla oli kisaan tulessaan vain lyhyt CAT ja sai Schumacherilta kisapaikalla pitkän CAT:in käyttöönsä vapaaharjoituksen jälkeen. Siksi maalaus muistuttaa enemmän CAT:in Boxart-teemaa kuin Masamin vihreä-pohjaista maalaista.
pic12
Kenen auto?
Jose Rosas. Hän voitti tämmöisellä EM:n 1986 Bolognessa Italiassa. Tätä kysymystä pidin kyllä hankalimpana näistä kaikista, sillä ilman koria kyseinen auto on ollut jopa Pienois Malli-lehdessä, mutta Josen korinmaalausta ei paljoa ole ollut esillä. Kuvasta pystyy päättelemään "Drastic"-tarrasta, että kyseessä on ranskalainen auto ja Optima-aikaan, eli 80-luvun puolessa välissä, herra Rosas oli aika kova kuski euroopassa luokasta riippumatta.
pic13
Mihin autoon on saatavissa nämä kaksi eri tapaa hoitaa sama asia?
RPS/Yokomo Dogfighter 834. Tuo yhdellä takaiskarilla oleva malli on ensimmäine versio ja SE-mallissa tuli molemmille pitkittäisheiluritakatukivarsille omat iskarinsa.
pic14
Mitä tämän auton putkessa kulkee?
Vaijeri eli tämä on tuo flexineliveto. MIP:llä oli myös tämän lisäksi myöhemmin sekä ketju- että hihna-nelivedot RC10:iin.
Jirka