Kirjoittaja Aihe: Kumpi polttis vai sähkö  (Luettu 8148 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaniRCFAni

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.stiigsteam.cjb.net
Kumpi polttis vai sähkö
« : 11.07.04 - klo: 20.06 »
Moro

Mitä tuumaatte ostanko Polttis krossarin vai sähkö krossarin olen aloittelija vastatkaa joku. :!:
Tarkasta tämäää!!
www.stiigsteam.cjb.net

Mika R

  • Vieras
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #1 : 11.07.04 - klo: 20.24 »
Polttis on haastavampi, mutta ajoaikaa "rajattomasti" kunhan vaan radiossa riittää virtaa. Polttishommassa ajamaan ei aina pääse teknisten vikojen takia - toisaalta kun pääsee ja homma toimii, se on sitä palkitsevampaa  :D

1/8 polttiskrossaria en ostaisi ekaksi autoksi, liian vaikea, riippuu ehkä hieman myös iästäsi (suosittelisin > 16)

Poissa Mini-Z

  • Veteraani
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #2 : 11.07.04 - klo: 21.25 »
Kai sä voisit jonkunlaisen polttiksen hankkia, mutta suosittelen valmiiks koottua aloittelijalle.  :wink:
Are you sure?

Poissa Gorexx

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #3 : 11.07.04 - klo: 21.35 »
Jos haluat päästä ajamaan paljon, osta sähköauto. Polttiksissa on aina sitä säätämistä ja ihmettelyä tyyliin "mikäs sille nyt tuli"...
Meitäkin on kaveriporukassa kolme polttisharrastajaa (vanhempia setiä) ja kivaa on kruisailla. Mutta kun haluamme ajaa keskenämme kisaa ilman ongelmia niin, että kaikki ajavat yhtäaikaa, kaivamme kaapista sähköpirssit. :)

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #4 : 11.07.04 - klo: 22.49 »
Jos asut taajama/kaupunki alueella suosittelen sähköä sen hiljaisuuden vuoksi. Mutta jos asut "maalla" voit valita kumman lystää, toki voihan kaupungissakin ajaa polttiksella mutta miten ihmiset reagoivat meluun, sitä en tiedä...
Itse en nää polttiksissa mitään muuta hienoa kuin pidemmän ajoajan. Mielestäni melko lyhyt ajoaika (riippuen tietysti akusta) on sähköauton ainoa miinus. Polttis taitaa olla enemmänkin semmosille ihmisille jotka tykkää ajaa, sähköautot puolestaan mekkaajille. :wink:
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Mika R

  • Vieras
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #5 : 12.07.04 - klo: 00.06 »
heh, no on siinä polttishommassa muutakin, nimittäin aika uskomattomat tehot etenkin 1/8 krossareissa ja isommissa rata-autoissa, nitron haju (aamuisin..) ja tietenkin se mahtava soundi. Ja mekkaus/säätäminen on mukavaa tiettyyn rajaan asti; parhaimmillaan silloin kun tehdyt muutokset näkyvät positiivisesti radalla. Tärkeintä on kuitenkin treeni, treeni ja treeni.
Sanotaan nyt vielä tuosta polttishommasta että rällätä jaksaa varmasti autolla kuin autolla vähän aikaa mutta pidemmän päälle tarvitset
a) kaverit (samanlaisilla autoilla)
b) radan (jossa myös kavereita)
c) molemmat joka on tietty paras vaihtoehto
muuten käy enemmin tai myöhemmin tylsäksi. Jos et ole varma tuosta a,b tai c, niin osta alkuun keskihintainen (ei halvin!) polttis ja ota tuntumaa lajiin. Sitten jos homma toimii ja löytyy nuo edelliset niin voit sijoittaa vaikka sitten siihen kuuluisaan Kanaihin tmv.

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #6 : 12.07.04 - klo: 09.46 »
Osta KUNNON sähköauto varusteineen, hyviä akuja ja laturi...
Nykyään akutkin ovat kehittyneet melkoisesti, muutamalla akulla pääsee jo mukaviin ajoaikoihin.
En tiedä, onko käyttäjässä vika, minulla on ollut noita polttiksia monia, mutta mikään niistä ei toiminut "luotettavasti"...ja sitten sen polttoaineen kanssa läträäminen on aina melko "sottaista" puuhaa, puhumattakaan sen vaaroista...
Polttisautot vaatii todella lajiin paneutumista, mutta onhan se sitten enempi "teknillisempää", ja antaa harrastajalle sen kautta enempi...
Nykyään olen luopunut kokonaan polttishommista, kyllähän ne autot hyllyllä edelleen on, mutta sähkäreillä on kiva ajella aina kun aikaa riittää, ei tarvi ruuvailla niitä autoja jatkuvasti.

Poissa C-Art

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #7 : 12.07.04 - klo: 11.49 »
Imo kyllä polttikset on paljon mukavampia kun saa rassaa ja säätää sekä ajoajat + teho on ylivoimaista sähkiksiin verrattuna. Itse siirryin sähkiksistä polttiksiin kun kyllästyin siihen että ensin ladataan akkuja puoli tuntia per akku, sitten ajetaan ajopaikalle, kamat esiin ja ajoaika noin 5min per akku. Tokihan nykyään akut on parempia jne mutta silti ei siinä ole sitä "tunnelmaa".

Yksinkertaisesti vaan polttikset vie aikaa ja sehän on hyvä vaan niin on sitten tekemistä, kyllä siihen kaikki vapaa-aika menee :)

Tosin jos haluaa että kerran päivässä "menenpäs ja suttaan muutaman minsan" auton niin sähkis on siihen taas parempi.  :wink:

Poissa Poju12

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/rasaju
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #8 : 12.07.04 - klo: 11.51 »
Lainaus käyttäjältä: "C-Art"
Imo kyllä polttikset on paljon mukavampia kun saa rassaa ja säätää sekä ajoajat + teho on ylivoimaista sähkiksiin verrattuna. Itse siirryin sähkiksistä polttiksiin kun kyllästyin siihen että ensin ladataan akkuja puoli tuntia per akku, sitten ajetaan ajopaikalle, kamat esiin ja ajoaika noin 5min per akku. Tokihan nykyään akut on parempia jne mutta silti ei siinä ole sitä "tunnelmaa".

Yksinkertaisesti vaan polttikset vie aikaa ja sehän on hyvä vaan niin on sitten tekemistä, kyllä siihen kaikki vapaa-aika menee :)

Tosin jos haluaa että kerran päivässä "menenpäs ja suttaan muutaman minsan" auton niin sähkis on siihen taas parempi.  :wink:
Nii onhan se polttiksella kiva ku laittaa kaasun pohjaan nii se ei ole ihan heti täydessä vauhissa niinkuin sähköt...

Poissa Pekka V

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/virtpe/
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #9 : 12.07.04 - klo: 12.02 »
No mulla on ollut nikkoja ja yksi maruin sähkis ja sen jälkeen kyllä siirryin polttiksiin. Kivemmat äänet ja silleen. Jos jonkun sähköauton ostan, niin se on varmaankin joku 1/18.

Mika R

  • Vieras
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #10 : 12.07.04 - klo: 13.03 »
Joo! Microt ovat loistavia! Xrayn microsta ei ole kokemusta, vaikuttaa huippu peliltä, mutta HPI microja on 3 kpl ja etenkin viritettyinä tosi makeita pelejä. Eivät vaadi paljoa tilaa ja ajoajat ovat 15-20 min joka on todella hyvin! Ulkona pitää olla tosin hyvin siisti asfaltti jotta toimii. Hyvä lisä polttispuoleen etenkin muksujen kanssa.

Poissa ultima123

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
SÄhkö Rullaa
« Vastaus #11 : 12.07.04 - klo: 14.11 »
Iselläni oli Kyoshon polttis noin 1 vuoden ja sitä sai aina olla säätämässä millon oli mitäkin. Bensaa vuoti vaikka mistä kolosta, mutta sitten kun siirryin sähköön ongelmat vähenivät silmissä.Sähköllä pääsen ajamaan millon haluan kun taas polttiksella en päässyt ajamaan aina sillon kuin halusin. :cry:
Jos aikoo ostaa polttiksen kannattaa varautua siihen että kädet on täynnä bensaa ja muuta rasvaa polttis on aika sottainen. :lol:
On tietysti sähkössäkin omat niksinsä, mutta itse en ottaisi ainakaan tällä hetkellä polttista!  :roll:
Sähkö is best  :twisted:
Team Losi xxx

Poissa C-Art

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #12 : 12.07.04 - klo: 14.19 »
No se on ihan makukysymys että mitä tahtoo, helppoutta vai ajankulutuskeinoa.

Porukka jakaantuu kahtee ryhmää, on niitä jotka tahtoo valmiina kaiken ja että ne toimii pomminvarmasti (sähköt) ja sitten on ne ketkä haluaa näpertää, vikatilanteissa korjailla, säädellä ja riemuita onnistumisesta kun saa auton säätöihin ja se menee ku pien eläin (polttikset).

Poissa rala.p

  • Veteraani
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #13 : 12.07.04 - klo: 14.42 »
Lainaus käyttäjältä: "C-Art"
No se on ihan makukysymys että mitä tahtoo, helppoutta vai ajankulutuskeinoa.

Porukka jakaantuu kahtee ryhmää, on niitä jotka tahtoo valmiina kaiken ja että ne toimii pomminvarmasti (sähköt) ja sitten on ne ketkä haluaa näpertää, vikatilanteissa korjailla, säädellä ja riemuita onnistumisesta kun saa auton säätöihin ja se menee ku pien eläin (polttikset).


Yhdyn tuohon.
Polttikset on parhaita mutta ei ekaks autoks, vaan ensin ostetaan sähkö ja kun sillä on ajeltu jonkin aikaa ja harrastus edelleen kiinnostaa niin vaihdetaan polttikseen.
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #14 : 12.07.04 - klo: 14.50 »
Niinkö mää että eka ostin pure ep:n ja sitten kiinnostus on säilynyt kovana ja nyt pitäs saada polttis!!!
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #15 : 12.07.04 - klo: 14.55 »
Hmm tällä nykyisellä foorumilla ei taida kovin montaa polttis-sähkövääntöä ollakaan! Mutta eiköhän se ole sähköissä ja polttiksissa molemmissa sama juttu: Ei sitä pelkkää säätämistäkään jaksa. Eli siis, jos polttiksen osaa säätää ilman enempiä ärräpäitä toimimaan yhtäjaksoisesti sen kolme varttia, niin mikäs siinä. Jos vielä osaa olla karmeesti sottaamatta, eikä äänikään ole kynnys, niin tottahan se on, että kyllä polttiksissa sitä tehoa on ja ainakin kertaluonteisesti tehokas polttismoottori on edullisempi ja etenkin mutkattomampi hankinta kuin sähkömoottori.

Selvää kuitenkin on, että huonosti säädetty, väljä polttismosa varmasti tappaa mielenkiinnon harrastuksesta. Samoin kuitenkin tekevät huonot akut, moottori ym. sähkäreissä. Joten taitaa olla makukysymys.
Lahti Rock City

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #16 : 12.07.04 - klo: 16.56 »
Tuota tehoahan saadaan nykyisin sähköautoihinkin harjattomilla moottoreilla melkoisesti ,jopa 1,3kW ,mut sitten alkaa oleenkin jo ongelma akkujen kanssa,paljon kennoja ==> paljon painoa. Sitä kolmee varttia ajoaikaa on turha haaveilla,mut semmonen +20min saadaan aika helposti.

Poissa Pemppu

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/pemppu
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #17 : 10.08.04 - klo: 15.29 »
Elikkä kannattas ostaa harjaton motti :?:
www.freewebs.com/pemppu
 Ja MMJ 5*1,5 ei todellakaan tarkoita 5 m johtoa joka on 1,5 mm paksu...

Poissa Puuha-Pete

  • Veteraani
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #18 : 10.08.04 - klo: 15.46 »
Sähkikset on neideille.

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #19 : 10.08.04 - klo: 16.51 »
No ,sähkikset voi jonkun yksittäisen henkilön mielestä olla neideille, mut minun mielestäni ne ovat turvallisempi ja huolettomampi vaihtoehto ja tehoo niistä saadaan enemmän kuin tarpeeksi harjattomilla moottoreilla. Se on vähän makuasia kumman haluaa,mut ehkä sun kannattais valita se kumpaan saat ajoseuraa helpommin.

Poissa Puuha-Pete

  • Veteraani
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #20 : 10.08.04 - klo: 17.05 »
Ajoseuraa en saa, valitsin sitten minkä hyvänsä. Ei täällä kukaan harrasta minun lisäkseni RC-autoilua.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Enpä jaksa uskoa
« Vastaus #21 : 11.08.04 - klo: 16.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"
Tuota tehoahan saadaan nykyisin sähköautoihinkin harjattomilla moottoreilla melkoisesti ,jopa 1,3kW ,mut sitten alkaa oleenkin jo ongelma akkujen kanssa,paljon kennoja ==> paljon painoa. Sitä kolmee varttia ajoaikaa on turha haaveilla,mut semmonen +20min saadaan aika helposti.


Heh, hyviä nuo mainosjutut. Sellainen moottori, mikä mahtuu 1/10 autoon, ei anna tehoa 1,3 kW... Pitäs olla jo melkoisen paksut kaapelit akkujen ja moottorin välillä. Lisäksi pitäisi löytää riittävän pienet akut, jotka kykenisi antamaan reilut 166 A virran...

Kokeilehan laittaa akun virtapiuhan väliin vaikka 30 A:n sulakkeen, ei taida edes se palaa  :D

Nuo piuhat, mitä akuista lähtee, sulaisi hetkessä jo paljon pienemmillä virroilla. Kaikkea te jaksattelin uskoa.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #22 : 11.08.04 - klo: 16.57 »
Brutales: Kyllä ne on ihan mitattuja arvoja. Ja ottoteho on eri juttu, kuin antoteho, joskin harjattomat pelaavat kuitenkin hyvällä hyötysuhteella. Esim. GP3300:t pystyvät luovuttamaan erittäin isoja virtoja, jos ei riitä, niin sitten laitetaan kennoja rinnan. Lennokeissa on käytetty jopa 4kW harjattomia, kooltaan tietenkin sellainen moottori on isompi, kuin 540-koon mosat.
Lahti Rock City

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #23 : 11.08.04 - klo: 17.24 »
Brutales ,et taida oikein seurata aikaasi? esim. Hackerilta ja Lehneriltä löytyy erittäin tehokkaita harjattomia juuri 1/10 autoon ja muitakin valmistajia on. Meillä on kaveriporukassa pääsääntöisesti noita Lehnerin eri malleja ja niistä löytyy esim. basic 4200 mallista potkua vaikka kahteen 1/10-autoon ja silti mennään tosi kovaa. Kannattaisi hankkia omakohtaista kokemusta ennenkuin alkaa arvaileen ,et mitenkähän on asiat.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Niinpä
« Vastaus #24 : 11.08.04 - klo: 18.32 »
Totta, etten ole ollut tekemisissä harjattoman moottorin kanssa, mutta mutta. Ottoteho ja antoteho on toki eri asioita, mutta ottoteho on aina suurempi kuin antoteho, erotus näet muuttuu pääosin lämmöksi, minkä huomaa näissä moottoreissa. Jos moottori antaisi 1300 w tehoa ulos, ja kuvitellaan että lämpöä ei syntyisi, eikä olisi muitakaan häviöitä, niin silloinkin tarvittava virta (A) olisi 7,8 v jännitteellä +166 A. Siihen tarvittaisiin melkoiset kaapelit, jotta sähkö siirtyisi. Vertaa vaikka oikean auton starttimoottoriin, niissä liikutaan samoissa virroissa, ja kaapelit on niin paksut, että nostaisi hiukan auton painoa, ja noita sentin paksuisia kaapelijöötejä olisi vaikea taivutella ahtaista väleistä. Eli, en usko noihin tehoihin. Jos joku haluaa osoittaa väitteeni vääräksi, niin välillä Imatra - Tampere voin tulla itse toteamaan virtamittarilla nuo valtaisat virrat, mitä pitäisi noissa autoissa ( lennokeista puhumattakaan ) kulkea. Lisäksi akuista. Jos akku kykenisi antamaan moisen virtamäärän ulos, niin 1900 mAh:n akku olisi kuiva alle 40 sek, eli jännite olisi silloin 0v. Paras teho riittäisi vai muutaman sekunnin vetoon...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #25 : 11.08.04 - klo: 19.32 »
Muistaakseni toi 1,3kW (14,4v) oli tarkoitettu E-maxxiin ja se oli varustettu kahdella 7-kennon (3300 mAh) akkupaketilla, sen ajoajasta en osaa sanoo mitään mut luulisin sen olevan n.10-15 min. Sun täytys nähdä livenä harjattomalla moottorilla varustettu 1/10 auto ,niin sitten voisit saada jonkunlaisen käsityksen missä mennään voiman ja ajoajan suhteen. Hyötysuhteeltaanhan noi paremmat harjattomat moottorit ovat jo yli 90%, joten hiiliharjalliset moottorit jäävät kauas taakse. En halua mitään polttis vs. sähkis riitaa lietsoa ,mut ei kannata aliarvioida tämänpäivän sähköautoja ja jenkithän ajaa jo jotain modified luokkaa harjattomilla moottoreilla varustetuilla autoilla. Tässä on yksi linkki josta voit lukea lisää: http://www.plettenberg-motoren.com/HP220_maxx/HP220_maxx.htm

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Ei sotaa
« Vastaus #26 : 11.08.04 - klo: 20.48 »
Jeps, en minäkään halua lietsoa mitää kaunaa sähkö/ polttis leirien välille, itsellänikin on nykyään molemmat, pari sähkömoottoria ja kolme nitrokonetta.

Mutta, kun tiedetään nuo mainosmiehet, niin välillä tuntuu, että pientä rajaa pitäisi heittää sekaan, sillä niinkuin sähkis palstaltakin voi lukea eräänkin jutun alta noista harjatomista, niin moottorivalmistajien ilmoittamat tehot suhteessa virtoihin on mahdottomia.

Vajaa puolet ilmoitetusta yleensä on lähempänä totuutta. Mutta, silloikin tehoa on jo melko mukavasti, muistaen vielä, että sähkömoottorilla sitä vääntöä tulee melko tasaisesti koko kierroslukualueen. Söhköllä vain tuo teho tulee paljon kalliimaksi kuin nitrolla. Mutta, pääasia että kaikilla on hauskaa harrastuksen kanssa, kulkisi se vaikka höyryllä :)
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #27 : 11.08.04 - klo: 20.55 »
Siinäpä uusi projekti. Sähkö/polttis/höyry rc-auto.

Kun akku loppuu, käytetään nitroa ja kun hehkusta loppuu virta, pistetään hyörykattila kuumaks. :mrgreen:

Ja krossarin runko tietty.

Poissa rc-fani95

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #28 : 11.07.09 - klo: 20.11 »
no entäs hpi:N savage flux :huh:

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kumpi polttis vai sähkö
« Vastaus #29 : 11.07.09 - klo: 20.23 »
njaa... oli taas järkee vastata 5 vuotta vanhaan viestiin! :undecided:
-tauolla-