Erinomaiset kisat järjestelyiltään todellakin. Valmistelut oli tehty huolella ja kaikki toimi hienosti koko kaksipäiväisen tapahtuman ajan. Yleisöäkin oli enemmän kuin missään aikaisemmassa FTT / GPT kisassa missä olen ollut mukana. Lauantaina oli enemmän mutta sunnuntain sateessakin oli yleisöä aina jokunen katsomossa. Vähän oli tietysti harmi, kun sateessa varsinaiset ajosuorittet olivat vähäisiä. Kuulin sattumalta erään kisaturistin sanovan vierustovirilleen, että jo pelkästään buffetin letut olivat tulemisen arvoiset. Monet saivat myös vastauksia kysymyksiinsä suoraan rcautoilun kansallisilta superlahjakkuuksilta, joten joillekin saattoi hyvinkin syttyä kipinä harrastukseen.
Minä itse luen aina suurella mielenkiinnolla ja kiitolllisuudella kaikki muiden kisarapsat, joten kirjoitan nyt välillä sitten itsekin.
Team Elokuun kisaraportti harjoituksista:
1. harjoituspäivä. Torstaina tultiin radalle puoleltapäivin ja aloiteltiin radan kuivaamisella ja TSM-10 sadeauton testaamisella. Viikonlopun sää ennustettiin epävakaiseksi jopa sateiseksi joten valmistautuminen nähtiin välttämättömäksi ja tiedettiin vastenmieliseksi. Sadeautoa hierottiin radalla muutama akullinen ja todettiin lopuksi sekä vettä kestäväksi että säädöiltään kelvolliseksi. Kilpailukyky jää sitten nähtäväksi.
Sitten siirryttiin TP-10 auton testaamiseen ja säätämiseen. Polttista ei oltu ajettu metriäkään sitten viime vuoden Raision GPT kisan. Silloinhan finaali keskeytettiin hihnarikkoon puolen tunnin kohdalla johtoasemasta. Taisi olla vähän katkera paikka silloin. No, nyt sitten kuitenkin taas tuntumaa haettiin ja kyllä se aika nopeasti sitten löytyikin. En osannut sen kummempia säätöjä hakea vaikka auto kuulemma tuntui huonolta. Vähän jäykisteltiin öljyjä ja muuta perushuoltoa sekä erityisesti oikeiden renkaiden etsintää. Hommahan on loputon - joskus se on vaan lopetettava ja siirryttävä testiohjelmassa eteenpäin.
Ehdittiin tortaina vielä testailla varsinaista TSM-10 autoakin. Tähänkin tein lähinnä vain iskarihuollon ja perussäätöjen hienösäätöä. Tärkeintä oli tutustua rataan ja erityisesti oppia varomaan mollia ja kanttareita.
2. harjoitusiltapäivä. Perjantaina radalla oli taas mukavasti porukkaa. Oli oikein rc autoilua parhaimmillaan. Tällaiset treenipäivät ovat mahdottoman antoisia, kumpa näitä saataisiin syntymään lisää. Keskityimme viriautoon järjestyksessä ajolinjat, toistettavuus, renkaan kesto, auton hienosäädöt. Päivän lopuksi kellotettiin 17,2 s kierrosaika ja tiesimme olevamme valmiit.
Team Elokuun TSM-10 kisaraportti:
Harjoituseristä lähtien tuntui siltä, että kyllä vauhti riittää ja riskinotosta ei ole puutetta. Täytyisi vaan saada pidettyä pää kylmänä koko erän ajan. Selvää oli että renkaat tulevat taas oleman se tärkein taktinen tekijä. Toiseen harjoituserään laitettiin uudet renkaat alle (ei toki kisarenkaita), jotta saatiin ajettua kaksi peräkkäistä erää (2. harjoitus ja 1. aika-ajo) saman tuntuisella autolla. Ja se kannatti koska 1 aika-ajo meni sitten loistavasti. Myös toisesta alkuerästä tuli voitto joten paalupaikka oli käytännössä varma. Kukaan ei pystyisi enää aikaa lyömään vaikka kaksi viimeistä erää voittaisikin koska rengas on jo kolmannella akullisella oleelliseti hitaampi kuin uutena.
Toisen alkuerän jälkeen huomasimme oikean eturenkaan revenneen hieman. Jouduimme vaihtamaan renkaiden paikkoja ja se tuntui sekoittavan ajettavuuden kolmannen erän alussa pahasti. Ajettavuus kuitenkin palautui muutaman kierroksen jälkeen.
Finaaleissa sitten August ensi kertaa paalulla. Monesti on meillä ollut startin kanssa vaikeuksia, mutta onneksi ei tällä kertaa. Kaikki lähdöt sujuivat erinomaisesti ja letka nytkähti nätisti liikkeelle. Tuosta kärkipaikasta olisi kiva startata useamminkin. Kovaa oli kuitenkin mentävä jotta takaa ei tultaisi ohi. En ollut ollenkaan varma, että kärkipaikka kestää koko viisi minuuttia. Vauhdissa pysyi kutenkin vain Viljami Kutvonen. Hän painosti lähellä mutta siististi turhia riskejä välttäen. August ei myöskään tehnyt yhtään virhettä, joten ei siinä tainnut yhtään todellista ohituspaikkaa ollakaan. Jännittävä finaali silti.
Toinen finaali. Lämmittelykierroksella pito tuntui vielä hyvältä. Lähtöruutuihin asettamien kuitenkin kestää aina niin kauan, että renkaat jäähtyvät. Ensimmäiset pari kierrosta on siksi arvaamaatoman hankalia. Nyt August teki pienen virheen heti ensimmäisellä kierroksella ja joutui päästämään neljä autoa ohi. Sitten alkoi lähes toivottomalta tuntuva takaa-ajo. Pikku hiljaa sijoitus kuitenkin parani kolmanneksi. Viljami oli karannut jo saavuttamattomiin, mutta Joni Minkkisen kanssa kehkeytyi usean kierroksen kestävä huikea taistelu. Viimeisellä kierroksella Augustin onnistui livahtaa shikaaniosuudella Jonin ohi toiseksi. Yksi tiukimpia ja siistimpiä ohituksia mitä olen ollut todistamassa.
Kolmas finaali käynnistyi vakuuttavasti. Kun juuri oli selvitty niistä parista ensimmäisestä kierroksesta, tuli katastrofaalinen virhe: auto nopeassa shikaanissa kanttarikosketuksesta verkkoaitaan. Kuski ei ymmärrä miksi niin kävi koska hän ajoi milestään koko ajan varmistellen - ehkä juuri siksi. Keskeytys. Erävoittoon ajoi Viljami ja siten koko kisan voittoon. Kakkossija oli kuitenkin saavutettu jo aikaisemissa lähdöissä. Maistui ...
Palkintojenjaon jälkeen ajettiin vielä shakedown polttiksen kanssa. Sitten lelut laatikkoon ja pari tuntia lepoa ennen GPT kisaa.