Kirjoittaja Aihe: Touring-autot  (Luettu 14113 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Otsomaani

  • Vieras
Touring-autot
« : 17.05.03 - klo: 18.38 »
Otin esimerkkiä zzs:stä ja päätin pistä pystyyn topikin touring autoille.
Tänne olisi sitten tarkoitus saada tietoa ja kokemuksia erilaisista säädöistä, viritysosista ja renkaista (no niistä nyt on keskusteltu vaikka millä mitalla :wink: ) ja kaikesta mikä liittyy sähköllä kulkeviin touring-autoihin.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jep
« Vastaus #1 : 17.05.03 - klo: 18.42 »
Tämä on hyvä suuntaus, kattelin hieman jenkkifoorumeita ja siellä tuntuu toimivan hyvin, eli samaan malliin vaan muutkin! =)
Lahti Rock City

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #2 : 17.05.03 - klo: 18.47 »
En tiiä ymmärsinkö topiccia oikein mut pistän nyt kuitenkin viestiä =)

Eli jos puhutaan vaikka säädöistä niin sanokaas jotkut hyvät säädöt tonne Tattarisuon radalle kun ois tarkotus mennä sinne kisaamaan ihan tosissaan. Autostahan se myös riippuu mutta paljon esin käytätte:
-campperia siellä (mul edessä 0,5 mut sitä vois varmaan vähän lisää kun siel on mutkia aika paljon)

Eli paljon campperia ja käytättekö aurausta kuinka paljon.
Puhun siis Tattarisuon radan säädöistä.
täysii

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #3 : 17.05.03 - klo: 18.51 »
Feenovi: Tuo 0.5 astetta camberia on mielestäni aika vähän. Mitä enemmän camperia sitä tasaisemmin auto kulkee. Käytän itse 1-2 asteista camberia joka puolella ja hyvin toimii!

Otsomaani

  • Vieras
Touring-autot
« Vastaus #4 : 17.05.03 - klo: 18.52 »
Kerroppa feenovi miten se auto käyttäytyy sun nykysillä säädöilläs, niin voi kertoa että mitä vois muuttaa säädöistä.

Otsomaani

  • Vieras
Touring-autot
« Vastaus #5 : 17.05.03 - klo: 18.58 »
Tänne saa siis laittaa juttua myös itse autoista!
Tarkotat TeMe varmaan 1-2 negatiivista camberia?

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #6 : 17.05.03 - klo: 19.12 »
Joo pitää lisää sitä campperia varmaan vähän. Oikeestaan auto käyttäytyy suoralla ihan hyvin (vauhtii voi kyl olla lisää =) ) mutta mutkaan on välillä vaikea ajaa kun lähtee vähän perä heittää ihan pikkasen. Ja jos kokonaan päästää kaasun veke ja kääntää ja sitten lippu pohjaan niin sitten se spinnaa aina. Kyl noil säädöil ajaa mut aina vois kyl parantaa...
täysii

Otsomaani

  • Vieras
Touring-autot
« Vastaus #7 : 17.05.03 - klo: 19.18 »
Ensinnäkin, paljonko sulla on camberia takana?
Tarkotit muuten varmaan että aiot vähentää camberia (negatiivinen camber on se kun renkaan yläkulma on sisäänpäin)
Sitten jos on takavakaaja niin sen voisi ottaa pois, ja välitystä voisi pienentää, ettei kiihdy liian äkäisesti.
Kokeile myös pehmeämpää taka jousitusta.

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #8 : 17.05.03 - klo: 19.22 »
Selvä laitan tota campperia johonkin -2asteeseen ja sitten katotaan. Kiitos vinkeistä. Muuten tässä samalla voisin kysyä että ootko otso menossa siihen vau:n kesä sarjaan?
täysii

Otsomaani

  • Vieras
Touring-autot
« Vastaus #9 : 17.05.03 - klo: 19.24 »
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
Selvä laitan tota campperia johonkin -2asteeseen ja sitten katotaan. Kiitos vinkeistä. Muuten tässä samalla voisin kysyä että ootko otso menossa siihen vau:n kesä sarjaan?


Menisin jos siel ajettaisiin TS-10. Jonkun ihmeen takia ei toi Syndicate kiinnosta, etenkin jos toi välitys sääntö ei muutu. :roll:

Otsomaani

  • Vieras
Touring-autot
« Vastaus #10 : 17.05.03 - klo: 19.41 »
Muuten minkälaisilla jousilla ja öljyillä ajatte yleensä asvaltilla?
niin ja kuinka moni reikäsellä männällä?
Tuli vaan mieleen kun tossa missionissa on usein set-upeissa joita netistä löytyy, paljon raskaammat jouset ja öljyt, kuin muissa autoissa.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #11 : 17.05.03 - klo: 20.05 »
aika varmaan kaikki. mä ainaskin!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #12 : 17.05.03 - klo: 20.13 »
Mä en mene tohon syndiin vaan tj-10:ppiin. OTSO siin sarjassa Ajetaan myös viriluokkaa!
täysii

Otsomaani

  • Vieras
Touring-autot
« Vastaus #13 : 17.05.03 - klo: 20.16 »
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
OTSO siin sarjassa Ajetaan myös viriluokkaa!


Ai, ajetaanko?
Tuolla VAU:n kerhokisa topikissa ei ainakaan puhuttu mitään siitä.
No pitää kattoo tossa kun saan sorvi ja kiteitä niin kai sinne vois tullakkin.

Niin muuten ois ihan jees jos tää topikki ei menis siihen et puhutaan vaan siit et ketä tulee syndicate kisaan.

Poissa Norsu^

  • Jäsen
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #14 : 17.05.03 - klo: 20.50 »
Mitkä renkaat on parhaat siis kokonaisuudessa sillai hienosti :lol:?
entäs tuolla kisoissa millä ratiolla "radioitte" ?
JESH! Nyt vaan kokoon Assoo

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #15 : 17.05.03 - klo: 20.52 »
Take Off CS-27

ja radioina mulla on Hitec Lynx 3D
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #16 : 17.05.03 - klo: 21.57 »
Norsu, kisoissa sallitut renkaat ovat Take off CS-22, CS 27 ja kaippa CS-32(?). Numerointi merkitsee renkaan pehmeyttä, eli ns. mitä pienempi numero sen pehmeämpi, vaikka noita CS renkaita ei olekkaan muutakuin 22 asti. Itse käytän  take off CS 22 renkaita, jotka mielestäni ovat todella hyvät ja pitää, muista CS renkaista ei ole tietoa, koska sellaisia ei ole tullut vielä ostettua. Radiolaitteena mulla on Futaban PCKA 2, josta löytyy kaikki tarvittavat trimmit, ja niille vielä hienosäädöt! Mielestäni loistava radio!
Otsomaani: juu negatiivista tarkoitin, kukas hullu nyt positiivista käyttää  :)

Otsomaani

  • Vieras
Touring-autot
« Vastaus #17 : 18.05.03 - klo: 15.12 »
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"
Otsomaani: juu negatiivista tarkoitin, kukas hullu nyt positiivista käyttää  :)
'

MINÄ!
On sitä tullu kokeiltuu kun tuli niin levottoman hyvä pito solukumeilla kerran...
Mites noitten eri autojen yks-suunta diffien kanssa. On vaan ollu puhetta siitä ettei jotkut niistä diffeistä oikein kestä. Sitten on myös tullu luettua kaikennäköistä diffien jäykkyyksistä, että millon pitää olla löysä, millon jäykkä?
Tieto mitä oon saanu on ollu vähän ristiriitaista... :roll:
Joku kokenut Pro kuski (Vesa, Teppo...) voisi selittää.

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #18 : 18.05.03 - klo: 16.16 »
Joo mul ei edes ole mitään cs renkaita kun ei oo nyt oikeen rahaa ostaa :)
Käytän tommosia Hot laps slicks renkait ne on kyl ihan hyvät harjotteluun,ei kulu nimittäin hirveesti (riippuu tietenkin säädöistä).
täysii

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #19 : 18.05.03 - klo: 17.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"
Otsomaani: juu negatiivista tarkoitin, kukas hullu nyt positiivista käyttää  :)
'

MINÄ!
On sitä tullu kokeiltuu kun tuli niin levottoman hyvä pito solukumeilla kerran...
Mites noitten eri autojen yks-suunta diffien kanssa. On vaan ollu puhetta siitä ettei jotkut niistä diffeistä oikein kestä. Sitten on myös tullu luettua kaikennäköistä diffien jäykkyyksistä, että millon pitää olla löysä, millon jäykkä?
Tieto mitä oon saanu on ollu vähän ristiriitaista... :roll:
Joku kokenut Pro kuski (Vesa, Teppo...) voisi selittää.

Mulla on yksisuunta diffi, ilmeisesti vaikuttaa kaarre ajossa, en oo eteen koittanutkaan vakiodiffiä, joten vaikea vertailla. Käsittääkseni, jos on löysä etudiffi, auto yliohjautuu, eli etupää pitää paremmin kuin takapää = takapää lähtee slaidaamaan. aliohjautuva auto on siis helpompi ajaa, eikä auto tule mutkiin perä slaidissa. Itse säädän auton aina iskareilla ja jousilla, niinkuin varmaan suurin osa tekee.

Otsomaani

  • Vieras
Touring-autot
« Vastaus #20 : 18.05.03 - klo: 19.54 »
Joo nyt sain selville noista vähäsen. Takadiffiä jäykistämällä saa lisää kiihtyvyyttä kurveista. Yks-suuntasella saa paljon enemmän kääntyvyyttä kun normaalidiffillä. Normaali etudiffillä ei oiken taho auto kääntyy asvaltilla.
Odottelen tässä Medasecilta yks-suuntasta... :roll:
Muuten tosta camberista, että ei kannata liikaa - camberii laittaa, koska sitten renkaat kuluu nopeesti puhki yhdeltä sivulta ja ei se pito parane jos rengas on semmosessa -45 kulmassa. Kitka pintahan on silloin pienempi. Yks asia mikä kannattaa tarkistaa on että renkaat on liimattu kunnolla kiinni ulkoreunalta.

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #21 : 18.05.03 - klo: 20.00 »
Minkälaista välitystä olette yleensä Tattarisuolla käyttäneet? Viimeksi oli käytössä 6,2, mutta ajattelin jos tuohon kerhokisaan osallistuisi niin vois vaihtaa sen 5,6, jos vain mahtuu autoon. Onko tässä mitään järkeä?

edit: Eikö se one-way tee sen että auto kääntyy paljon paremmin kun ei paina kaasua? Näin voisi päätellä sillä monet sanovat, että kun painaa kaasua niin auto lähtee sinne mihin nokka osoittaa.

Otsomaani

  • Vieras
Touring-autot
« Vastaus #22 : 18.05.03 - klo: 20.02 »
Toi 5,6 vois olla parempi koska mulla 6,3 välityksellä rupee motti huutamaan leipää suoralla.

Otsomaani

  • Vieras
Touring-autot
« Vastaus #23 : 18.05.03 - klo: 20.20 »
Kato vaan et laakerit pyörii vapaasti, ja kato et säädöt on kutakuinkin kohdallaan (joltain kokeneelta voi varmaan kysyy tohon autoon säätöjä).
Yks-suuntanen etu diffi vois olla hyvä, jos semmosta ei vielä sulla ole. Sitten vois olla hyvä idea hankkia eri kovuuksien jousia, ja öljyjä, sekä iskareihin mäntöjä joissa on eri määrä reikiä.
Piniot olisi myös hyödyllisiä, samoin päärattaat niin että voit vaihdella välityksiä.

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #24 : 18.05.03 - klo: 21.42 »
Välityksistä sen verran että mä käytin eka 5.9543 ja nyt 7,6 ja toi 7,6 on mun mielestä aika hyvä ei joudu pumppaamaan paljookaan ja koska rata on aika nopeahko niin toi 7,6 on parempi ainakin mun mielestä.
täysii

Otsomaani

  • Vieras
Touring-autot
« Vastaus #25 : 19.05.03 - klo: 14.01 »
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
Välityksistä sen verran että mä käytin eka 5.9543 ja nyt 7,6 ja toi 7,6 on mun mielestä aika hyvä ei joudu pumppaamaan paljookaan ja koska rata on aika nopeahko niin toi 7,6 on parempi ainakin mun mielestä.


Saanks mä kysyy et miten isompi välitys on parempi jos rata on nopea?

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #26 : 19.05.03 - klo: 15.57 »
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"
Mitä enemmän camperia sitä tasaisemmin auto kulkee.


Tässä teille kätevä "vinkkiviitonen" sinne tattikselle oikean camber -kulman löytämiseksi, olettaen että ajatte TakeOffeilla.

- Putsatkaa renkaat hyvin jollain cleanerilla.
- Ajakaa miljoonaa pari/kolme kierrosta.
- Aja varikolle ja tutki renkaan kulumista.
- Säädä camber niin että kuluma on renkaan keskellä.
__- jos kuluma on renkaan sisäreunalla, vähennä camberia
__- jos kuluma on renkaan ulkoreunalla, lisää camberia
Näin säädettynä kulmat on vähemmän pielessä  :wink:
THR

Otsomaani

  • Vieras
Touring-autot
« Vastaus #27 : 19.05.03 - klo: 17.08 »
Kiitos neuvosta!

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #28 : 19.05.03 - klo: 19.01 »
Joo pitää kokeilla. Vaikuttaako muuten toi aurauskulma tohon renkaisen kulumiseen?
täysii

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Touring-autot
« Vastaus #29 : 19.05.03 - klo: 21.09 »
APUA!! Nyt tarkkaa tietoa torstaina meen tohon tattarisuon kisaan mitkä renkaat ostan varmaan cs-27? Pitäis saada vastaus viel tänään...
täysii