Kirjoittaja Aihe: AKKUJEN PURKU JA LATAUS  (Luettu 12165 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« : 03.07.03 - klo: 21.43 »
No niin.

Aloitan tässä uuden tai vanhan aiheen NimH akkujen purku, säilytys ja lataus ???

Mitä tapoja porukoilla ja kokemuksia......

Me yksinkertaisesti puretaan 0,9v / kenno treenien jälkeenja ennen kisaa puretaan ne edellisiltana 0,6v / kenno

Mihin "lauta" purkaa? entä mikä pitää olla purun ampeerit?

Miten pitää akkuja säilöä esim 4 viikkoa?

MIkä huonontaa akkuja enemmän aika vai käyttökerrat?

Keskustelua... :)
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #1 : 03.07.03 - klo: 22.16 »
Tosi hyvä aihe, johon meilläkin kaivataan viisautta ja kokemuksen ääntä.

Perinteisessä akun tyhjennyksessä nimittäin näkee, että NiMH ei tykkää pakottamisesta alhaiseen jännitteeseen: tapanani on purkaa erän jälkeen ylimääräiset lataukset portaittain, 20A - 10A- 7,5A- 5A, aina 6V-akkujännitteeseen, eli 1,0V/kenno, jos kennot ovat tasahyviä. Ja sen jälkeen tasauspurkuun, 0,7 V/kenno.
Mutta siinä missä NiCd antaa tehdä tämän ja tottelee nöyrästi, NiMH ei tahdo enää taipua viimeiseen purkuvirtaan (5A). Jännitteen laskeminen saattaa kestää suhteettoman kauan, ikäänkuin "kuminauha-akulla", ja siitä päättelen, että se ei pidä siitä: pitäisikö akkuun suosiolla jättää jokin peruslataus, kuten CAi kertoo tekevänsä?
Mutta entä tasauspurku? Purku muutaman kymmenen mA:n virralla 0,7V:iin ei varmasti myöskään tee hyvää?

Toivon kovasti, että pitkään NiMH-akkuja käyttäneet kertoisivat omista akkujen hoitotavoistaan.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #2 : 04.07.03 - klo: 11.33 »
Itse puran 5A:lla ajon jälkeen akun 0.9v/kenno.
Akut voidaan "varastoida" tämän jälkeen.
Ennen uutta latausta, riippumatta varastoinitiajan pituudesta, puran 5A:lla akun 0.1V:iin/kenno.
-Pekka

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #3 : 04.07.03 - klo: 11.36 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Itse puran 5A:lla ajon jälkeen akun 0.9v/kenno.
Akut voidaan "varastoida" tämän jälkeen.
Ennen uutta latausta, riippumatta varastoinitiajan pituudesta, puran 5A:lla akun 0.1V:iin/kenno.

Eli käytät integyä ainoastaan ?
MItan toi lauta purku? purkaako se "syvemmälle"?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #4 : 04.07.03 - klo: 12.31 »
Minä olen mittaillut tuota Integyn purkulaitteen 0,9V katkaisua ja sain katkaisujännitteiksi jotain 0,98V ja 1,04 väliin. Eli se ei pura ihan siihen mitä lupaa ja kennojen välillä on vielä eroakin. Itse olen tyytynyt käyttämään vain tuota. Kennojen jännite tippuu melko nopeasti tuossa purun vaiheessa joten erot eivät ole suuria.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #5 : 04.07.03 - klo: 12.36 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Minä olen mittaillut tuota Integyn purkulaitteen 0,9V katkaisua ja sain katkaisujännitteiksi jotain 0,98V ja 1,04 väliin. Eli se ei pura ihan siihen mitä lupaa ja kennojen välillä on vielä eroakin. Itse olen tyytynyt käyttämään vain tuota. Kennojen jännite tippuu melko nopeasti tuossa purun vaiheessa joten erot eivät ole suuria.

Tuota ajoin takaa eli luottaako integyyn.... vai purkaako sen jälkeen vielä laudalla...jos olen oikein ymmärtänyt lauta purkaa 1 amppeerilla ja on todella tarkka.
Onko laudan katkaisu 0,6 vai 0,9 volttia per kenno ?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #6 : 04.07.03 - klo: 13.00 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Ennen uutta latausta, riippumatta varastoinitiajan pituudesta, puran 5A:lla akun 0.1V:iin/kenno.

Tämä ei kuitenkaan ole tasauspurkua? Jos ei, etkö suorita tasauspurkua lainkaan?

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #7 : 04.07.03 - klo: 13.08 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Itse puran 5A:lla ajon jälkeen akun 0.9v/kenno.
Akut voidaan "varastoida" tämän jälkeen.
Ennen uutta latausta, riippumatta varastoinitiajan pituudesta, puran 5A:lla akun 0.1V:iin/kenno.

Eli käytät integyä ainoastaan ?
MItan toi lauta purku? purkaako se "syvemmälle"?


Käyttämäni purkulaite on Eagle Racingin tekemä.
Värkki kyttää jokaista kennoa erikseen ja katkaisee purun joko 0.9, 0.6 tai 0.1 voltin kohdalla.
-Pekka

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #8 : 04.07.03 - klo: 13.09 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Ennen uutta latausta, riippumatta varastoinitiajan pituudesta, puran 5A:lla akun 0.1V:iin/kenno.

Tämä ei kuitenkaan ole tasauspurkua? Jos ei, etkö suorita tasauspurkua lainkaan?


Toki on "tasauspurkua" jos sillä tarkoitetaan sitä, että jokaisen kennon jännitettä kytätään erikseen.
En pura akkuja sarjassa ollenkaan. vaan jokaisen kennon erikseen.
-Pekka

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #9 : 04.07.03 - klo: 13.10 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Minä olen mittaillut tuota Integyn purkulaitteen 0,9V katkaisua ja sain katkaisujännitteiksi jotain 0,98V ja 1,04 väliin. Eli se ei pura ihan siihen mitä lupaa ja kennojen välillä on vielä eroakin. Itse olen tyytynyt käyttämään vain tuota. Kennojen jännite tippuu melko nopeasti tuossa purun vaiheessa joten erot eivät ole suuria.


Tuolla 6:n sadasosan erolla ei liene käytännön merkitystä ?
Parempi, että purkaa aiemmin kuion liian myöhään, eks je ?
-Pekka

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #10 : 04.07.03 - klo: 13.29 »
Kuinka moni on miettinyt, että jokaisella kennolla on eri latausaika.

Kannattaako ihan "tyhjäksi" purkaminen oikeasti? Itse olen kyllä purkanut akkuni viimeiset 8 vuotta purkulevyllä 0,9V:iin, mutta mitenhän asia oikeasti menee.


Purettaessa paketti tyhjäksi korostetaan eroja, sillä jokainen kenno täyttyy eri aikaan. Ja tällähän päästään siihen, että joku kenno(t) ei tule ikinä täyteen kun taas toiset säätelevät sen, milloin lataus katkeaa. Valinkointi kun ei kestä kuin muutaman latauksen verran, sen jälkeen erot vain korostuvat, ja syntyy kierre jossa tietyt kennot kärsivät.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #11 : 04.07.03 - klo: 13.30 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Käyttämäni purkulaite on Eagle Racingin tekemä.
Värkki kyttää jokaista kennoa erikseen ja katkaisee purun joko 0.9, 0.6 tai 0.1 voltin kohdalla.


0,1V/kenno on kovin alhainen NiMH-kalustolle - miksi purat niin alas?

Kun joskus vaihdat/rakennat vieläkin paremman värkin, ehdotan sille nykyiselle värkille uudeksi kodiksi samaa osoitetta, missä entinen Tekinisi nykyisin sijaitsee ja voi hyvin.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #12 : 04.07.03 - klo: 13.42 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Käyttämäni purkulaite on Eagle Racingin tekemä.
Värkki kyttää jokaista kennoa erikseen ja katkaisee purun joko 0.9, 0.6 tai 0.1 voltin kohdalla.


0,1V/kenno on kovin alhainen NiMH-kalustolle - miksi purat niin alas?

Kun joskus vaihdat/rakennat vieläkin paremman värkin, ehdotan sille nykyiselle värkille uudeksi kodiksi samaa osoitetta, missä entinen Tekinisi nykyisin sijaitsee ja voi hyvin.


Puran noin alas sen takia, että olen käytännössä huomannut saavani paremman potkun ja pitemmän ajoajan akuista.
Kyse on siis ns. muisti-ilmiön poistamisesta.
-Pekka

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #13 : 04.07.03 - klo: 13.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Kuinka moni on miettinyt, että jokaisella kennolla on eri latausaika.

Kannattaako ihan "tyhjäksi" purkaminen oikeasti? Itse olen kyllä purkanut akkuni viimeiset 8 vuotta purkulevyllä 0,9V:iin, mutta mitenhän asia oikeasti menee.


Purettaessa paketti tyhjäksi korostetaan eroja, sillä jokainen kenno täyttyy eri aikaan. Ja tällähän päästään siihen, että joku kenno(t) ei tule ikinä täyteen kun taas toiset säätelevät sen, milloin lataus katkeaa. Valinkointi kun ei kestä kuin muutaman latauksen verran, sen jälkeen erot vain korostuvat, ja syntyy kierre jossa tietyt kennot kärsivät.


Olet oikeassa, mutta alas purkaminen ei muuta asia mitenkään.
Kyllä ne kennot alkavat "harittaa" ilmankin ja toisaalta, olen pannut merkille, että kompromissina tuo tuntuu toimivan kuitenkin hyvin.
-Pekka

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #14 : 04.07.03 - klo: 13.45 »
Reittilä:
Meillä kun on samanlainen laite kuin sinulla, niin välillä kun purkaa o,1 tai 0,6 v niin laite napauttaa kaikki pois kerralla. Mistä tämä johtuu sattumasta... sekoaako aivot....NimH akuista ???

Jos painaa uudestaan kaikki jää puoliksi päälle  :shock:

Puratko muuten illalla vai ennen latusta 0,1 volttiin entä erien välillä 0,1 vai 0,9 v
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #15 : 04.07.03 - klo: 13.54 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Ennen uutta latausta, riippumatta varastoinitiajan pituudesta, puran 5A:lla akun 0.1V:iin/kenno.

Se on siis laite, joka katkaisee purun (kennokohtaisesti) heti, kun jännite on pudonnut 0.1V:iin? Eikä jää kihnuttamaan pienellä virralla rajajännitteen pinnassa.
Vaikuttaa fiksulta ja käy järkeen. Onko miten kallis värkki ja kuka myy?

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #16 : 04.07.03 - klo: 13.57 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Reittilä:
Meillä kun on samanlainen laite kuin sinulla, niin välillä kun purkaa o,1 tai 0,6 v niin laite napauttaa kaikki pois kerralla. Mistä tämä johtuu sattumasta... sekoaako aivot....NimH akuista ???

Jos painaa uudestaan kaikki jää puoliksi päälle  :shock:

Puratko muuten illalla vai ennen latusta 0,1 volttiin entä erien välillä 0,1 vai 0,9 v


Olen pannut saman merkille silloin, kun akut ajetaan täysin tyhjiksi.
Edit: Lisäys.
Puran ennen latausta 0.1Volttiin.
Erien välillä 0.6:een, jos akku ajetaan udestaan samana päivänä.
Viimeisen erän jälkeen taas 0.9:ään.
-Pekka

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #17 : 04.07.03 - klo: 13.58 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Ennen uutta latausta, riippumatta varastoinitiajan pituudesta, puran 5A:lla akun 0.1V:iin/kenno.

Se on siis laite, joka katkaisee purun (kennokohtaisesti) heti, kun jännite on pudonnut 0.1V:iin? Eikä jää kihnuttamaan pienellä virralla rajajännitteen pinnassa.
Vaikuttaa fiksulta ja käy järkeen. Onko miten kallis värkki ja kuka myy?


Kyllä. Kyttää jokaista kennoa erikseen ja katkaisee purun kennokohtaisesti.
Laitetta kannattaa tiedustella Medasecin pojilta.
-Pekka

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #18 : 09.07.03 - klo: 20.07 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Minä olen mittaillut tuota Integyn purkulaitteen 0,9V katkaisua ja sain katkaisujännitteiksi jotain 0,98V ja 1,04 väliin. Eli se ei pura ihan siihen mitä lupaa ja kennojen välillä on vielä eroakin. Itse olen tyytynyt käyttämään vain tuota. Kennojen jännite tippuu melko nopeasti tuossa purun vaiheessa joten erot eivät ole suuria.


Tuolla 6:n sadasosan erolla ei liene käytännön merkitystä ?
Parempi, että purkaa aiemmin kuion liian myöhään, eks je ?


Silläpä ei varmaan hirveän suurta merkitystä ole, mutta jos käytät kyseistä laitetta 0,1V purkuun niin se ei taida oikein toimia. Muistelen että minulle vastattiin kyselyyn että tuo Conditioninf purku kyseisessä laitteessa purkaa kennoja "jonkun aikaa". Eli ei katkaise jännitteen perusteella. Tähän Medasecin pojat kertokoot oikean tiedon.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #19 : 09.07.03 - klo: 20.09 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Reittilä:
Meillä kun on samanlainen laite kuin sinulla, niin välillä kun purkaa o,1 tai 0,6 v niin laite napauttaa kaikki pois kerralla. Mistä tämä johtuu sattumasta... sekoaako aivot....NimH akuista ???


Eli tuota tarkoitin Reittilälle vastattaessa. Ei katkaise jännitteell' vaan kellolla!!!

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #20 : 10.07.03 - klo: 09.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Reittilä:
Meillä kun on samanlainen laite kuin sinulla, niin välillä kun purkaa o,1 tai 0,6 v niin laite napauttaa kaikki pois kerralla. Mistä tämä johtuu sattumasta... sekoaako aivot....NimH akuista ???


Eli tuota tarkoitin Reittilälle vastattaessa. Ei katkaise jännitteell' vaan kellolla!!!


Ovelaa.
Sikäli, että olen itsekin toki aikoinaan, kun värkki oli uusi, mitannut jännitteitä ja mulla se ainakin purkaa ihan kiltisti n. 0.1V:iin/kenno, jolloin jokaisen kennon purku selkeästi myös loppuu eri aikaan.
Voihan olla, että jos lähtöjännitetaso on riittävän alhainen, tapahtuu sitten aikaan perustuva purku...mene ja tiedä.
Manuaalista ei moista piirrettä löytynyt.
-Pekka

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #21 : 28.07.03 - klo: 13.27 »
Kuinka muuten piikkaus kannatta tehdä? Siis monellako "A:lla"?

Luin jostain ulkomaiselta nettisaitilta, että akut pitäisi piikata 7A virralla. Pitääkö paikkaansa?

Ja kärsiikö "NIMH" akku jos sitä lataa yli 5:llä amppeerilla?

Poissa J.M.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #22 : 28.07.03 - klo: 13.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Kuinka muuten piikkaus kannatta tehdä? Siis monellako "A:lla"?

Luin jostain ulkomaiselta nettisaitilta, että akut pitäisi piikata 7A virralla. Pitääkö paikkaansa?

Ja kärsiikö "NIMH" akku jos sitä lataa yli 5:llä amppeerilla?


Itse en tiedä oikeata piikkaus Amppeeri määrää. Itse piikkaan akun samoilla arvoilla kuin latasi sen.
En ole ainakaan itse huomannut, että kärsiikö akut kauheesti meinaa lataan 6 Amppeerilla.
LRP / Power-Racing

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #23 : 28.07.03 - klo: 14.12 »
Akut kärsii sitä enemmän mitä enemmän laittaa amppeereita...

Jos haluaa ajaa pitkään akuilla niin 4,5 Amppeeria

Jos haluaa päästä lujaa mutaman kerran  niin 7-8 amppeeria ja akut täyteen just ennen lähtöä. (eikä ajeta sinne lähtöruutuun vaan kannetaan se auto sinne !)
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #24 : 31.07.03 - klo: 11.52 »
En viittinyt tehdä uutta topiccia, mutta asiaan:

Jos halua ladata lähettimen akut lähettimessä, riittääkö, muuuntaja > lähettimen latausliittimeen?
Eli onko lähettimessä latauksen säätöä?
Vai pitääkö olla laturi > lähettimen latausliitin?
Lähetin on Hitec Lynx AM.
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #25 : 01.08.03 - klo: 09.38 »
Lähettimissä ei ole yleensä mitään latauksen säätöä, joten kovin suurella virralla ei kannata silmittömästi ladata. Lähettimen lataamiseen on oikeastaan kaksi vihtoehtoa.

Ensimmäinen vaihtoehto on käyttää varsinaista lähettimen akkujen lataamiseen tarkoitettua laturia. Tällainen laite lataa pienellä virralla, joka ei vahingoita akkuja jätettäessä lähetin lataukseen pitkäksikin ajaksi.

Toinen vaihtoehto on käyttää laturia, jossa on esim. Delta Peak-tunnistus, jolloin voidaan ladata huomattavasti suuremmillakin virroilla. On kuitenkin hyvä tarkistaa minkälaisia virtoja ladattavat lähettimen akut kestää.

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #26 : 08.08.03 - klo: 01.11 »
Noniin, en viittinyt tehdä uutta aihetta joten...
Mulla on pari tollasta orionin tasauspurkulevyä, ja ne on aika hitaita purkamaan. Pitäisi saada nopeammin akut purettua, ja ajattelin laittaa noiden "vakio" vastusten tilalle vähän suuremmat, 5 watin vastukset. Ei kai diodeja joudu vaihtamaan? Sitten vielä...tuossa ledin takana on myös diodi ja vastus, joutuuko ne vaihtamaan?

Levyhän näyttää tältä

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #27 : 08.08.03 - klo: 08.17 »
Pelkkä vastusten tehonkeston (watti-arvo) kasvattaminen ei tee purkulaitteesta nopeampaa. Purkuvirran suuruutta säädetään vastuksen ohmi-arvolla. Mitä pienempi tämä arvo on, sitä suurempi on purkuvirta. Kun purkuvirta kasvaa on myös vastuksen tehonkestoa kasvatettava, koska suuremmilla virroilla vastuksen pitäisi hävittää tehoa lämpönä enemmän.

Diodit kestävät vain tiettyä virtaa, joten purkuvirtaa riittävästi kasvattamalla, hajoaa diodit. Tuskin valmiissa tuotteessa diodeja on valittu kestämään kovinkaan paljon asetettua purkuvirtaa suurempia virtoja.

Ledin edellä olevaa ns. etuvastusta ei tarvitse vaihtaa. Sen tarkoitus on vain laskea jännite ledille sopivaksi.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #28 : 08.08.03 - klo: 09.06 »
Orionin tasauspurkulevy on tarkoitettu nimenomaan kennojen tasauspurkuun, ei akun ylimääräisen latauksen tyhjennyspurkuun. Sen purkama virta on siksi mitoitettu hyvin pieneksi, luokkaa alle 100 mA. Käyttöohjeessakin sanotaan, että laitteeseen ei pidä asettaa täydessä latauksessa olevaa akkua. Puolillaan oleva akku ei purkulaudan kannalta paljoa eroa täysinäisestä.

Pura akusta liiat virrat pois vaikka 12V-polttimolla tai useammalla sellaisella (2,7A per lamppu). Kun niiden kirkkaus alkaa himmetä, on oikea aika irrottaa lamput ja laittaa akku tasauspurkulevyyn.

Huom. Tuo tasauspurkulevy on tarkoitettu NiCd-akuille. Sillä voi hoitaa myös NiMH-akkuja, mutta ne eivät oikein pidä jännitteen pakottamisesta alas. Lautahan pudottaa kennojen jännitteen 0,7V tuntumaan. Olen kyllä käyttänyt sitä NiMH-akuille, mutta vain sellaisina tunnin hoitokuureina.
NiCd-akku sen sijaan voi seisoa purkulaudassa vaikka päivätolkulla.

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #29 : 08.08.03 - klo: 09.14 »
Okei. Tuli taas opittua jotain uutta, kun pelkkiä Ni-mh akkuja käytän. Kiitoksia paljon VesaK ja l150040!