Kirjoittaja Aihe: Bilteman akkulaturi?  (Luettu 10335 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jhellman

  • Jäsen
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« : 20.08.04 - klo: 19.29 »
Moi,

tänään tipahti Bilteman kuvasto postista, siinä oli sivulla 349 tollainen paristojen latauslaite NiMH/NiCd akuille (2-10 kennoa = 2,8-14 V).

Näyttäisi olevan delta peak tunnistus. Ottopuolella liitäntä joko verkkovirtaan tai auton sytkään (+ 24 V). Latauspuolella hauenleuat tai kaksinapainen liitin jonka tulisi käydä RC-autojen akkuihin.

Onko kokemuksia millainen tuo "RC-autojen akkuihin" sopiva liitin on? Onko se standardi tamiya-liitin, corally-liitin vaiko joku nikko-liitin?

Latausvirta on valittavissa 0,5 A tai 1 A, eli ei mikään pikalaturi.

Hintaa laturilla on 14,90 = halpa, jos vain on toimiva.

Onko kukaan ehtinyt hakea vielä? Millainen liitin siinä oikeasti on?

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #1 : 20.08.04 - klo: 20.42 »
Yleensähän, jos puhutaan Biltematasolla RC-auton akkuun sopivasta liittimestä, niin tarkoitetaan todennäköisesti juuri Tamiya-liitintä...
En siis ole varma, mutta luulisin näin. :roll:

Poissa Tuumou

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #2 : 21.08.04 - klo: 09.31 »
Eikö nikoissa ole tamiya-liitin :!:  :?:
Tamiya Midnight Pumpkin QD | Tamiya TXT-1 | Tamiya Mini M03 | HPI Micro RS4

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #3 : 21.08.04 - klo: 09.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuumou"
Eikö nikoissa ole tamiya-liitin :!:  :?:


On

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #4 : 22.08.04 - klo: 02.20 »
Itse asiassa Nikko autoissa on minikokoinen Tamiya liitin, joka siis kestää huomattavasti vähemmän virtaa, kuin tämä isompi malli, joka myöskään ei kestä mitään hirveitä virtoja
Xray

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #5 : 22.08.04 - klo: 10.29 »
Lainaus käyttäjältä: "Juhana"
Itse asiassa Nikko autoissa on minikokoinen Tamiya liitin, joka siis kestää huomattavasti vähemmän virtaa, kuin tämä isompi malli, joka myöskään ei kestä mitään hirveitä virtoja

Nyt en kyllä tiedä Juhana, että mistä puhut...
Ainakin vanhemmissa Nikkoissa on se normaali Tamiya-liitin!
Minulla on tuolla kaapin perällä kaksi vanhaa Nikkoa. Kävin oikein vielä tarkistamassa niistä ja niiden akuista, että niissä on se iso Tamiya-liitin.
Autot ovat n.6v vanhoja. Uudempiin Nikkoihin en ole tutustunut, jos vaikka niissä olisi se minikokoine liitin?

Lauri

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #6 : 22.08.04 - klo: 13.48 »
No näitä Nikkojahan on  molemmilla liittimillä, on pieniä ja isoja...!
Joskus 6-7 vuotta sitten ostin niitä pojalle, ja silloin niitä jo oli kummallakin Tamiya-liittimillä, pienillä ja isoilla.

Poissa jhellman

  • Jäsen
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #7 : 22.08.04 - klo: 19.15 »
Jos jollain on kokemusta siitä Bilteman laturista, niin siitäkin voi kertoa.

Poissa jhellman

  • Jäsen
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #8 : 30.08.04 - klo: 22.29 »
Noniin,

kävin hakemassa sen vehkeen Biltemasta. Siinä oli todellakin tamiya-liitin yhtenä vaihtoehtona. Ja ihan hyvin tuntuu toimivan, eli delta peak tunnistus toimii ja akut täyttyy..

Se ei ole mikään pikalaturi, siitä voi valita 500 mA tai 1000 mA latausvirran. Lisäksi toinen valinta on sarjassa olevien akkujen määrän valinta mikä siis vaikuttaa latausjännitteeseen. Näiden lisäksi on purkausnappi. Ei muita valintoja.

Virtaa voi ottaa joko seinästä 230V tai tupakansytkän reiästä (12V tai 24 V).

Laturin ulostuloina on joko mainittu tamiya-liitin,  hauenleuat tai sellainen tappi-liitin. Se tappiliitin on sellainen joka näyttäisi menevän ohjaimen akkujen lataustökkeliin, mutta kun koitin futabaan niin ei se oikein mennyt sinne. Voi olla että se ohjaimessa lataustöpselin keskellä oleva tappi on liian iso mennäkseen tohon liittimen keskellä olevaan reikään. Tai liittimen reikä liian pieni - filosofiakysymys. Pitää hiukan hieroa/porata reikää jos se vaikka menisikin sinne.

Onko muuten tietoa kummin päin toi lähettimen akkujen latausvirta tulee kytkeä? Kumpaan tulee +? Keskellä olevaan tappiin vai ulkokuoreen? Sen tappiliittimen voi kääntämällä kytkeä nimittäin laittaa molemmin päin. Laturissa tulisi olla oikosulun tunnistin, mutta olisihan se kiva laittaa kerralla oikein.

Tälläinen raportti tähän saakka. Hinta/hyöty suhde näyttää ihan hyvältä.

-Juha

Poissa Tom Byron

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #9 : 31.08.04 - klo: 01.24 »
Tappi = +
Näin ainakin Hitec. Lukee manuaalissa, tai siellä on semmonen hieno kaavio.

Poissa jhellman

  • Jäsen
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #10 : 02.09.04 - klo: 18.20 »
Thanks,

pakkohan siinä on standardi olla, muuten pitäisi olla kahvakohtaiset laturit - ja samat laturit käy kaikkiin.

Okei, lisätietoa siitä "lähettimen lataustapista" joka tuli laturin mukana. Se ei sitten tosiaankaan mahtunut sinne, ja kun koitin porailla liittimen reikää hiukan isommaksi niin kun just sain sen menemään sisään niin sitten olikin jo metallit kulunut pois. OK se oli sillä sökö se. Tiedoksi siis että Tamiya-liitin on käyttökelpoinen ajo-akkujen lataukseen, hauenleuat muiden akkujen lataukseen. Sen tapin tarkoituksesta mulla ei ole käsitystä - ehkä joihinkin muihin tarpeisiin OK.

Onkos kellään tietoa mistä saa ostaa sellaisen lähettimen latausreikään menevän liittimen ja mitkä on tekniset tiedot (ulko/sisähalkaisija tms)?

-> voisi lyödä hauenleuat kiinni sellaiseen liittimeen ja ladata siitä. Oletan että niitä saa kaikista elektroniikan komponenttikaupoista kun tietää mitat/nimen.

Tuolta ainakin löytyy useita erilaisia;
http://www.partco.fi/liittimet-dc.html

Oma veikkaus on: DC 25 P        2,5mm / 5,5mm

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #11 : 03.09.04 - klo: 11.06 »
Menet elektroniikkakauppaan, otat lähettimen mukaan ja pyydät sopivan liittimen, ei ne taida olla mitenkään standardeja. Liittimen koko lukee varmaan lähettimen ohjekirjassa.
Yksi tapa on ottaa akku pois lähettimestä ja ladata hauenleuoilla. Eipä taida lähetin tykätä pikalatauksesta...
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #12 : 03.09.04 - klo: 11.10 »
Ne liittimet ei ole standardeja.
Joissain saattaa olla jopa napaisuus toisinpäin.
Eli jossain saattaa keskinasta olla - ja toisissa +.

Poissa juhva

  • Tulokas
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #13 : 01.07.05 - klo: 09.57 »
Update:
No kaikkea ei muista tai kokeilla soittaa/kysyä. AtalaRC:stä ilmeisesti löytyy. Täytyypi käydä katsastamassa.

-------------------------------------

Lyhyt kysymys. Mistä noita mini Tamiya liittimiä saisi? Pirkanmaan alueella olen kysynyt jo Bebekistä ja Elektorista, mutta kummassakaan ei ollut. Ilmeisesti Nikon 4.8V akuissa on kyse juuri mini liittimestä kun kytkimessä kontaktien välikin on vain noin 4mm.

Juha

Poissa Larse

  • Tulokas
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #14 : 01.07.05 - klo: 10.54 »
http://www.proairsoft.com/acatalog/index.html?http%3A//www.proairsoft.com/acatalog/Marui_sahkotarvikkeet.html&CatalogBody
Tuon sivun kun selaat alas niin sieltä löytyy, jo nuita tarkoitat. Tuo proairsoft on sama liike kuin prohobby.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #15 : 01.07.05 - klo: 12.17 »
onpa ihme, ettei niitä liittimiä noista liikeistä löytynyt. Lappeenrannassa käväisin paikallisessa kodinkoneliikkeessä, Laatusähkössä kysäisemässä, niin heiltä löytyi hyllystä, kuten myös BEC-liittimiä... Niillä vain oli tuo Tamiya-liitin jollain muulla nimellä, mutta liitin oli sama.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Eccu

  • Tulokas
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #16 : 03.07.05 - klo: 23.53 »
Tämä ei liity ko. keskustelussa esille tulleeseen Bilteman laturiin vaan tähän prosessoriohjattuun malliin (tuote: 38241 ja hinta: 16,90€):
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=38241.htm&tuote=38241
Itse ostin ko. laturin ja neljä pakettia 1800mAh Bilteman NiMh akkuja. Ongelma on se, että laturi taitaa yliladata nuo akut. Totesin sen mittaamalla akkujen lämpötilan akkujen ollessa kuumimmillaan käyttäen kuumemittaria jolla pystyy mittaamaan 43 asteeseen asti, niin mittarin lukema nousee suht nopeasti puolen asteen pykälillä tuohon 43 asteeseen eli tod.näk. akut ovat huomattavasti tuotakin lämpimämpiä. Kun akut ottaa käteen, niin se on siinä ja siinä että poltteleeko ne käsiä eli lähellä ihmisen kipurajaa mennään. (Paljonkohan sekin muuten on? Se pitäisi varmaan kysyä joltain toiselta foorumilta.) Eli onkohan tuo Bilteman laturi vai akut täyttä scheissea eli pa*kaa?

Miten muuten tuo laturi tunnistaa että onko kyseessä NiCd vai NiMh akku? Pakkohan se jotenkin on tunnistaa koska eihän kummallekkin akkutyypille voida käyttää samaa delta peak arvoa (muistaakseni NiCd 10mV/kenno ja NiMh 4mV/kenno)! :?:

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #17 : 04.07.05 - klo: 16.18 »
Minulla on GP:n Powerbank -laturi radion akuille. Siitä löytyy lämpötila-ja deltapeak-katkaisumenetelmät.
Olen huomannut ihan saman itsekkin laturia käyttäessäni. Akut ovat suorastaan kuumia latauksen jälkeen. Akkuina minulla GP:n NiMH 2300mAh kennot. Kaipa se sitten on ihan normaalia, koska ei minulla ainakaan ole mitään pahaa sanomista akkujen "suorituskyvystä" (=kestosta) radiossa (3PK).

Poissa plissken_s

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #18 : 04.07.05 - klo: 17.48 »
Eikös noi molemmat käytä kummiskin suht isoja latausvirtoja (noin 1A tai ylikin?) -> kuumeneminen kuuluu asiaan.. Ite en lataa omia akkuja koskaan yli 500mA virralla, ja silloinkin pötkylät lämpenee ihan riittävästi.
Kyosho - Futaba - Novarossi

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #19 : 04.07.05 - klo: 18.52 »
Lainaus käyttäjältä: "plissken_s"
Eikös noi molemmat käytä kummiskin suht isoja latausvirtoja (noin 1A tai ylikin?) -> kuumeneminen kuuluu asiaan.. Ite en lataa omia akkuja koskaan yli 500mA virralla, ja silloinkin pötkylät lämpenee ihan riittävästi.

Jep. Suuri latausvirta saattaa lämmittää kennoja enemmän, mutta minun laturissani latausvirta on ladattaessa 4x AA, 512,5mA (ja jännite 1,6V)

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Bilteman akkulaturi?
« Vastaus #20 : 05.07.05 - klo: 00.03 »
Mulla on Haman prossuohjattu laturi, joka antaa n.700mA virtaa ladattaessa 4xAA ja akut ovat latauksen jälkeen niin kuumat, ettei niitä voi kädessä pitää - mutta hyvin on kestäneet, latauskertoja on takana melkoisesti ja uupumista ei ole havaittavissa (Akut ovat olleet käytössä digikamerassa ja ruuvivääntimessä). Ilmeisesti on niin, että pienten kennojen sisäinen vastus on sen verran suurempi, että lämpöä syntyy ladattaessa reilusti, eikä kuitenkaan ole merkki ylilatauksesta. Ilahduttavasti on hyvien laturien hinnat tippuneet ja kennojen kapasiteetit kasvaneet lyhyellä aikavälillä.
XC - Poor boys Bruiser